handdator

Visa fullständig version : Skuldsanering alla borgenärer har svarat


Jackman
2019-01-11, 12:13
Så börjar vi med att skipa moralpredikan och allt annat som inte rör frågan.



Jag hade ett par st jag trodde skulle överklaga på grund av dumma konsumtionsköp mitt i all ångest. MEN den enda som har överklagat av 22st är en advokat jag gick till förra året på grund av krångel med modern till min dotter, jag ville ha på papper angående umgänge för hon körde över mig totalt. I samband med att jag gick hos advokaten hade jag även läkarkontakter där jag blev sjukskriven ett tag och fick sömnmedicin för jag kunde inte sova på nätterna, allt sånt här står i min journal och att det har ett samband med mina problem med modern till mitt barn, att jag är i en tvist osv. Precis i samma veva som jag fick räkningen från advokaten på 2800kr så började utmätning på min lön + att jag fick sämre lön än vanligt då jag varit sjukskriven på grund av problemen med modern till mitt barn. Mådde så jävla dåligt så jag förmådde mig inte ens att ta kontakt med facket som står för stora delar av såna här kostnader, så slut var jag. Jag har 3 barn, jag nämnde den här advokatkostnaden i min ansökan, vid mitt inledande så stod det i pappren att jag är i stort behov av snar ekonomisk rehabilitering och att mina små barn har lidit nog av att ha en förälder som är skuldsatt och all psykisk stress det medför, jag hade samarbetat bra osv. Nu nästa vecka får jag hem vad advokaten skrivit så ska jag svara, kommer skicka med papper från min Journal där allt står osv. Men jag har så fruktansvärt svårt att se att det ska kunna bli avslag nu för 2800 kr när dom poängterat hur viktigt det här är för min ekonomiska rehabilitering och framförallt för mina barn.

Tar gärna svar av någon som är insatt

Yes
2019-01-11, 12:52
Det är ingen här som är insatt i ditt ärende. Det bästa är att skriva ett yttrande för att bemöta borgenärens invändning.

Jackman
2019-01-11, 13:05
Det är ingen här som är insatt i ditt ärende. Det bästa är att skriva ett yttrande för att bemöta borgenärens invändning.

klart ingen är insatt i mitt ärende men det står förklarat ovanför, jag ska yttra mig nästa vecka. Sen kan det säkert finnas någon här som jobbar med sånt här

Yes
2019-01-11, 13:38
klart ingen är insatt i mitt ärende men det står förklarat ovanför, jag ska yttra mig nästa vecka. Sen kan det säkert finnas någon här som jobbar med sånt här
Finns säkert någon som jobbar med sånt här men då vet man också hur vanskligt det är att svara på enskilda ärenden, på ett internetforum, utan att vara insatt. Den som handlägger ärendet kanske kan ge lite mer men du kommer inte få några förhandsbesked.

d1anny2
2019-01-11, 22:40
Oavsett vad. Lycka till [emoji882][emoji882][emoji882]

Bossebäver
2019-01-12, 01:14
Om det är till någon tröst så tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett samhälle där företag kan konkursa men inte människor.

Kämpa på!

Yes
2019-01-12, 01:26
Om det är till någon tröst så tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett samhälle där företag kan konkursa men inte människor.

Kämpa på!
Jag förstår vad du menar och håller med, men det är också därför skuldsaneringsinstitutet existerar.

rosto
2019-01-12, 03:28
Om det är till någon tröst så tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett samhälle där företag kan konkursa men inte människor.

Kämpa på!

Vid en företagskonkurs så töms ju bolaget på tillgångar och läggs sedan ner (likvideras). Jag föredrar nog personlig konkurs och skuldsanering alla dar i veckan.

Hur som helst, tråkigt att läsa om situationen hoppas att det löser sig till slut.

Yes
2019-01-12, 04:11
Vid en företagskonkurs så töms ju bolaget på tillgångar och läggs sedan ner (likvideras). Jag föredrar nog personlig konkurs och skuldsanering alla dar i veckan.

