handdator

Visa fullständig version : Dorian Yates träningsfilosofi


Läskeblask
2019-01-21, 07:56
har tränat i 13 år regelbundet. Började med 5 splittsre och på senare tid gått över till 3-split. Länge gick jag efter tankesättet att mer är bättre men började fundera att vad är ideen bakom att köra 15 set framsida lår, när intensiteten sjunker efter några set och kör man t.ex 5x5 betyder det att man måste hålla sig en bit från fail för att klara alla set. Jag gick över till 3 split ( 5 pass i veckan) och sänkte volymen lite och drog alla set till fail. Träningsvärk i alla muskler men i övrigt inga större framsteg. Jag började på skoj läsa lite om Dorians träning och verkade rätt logiskt. Det varierar lite var man läser men i stora drag så 4 split och 1 set till fail per övning. Ett typiskt rygg/besep- pass

Stångrodd

1x8
1x5-8 fail


T-bar
1x6-8

Kabelrodd
1x12-15

Latsdrag
1x8-10

V-latsdrag
1x8-12

Hantelcurl

1x12
1x8-12

Curl i maskin
1x5-8

Kabelcurl
8-12

Ibland kör jag rest-pause och dropset på vissa övningar.
Vet inte riktigt varför jag startade denna tråd, kansje för att jag tycker att många rent generellt kör t.ex 15-20 set per muskelgrupp och man klarar sig med bra mycket mindre och rent mentalt är det lättare att ge allt när man vet att man har 1 set på sig. Styrkeökningarna har varit bra och har t.o.m fått träningsvärk. Enda negativa är att man inte kan göra allt utan passare

ceejay
2019-01-21, 10:08
Kör på om du vill, är inte insatt i vad han körde och om det där stämmer(vilket jag inte tror att det gör). Glöm dock inte att Yates förmodligen hade ett av världens största medicinskåp.

Jeneric
2019-01-21, 10:40
Såvitt jag förstår körde Dorian till blodsmakande ärke-fail på allt, med passare som assisterade med några reps till på det på varje set.

Tror nog man ska ytterst noggrant överväga om man har den mentaliteten att man klarar av att göra det med så hög frekvens när det antagligen inte ens är det vettigaste ur resultatsynpunkt. Att det skulle vara mentalt lättare tror jag nog inte man kommer känna efter några månader.

Sheogorath
2019-01-21, 10:43
Det handlar inte om mentaliteten. Att träna hårt som en idiot är inte svårt. Vad det handlar om är om man klarar den typen av träning med hälsan i behåll. Skador, överträning, fan och hans moster. "Ger det bättre resultat på sikt?" är den relevanta frågan.

Läskeblask
2019-01-21, 10:50
Kör på om du vill, är inte insatt i vad han körde och om det där stämmer(vilket jag inte tror att det gör). Glöm dock inte att Yates förmodligen hade ett av världens största medicinskåp.

Javisst. Vilymen är endå såpass låg att dom flesta borde klara sig, särskilt om man kör med en veckas vila mellan passen. Själv tror jag att grejjen med att köra all out är att göra det i måttliga mängder. Jag brukar ha en lättare vecka var femte vecka ungefär.
Mike menzer körde liknande, hur det sedan stämmer kan man ju fråga sig, precis som alla andra så varierade de sin träning. Min poäng är dock att man kan sätta kvalitet framför kvantitet och jag har längs med åren dragit ner volymen med goda resultat.

Läskeblask
2019-01-21, 10:54
Det handlar inte om mentaliteten. Att träna hårt som en idiot är inte svårt. Vad det handlar om är om man klarar den typen av träning med hälsan i behåll. Skador, överträning, fan och hans moster. "Ger det bättre resultat på sikt?" är den relevanta frågan.

Det handlar ju inte att köra brabch warren-style utan med god teknik. Skaderisken ökar ju alltid på större vikter och av att köra till fail men här handlar det ju om teknik också. Man måste ju använda hjärnan såpass mycket att man inte drar bananmarklyft

Sheogorath
2019-01-21, 10:55
Skador kommer som ett brev på posten även med perfekt teknik om man inte tillåter den mängden återhämtning som behövs för just dig i just den situation du befinner dig i just nu.

ARMSTARK
2019-01-21, 10:58
Kolla hans film "Blood and guts". Där kör han bra mycket mer än i exemplet ovan. + medicinskåpet som någon nämnde.

Läskeblask
2019-01-21, 11:26
Visst måste man anpassa sig. Ta lugnare veckor osv. Det är omöjligt att öka månad efter månad. Själv tycker jag det funkar bäst att köra stenhårt i 5-6 veckor och sedan ta en vecka med lite lugnare tempo.

