handdator

Visa fullständig version : Faror med undernäring

Chrilleman
2004-05-11, 15:11
Jag har en tjekompis som jag är lite orolig för (tyvärr träffas vi inte så ofta till stor del pga vi bor långt ifrån varandra. Så en del "fakta" har jag fått från andra kompisar).
Hon har alltid varit ganska smalt byggd och har väl varierat mellan normal och smal. Nu under våren har hon blivit väldigt smal. Skulle gissa på att hon väger 45 kg till 165 cm. När man får höra att hon har haft funderingar på att banta (ex Atkins) plus att slarvar tydligen en del med maten, så börjar varningsklockan att ringa. Dock så tränar hon inget.
Hörde att hon tydligen bara hade ätit en gång under en av dagarna i helgen. Denna festmåltid var då lite rostade mackor och några bitar choklad.
Enligt mail som jag har fått senaste tiden så har hon även ont om tid att äta ordentligt på jobbet.
Jag tror att mycket beror på slarv, lathet och okunskap. Men visst kan man börja ana vissa ätstörningar också.

Så vad jag behöver hjälp med är fakta om varför det är farligt att slarva med maten.
Har hittat en del redan.
- Förstör fettförbränning/ämnesomsättning vilket leder till ex mer fetma.
- Muskelnedbrytning vilket också ger med fetma.
- Trötthet, nedstämd och dåligt imunförsvar.
- Tarmproblem och leverproblem.

Edit: 50 kg i vikt var nog lite väl optimistiskt.

Hermes
2004-05-11, 16:09
Originally posted by Chrilleman
Jag har en tjekompis som jag är lite orolig för (tyvärr träffas vi inte så ofta till stor del pga vi bor långt ifrån varandra. Så en del "fakta" har jag fått från andra kompisar).
Hon har alltid varit ganska smalt byggd och har väl varierat mellan normal och smal. Nu under våren har hon blivit väldigt smal. Skulle gissa på att hon väger 45 kg till 165 cm. När man får höra att hon har haft funderingar på att banta (ex Atkins) plus att slarvar tydligen en del med maten, så börjar varningsklockan att ringa. Dock så tränar hon inget.
Hörde att hon tydligen bara hade ätit en gång under en av dagarna i helgen. Denna festmåltid var då lite rostade mackor och några bitar choklad.
Enligt mail som jag har fått senaste tiden så har hon även ont om tid att äta ordentligt på jobbet.
Jag tror att mycket beror på slarv, lathet och okunskap. Men visst kan man börja ana vissa ätstörningar också.

Så vad jag behöver hjälp med är fakta om varför det är farligt att slarva med maten.
Har hittat en del redan.
- Förstör fettförbränning/ämnesomsättning vilket leder till ex mer fetma.
- Muskelnedbrytning vilket också ger med fetma.
- Trötthet, nedstämd och dåligt imunförsvar.
- Tarmproblem och leverproblem.

Edit: 50 kg i vikt var nog lite väl optimistiskt.

Vitamin och mineralbrist som i allt för stor utstäckning blir direkt livsfarligt.

http://suntliv.com/magen/vitaminer.shtml

Callister
2004-05-11, 16:17
För att inte tala om de psykiska nackdelarna.

Alcazara
2004-05-11, 17:12
å så håravfall...

Diana
2004-05-12, 12:00
De värsta är att de tar ju alltid längre tid än vad folk tror att återställa kroppen efter att man svälter sig, det är ju en massa viktiga funktioner som tar skada o massa brister uppstår. De bästa man kan göra om man vet att nån har ätstörningar eller börjar få de är att sätta sig in i personens livssituation och börja där, när man har ätstörningar och "bestämt sej" att inte äta ignorerar man riskerna med de, typ som rökaren som ignorerar varningstexterna på cigg-paketet..

Chrilleman
2004-05-12, 12:53
Det är kanske inte fel att anta att det tar lika lång tid att återställa kroppen som man har slarvat med maten? Ungefär samma som med överträning? Om det nu är systematisk slarv. Enstaka dagars slarv bör ju inte påverka så mycket, även om det inte kan vara helt nyttigt att bara äta en gång på en dag.
Att du tog upp rökare som exempel var ju passande, med tanke på att hon röker också...

Sverker
2004-05-12, 14:50
Det absolut största problemet är att skelettet urkalkas.

Det är i unga år, upp till 20 - 25 år som man bygger upp sin benmassa. Skulle man äta för lite i denna period reagerar kroppen med att frisätta kalk från skelettet och skelettet blir alltså svagare.

Kanske inget stort problem när man är 30 år men benmassan är mindre och eftersom urkalkningen tar fart när man blir över 50 år är utgångsläget betydligt sämre.

Sammanfattat. Extrem bantning eller svält i unga år leder till benskörhet till pensionen:nono:

Diana
2004-05-12, 15:09
Originally posted by Chrilleman
Det är kanske inte fel att anta att det tar lika lång tid att återställa kroppen som man har slarvat med maten? Ungefär samma som med överträning? Om det nu är systematisk slarv. Enstaka dagars slarv bör ju inte påverka så mycket, även om det inte kan vara helt nyttigt att bara äta en gång på en dag.
Att du tog upp rökare som exempel var ju passande, med tanke på att hon röker också...

De e ju självfallet olika från person till person hur lång tid "återställningen" tar men har man gått ner sej djupt i ätstörningsträsket så tar de definitivt längre tid än "lika lång tid som man har slarvat med maten" o vissa saker återställs aldrig, benskörheten som sverker skrev tex.

LunaSpice
2004-05-12, 16:20
2 svenska sidor om malnutrition. Kompendiet är sjukt bra.

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=96
http://www.kir.lu.se/kompend5.pdf