handdator

Visa fullständig version : kolhydrater, kall pasta/potatis


ozzian
2019-01-19, 12:36
Jag vet att kyld pasta och potatis/ris ändrar sig med tanke på stärkelse vid nedkylning.
Jag har alltid trott man kan värma upp dessa igen och bibehålla de goda effekterna.

Men hur är det?
googlade nu och vissa "kosttips" säger att uppvärmd kyld pasta återgår och vissa säger att det bibehåller effekterna.

Vem vet?

Anledningen till frågan är att jag testar nu att äta kolhydrater som när jag var 20 och tränade hårt, jag tränar nu hårt men trots detta så står vikten still och min kropp är för gammal för att öka träningen.
Och jo jag tränar hårt, med pw styrka o cardio blir det 20h i veckan, så jag måste ändra något och istället för att minska kolhydraterna så kanske kylda varianten kan få min vikt neråt?

EnergiÖverskott
2019-01-19, 12:52
Du ligger inte på ett energiunderskott, därför går du inte ned i vikt. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll hur hårt du tränar hur mycket du promenerar eller hur många timmar det blir per vecka. Så länge du inte ligger på ett energiunderskott kommer du inte att gå ned i vikt.

Kolhydraterna i kokt potatis blir lågsammare efter nedkylning, ja. Men om det i ditt fall, som det verkar, handlar om att du inte ser resultat på vågen som du förväntar dig, så är det mängden mat du borde fundera över. Sätt dig ner och räkna på allt. Hurvida det är snabba eller långsamma kolhydrater kommer spela en sådan marginell roll att det är skitsamma, så länge du inte har bättre koll på hur mycket och vad du får i dig.

Så svar nej. Kyld pasta/potatis kommer inte att ge dig någon skillnad på vågen så länge du inte ser över maten som helhet.

StarkaUlf
2019-01-19, 12:53
Du kommer inte att gå ner i vikt för att du äter kyld pasta/potatis istället för varm. Det är fortfarande samma antal kalorier.

Men jag kan inte svara på ursprungsfrågan.

TotteShaped4Life
2019-01-19, 13:19
Jag kan ha fel... men har för mig att KG skrivit att det "återgår" till ursprunglig form om det värms upp igen... Sedan är det som ovan skriver att det har förstås ingen som helst betydelse när det gäller vikten för kalorierna är detsamma. Kyld potatis långsammare kolhydrater och mindre insulinpåslag. En rejäla insulinspik om dagen när man tränar är bara av godo dock...

ozzian
2019-01-19, 14:19
Tack för svaren, verkar som det med uppvärmd eller ej är tvetydigt.

Jo jag vet mycket väl att kalorier ut måste överstiga kalorier ut för att gå ner i vikt, men jag fattar inte hur jag ska orka träna på mindre?
Jag har skrivit upp vad jag ätit sista 9 dagarna men inte räknat på detta
frukost antingen två rågbröd med ost eller en portion havregrynsgröt med en näve frusna bär o mjölk, till detta två kokta ägg.

Lunch en portion proteindrink

middag ca 100gram(torrvikt) pasta med 2dl cremefraise och 200gr räkor eller 220gr kebabkött.

utöver detta tar jag 2x 1,5 dl rödbetsjuice och 1,5 dl blåbärsjuice.
utöver detta har jag 1 dag ätit en kebabrulle.

och då jag minst tränar 2h per dag, ioförsig så tränar jag intervaller och räknar ändå totala tiden, även PW inräknad.

Jag anser att det kan inte vara mer in än vad jag gör av med, men faktum är att jag knappt aldrig är hungrig.

min vikt är 98-99kg
edit
2 kapslar omega
3 liter vatten

vicarious
2019-01-19, 14:44
Jag anser att det kan inte vara mer in än vad jag gör av med, men faktum är att jag knappt aldrig är hungrig.



Tyvärr så bryr sig inte din kropp om vad du "anser".

Hur länge har du stått still i vikt? Räknar du verkligen alla kalorier du stoppar i dig? Inget fusk? Inget gottegott på helgerna?

En sak du skulle kunna ändra på är att sluta dricka kalorier från juice.

EnergiÖverskott
2019-01-19, 15:15
Tyvärr så bryr sig inte din kropp om vad du "anser".

Hur länge har du stått still i vikt? Räknar du verkligen alla kalorier du stoppar i dig? Inget fusk? Inget gottegott på helgerna?

En sak du skulle kunna ändra på är att sluta dricka kalorier från juice.

