handdator

Visa fullständig version : Riktigt starka omega-3 tabletter?


oldman
2019-01-10, 21:56
Jag har sett två olika studier där de båda har använt 1860mg EPA och 1500mg DHA (totalt 3360mg)

De starkaste omega 3 tabletterna jag hittar marknadsförs som 1000mg. (ibland som 3000mg fördelat på 3 tabletter)

MEN, Om man tittar i innehållet på en ultimate 3 så står det: EPA 480, DHA 300.
Pharbio forte Marknadsförs också som 1000mg, men bara 300 EPA och 200 DHA.
O3 Omega-3 skryter också om "Koncentrerad fiskolja 2700 mg." Men detta rör sig om doseringen på 3 kapslar och per individuell kapsel blir det bara 400 EPA.

Så du skulle behöva minst 6-8 kapslar om dagen för att uppnå rätt dos.

Mayokliniken i usa rekommenderar upp till 6000 för viktminskning, vilket skulle bli 20 kapslar om dagen.

Så frågan blir då?

Varför görs inte kapslar med rätt dos/mängd?

Finns det att köpa nånting starkare än 1000mg?

Finns det någon tablett som faktiskt innehåller 1000mg EPA?

King Grub
2019-01-10, 22:01
Var rekommenderar Mayo Clinic det?

oldman
2019-01-11, 10:58
"Svenska livsmedelsverket rekommenderar att ungefär en procent av dagens energiintag bör komma från omega-3, detta motsvarar ungefär tre kapslar per dag, i fall man får sitt omega-3 från tillskott. I andra änden av spektret finns kroppsbyggare och fettfundamentalister som rekommenderar upp mot 30 kapslar per dag eller ännu mer. Mayo Clinic har summerat forskningen:

3 gram omega-3 per dag är effektivt mot ångest.
16 gram per dag är effektivt mot bipolär sjukdom.
8 gram per dag är effektivt för att öka atletisk prestationsförmåga.
6 gram per dag hjälper till med viktnedgång.
6 gram per dag är effektivt för att förebygga hjärt-kärlsjukdom.
10 gram per dag förebygger koronarsjukdom.
"

https://www.mmsports.se/blogg/omega-3-effekter-och-dosering/

chadd
2019-01-11, 14:25
Finns det någon tablett som faktiskt innehåller 1000mg EPA?

Är det specifikt 1000mg EPA du vill ha eller 1000mg omega-3-fetter?

oldman
2019-01-11, 15:48
Är det specifikt 1000mg EPA du vill ha eller 1000mg omega-3-fetter?

Jag vill ha nånting som ger mig hela dagsdosen i en kapsel istället för att behöva äta dem som smågodis.

Sverker
2019-01-11, 17:56
Det är ett av problemen med tillskott av fiskolja. Det krävs massor av kapslar under långt tid för att få effekt. Räkna inte med några mätbara effekter av Omega-3 fortare än 8 - 10 veckor.

MaxTheMarketer
2019-01-11, 17:58
Förklara den fysiologiska mekanismen bakom hur fiskolja lindrar och/eller botar ångest och bipolär sjukdom. Att det även skulle via någon stöttande eller aktiv verkan hjälpa till med viktnedgång låter också mirakulöst. Jag antar att Stefan Holm käkade en burk fiskolja innan varje hopp under hans storhetstid?

Nä, låter som bärplockning av data här för att få sälja mer av samma vara, spelar ingen roll vilken sida det är som försöker sälja varan eller varorna. Jag känner en snubbe som vill pracka på mig "balansolja" som om det skulle vara lösningen på allt och vara den ultimata "mentala steroiden för hjärnan".

Kom ihåg att medicin ÄR en vinstdrivande bransch med noll syfte att försöka skapa en bättre värld i USA så där kommer allt som kan säljas att lyftas upp till skyarna. Till och med pseudomedicin börjar tränga sig in på deras läkarskolor.

Exempel är homeopati. Men visst, käka 16 gram omega-3 varje dag så lär det lösa alla medicinska problem. Jag läste någonstans på världsvida webben att det kan även bota cancer, alzheimers och AIDS! :laugh:

Aryt
2019-01-11, 18:45
Förklara den fysiologiska mekanismen bakom hur fiskolja lindrar och/eller botar ångest och bipolär sjukdom. Att det även skulle via någon stöttande eller aktiv verkan hjälpa till med viktnedgång låter också mirakulöst. Jag antar att Stefan Holm käkade en burk fiskolja innan varje hopp under hans storhetstid?

Nä, låter som bärplockning av data här för att få sälja mer av samma vara, spelar ingen roll vilken sida det är som försöker sälja varan eller varorna. Jag känner en snubbe som vill pracka på mig "balansolja" som om det skulle vara lösningen på allt och vara den ultimata "mentala steroiden för hjärnan".

