handdator

Visa fullständig version : kondis fort som faan


stefannn
2004-05-11, 15:31
ska lägga styrketräningen på hyllan måste boosta upp min kondis ordentligt....
har sprungit 2-3 dagar i veckan i snart 2 månader knappt ökat nånting i kondition ..
vadf ska jag göra... vad är bäst ??
är intervall träning bäst
provade i dag springa som faan en bit och lulla en liten bit dsedan sprin........ osv.... kändes som att jag var faan så trött efter det som efter att jogga hela sträckan .. och då bör det väl ge mer...
ska satsa på det men vill ändå kolla om nån här vet nåt bra sätt...

JJ
2004-05-11, 15:36
Vad är ditt mål då?

stefannn
2004-05-11, 15:36
Originally posted by JJ
Vad är ditt mål då?


som sagt förbättra konditionen ...

Mindek
2004-05-11, 15:49
Konditionsträningen kräver ett annat psyke än hårt gymmande. Försök hitta nån som har bättre kondition och häng på den så gott du kan. Ät också ordentligt både före och efter passen.

JJ
2004-05-11, 15:56
Originally posted by stefannn



som sagt förbättra konditionen ...

Ett intervallpass i veckan, ett långpass och 2 lite snabbare medeldistans.

cali
2004-05-11, 17:12
HIIT är enligt mig det bästa sättet att utveckla just konditonen på. Du tvingar kropen att prestera mer och hårdare varje gång.

Muhammed Ali brtukade springa varje morgon, när han hade toksprungit en mil så han spydde så sprang han ytterliggare en bit, bara för att prestera mera och hårdare för annars utvecklar man inte konditionen.
Så ska du utveckla konditionen måste du på något sätt pressa dej varje gång och inte bara lunka runt din bana för då kommer du inte att utvecklas.

Fellan
2004-05-11, 17:28
Originally posted by cali
HIIT är enligt mig det bästa sättet att utveckla just konditonen på. Du tvingar kropen att prestera mer och hårdare varje gång.

Muhammed Ali brtukade springa varje morgon, när han hade toksprungit en mil så han spydde så sprang han ytterliggare en bit, bara för att prestera mera och hårdare för annars utvecklar man inte konditionen.
Så ska du utveckla konditionen måste du på något sätt pressa dej varje gång och inte bara lunka runt din bana för då kommer du inte att utvecklas.

Intervall träning brukar man säga bygger upp konditionen, men vilken typ av intervall träning man ska köra beror ju på målen. Den typ av HIIT som brukar rekommenderas här är ofta 30-30 intervaller. Det är antagligen inte det bästa om man vill bli bra på t ex löpning. Mer om det kan man läsa här: http://www.pfitzinger.com/labreports/mistakes.shtml

/F

Jax
2004-05-11, 18:00
Originally posted by JJ
Ett intervallpass i veckan, ett långpass och 2 lite snabbare medeldistans.
Håller med. Sen får man vara beredd att lida lite också om man vill nå resultat. Att sluta springa för att man är trött håller inte om man vill nå resultat snabbt. Därmed inte sagt att man ska ligga halvdöd efter varje pass, för det är minst lika fel. Framförallt långdistanspasset bör man inte springa på sin maxkapacitet.

KIRE
2004-05-11, 18:08
Varför inte en timmes intervaller varje morgon?
Spara vilodagar tills du känner av benhinnorna
eller nått annat skit håller på att paja.
Man kan inte "massera" sig till bra kondition. Det
är hardcoreträning och vilja man ska köra på.
Tejpa fötterna i början är ett hett tips.
Ge aldrig upp utan bara kör som f-n. Drar du ned
på tempot när tröttheten kommer så utvecklas
du aldrig vidare. Tvinga kroppen är receptet:whipped:

Spring INTE om du har ont någonstans i benhinnorna
eller knä tex. Då får du simma eller nått.

stefannn
2004-05-11, 18:13
tack för tipsen ska nog testa som sagt intervall träning känns som att jag blir tröttast efter det,,,

stefannn
2004-05-11, 18:17
en fråga till hur viktigt är det med laddningen inför ett löppass?? är jag inte ordentligt laddad lär jag ju inte bygga lika mycket kondition även fast jag blir lika trött eller hur???