Det där är väldigt viktigt att ha i åtanke. Det är lätt att tänka i termer kring att "det kan inte stämma", men om faktum är att du står still i vikt på det du äter nu så är faktum så att du skyfflar in lika mycket i munnen som du gör av med.

Mitt tips är att skaffa en matvåg och att använda sig av en app likt Lifesum. Då får du oerhört lätt att korrigera efter hur saker ter sig. Så, skriv, räkna, utvärdera --> korrigera. Allt annat är egentligen mest spekulationer.

chadd
2019-01-19, 17:30
Tack för svaren, verkar som det med uppvärmd eller ej är tvetydigt.

Jo jag vet mycket väl att kalorier ut måste överstiga kalorier ut för att gå ner i vikt, men jag fattar inte hur jag ska orka träna på mindre?
Jag har skrivit upp vad jag ätit sista 9 dagarna men inte räknat på detta
frukost antingen två rågbröd med ost eller en portion havregrynsgröt med en näve frusna bär o mjölk, till detta två kokta ägg.

Lunch en portion proteindrink

middag ca 100gram(torrvikt) pasta med 2dl cremefraise och 200gr räkor eller 220gr kebabkött.

utöver detta tar jag 2x 1,5 dl rödbetsjuice och 1,5 dl blåbärsjuice.
utöver detta har jag 1 dag ätit en kebabrulle.

och då jag minst tränar 2h per dag, ioförsig så tränar jag intervaller och räknar ändå totala tiden, även PW inräknad.

Jag anser att det kan inte vara mer in än vad jag gör av med, men faktum är att jag knappt aldrig är hungrig.

min vikt är 98-99kg
edit
2 kapslar omega
3 liter vatten

Din middag är typ 2000kcal (1400kcal creme fraiche). Höftar på resten och tror du ligger 3000+. 3000 är förvisso inte jättemängder utifrån din vikt och två timmar träning.. Kanske din träning inte förbrukar så pass mkt energi som du tror?

Det är bra att du skriver ner. Börjar räkna.

Anton Fräs
2019-01-19, 18:10
Du äter för mycket helt enkelt, oavsett vad du känner. Sedan finns det en oändlig mängd metoder för att justera ner intaget såklart.

ozzian
2019-01-19, 19:50
Jag glömde måttbandet, tjockmagen har faktiskt gått från 97,5 till 95cm på 14dagar, det är kanske helt ok med andra ord.
Jag märkte att jag fick ändra lyftarbältet ett hack:):)

Bara det att jag vill nog gå ner i vikt med...

Men jag skulle fortfarande vilja veta detta med uppvärmning av kylda potatisar.
Enligt diabetes sidor så skiljer det ca 10% i stärkelse, men går inte utläsa om det gäller kall eller uppvärmd.

TotteShaped4Life
2019-01-19, 20:01
Jag glömde måttbandet, tjockmagen har faktiskt gått från 97,5 till 95cm på 14dagar, det är kanske helt ok med andra ord.
Jag märkte att jag fick ändra lyftarbältet ett hack:):)

Bara det att jag vill nog gå ner i vikt med...

Men jag skulle fortfarande vilja veta detta med uppvärmning av kylda potatisar.
Enligt diabetes sidor så skiljer det ca 10% i stärkelse, men går inte utläsa om det gäller kall eller uppvärmd.
Svaret: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8718

ozzian
2019-01-19, 21:17
Svaret: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8718

Tack,
Men du missförstod nog mig, jag undrade vad som händer om man värmer upp dem igen?
Idag har jag ätit = 2116 kal.

1h PW ca 415kal
80 min intervall skidor ca 830 kal
men vad gör man av med för att vara vaken utöver detta?
stämmer 30 kal/1 kg?
isåfall 2940
detta + träning ger
4185

Nu tror jag att pastan som jag normalt äter ger mer kalorier, men jag måste ju ligga på minst 1000 kal i underskott?

Om jag räknat/tänkt fel så hjälp mig?

ozzian
2019-01-19, 21:19
jag hittade ny info som sa 1974 kal på en 98kg man 51 år
inte lätt att räkna om en uppgift säger 2900 o nästa 1900....

chadd
2019-01-19, 21:49
jag hittade ny info som sa 1974 kal på en 98kg man 51 år
inte lätt att räkna om en uppgift säger 2900 o nästa 1900....

Det där är individuellt. Det du kan göra är att räkna på vad du faktiskt får i dig. Äter du 3000kcal och inte går ner så minska till 2500.

Energimängden i maten är samma uppvärmd som kall.