Kom ihåg att medicin ÄR en vinstdrivande bransch med noll syfte att försöka skapa en bättre värld i USA så där kommer allt som kan säljas att lyftas upp till skyarna. Till och med pseudomedicin börjar tränga sig in på deras läkarskolor.

Exempel är homeopati. Men visst, käka 16 gram omega-3 varje dag så lär det lösa alla medicinska problem. Jag läste någonstans på världsvida webben att det kan även bota cancer, alzheimers och AIDS! :laugh:
Eftersom du inte har grundläggande kunskap om fysiologi eller patofysiologi kanske du ska skriva kortare inlägg? Att personer som har en dålig kosthållning blir mindre sjuka om den korrigeras låter väl inte så konstigt. Dock kan det ju vara smart att inte ta kosttillskottstillverkaren som huvudkälla.

Att bli tillsagd att äta frukt och grönt är effektivare än våra bästa piller
https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-017-0791-y

Sverker
2019-01-11, 19:32
Förklara den fysiologiska mekanismen bakom hur fiskolja lindrar och/eller botar ångest och bipolär sjukdom. Att det även skulle via någon stöttande eller aktiv verkan hjälpa till med viktnedgång låter också mirakulöst.


Det är 15 år sedan jag arbetade med fiskolja. Den bästa förklaringen är att vissa personer har extrem omsättning av Omega-3 att de inte hinner byggas in i hjärnan och nervmembranen. Det är en hypotes och det kan krävas 10 - 15 gram EPA för att ge något motsvarande effekt.

Du kan inte patentera ett tillskott av naturlig fiskolja. Läkemedelsindustrin behöver modifiera fettsyrorna EPA och DHA för att ens komma i närheten av ett läkemedelspatent.

-squat-
2019-01-12, 12:02
"Svenska livsmedelsverket rekommenderar att ungefär en procent av dagens energiintag bör komma från omega-3, detta motsvarar ungefär tre kapslar per dag, i fall man får sitt omega-3 från tillskott. I andra änden av spektret finns kroppsbyggare och fettfundamentalister som rekommenderar upp mot 30 kapslar per dag eller ännu mer. Mayo Clinic har summerat forskningen:

3 gram omega-3 per dag är effektivt mot ångest.
16 gram per dag är effektivt mot bipolär sjukdom.
8 gram per dag är effektivt för att öka atletisk prestationsförmåga.
6 gram per dag hjälper till med viktnedgång.
6 gram per dag är effektivt för att förebygga hjärt-kärlsjukdom.
10 gram per dag förebygger koronarsjukdom.
"

https://www.mmsports.se/blogg/omega-3-effekter-och-dosering/

16 gram är en hel del. spelar det någon roll tro om man tar dem vid ett tillfälle eller delar upp dem på två tillfällen?

Baskagge
2019-01-12, 13:05
Om man vill ha sådana mängder så är väl det enklaste att köra på flytande omega-3. En matsked om dagen ger runt 15 gram.

Aryt
2019-01-12, 13:47
Om man vill ha sådana mängder så är väl det enklaste att köra på flytande omega-3. En matsked om dagen ger runt 15 gram.

Har du smakat flytande omega-3?
Tror nog fisk är det lättaste.

herodes
2019-01-12, 14:58
Har du smakat flytande omega-3?
Tror nog fisk är det lättaste.


Har inte olja av bra kvalitet relativt mild smak? Har fått för mig det. Annars kan man ju skölja ner med en öl.

Sverker
2019-01-12, 15:06
16 gram är en hel del. spelar det någon roll tro om man tar dem vid ett tillfälle eller delar upp dem på två tillfällen?

Har inte sett hur upptaget påverkas av monstersdoser på 16 gram.
Men eftersom kroppen har lite svårt att spjälka upp de långa Omega-3-fettsyrorna och upptaget är ca 85 % låter det rimligare för mig att fördela upptaget 2 - 3 tillfällen.

Lazius
2019-01-12, 17:52
Har inte olja av bra kvalitet relativt mild smak? Har fått för mig det. Annars kan man ju skölja ner med en öl.
Absolut. Om den inte är härsken så är den ganska neutral. Själv så använder jag Eskimo-3 Pure och den har apelsinarom tillsatt och smakar helt OK. Brukar blanda den i en proteindrink och det funkar fint ;)

-squat-
2019-01-12, 20:07
Finns det någon mer fördel med ett högkoncentrerat omega-3 tillskott än att man behöver ta färre kapslar? fettet är ju bra, så de extra kalorierna är väl inget att bråka om?

