handdator

Visa fullständig version : Bli bättre i Marklyft


Takadanoalien
2019-01-15, 01:47
Hej alla,

Vill bli bättre i marklyft och jag har (efter att ha kollat in mina lyft) insett att min svaghet i mark definitivt är i första fasen (kanske för att jag nästan är 190?). Mitt PR ligger på 150kg (79kg BW) och jag har legat där några månader nu. Har kört lite kronlyft och sumo för att variera mig.

Vad jag egentligen behöver är väl tips på hur jag ska förbättra fas 1, finns det något annat än att "lyfta mindre vikt och fokusera på fas 1" som jag kan göra? Varierande övningar m.m.?

Tack på förhand :)

svenbanan
2019-01-15, 03:54
Hej alla,

Vill bli bättre i marklyft och jag har (efter att ha kollat in mina lyft) insett att min svaghet i mark definitivt är i första fasen (kanske för att jag nästan är 190?). Mitt PR ligger på 150kg (79kg BW) och jag har legat där några månader nu. Har kört lite kronlyft och sumo för att variera mig.

Vad jag egentligen behöver är väl tips på hur jag ska förbättra fas 1, finns det något annat än att "lyfta mindre vikt och fokusera på fas 1" som jag kan göra? Varierande övningar m.m.?

Tack på förhand :)

Ställ dig på en viktplatta eller nåt liknande och lyft från marken. Då blir det längre ned till marken och du blir tvungen att sönka vikterna och fokusera på den nedre delen av lyftet.

Alternativt kan du stå på golvet men hålla bredare (ryckfattning) och göra "vanliga" marklyft. Detta gör också att det blir längre till marken.

ceejay
2019-01-15, 06:08
En film kan underlätta. Din längd spelar ingen roll, proportioner dock.