Hur som helst, tråkigt att läsa om situationen hoppas att det löser sig till slut.
Skuldsaneringsinstitutet tillkom som en anpassning till andra länders lagar. Innan det tillkom fanns inget annat än personlig konkurs (eller gäldestugan om vi blickar längre bakåt i tiden). En personlig konkurs har aldrig inneburit att gäldenären blir av med all egendom för att betala skulderna, och sedan kan gå vidare skuldfri. Vad det innebär är snarare att gäldenären blir av med all egendom och i de flesta fall har massor av skulder kvar. Då får också samhället problem med gäldenärer som är livstidsskuldsatta, och oavsett vad man tycker rent principiellt så är det inget bra för samhället. Av den anledningen tillkom skuldsaneringsinstitutet, som liknar mer vad man har i andra länder - USA exempelvis.

Bossebäver
2019-01-13, 02:02
Vid en företagskonkurs så töms ju bolaget på tillgångar och läggs sedan ner (likvideras). Jag föredrar nog personlig konkurs och skuldsanering alla dar i veckan.

Hur som helst, tråkigt att läsa om situationen hoppas att det löser sig till slut.

Så borde man kunna göra som privatperson med(-likvidering, föredragsvis). Ta personens egendom, auktionera ut den och sedan går personen fri därifrån.

I dagsläget så kan en bostadskris;även en relativt rimlig; leda till ekonomisk kastrering för en livstid.

rosto
2019-01-13, 08:06
Så borde man kunna göra som privatperson med(-likvidering, föredragsvis). Ta personens egendom, auktionera ut den och sedan går personen fri därifrån.

I dagsläget så kan en bostadskris;även en relativt rimlig; leda till ekonomisk kastrering för en livstid.

Det går inte att jämföra på det sättet, så länge företaget kan drivas vidare och betala av på ackorden mot borgenärerna så kommer konkursförvaltaren att mjölka ur sista droppen ur företaget. Dvs man piskar företaget tills det dör.

Nog är det väl humanare med en skuldsanering där man som privatperson får leva vidare på en skälig levnadsnivå och betala av skulderna till sina borgenärer efter förmåga under en period på fem till tio år?

Bossebäver
2019-01-15, 00:27
Det går inte att jämföra på det sättet, så länge företaget kan drivas vidare och betala av på ackorden mot borgenärerna så kommer konkursförvaltaren att mjölka ur sista droppen ur företaget. Dvs man piskar företaget tills det dör.

Nog är det väl humanare med en skuldsanering där man som privatperson får leva vidare på en skälig levnadsnivå och betala av skulderna till sina borgenärer efter förmåga under en period på fem till tio år?

Hamnar jag någon gång i den sitsen slutar jag arbeta och börjar råna de jag har skulder till. Det du beskriver är enligt mig ett värre "straff" än vad samhällets avskum får i rättssalen.

Mental
2019-01-15, 08:43
Hamnar jag någon gång i den sitsen slutar jag arbeta och börjar råna de jag har skulder till. Det du beskriver är enligt mig ett värre "straff" än vad samhällets avskum får i rättssalen.

"Straff"? Om du har satt dig i en sits, där du har skulder upp över öronen, där du inte ens med indrivning från fogden och utmätning av din lön bedöms ha möjlighet att i någon som helst rimlig tid lösa dina skulder. Erbjuds av samhället att betala allt du tjänar över existensminimum i 5 år och sedan bli fri resten av skulderna.

Vad är ditt förslag, skulderna skrivs av utan krav på motprestation?
Eller kanske att man sitter 5 år på kåken och får komma ut skuldfri i stället?

Jag tycker det är ett generöst system, i stället för att hålla någon på existensminimum livet ut så ger man någon chansen att återkomma till ett normalt liv efter 5 år av avbetalning.

Yes
2019-01-15, 09:29
Fem år, eller kortare tid om det finns beaktansvärda skäl.