Jax
2004-05-11, 18:28
Uppladdning för ett hårt pass är viktigt om det ska bli just hårt. Ät långsamma kolhydrater ett lämpligt antal timmar före träningen (ca 2-3,5 lite olika från person till person).

Sen har jag två invändingar.
1. Träna inte bara intervallträningen. Konditionen förbättras bättre av variation. Som jag redan har hållt med om tidigare i tråden så kör ett intervall, ett långdistans och två mellandistans. Det lär ge bättre utveckling. Men sen bör du givetvis känna efter själv. Tycker du att intervallen ger mer så öka det till 2-3 pass i veckan och dra bort någon av mellandistanspassen. Långdistanspasset bör vara kvar för att lära kroppen att springa länge. Det är inte något du kan lära dig enbart genom intervallträning. Visst, det kan bli lättare, men det blir inte samma sak. Att springa 2 timmar eller längre är inte påfrestande på samma sätt som att springa sig trött på intervaller eller att pumpa till failure på gym.

2. Ta minst en vilodag i veckan och trappa upp träningen under en tid. Att börja träna för fullt är som att be om att bli skadad. Man känner sig hardcore i början men när benhinneinflammationen eller vad det nu är väl är där så tar det tid att bli av med skiten och det är allt annat än roligt.

Viljan är något man måste ha för att orka ta ut sig för fullt på de passen man ska göra det på. Att orka hålla maxtempo sista kilometern när man gör rekordförsök på milen. Det är då man tränar viljan och konsten att plåga sig själv. Nog så nyttigt, men att träna alla pass för fullt är bara idiotiskt och kommer inte att ge bättre träning.

stefannn
2004-05-11, 18:30
tack för alla svar

Krabba
2004-05-11, 18:44
Jag upplevde en enorm konditionsökning på bara lite mer än en vecka.


Jag började pustandes springa 3km, ökade lite varje dag tills jag i slutet av veckan sprang 1.2 mil utan problem. :thumbup:

stefannn
2004-05-12, 09:42
hur faan gjorde du då??? måste ju haft tokkondis inann??

JJ
2004-05-12, 09:46
Att öka längden på sina pass brukar gå fort, att höjja tempot kan vara svårare.

Tanman
2004-05-12, 12:51
annat sätt (än JAX's sätt som jag instämmer i också) är att springa 5km nästan så fort du kan (90-95%) 2-3 gånger i veckan. Fördelen med detta är att det är enkelt att komma ihåg schemat (du springer ju 5km varje gång) och du ser snabbt att du blir bättre. Du tränar dessutom både snabbuthålligheten, AT-tröskeln och VO2max (syreupptagningen) med detta träningssätt som i en dansk undersökning visade sig vara ett av de bästa om man vara ute efter ett enkelt, snabbt och effektivt sätt att träna upp sin kondition på. Värm upp i 5-10 minuter innan passet bara, annars är skaderisken stor.

Träna på!

Tanman
2004-05-12, 12:53
Originally posted by Krabba
Jag upplevde en enorm konditionsökning på bara lite mer än en vecka.


Jag började pustandes springa 3km, ökade lite varje dag tills jag i slutet av veckan sprang 1.2 mil utan problem. :thumbup:

du upplevde var nog ingen större konditionsökning utan en större förståelse för hur hårt du kan springa en viss sträcka.
:thumbup:

Styrkebyggare
2004-05-12, 16:28
Originally posted by Mindek
Konditionsträningen kräver ett annat psyke än hårt gymmande. Försök hitta nån som har bättre kondition och häng på den så gott du kan. Ät också ordentligt både före och efter passen.

Jag har iaf lyckats ganska bra med min envishet och mitt jävlar anamma (dvs gympsyket).

ivandrago
2004-05-12, 18:15
Med två 15-minuters hiit-pass och två 20 minuterspass på runt 80% av maxpluls i veckan har iaf förbättrat min kondition avsevärt på någon vecka! Har kört all cardio efter styrkepassen på en crosstrainer (maskin där man tar i både med ben och armar). Den är kunglig för att kunna få upp flåset utan att få en massa mjölksyra i benen! :thumbup: