handdator

Visa fullständig version : Behålla muskelmassan


Cool Customer
2004-05-11, 14:02
Om man inte tappar i styrka under deffen, kan man då vara
säker på att man inte har förlorat någon muskelmassa?

King Grub
2004-05-11, 14:56
Nej.

Mindek
2004-05-11, 15:04
Om det går riktigt illa under en deff, hur mycket av viktminskningen skulle då kunna vara muskler? "Worst-case-scenario" alltså ;)

King Grub
2004-05-11, 15:06
Helt omöjligt att svara på.

Tappar du muskelmassa gör du fel, helt enkelt. Det skall inte behöva ske, åtminstone inte förrän man börjar närma sig tävlingsform.

Mindek
2004-05-11, 15:09
Okey, så om man gör hyfsat rätt så bör man inte tappa något massa att bry sig om alltså?

(Hyfsat bra = Minus 500 till 1000 kcal/dygn, lite tung styrketräning, promenader, nyttig mat med tillräckligt fett, protein och långsamma kolhydrater)

swiftin
2004-05-11, 15:17
Hur viktiga är egentligen dessa proteiner i deffen? Om jag någon dag skulle kanske bara få i mig 80-100 om jag väger 80, och låt oss säga inte äter på 14 timmar för jag glömmer mitt kvällsmål. Hur illa kan det vara om man har bf på kanske 15%?

King Grub
2004-05-11, 15:39
Originally posted by swiftin
Hur viktiga är egentligen dessa proteiner i deffen? Om jag någon dag skulle kanske bara få i mig 80-100 om jag väger 80, och låt oss säga inte äter på 14 timmar för jag glömmer mitt kvällsmål. Hur illa kan det vara om man har bf på kanske 15%?

Helt avgörande. Nu gör inte en enstaka gångs slarv att du tappar ett kilo muskler eller liknande, men det är klart att det påverkar.

Krabba
2004-05-11, 15:50
Jag tar en fråga här inne så jag slipper skapa en ny thread.


Jag har läst att man när man springer mycket förlorar muskelmassa. Men borde det inte försvinna muskelmassa på samma sätt som när man tränar på gymmet? Musklerna bryts ju ner när man tränar menar jag ju, byggs det inte upp igen om man springer, eller hur fungerar det egentligen.

Snapphanen
2004-05-11, 16:00
Men alltså.. tänk själva!! Det går ju fan inte att svara på! Ska han skriva -"Ni tappar 0.3 runt armarna och 1 cm på benen om du inte äter på 14 timmar" ?

King Grub
2004-05-11, 16:26
Originally posted by Krabba
Jag tar en fråga här inne så jag slipper skapa en ny thread.


Jag har läst att man när man springer mycket förlorar muskelmassa. Men borde det inte försvinna muskelmassa på samma sätt som när man tränar på gymmet? Musklerna bryts ju ner när man tränar menar jag ju, byggs det inte upp igen om man springer, eller hur fungerar det egentligen.

Du förlorar inte muskelmassa av konditionsträning och du inte äter fel eller för lite.

Grahn
2004-05-11, 16:31
Tja drar du ett marathon då och då lär du ju inte bli brutalt stor och stark samtidigt iofs.

Dock inte samma sak soma tt "förlora muskler".

-GP-
2004-05-12, 06:49
Originally posted by Krabba
Jag tar en fråga här inne så jag slipper skapa en ny thread.


Jag har läst att man när man springer mycket förlorar muskelmassa. Men borde det inte försvinna muskelmassa på samma sätt som när man tränar på gymmet? Musklerna bryts ju ner när man tränar menar jag ju, byggs det inte upp igen om man springer, eller hur fungerar det egentligen.
Min erfarenhet när jag kör igång med löpträningen under våren är att det sätter igång förbränningen rätt rejält. Dels är energiförbrukningen under passet hög, och troligen höjs förbränningen för övrig tid också. Men ta en rejäl återhämtningsdryck, ät mer och kör styrketräning så lär du inte förlora massa...