Rahf
2019-01-15, 11:29
Hamnar jag någon gång i den sitsen slutar jag arbeta och börjar råna de jag har skulder till. Det du beskriver är enligt mig ett värre "straff" än vad samhällets avskum får i rättssalen.

Man har skulder av en anledning. Indrivarna har inte rest riket runt för att meddela dig, livegna träl, om att betala en ny skatt till kungariket. Det här handlar ju om skulder man själv dragit på sig.

agazza
2019-01-15, 11:33
Fem år, eller kortare tid om det finns beaktansvärda skäl.

3 som lägst va?

Yes
2019-01-15, 12:06
3 som lägst va?
Det finns ingen gräns nedåt i lagen. Vet inte om det utarbetats någon praxis dock. Vid en omprövning av skuldsaneringsbeslut kan betalningsplanen som mest förlängas till 7 år.

Bossebäver
2019-01-15, 14:51
"Straff"? Om du har satt dig i en sits, där du har skulder upp över öronen, där du inte ens med indrivning från fogden och utmätning av din lön bedöms ha möjlighet att i någon som helst rimlig tid lösa dina skulder. Erbjuds av samhället att betala allt du tjänar över existensminimum i 5 år och sedan bli fri resten av skulderna.

Vad är ditt förslag, skulderna skrivs av utan krav på motprestation?
Eller kanske att man sitter 5 år på kåken och får komma ut skuldfri i stället?

Jag tycker det är ett generöst system, i stället för att hålla någon på existensminimum livet ut så ger man någon chansen att återkomma till ett normalt liv efter 5 år av avbetalning.

Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.

Man har skulder av en anledning. Indrivarna har inte rest riket runt för att meddela dig, livegna träl, om att betala en ny skatt till kungariket. Det här handlar ju om skulder man själv dragit på sig.

En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.

spas
2019-01-15, 15:07
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.

Varför skulle husets säljas? Menar du att två vuxna varav en på sjukpenning inte skulle klara 700 000 i lån?

Bossebäver
2019-01-15, 15:38
Varför skulle husets säljas? Menar du att två vuxna varav en på sjukpenning inte skulle klara 700 000 i lån?

Kalla det för 1.7 mille då, meningen med exemplet var att visa på att du under rätt rimliga omständigheter och utan att ha begått något brott i princip kan bli ekonomiskt kastrerad, det finns fortfarande så många som 10-18 000 människor som sitter hos kronofogden pga. Bostadskrisen på 90-talet.

Det rätta(enligt mig) vore ju att de tog kåken(i det här exemplet) sen var det klart.

Rickard
2019-01-15, 15:48
Kalla det för 1.7 mille då, meningen med exemplet var att visa på att du under rätt rimliga omständigheter och utan att ha begått något brott i princip kan bli ekonomiskt kastrerad, det finns fortfarande så många som 10-18 000 människor som sitter hos kronofogden pga. Bostadskrisen på 90-talet.

Det rätta(enligt mig) vore ju att de tog kåken(i det här exemplet) sen var det klart.

I det här fallet menar du att man lämnar ifrån sig säkerheten för lånet och därmed är skuldfri?
Ja så borde det vara. Eller så får man låna vad man vill utan säkerhet.

Blomkål
2019-01-16, 00:46
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.

Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.

Blomkål
2019-01-16, 01:01
Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.

Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något. Hon gnällde över ockerräntor och att ingen ville hjälpa henne med samlingslån. Vidare försökte jag förklara för henne att en bank inte är ute efter att hjälpa någon och att räntorna står på skuldebrevet när hon står inför valet att ta ett lån eller inte. "Visst, visst" frustade kärringen och sa att det lånet var för att kunna ta med ungarna på en sommarresa, deras klasskompisar skulle ju resa "till värmen". "Snyft, snyft" tänkte jag när vi bläddrade över till nästa lån som finansierade en ny bil och en moped åt ungen. "Fyrtio år gammal och aldrig ägt sin egen bil. Det kändes rätt då och jag ville liksom äga min egen bil" sa hon och blåste ut mentolrök snett uppåt. "Fuck this shit", tänkte jag och orkade inte ens försöka förklara att hon för fan inte ens klarade av att hosta upp handpenningen själv.