Måste kolla filmen, har bara läst en massa artiklar

Anton Fräs
2019-01-21, 12:18
Skador kommer som ett brev på posten även med perfekt teknik om man inte tillåter den mängden återhämtning som behövs för just dig i just den situation du befinner dig i just nu.

+1 Jag körde tunga ofta högvolymupplägg under några år och fick flera förslitningsskador, jag tränade helt enkelt mer än vad min kropp klarade av. Jag skulle idka försiktighet med sådana här upplägg, eventuella vinster jämfört med ett mer lagomt eller balanserat upplägg är nog små och riskerna stora.

Läskeblask
2019-01-21, 13:06
Jag upplever iaf att min kropp håller bättre ihop då hag kört hårt men hyffsat låg volym. Förut tyckte jag det farligaste var när man i böjen t.ex körde sitt fjärde set och med våld försökte få upp vikten på bekostnad av tekniken.

Mats J
2019-01-21, 16:30
Jag upplever iaf att min kropp håller bättre ihop då hag kört hårt men hyffsat låg volym. Förut tyckte jag det farligaste var när man i böjen t.ex körde sitt fjärde set och med våld försökte få upp vikten på bekostnad av tekniken.

Så är det i början, jag körde liknande i många år - tungt, extemt hårt och låg frekvens och volym. I början kändes det väldigt lätt och bra, men tanken var ju att jag pass efter pass skulle slå det jag gjorde sist. Prestationsångesten blev bara större och större för varje månad som gick, efter något år hade jag ångest redan på kvällen inför morgondagens pass.. "Fan jag måste dra en 5:a på 255 i mark i morgon, jag som är trött redan nu", för att lyckas var jag tvungen att tagga upp mig mer och mer och mer. 200 mg koffein ökades till 600 mg, mer stillsam musik blev allt hårdare med allt högre och högre volym. Sista året var varje set varje pass som dessa (inför det sista maxlyftet han gör)

https://www.youtube.com/watch?v=1ydBkk2Nv4c

Självklart är det helt ohållbart både fysiskt och mentalt, drog sönder mig överallt tillslut och krachade rakt in i väggen med sjukskrivning och utmattningsdepression som följd. Fortfarande nu 15 år senare mår jag inte helt bra och har svårt att arbeta 100% och tål stress väldigt dåligt, kommer aldrig bli fullt frisk igen och har fått lära mig leva med begränsad energi och ork.

Dock funkade det väldigt bra och jag blev väldigt stark och stor på den metoden, en nivå jag aldrig kunna matcha med annan typ av träning varken innan eller efter. Jag tror att men en modifiering och lättare perioder skulle det gått ännu bättre och jag skulle nog slippa en hel del av problemen som kom.

oldman
2019-01-21, 18:21
Anledningen till varför dessa kan träna så hårt är såklart att testosteronet hjälper till. Steroider gör att de återhämtar sig fortare, human growth hormones ger en ordentlig skjuts i utvecklingen. Gud vet vad för sorts droger de tog som smärtstillande. Plus att Dorian har erkänt att han brukade både alkohol, cannabis och psykedeliska droger
Om du fullständigt skiter i vad som är lagligt och hälsosamt kan du ju lika gärna använda kokain som PWO-

"At his peak (140kg bodyweight) he took 1000mg testosterone, either 500mg of deca-durabolin OR boldenone (equipoise) and 50mg (daily) dianabol, he took 8 units of GH per day

Ett Orm
2019-01-21, 19:08
Anledningen till varför dessa kan träna så hårt är såklart att testosteronet hjälper till. Steroider gör att de återhämtar sig fortare, human growth hormones ger en ordentlig skjuts i utvecklingen. Gud vet vad för sorts droger de tog som smärtstillande. Plus att Dorian har erkänt att han brukade både alkohol, cannabis och psykedeliska droger
Om du fullständigt skiter i vad som är lagligt och hälsosamt kan du ju lika gärna använda kokain som PWO-

"At his peak (140kg bodyweight) he took 1000mg testosterone, either 500mg of deca-durabolin OR boldenone (equipoise) and 50mg (daily) dianabol, he took 8 units of GH per day

Det sista kan ha viss påverkan utöver hur han tränade. Säger inte att det är så, men det är inte uteslutet.
Protein och vila är viktigt också.

Anders The Peak
2019-01-21, 21:55
Personligen tycker jag att inte Blood & Guts filmen visar speciellt hård träning utan välavvägda träningsinsatser.

