handdator

Visa fullständig version : Annorlunda (?) bicepsupplägg?


Illustrerade mannen
2019-01-22, 21:36
Mina biceps har alltid varit svårflörtade - inte direkt vad gäller styrkan utan mer brist på volym.
Hittade ett annorlunda (tycker jag) förslag på armpass, men jag begriper inte riktigt... Ska man köra alla fyra superset och sedan är man klar? Eller ska man köra varje superset tre, fyra ”varv”? Eller alla fyra superset tre varv? Eller på något annat sätt? Någon som vet? Någon som tror?

•Superset 1
Stående stångcurl 6 reps
Pushdown med rep 14-14 reps

•Superset 2
Kabelcurl med rak stång 14-15 reps
Smalbänk 6 reps

•Superset 3
Sittande bicepscurl med hantlar 6 reps
Kabeldrag bakifrån över huvudet 14-15 reps

•Superset 4
Hammercurls 14-15 reps
Dips 6 reps

(Jag har inga bekymmer med triceps, men så ser upplägget ut.) Jag vet att standardsvaret är ”testa och utvärdera”...

Anders The Peak
2019-01-22, 21:54
En liten personlig reflektion är att de flesta arbetar med för många övningar och med övningar som har liten verkningsgrad. Jag tror mer på ett fåtal produktiva, riktigt utförda, övningar som fokuserar på målmuskeln.

Ett simpelt upplägg:

Superset 1: 1 minuts vila mellan set
Omvänd bicepscurl 5*10
Bicepscurl 5*10 dorsalflekterade handleder när du når 90 graders vinkel, en aning framåtböjt med överkroppen. Sikta på kontakt och mjölksyra.

Superset 2:1 minuts vila mellan set

Hammercurl 5x 10
Curl med neutralt grepp 5x10

Ett bra program för stagnerade biceps/överarmsmuskler,

vicarious
2019-01-22, 22:08
Hur ofta är det tänkt att man ska genomföra detta? 4 set biceps och 4 set triceps är ju inte särskilt mycket men om man gör det varje eller varannan dag blir det en del.

Låter dock jobbigt att hoppa fram och tillbaks mellan så många olika övningar. Kan bli svårt att genomföra på ett vanligt gym med många tränande samtidigt. Mer är faktiskt inte alltid bättre.

Läskeblask
2019-01-23, 06:37
Jag förstår ideen bakom dropsets och supersets för samma muskel men kan nån berätta vad ideen bakom att köra biceps-triceps supersets är

bighulken
2019-01-23, 06:51
Läskeblask....Kanske, antagonister, och blodgenomströmning?.....uppvärmning, leder.
Brukar själv köra så!!.....

Sen ang, Supersets!!...antagligen varje superset i 3 varv typ: 3x6r=vikt, alltså, först bicca sen tricca i SS, sen vila 30s-1 minut, sen p`ån igen i 3 varv. Sen vidare till nästa övning, och liknande.....osv....

Men 4 övningar kanske inte behövs?.....brukar räcka med 2-3stycken....men det är individuellt. Men för triccan är det bra med dessa 3 övningar=3 huvuden på triceps. Push downs---Drag ö huvud med rep---Dips...

Sen beror det på vad man vill lägga prio på också....Dips/smal bänk....
Smal bänk är ju mer prio på bänken då.....Och dips mer på tricca....

Kanske?.......vill jag påpeka........mvh/

r1kkie
2019-01-23, 13:39
Jag förstår ideen bakom dropsets och supersets för samma muskel men kan nån berätta vad ideen bakom att köra biceps-triceps supersets är

Mer tidseffektivt är det jag kan komma på.

vicarious
2019-01-23, 13:59
Jag förstår ideen bakom dropsets och supersets för samma muskel men kan nån berätta vad ideen bakom att köra biceps-triceps supersets är

Spara tid. Skön pump.