Hon sitter inte ens i en unik sits. Sveriges befolkning är belånad åt helvete.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.

Edit: La till lite mer info om hon jag beskrev ovan. Alltid kan det intressera någon. Jag blir knappt ens förvånad längre när folk berättar om deras ruttna ekonomi.

agazza
2019-01-16, 06:01
Pappa sa alltid att låna aldrig mer än du själv har på kontot.

Men han är född lågriskare. Men ändå

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

rosto
2019-01-16, 08:18
Pappa sa alltid att låna aldrig mer än du själv har på kontot.

Men han är född lågriskare. Men ändå

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Sverige har helt kört i diket vad gäller synen på lånade pengar, min egen inställning som jag ärvt av min far är att man lånar endast till hus / lägenhet då dessa är utgifter som de flesta inte kan spara ihop till på kort tid. Amorteras av på 20 år med rak amortering. Bil och andra potentiellt dyra inköp köper man för egna pengar. Man får nöja sig med en lite skruttigare bil helt enkelt :-)

Ett Orm
2019-01-16, 08:38
Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något. Hon gnällde över ockerräntor och att ingen ville hjälpa henne med samlingslån. Vidare försökte jag förklara för henne att en bank inte är ute efter att hjälpa någon och att räntorna står på skuldebrevet när hon står inför valet att ta ett lån eller inte. "Visst, visst" frustade kärringen och sa att det lånet var för att kunna ta med ungarna på en sommarresa, deras klasskompisar skulle ju resa "till värmen". "Snyft, snyft" tänkte jag när vi bläddrade över till nästa lån som finansierade en ny bil och en moped åt ungen. "Fyrtio år gammal och aldrig ägt sin egen bil. Det kändes rätt då och jag ville liksom äga min egen bil" sa hon och blåste ut mentolrök snett uppåt. "Fuck this shit", tänkte jag och orkade inte ens försöka förklara att hon för fan inte ens klarade av att hosta upp handpenningen själv.

Hon sitter inte ens i en unik sits. Sveriges befolkning är belånad åt helvete.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.

Edit: La till lite mer info om hon jag beskrev ovan. Alltid kan det intressera någon. Jag blir knappt ens förvånad längre när folk berättar om deras ruttna ekonomi.
Sådana känner jag flera stycken. Lån och skulder över öronen och äger bara skräp. "Man måste ju unna sig ibland" hörs ofta.
Måste vara stressande att jämt vara jagad av att ständigt vara jagad, men råd om att faktiskt göra något åt det mötes alltid med en tom blick.

En bekant har skuldsanering, tror faktiskt de medvetet satte sig i en sådan sits när det böjade barka iväg.
Eftersom han står skriven på tvåskift men jobbar femskift och mycket övertid samt har många barn kan de leva rätt gott trots skuldsaneringen och fortsätta unna sig.
Kan personligen tycka att systemet är lite väl generöst och kravlöst ibland, skulle nog vilja se lite mer redovisning och åtaganden. Det är ändå någon annans pengar de brukar eller har brukat.

Tycker dock ändå att det är bra att det finns, bra att det finns en väg ut om man hamnar i skiten.

Mental
2019-01-16, 08:48
Kalla det för 1.7 mille då, meningen med exemplet var att visa på att du under rätt rimliga omständigheter och utan att ha begått något brott i princip kan bli ekonomiskt kastrerad, det finns fortfarande så många som 10-18 000 människor som sitter hos kronofogden pga. Bostadskrisen på 90-talet.

Det rätta(enligt mig) vore ju att de tog kåken(i det här exemplet) sen var det klart.

Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.


Att låna pengar och köpa en dyr bostad är att ta en chansning. Inte kriminellt men det kan klart kastrera en ekonomiskt om det går på röven.
Man kan alltid ha en hyreslägenhet eller hyra en villa. Jag har provat båda.