Hans kur möjliggör muskelmassa utöver normal muskelutveckling och en person med hyggliga gener utan kur gör säkert bra resultat av träningsupplägget.

Tror att en för hög volym och intensitet även begränsar utvecklingen för en normal kurande byggare.

Intressant är att Dorian själv inte tycker att han var på speciellt höga doser jämfört med dagens toppbyggare.

Läskeblask
2019-01-22, 06:46
Personligen tycker jag att inte Blood & Guts filmen visar speciellt hård träning utan välavvägda träningsinsatser.

Hans kur möjliggör muskelmassa utöver normal muskelutveckling och en person med hyggliga gener utan kur gör säkert bra resultat av träningsupplägget.

Tror att en för hög volym och intensitet även begränsar utvecklingen för en normal kurande byggare.

Intressant är att Dorian själv inte tycker att han var på speciellt höga doser jämfört med dagens toppbyggare.
Om du refererar till oldmans inlägg (kuren) så om den skulle stämma så är det absolut ingenting.. Det där är i klass vad strandbyggarna använder

oldman
2019-01-22, 09:05
en person med hyggliga gener utan kur gör säkert bra resultat av träningsupplägget.

En person med hyggliga gener skulle mest troligen hamna på sjukhus med sträckta muskler, slitna muskelfästen, skadade rottarcufs, nervskador och kramp.

oldman
2019-01-22, 11:08
Dorian yates injuries:

including tears of his left shoulder ligament, right biceps, left triceps and both thighs. To top it off, he also suffered a stomach rupture"

His career ended in large part due to chronic acute injuries"

Läskeblask
2019-01-22, 11:12
Nu flrstpr jag inte..om vi säger att vi kör ungefär som jag skrev så blir det ca 7 hårda set för dom stora muskelgrupperna och lite mindre för dom små och 7 dagars vila passena. Jag tycker inte att volymen är stor. Jag medger att det är påfrestande för kroppen att köra till fail men därför måste man periodisera. Dom flesta här kör väl knappast på 200kg i snedbänk? Det man ser att folk gör fel är att tekniken sviker i slutet på ett set när man försöker ta dom två sista reppen, jag säger inte att man inte kan skada sig trots god teknik men endå. Betydkigt snällare har det varit mot min kropp jämfört med högre volym

Diomedea exulans
2019-01-22, 11:22
Jag förstår inte hellre riktigt varför man skulle skada sig mer med Dorians träningsupplägg än ett "vanligt". Fan och hans moster kör ju ändå några set till failure/förbi failure med rest-pause, passning osv rätt ofta, skillnaden är väl mest att Dorian tar bort de andra seten.

King Grub
2019-01-22, 12:07
"At his peak (140kg bodyweight) he took 1000mg testosterone, either 500mg of deca-durabolin OR boldenone (equipoise) and 50mg (daily) dianabol, he took 8 units of GH per day

Nu är det där inte sant, men om det hade varit det så hade det varit väldigt imponerande. Nybörjardoser.

Toljanen
2019-01-22, 13:41
https://www.youtube.com/watch?v=cu-7WSjaVyU&t=2448s

1:02 in i klippet.

Mats J
2019-01-22, 14:13
Jag förstår inte hellre riktigt varför man skulle skada sig mer med Dorians träningsupplägg än ett "vanligt". Fan och hans moster kör ju ändå några set till failure/förbi failure med rest-pause, passning osv rätt ofta, skillnaden är väl mest att Dorian tar bort de andra seten.

Det är inga problem under lång tid att köra så, problemen kommer när vikterna blir väldigt tunga och du ska slå det du gjorde sist. Att köra ett maxset med 6 rep och 2-3 forced reps på 160 i bänk där varje rep är explosivt upp men kontrolerad exentrisk fas sliter något jävulskt. Om du därtill lägger till en maximal upptaggning där du verkligen kan ta i maximalt så är skaderisken väldigt hög. Bara förmågan att pressa sig maximalt tar lång tid att träna upp, där du kan ta i lika mycket på träning som på en tävling inför publik.

Jag kunde det, men har helt tappat den förmågan och explosiviteten, kan så klart fortfarande ta set till failur och tycka att jag tar i maximalt, men är som natt och dag motför att göra det med maximalt adrenalin påslag och explosivitet. ETT set kunde helt däcka mig förut och behövde vila 10 min innan jag både fysiskt och mentalt kunde köra nästa. Nu känner jag mig redo efter 30 sekunder.