Köttis
2019-01-13, 00:55
Borde bli en stor jävla kapsel om den ska innehålla motsvarande 20st av de kapslar jag haft tidigare iaf. Även om det bara skulle vara 6 gånger så mycket så är den nog för stor för att svälja bekvämt.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

-squat-
2019-01-19, 14:55
Efter att ha gjort lite prisjämförelse, så verka kapslar vara billigare än flytande. Och 70 % kapslar billigare än 35 % kapslar. Billigast verkar BS och Pharbio Forte vara. Ibland blir det dock billigare med 35 % kapslar när t.ex. Myprotein har har kampanj där man får två burkar till priset av en.

Udd3n
2019-01-20, 15:46
Efter att ha gjort lite prisjämförelse, så verka kapslar vara billigare än flytande. Och 70 % kapslar billigare än 35 % kapslar. Billigast verkar BS och Pharbio Forte vara. Ibland blir det dock billigare med 35 % kapslar när t.ex. Myprotein har har kampanj där man får två burkar till priset av en.

Topformula brukar också ha riktigt bra pris på Omega3.

Baskagge
2019-02-17, 21:54
https://www.vardfokus.se/tidningen/2009/nr-10-2009-10/omega-3-tillskott-kan-hamma-immunforsvaret/

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/februari/forskare-avrader-fran-omega-3-som-kosttillskott/

Det verkar råda lite delade meningar om omega-3-tillskott är bra eller inte.


While generally safe, too much fish oil can increase your risk of bleeding and might suppress your immune response. Take fish oil supplements under a doctor's supervision.

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-fish-oil/art-20364810

xan
2019-02-18, 15:59
Det värsta med omega-3-tillskott är att man får förjävliga fiskrapar. Testat 3-4 olika märken. Av någon anledning händer inte det även om man så skulle smälla i sig 1 KG lax.

geoff
2019-02-18, 17:00
https://www.vardfokus.se/tidningen/2009/nr-10-2009-10/omega-3-tillskott-kan-hamma-immunforsvaret/

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/februari/forskare-avrader-fran-omega-3-som-kosttillskott/

Det verkar råda lite delade meningar om omega-3-tillskott är bra eller inte.

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-fish-oil/art-20364810
Öhh.. menar man att det är just kosttillskott av fiskolja som potentiellt är dumt, eller har man överskattat hur mycket mycket fet fisk man bör äta? Framgår icke av de där korta texterna.

geoff
2019-02-19, 08:32
Fel av mig, det framgår att det är just tillskott som kan störa "kroppens egen produktion" (fast å andra sidan, äter man för mycket omega-3 genom maten så kanske det stör också?):

Vi vet ännu inte tillräckligt om vad som händer med kroppens egen fettproduktion när vi tillsätter höga halter omega-3-fettsyror genom kosttillskott. Därför rekommenderar jag att man i första hand ser till att få i sig det via maten, säger Anders Jacobsson, professor vid institutionen för molekylära vetenskaper.

Studien (från 2014) är gjord på möss och såg vid första anblick för svårläst ut för att försöka utröna vilka mängder man isåfall pratar om man skulle översätta det till människor..

Baskagge
2019-02-23, 02:16
Omega-3-tillskott påverkar tarmfloran.


Från Foundmyfitness.


I came across an interesting randomized controlled trial in healthy humans that supplemented with omega-3 for 8 weeks. The omega-3 increased several species of beneficial gut bacteria that produce short-chain fatty acids such as butyrate including Bifidobacterium, Lachnospira, Roseburia, and Lactobacillus. An increase in short-chain fatty acid-producing bacteria such as Bifidobacterium has been shown to reduce mucosal inflammatory tone in the gut. It is not so surprising that omega-3 lowers inflammation in the gut but it is a bit of a surprise that it does so through changing the composition of the gut microbiome in a way that increases butyrate-producing bacteria.


https://www.instagram.com/p/BiFgdbEhvT9/

https://gut.bmj.com/content/67/11/1974

Hackenschmidt
2019-02-23, 14:22
Det värsta med omega-3-tillskott är att man får förjävliga fiskrapar. Testat 3-4 olika märken. Av någon anledning händer inte det även om man så skulle smälla i sig 1 KG lax.

Jag slipper dem med flytande olja. Det borde väl inte lukta fiskrap om oljan är färsk?
Jag dricker en matsked Möllers tran, den smakar ingenting utom lite citron. Det finns kanske bättre men den säljs i vanliga matbutiker.

-squat-
2019-02-24, 13:21
Det värsta med omega-3-tillskott är att man får förjävliga fiskrapar. Testat 3-4 olika märken. Av någon anledning händer inte det även om man så skulle smälla i sig 1 KG lax.

Förvarar du kapslarna i kylskåpet?