Jag har valt bostadsrätt nu och belånat mig upp över öronen men jag är väl medveten om risken.

Sedan har man flera saker på vägen som man kan göra för att minska sin risk, man kan t.ex binda sin ränta, så man mot en kostnad så klart, sitter betydligt säkrare om det vänder. Det är ingra problem att binda sin låneränta i 10 år om man vill vara säker. Jag kollade på att binda min ränta i 7 år. Listpriset på det är 2,87 %, men swedbank sa att med min ekonomi och belåningsgrad kan de låta mig binda på 2.1%.

Utöver det har jag både en kort och en lång sjukförsäkring som täcker både ränta och amortering om jag blir långtidssjukskriven. Bilen är privatleasad med betalskydd, så vid sjukdom eller arbetslöshet täcker försäkringen leasingkostnaden.

Gällande att nuvarande villkor vid bostadslån är att man står kvar med kvarvarande skuld även efter att bostaden är såld är ju inte okänd när man tecknar lånet. Gillar man inte det villkoret får man ju förhandla med sin bank, eller hitta en annan finansieringsväg om det inte passar.

Att köpa en bostad med någon annans pengar (bankens) är ju en chansning. Går det bra gör jag vinst, går det dåligt går jag på röven.

Yes
2019-01-16, 08:50
Sådana känner jag flera stycken. Lån och skulder över öronen och äger bara skräp. "Man måste ju unna sig ibland" hörs ofta.
Måste vara stressande att jämt vara jagad av att ständigt vara jagad, men råd om att faktiskt göra något åt det mötes alltid med en tom blick.

En bekant har skuldsanering, tror faktiskt de medvetet satte sig i en sådan sits när det böjade barka iväg.
Eftersom han står skriven på tvåskift men jobbar femskift och mycket övertid samt har många barn kan de leva rätt gott trots skuldsaneringen och fortsätta unna sig.
Kan personligen tycka att systemet är lite väl generöst och kravlöst ibland, skulle nog vilja se lite mer redovisning och åtaganden. Det är ändå någon annans pengar de brukar eller har brukat.

Tycker dock ändå att det är bra att det finns, bra att det finns en väg ut om man hamnar i skiten.
Sånt där kan få borgenärerna att begära omprövning av skuldsaneringen. Det är liksom inte svårt att kolla föregående års taxeringsuppgifter, och har gäldenären då haft en betydligt högre än inkomst än vad som rapporterats lär borgenärerna ha synpunkter.

Mental
2019-01-16, 08:54
Sånt där kan få borgenärerna att begära omprövning av skuldsaneringen. Det är liksom inte svårt att kolla föregående års taxeringsuppgifter, och har gäldenären då haft en betydligt högre än inkomst än vad som rapporterats lär borgenärerna ha synpunkter.

Ja, det normala är väl att man jobbar svart under skuldsaneringen. Annars är det jävligt svårt att mörka.

delta_mats
2019-01-16, 08:55
Men det finns väl ändå massvis med exempel där en individ kan bli skuldsatt utan att denne på något sätt varit vårdslös eller på annat sätt "satt sig i situationen själv"
Det räcker med otur. En större skada i huset, ett förlorat jobb, längre tids sjukdom. Smack så sitter man där i en riktigt knivig sits.

Mental
2019-01-16, 08:57
Men det finns väl ändå massvis med exempel där en individ kan bli skuldsatt utan att denne på något sätt varit vårdslös eller på annat sätt "satt sig i situationen själv"
Det räcker med otur. En större skada i huset, ett förlorat jobb, längre tids sjukdom. Smack så sitter man där i en riktigt knivig sits.

Men det är ofta saker man kan förebygga, genom försäkringar, högre räntekostnad osv. Sanningen är ju att man oftast har chansat på att man kommer vara frisk och allt kommer vara helt. Och chansar man fel....

"Äh det löser sig", är en jävligt dålig inställning till ekonomi.