Läskeblask
2019-01-22, 14:36
Jag kände så i början, tänkte hur fan kommer jag orka med dessa set men kroppen blev van. När man börjar gå över 10 reps blir det jobbigt. Skaderisken växer alltid i takt ned vikterna , men kan alltid öka antalet reps ifall vikterna i sig blir för höga. Jag har prövat en massa olika typer av träning och efter 12 års tränande så växer jag inte av att köra 12 reps och lämna setet 2 reps från fail.

skattefusk
2019-01-22, 18:03
Hur kommer det sig att man vill träna efter ett upplägg som är anpassat för någon annans kropp?

Läskeblask
2019-01-22, 18:12
Hur kommer det sig att man vill träna efter ett upplägg som är anpassat för någon annans kropp?

Så du menar att alla upplägg funkar bara på en människa?

oldman
2019-01-23, 09:18
[QUOTE=Diomedea exulans;8011581]Jag förstår inte hellre riktigt varför man skulle skada sig mer med Dorians träningsupplägg än ett "vanligt".

Fast vi vet ju att han skadade sig. Ordentligt.

Diomedea exulans
2019-01-23, 09:23
Hade han skadat sig mindre om han gjorde fler set?

King Grub
2019-01-23, 09:33
Då hade han inte gått till max.

Man kan träna maximalt hårt eller mycket, men inte maximalt hårt och mycket.

Diomedea exulans
2019-01-23, 11:29
Man kan väl alltid träna Dorian Yates-hårt i det första setet, oavsett hur hög volym man har efteråt?

Läskeblask
2019-01-23, 11:40
Frågan är ju att hur stor betydelse har dom seten? Yates körde ju flera set också men de var inte till fail. Det jag själv började refklektera över med min egen träning var att varför kör jag pulldowns för rygg efter att ha gjort roddar och latsdrag, komner det att bidra på nåt sätt eller har det endast negativ inverkan på återhämntning osv

pundi
2019-01-23, 15:46
Tjena!
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag tänkte flika in lite här.
Jag har kört ett liknande upplägg som TS beskriver i sitt första inlägg i ungefär 8 månader. (Början på 2018-mitten av augusti 2018) Jag anser att för varje vecka som gick så blev det allt mer psykiskt jobbigt att gå till gymmet. Ångesten var grov inför varje pass då man hela tiden hade i bakhuvudet "gör jag inte detta settet bättre än förra passets set så är det bortkastat". Detta gjorde att det förmodligen ofta blev tekniken som blev lite lidande. Jag drog inte på mig några skador. Dock märkte jag att efter ca 2-3 månader in i upplägget var jag ofta sjukt trött hela dagarna, kanske för att man hela dagarna gick och "peppade" sig inför passet.
Resultatmässigt då:

Såklart la jag på mig muskelmassa, tror dock inte det var något mer än vad jag hade gjort med vilket annat upplägg som helst.
En stor negativ sak jag upplevde var att ju längre tid jag körde det upplägget ju tråkigare blev det att gå och träna i och med att passen mer eller mindre bara blev "siffror" att slå och träningsglädjen sattes i andra hand.

I det stora hela skulle jag säga att det är ett bra upplägg om man vill bli stark. Men man bör kanske inte köra det en längre period om man är som mig att man blir som en maskin som i slutet bara tänker på att slå förra veckans siffror.

Skrev detta lite snabbt bara så har ni några funderingar eller liknande så tveka inte att fråga.

Läskeblask
2019-01-23, 17:21
Jag förstår. Träning handlar ju om att öka vilket man gör genom tyngre vikter, flera set, kortare vila så man måste ju ha nån slags plan vilket ger press. Man kan inte öka i all evighet, det tar stopp. Det ger en viss stress men hjälper en att öka. Om jag bara går till gymmet utan att tänka så blir det automatiskt man håller sig till bekvämlighetszonen. Jag tror gelt enkelt att det krävs att man går lite längre för optimala resultat, alla set behöver ej tas till fail

pundi
2019-01-24, 11:47
Jag förstår. Träning handlar ju om att öka vilket man gör genom tyngre vikter, flera set, kortare vila så man måste ju ha nån slags plan vilket ger press. Man kan inte öka i all evighet, det tar stopp. Det ger en viss stress men hjälper en att öka. Om jag bara går till gymmet utan att tänka så blir det automatiskt man håller sig till bekvämlighetszonen. Jag tror gelt enkelt att det krävs att man går lite längre för optimala resultat, alla set behöver ej tas till fail

Absolut!
Men det jag uppfattade som jobbigt var att allt blev så viktrelaterat istället för att slänga på något set eller några reps alternativt korta ner vilan.

skattefusk
2019-01-25, 08:14
Man ska ju inte träna på ett sätt man inte trivs med och tycker är kul. Det där låter helt vansinnigt.

