handdator

Visa fullständig version : Små knep som kan ge stora skillnader?


smerk
2019-01-12, 15:20
Efter att jag insett att jag hållt stången fel i bänkpress då en polare rättade mig, dvs stången för långt bak i handen och inte över benet, så har jag börjat fundera på om det finns fler sådana små knep som man kanske inte tänker på men som kan innebära mer effektivitet under lyft samt reducera skaderisken?

Känns mycket ovant att hålla ''rätt'' i bänken i nuläget men jag känner att lyftet blivit effektivare och lägger mindre belastning på handleder. Är detta grepp även något man bör använda i press över huvudet?

Diomedea exulans
2019-01-12, 15:26
Är detta grepp även något man bör använda i press över huvudet?

Jag tror det, jag fick ont i handlederna av press över huvudet men det verkar ha gett sig när jag tänker på att vinkla handlederna mer rätt.

Ett Orm
2019-01-12, 15:31
Ja, man bör försöka få belastningen i en rak linje igenom underarmen.
Det kan man få med bilden till vänster också men då kan det krävas tumlöst grepp, och det är väl kanske inte det innebär vissa risker.

smerk
2019-01-12, 15:52
Ja, man bör försöka få belastningen i en rak linje igenom underarmen.
Det kan man få med bilden till vänster också men då kan det krävas tumlöst grepp, och det är väl kanske inte det innebär vissa risker.

Gott då blir det att försöka implementera det i alla pressar. Har du några andra småknep att bjuda på?

Diomedea exulans
2019-01-12, 15:59
Massor småtips om bicepscurl som kanske stämmer: https://www.t-nation.com/training/you-dont-know-how-to-curl

kazzez
2019-01-12, 16:17
Jag upplevde att min rörelsebana blev bättre i militärpress efter jag började med tumlöst grepp i övningen.

Ett Orm
2019-01-12, 16:41
Gott då blir det att försöka implementera det i alla pressar. Har du några andra småknep att bjuda på?

Att tänka på att belastningen ska gå i samma linje som underarmarna är nog mitt bästa tips både för pressar och drag faktiskt.
I kabelövningar likaså, men då mer att wiren följer underarmen oavsett att vinkeln ut eller in kan vara lite hursomhelst beroende på vad man vill.

I biceps och triceps bör dock belastningen INTE gå rakt igenom underarmen utan bör försöka hålla en liten vinkel kvar även i ändlägena.