Mental
2019-01-16, 09:00
Och har man klappkassa marginaler, kanske ensamstående med barn osv så brukar man inte ha så stora möjligheter att belåna sig. Visst kan man fortfarande lyckas skuldsätta sig, men inte på den nivån att skuldsanering kommer på tal.

Det räcker ju med att kolla på lyxfällan så får man exempel på hur folk ställer till det för sig, men det är otroligt sällan det är "oundvikliga saker"

delta_mats
2019-01-16, 09:08
Och har man klappkassa marginaler, kanske ensamstående med barn osv så brukar man inte ha så stora möjligheter att belåna sig. Visst kan man fortfarande lyckas skuldsätta sig, men inte på den nivån att skuldsanering kommer på tal.

Det räcker ju med att kolla på lyxfällan så får man exempel på hur folk ställer till det för sig, men det är otroligt sällan det är "oundvikliga saker"


Man får ju göra skillnad på de som lever över sina tillgångar och blir skuldsatta och på de som drabbas på andra sätt genom sjukdom, förlorad inkomst eller stora akuta kostnader. Ofta kan man ju klara en av dessa men två eller 3 är i princip omöjligt att ta höjd för.

Mental
2019-01-16, 09:13
Man får ju göra skillnad på de som lever över sina tillgångar och blir skuldsatta och på de som drabbas på andra sätt genom sjukdom, förlorad inkomst eller stora akuta kostnader. Ofta kan man ju klara en av dessa men två eller 3 är i princip omöjligt att ta höjd för.

Hyresrätt och bra försäkringar så står man pall för nästan allt. Väljer man att chansa får man stå sitt kast. För om allt går bra så har man ju mer pengar över och högre levnadsstatus. Man måste förstå att det kostar på andra håll att vara säkrare.

Jag tycker själv det är generöst att bli av med sina skulder efter bara 5 år på skuldsanering. Och att det skall användas sparsamt.

Om person x chansar på att det löser sig och har tur så har person x betydligt mer pengar att röra sig med per månad än någon som ser till att amortera ordentligt, försäkra sig ordentligt, binda sina lån, ha en ordentlig buffert mm. Då ska det straffa sig om chansningen inte går vägen. Så det finns ett incitament att sköta sin ekonomi ordentligt.

Ett Orm
2019-01-16, 09:57
Sånt där kan få borgenärerna att begära omprövning av skuldsaneringen. Det är liksom inte svårt att kolla föregående års taxeringsuppgifter, och har gäldenären då haft en betydligt högre än inkomst än vad som rapporterats lär borgenärerna ha synpunkter.

Ja jag antar att det kan skita sig. Men det är nog inget de bryr sig om utan chansar som med allt annat.
Tror de tänker att finns inga pengar så vad ska de göra, vilket han kanske har en poäng i.

Kom att tänka på en kompis kompis som är pundare. Han har kommit på det smarta iden att köpa saker på faktura och och sen direkt sälja för underpriser för att sedan helt sonika skita i fakturan.. Undrar hur den ekonomin kommer te sig om några år.

agazza
2019-01-16, 13:34
Ja, det normala är väl att man jobbar svart under skuldsaneringen. Annars är det jävligt svårt att mörka.

Har man barn i en viss ålder kan dom stå som anställd också och ta lönen för förälderns jobb, även ifall de går i skola.

Blomkål
2019-01-17, 17:13
Sådana känner jag flera stycken. Lån och skulder över öronen och äger bara skräp. "Man måste ju unna sig ibland" hörs ofta.
Måste vara stressande att jämt vara jagad av att ständigt vara jagad, men råd om att faktiskt göra något åt det mötes alltid med en tom blick.

En bekant har skuldsanering, tror faktiskt de medvetet satte sig i en sådan sits när det böjade barka iväg.
Eftersom han står skriven på tvåskift men jobbar femskift och mycket övertid samt har många barn kan de leva rätt gott trots skuldsaneringen och fortsätta unna sig.
Kan personligen tycka att systemet är lite väl generöst och kravlöst ibland, skulle nog vilja se lite mer redovisning och åtaganden. Det är ändå någon annans pengar de brukar eller har brukat.