Arne Persson
2019-01-28, 11:42
Intressant är att när jag besökte Dorian 1996 på Temple Gym i Birmingham och frågade Leroy och Dorian om hur dom tränade så svarade dom ”lots of heavy sets”... :) vad gäller?;):d
Han var brutalt stor då, han vägde 139,1 kg i helt ok form.

Diomedea exulans
2019-01-28, 11:49
Intressant är att när jag besökte Dorian 1996 på Temple Gym i Birmingham och frågade Leroy och Dorian om hur dom tränade så svarade dom ”lots of heavy sets”... :) vad gäller?;):d
Han var brutalt stor då, han vägde 139,1 kg i helt ok form.

Ett tungt set på måndag. Ett på tisdag. Ett på torsdag och ett på fredag. Det blir "lots of" set efter några veckor. ;)

Arne Persson
2019-01-28, 12:46
Ett tungt set på måndag. Ett på tisdag. Ett på torsdag och ett på fredag. Det blir "lots of" set efter några veckor. ;)

:d

Thornblom
2019-01-28, 15:00
Intressant är att när jag besökte Dorian 1996 på Temple Gym i Birmingham och frågade Leroy och Dorian om hur dom tränade så svarade dom ”lots of heavy sets”... :) vad gäller?;):d
Han var brutalt stor då, han vägde 139,1 kg i helt ok form.

Stämmer Arne. Dorian tränade så vitt jag vet inte efter det program som trådskaparen visade. Hade mailkontakt med Dorian för ett antal år sedan, och visst stämmer det att han alltid körde ett väldigt tungt failset med "forced reps" per övning. Det var dock inte hans enda set. Vi pratar snarare 3-4 vanliga set med stegrande vikt och dalande reps för att sedan avsluta med de "balls to the walls" set han är känd för. Det finns också att läsa i Dorians första kompendium "Blood & Guts"-boken, som kom ut tidigt 00-tal.

Bärsärk
2019-01-28, 18:25
Körde inte Dorian efter Mike Mentzers "Heavy Duty" program?

Jorgen
2019-01-28, 18:29
Körde inte Dorian efter Mike Mentzers "Heavy Duty" program?

Hans träning var baserad på principen, men inte direkt efter hans program.

Läskeblask
2019-01-29, 08:02
Jag visste att han kötde ett set balls to the walls per övning. Jag funderar mer på hur folk räknar set. T.ex bänkpress: 20x20 40x20 60x12 80x10 90x8 100x8

Jag räknar tex det där som ett set, det sista. Dom andra är typ 5 reps från fail. Eller nåja 90x8 är ju lite tyngre men endå.

Thornblom
2019-01-29, 08:55
Jag visste att han kötde ett set balls to the walls per övning. Jag funderar mer på hur folk räknar set. T.ex bänkpress: 20x20 40x20 60x12 80x10 90x8 100x8

Jag räknar tex det där som ett set, det sista. Dom andra är typ 5 reps från fail. Eller nåja 90x8 är ju lite tyngre men endå.

Absolut, men så vitt jag vet så körde Yates mer åt detta håll (använder mina vikter som exempel eftersom jag inte vet vad han tränade på):
80x12, 100x10, 110x8, 120x6-8 (samt forced reps), utöver uppvärmning då.

Där skulle jag räkna alla set som arbetsset, men det sista är "balls to the walls" som han är känd för.

Mats J
2019-01-29, 08:57
Jag visste att han kötde ett set balls to the walls per övning. Jag funderar mer på hur folk räknar set. T.ex bänkpress: 20x20 40x20 60x12 80x10 90x8 100x8

Jag räknar tex det där som ett set, det sista. Dom andra är typ 5 reps från fail. Eller nåja 90x8 är ju lite tyngre men endå.

Jag skulle också räkna det som ett set. Arbetset för mig är max 0-2 rep från fail, annars uppvärmning etc.

Läskeblask
2019-01-29, 09:27
Jag menar inte att man måste ta alla set till fail eller inte ens ett enda men nära åtminstone

Mats J
2019-01-29, 09:37
Jag menar inte att man måste ta alla set till fail eller inte ens ett enda men nära åtminstone

Ja exakt, 3+ reps ifrån är ren uppvärmning. 2 reps eller närmare fail så räknar jag det.