TotteShaped4Life
2019-01-20, 05:13
Tack,
Men du missförstod nog mig, jag undrade vad som händer om man värmer upp dem igen?
Idag har jag ätit = 2116 kal.

1h PW ca 415kal
80 min intervall skidor ca 830 kal
men vad gör man av med för att vara vaken utöver detta?
stämmer 30 kal/1 kg?
isåfall 2940
detta + träning ger
4185

Nu tror jag att pastan som jag normalt äter ger mer kalorier, men jag måste ju ligga på minst 1000 kal i underskott?

Om jag räknat/tänkt fel så hjälp mig?
Det är ju precis det tråden handlar om (?????) Inlägget börjar med "Pånyttvärmda kolhydrater?
Paulun skrev något om att om man kokar potatis, låter den svalna och sedan värmer på den så blir GI lägre än om man äter den efter första gången.. rester är bättre alltså.

Någon som vet om det gäller fler kolhydratskällor? Och vad det beror på?"

TotteShaped4Life
2019-01-20, 05:31
Här ytterligare en tråd där du finner svaret på din fråga lite tydligare
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55639

Sverker
2019-01-20, 06:57
Det är ju precis det tråden handlar om (?????) Inlägget börjar med "Pånyttvärmda kolhydrater?
Paulun skrev något om att om man kokar potatis, låter den svalna och sedan värmer på den så blir GI lägre än om man äter den efter första gången.. rester är bättre alltså.

Någon som vet om det gäller fler kolhydratskällor? Och vad det beror på?"

Det finns två olika typer av stärkelse. Amylos som är långa raka kedjor av glukos. Det är amylosen som bildar resistent stärkelse och sänker GI på livsmedlet.
Den andra typen är amylopektin som är kraftigt förgrenad. Den bildar något som mest liknar ett spindelnät. Amylopektin bildar inte resistent stärkelse. Det är en snabbare kolhydrat än amylopektinet redan från början. Den är faktiskt mycket lik muskelglykogen i sin uppbyggnad.

Alla stärkelserika livsmedel innehåller både amylos och amylopektin i varierande grad. Potatis varierar mycket, mellan olika sorters potatis, men innehåller mest amylos och bildar alltså lättast resistent stärkelse när den kyls ner.
Vem behöver veta detta ? Främst de som tillverkar stärkelserika livsmedel i djupfrysta packet och hur livsmedlet förändras under nedkylningen, infrysningen och upptiningen.




Någon som är med på detta:confused:

ozzian
2019-01-20, 19:50
Det är ju precis det tråden handlar om (?????) Inlägget börjar med "Pånyttvärmda kolhydrater?
Paulun skrev något om att om man kokar potatis, låter den svalna och sedan värmer på den så blir GI lägre än om man äter den efter första gången.. rester är bättre alltså.

Någon som vet om det gäller fler kolhydratskällor? Och vad det beror på?"

ja det gäller pasta potatis ris, alla är bättre att äta nerkylda.
men vad bra att paulin skrev detta, han borde veta!

ozzian
2019-01-22, 16:00
Nu vet jag inte hur stor betydelse det har i praktiken, men om GI värdet blir ca dubbelt så bra så borde det ju ha betydelse om man äter ett sånt mål mat om dagen?
KG skrev
Stärkelserika kolhydratkällors GI sjunker vid nedkylning, då det bildas resistent stärkelse. Potatis sjunker från runt 85 till 35, t ex.
Nu vet jag inte vad värdet är för ris,pasta men om man som jag tar kreatin för att orka någon % mer så borde även detta vara väldigt intressant.

vicarious
2019-01-22, 18:33
GI i potatis är inget man behöver oroa sig för om man har en frisk och fungerande kropp.

Sen är det så att GI gäller bara om du äter livsmedlet enskilt, som det är. Vem sitter och bara äter potatis? Bara Sunes bror Håkan. Äter man en komplett måltid pratar man istället om GL, glykemic load, det vill säga hur allting i måltiden tillsammans påverkar blodsockerkurvan. Äter du fett, grönsaker, fibrer m.m kommer nedbrytningen och upptaget ske långsammare och GI blir inte längre aktuellt.

ozzian
2019-01-27, 11:49
GI i potatis är inget man behöver oroa sig för om man har en frisk och fungerande kropp.

Sen är det så att GI gäller bara om du äter livsmedlet enskilt, som det är. Vem sitter och bara äter potatis? Bara Sunes bror Håkan. Äter man en komplett måltid pratar man istället om GL, glykemic load, det vill säga hur allting i måltiden tillsammans påverkar blodsockerkurvan. Äter du fett, grönsaker, fibrer m.m kommer nedbrytningen och upptaget ske långsammare och GI blir inte längre aktuellt.