Tycker dock ändå att det är bra att det finns, bra att det finns en väg ut om man hamnar i skiten.

Ja, alltså folk som får skuldsanering gråter ju av lycka. Jag förstår att folk kommer från olika förutsättningar och uppfostran och det är enkelt för mig som har blivit drillad ekonomisk hela min uppväxt att säga att blancolån är något man inte ens överväger. Däremot är allt jävla gnäll om hjälp från vuxna människor rätt tröttsamt.

Sedan har jag även antalet polare och bekanta som har eller har haft det varav en gjorde upp en tvåårig plan för att få ut så mycket som möjligt. Han är ju livsstilskriminell och en av få jag känner som dessutom är bra på det. Han fick ut rejält med pengar på det, något som egentligen var att betrakta som ett sidoprojekt. Det är ett så jävla simpelt system att lura.

Jackman
2019-02-19, 21:40
Jag fick beviljat på 3 år så Oktober 2021 så har jag inga skulder kvar

Jackman
2019-02-19, 21:42
Men det finns väl ändå massvis med exempel där en individ kan bli skuldsatt utan att denne på något sätt varit vårdslös eller på annat sätt "satt sig i situationen själv"
Det räcker med otur. En större skada i huset, ett förlorat jobb, längre tids sjukdom. Smack så sitter man där i en riktigt knivig sits.

Det räcker med att man har full koll på läget och går rakt in i väggen med en stor smäll och det blir separation i förhållandet och sjukskrivning. Pang säger det så har man tappat kontrollen på någon månad

Jackman
2019-02-19, 21:44
Det finns ingen gräns nedåt i lagen. Vet inte om det utarbetats någon praxis dock. Vid en omprövning av skuldsaneringsbeslut kan betalningsplanen som mest förlängas till 7 år.

3 år lägst och 5 år max. 3 år nästan enbart om du har barn eller är gammal

Mantus
2019-02-19, 21:56
Jag fick beviljat på 3 år så Oktober 2021 så har jag inga skulder kvar

Tre år? Har beslutet överklagats? Vad jag förstått är det lättare att få under fem års skuldsanering nuförtiden men tre år är en rätt kort plan. För några år sedan läste jag ett rättsfall avseende en multisjuk 70 åring med väldigt begränsad tid kvar att leva som fick fyra år (trots att denne yrkade på tre) men redan den förkortningen ledde till ett ramaskri bland dennes borgenärer.

Yes
2019-02-19, 22:14
Tre år? Har beslutet överklagats? Vad jag förstått är det lättare att få under fem års skuldsanering nuförtiden men tre år är en rätt kort plan. För några år sedan läste jag ett rättsfall avseende en multisjuk 70 åring med väldigt begränsad tid kvar att leva som fick fyra år (trots att denne yrkade på tre) men redan den förkortningen ledde till ett ramaskri bland dennes borgenärer.
Fallet du tänker på var från innan den nya skuldsaneringslagen. Med den nya lagen har det blivit mycket lättare att få kortare avbetalningsplaner, samt att beviljas skuldsanering fler gånger.

Jackman
2019-02-19, 22:15
Tre år? Har beslutet överklagats? Vad jag förstått är det lättare att få under fem års skuldsanering nuförtiden men tre år är en rätt kort plan. För några år sedan läste jag ett rättsfall avseende en multisjuk 70 åring med väldigt begränsad tid kvar att leva som fick fyra år (trots att denne yrkade på tre) men redan den förkortningen ledde till ett ramaskri bland dennes borgenärer.