Nu fattar jag inte?
Menar du att Pasta ihop med köttfärssås inte har dåligt GI värde?

Men jag plockade bort dessa( pasta,potatis,ris) för en vecka sedan och nu rasar även kg på vågen, jag har tillsatt ännu mer protein och massa grönt, eller grönt är typ kål, blomkålsris mm.

King Grub
2019-01-27, 12:10
Pasta har lågt GI som den är, även nykokt. Inklusive snabbmakaroner.

King Grub
2019-01-27, 12:13
GI har heller ingenting med viktuppgång eller viktnedgång att göra.

Du har gått ner i vikt på grund av att du ersatt kaloririk föda med kalorifattig. Inget annat.

Sagacity
2019-01-27, 19:48
Nu fattar jag inte?
Menar du att Pasta ihop med köttfärssås inte har dåligt GI värde?

Men jag plockade bort dessa( pasta,potatis,ris) för en vecka sedan och nu rasar även kg på vågen, jag har tillsatt ännu mer protein och massa grönt, eller grönt är typ kål, blomkålsris mm.

Samma hos mig.
Jag märker att inte är mätt på samma sätt när jag äter kolhydrater. Blir hungrig snabbare och får en massa sug på det ena och det andra.

Utesluter jag kolhydrater kan jag äta mer vettig mat men måste fokusera mer för att kunna gå upp i vikt, typ äta extra stora portioner, extramåltid osv. Just nu går jag ner i vikt och det är skamligt enkelt. Äter som en kung och tappat 5kg sedan slutet av november.

ozzian
2019-01-27, 21:50
GI har heller ingenting med viktuppgång eller viktnedgång att göra.

Du har gått ner i vikt på grund av att du ersatt kaloririk föda med kalorifattig. Inget annat.

ja det stämmer säkert, men jag har mer ork nu.
och mer ork så tränar jag hårdare, så då går jag ner i vikt.

ozzian
2019-01-27, 21:51
Samma hos mig.
Jag märker att inte är mätt på samma sätt när jag äter kolhydrater. Blir hungrig snabbare och får en massa sug på det ena och det andra.

Utesluter jag kolhydrater kan jag äta mer vettig mat men måste fokusera mer för att kunna gå upp i vikt, typ äta extra stora portioner, extramåltid osv. Just nu går jag ner i vikt och det är skamligt enkelt. Äter som en kung och tappat 5kg sedan slutet av november.

kör du lchf eller bara mindre kolhydrater?

jag har inte ökat fett intaget ännu.

EnergiÖverskott
2019-01-28, 10:15
kör du lchf eller bara mindre kolhydrater?

jag har inte ökat fett intaget ännu.

Svarar inte för personen frågan var ställd till, men om du börjar ta bort kolhydrater gör du rätt klokt i att börja höja fettet. Att äta mycket protein och vara restriktiv med både kolhydrat och fett funkar säkert galant ett tag men, du kommer att må rätt miserabelt i det långa loppet.

Har många i min närhet som mår och presterar ypperligt på Keto, men även de som äter rätt generöst med kolhydrater och mår lika bra även de. Testa dig fram. Har du ingen tävling med ett estetiskt mål eller en viktklass så hade jag satsat på att hitta något som långsiktigt fungerar som en livsstil och som får dig att må bra. Om det är X eller Y som tar dig dit kan du bara själv testa.

Sagacity
2019-01-29, 18:36
kör du lchf eller bara mindre kolhydrater?

jag har inte ökat fett intaget ännu.

Äter kanske en blandning av carnivore och LCHF? Och paleo? Lagar all mat och äter inget processat socker eller vegetabiliska fetter.

Ungefär såhär. Kött (700-1000g/dag) och endel grönsaker ibland men rätt lite och mest blomkålsmos och broccolimos. Försöker hitta kött med mycket fett, tex Picanha men det blir mycket högrev, älg(jägare med jaktmark) och blandfärs.
4 ägg till frukost (6 om jag inte ska ner i vikt) och naturell kvarg med kokta hallon till kvällsmat för tillfället för jag gick ner för snabbt i vikt.

ozzian
2019-01-31, 20:49
Jag hade möte med dietist idag, blandad information.
Hon tyckte jag var för noggrann.....
men jag har diabetes i släkten så jag kommer inte att slarva.

Hon hade fått nya uppgifter om detta med att kyla potatis mm och det var väldigt stor skillnad för diabetiker.