Jag har 3 barn under 10 år. Beslutet överklagades och skickades till jurist som godkände direkt med motiveringen att alla ha rätt att söka rättslig hjälp av advokat oavsett om man har ekonomi för det eller inte samt att skulden till advokaten var en fjutt i havet sett till den sammanlagda skuldbilden. 3 veckor har gått efter det beslutet och ingen har överklagat vidare så det är fastställt

Jackman
2019-02-19, 22:15
Fallet du tänker på var från innan den nya skuldsaneringslagen. Med den nya lagen har det blivit mycket lättare att få kortare avbetalningsplaner, samt att beviljas skuldsanering fler gånger.

har du fler än 1 barn blir saneringen oftast på 3 år, speciellt om barnen är mindre

Yes
2019-02-19, 22:19
3 år lägst och 5 år max. 3 år nästan enbart om du har barn eller är gammal
Nej, betalningsplanen är på 5 år om det inte finns beaktansvärda skäl att bestämma en kortare tid. Vid ändringsbeslut kan tiden bestämmas till högst 7 år. (34 & 51 § § Skuldsaneringslagen).

Jackman
2019-02-20, 02:23
Nej, betalningsplanen är på 5 år om det inte finns beaktansvärda skäl att bestämma en kortare tid. Vid ändringsbeslut kan tiden bestämmas till högst 7 år. (34 & 51 § § Skuldsaneringslagen).

det har jag aldrig hört något om, även min handläggare säger att normala tiden är 5 år men kan kortas ner till 3 beroende på omständigheter. Om någon har 5 och det sen blir 7 år så måste det personen ha undanhållit uppgifter om ändrad inkomst eller på något annat vis försökt undanhålla information om att man tex kan betala mer varje månad

rosto
2019-02-20, 05:57
Jag fick beviljat på 3 år så Oktober 2021 så har jag inga skulder kvar

Jag har 3 barn under 10 år. Beslutet överklagades och skickades till jurist som godkände direkt med motiveringen att alla ha rätt att söka rättslig hjälp av advokat oavsett om man har ekonomi för det eller inte samt att skulden till advokaten var en fjutt i havet sett till den sammanlagda skuldbilden. 3 veckor har gått efter det beslutet och ingen har överklagat vidare så det är fastställt

Bra att det ges en möjlighet till comeback för dig! Med tre små barn så har du mycket att kämpa för och av det lilla du har skrivit i denna tråd så låter det som att du har läget under kontroll nu. Det kommer att gå bra för dig skall du se.

Yes
2019-02-20, 10:55
det har jag aldrig hört något om, även min handläggare säger att normala tiden är 5 år men kan kortas ner till 3 beroende på omständigheter. Om någon har 5 och det sen blir 7 år så måste det personen ha undanhållit uppgifter om ändrad inkomst eller på något annat vis försökt undanhålla information om att man tex kan betala mer varje månad
Det är i så fall handläggarens egen tolkning eller någon utarbetad inofficiell praxis. Varken i lagen eller i propositionen finns det någon nedre gräns.
Betalningsplanen kan förlängas bland annat av att betalningarna misskötts, betalningsutrymmet väsentligen förbättrats eller att gäldenären lämnat felaktiga uppgifter.

Jackman
2019-02-20, 17:23
Det är i så fall handläggarens egen tolkning eller någon utarbetad inofficiell praxis. Varken i lagen eller i propositionen finns det någon nedre gräns.
Betalningsplanen kan förlängas bland annat av att betalningarna misskötts, betalningsutrymmet väsentligen förbättrats eller att gäldenären lämnat felaktiga uppgifter.

Om man inte meddelar ändrade uppgifter och undanhåller det så det är borgenärerna som kommer med uppgifterna då kan planen förlängas. Men en plan startar aldrig med mer än 5 år, men den kan förlängas om man inte meddelar nya uppgifter gällande inkomst. Sagt av en Jurist på KFM idag

Yes
2019-02-21, 17:33
Om man inte meddelar ändrade uppgifter och undanhåller det så det är borgenärerna som kommer med uppgifterna då kan planen förlängas. Men en plan startar aldrig med mer än 5 år, men den kan förlängas om man inte meddelar nya uppgifter gällande inkomst. Sagt av en Jurist på KFM idag
Ja, juristen har rätt och har svarat helt i linje med det jag skrivit.