handdator

Visa fullständig version : Jobb som använder svår matematik?


Armed Dingo
2019-01-09, 18:39
Jag försöker motivera mig själv att läsa en del svåra kurser i matematik. Problemet är att jag inte kan föreställa mig att jag kommer ha nytta av det praktiskt. Jag ser det som nån slags kunskap som knappt behövs.

Jag vet att jag har fel men det räcker inte.. det skulle tagga mig att få höra berättelser från några som använder avancerade matematiska formler i sitt yrke där ni berättar vad ni pysslar med. Tack!

zeusden1
2019-01-09, 18:43
Tänker spontant på någon typ av ingenjör. De pluggar i vart fall mycket matte. Annars kanske teoretisk fysik lockar?

pepplez
2019-01-09, 18:48
Jag jobbar på ett företag som utvecklar ett mjukvarusystem inom fordonsindustrin (vi tänder en av lamporna i instrumentpanelen). Huvudområdet är signalbehandling, som är tillämpad matematik.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Signal_processing gå till Mathematical methods applied för att se vad det kan innebära.
Kanske inte så inspirerande i sig men svarar gärna på frågor. Kort sagt kan man väl säga att varenda ”smart” teknisk pryl du kan tänka dig innehåller matematik i någon form om mak gräver på djupet.

tossefar
2019-01-09, 18:48
Finans. Väldigt mycket matematik.

bertbert
2019-01-09, 18:49
Vänd på det, kan du göra något vettigt överhuvudtaget utan att kunna matematik? Förutom att gräva spade och skölja lök?

Armed Dingo
2019-01-09, 18:52
Jag jobbar på ett företag som utvecklar ett mjukvarusystem inom fordonsindustrin (vi tänder en av lamporna i instrumentpanelen). Huvudområdet är signalbehandling, som är tillämpad matematik.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Signal_processing gå till Mathematical methods applied för att se vad det kan innebära.
Kanske inte så inspirerande i sig men svarar gärna på frågor. Kort sagt kan man väl säga att varenda ”smart” teknisk pryl du kan tänka dig innehåller matematik i någon form om mak gräver på djupet.

Coolt. Är det ni som räknar ut när anti-spinn lampan ska lysa? Borde kräva en del matematik :cool:

pepplez
2019-01-09, 18:56
Coolt. Är det ni som räknar ut när anti-spinn lampan ska lysa? Borde kräva en del matematik :cool:



Nej, men åt det hållet. Det är matematiskt, men matematiken ligger snarare i hur man ska använda informationen som sensorerna ger. För anti-sladd måste ju systemet förstår räkna ut hur bromskraften ska fördelas osv, vilket ju också är matematik, men det är inte den typen av matematik som är ”det man jobbar med” om du förstår vad jag menar.
Finans nämnde någon, också ett extremt matematiktungt område. Se tex https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes_model

bertbert
2019-01-09, 18:57
Får man fråga vilka kurser du funderar på?

Armed Dingo
2019-01-09, 18:57
Vänd på det, kan du göra något vettigt överhuvudtaget utan att kunna matematik? Förutom att gräva spade och skölja lök?

Skulle tro att jag inte använt matematik från gymnasiet hela mitt liv efter studenten. Gräva spade och skära lök är ju det de flesta av oss gör.. men kommer eventuellt mana mig att läsa upp matematik 3 / C och sen D (4?) om jag kan se ett intressant yrke framför mig när jag gör det.

Petoria
2019-01-09, 19:00
Verkar inte som att du har så stort intresse av matematik, varför läsa vidare?

bertbert
2019-01-09, 19:03
Aha. Jag är civilingenjör. När du skrev svår matte tänkte jag på olinjära partiella differentialekvationer eller matristeori. Ok, jag är ingenjör,och en sådan utan matte är inte mycket att hänga i granen... så jag kanske inte borde skriva mer. Men låt mig säga att jag använt matematik i olika former under större delen av mitt yrkesliv. Vill du vara säker på att det användbart så läs på teknisk fakultet. Men då pratar vi högskola.

Armed Dingo
2019-01-09, 19:09
Aha. Jag är civilingenjör. När du skrev svår matte tänkte jag på olinjära partiella differentialekvationer eller matristeori. Ok, jag är ingenjör,och en sådan utan matte är inte mycket att hänga i granen... så jag kanske inte borde skriva mer. Men låt mig säga att jag använt matematik i olika former under större delen av mitt yrkesliv. Vill du vara säker på att det användbart så läs på teknisk fakultet. Men då pratar vi högskola.

Högskola är planen efter gymnasiekurserna om det blir så. Gymnasiekurserna är inget svårt i sig, men behöver inte göra dom heller om jag nu inte vill arbeta med något som kräver högskolestudier.

bertbert
2019-01-09, 19:11
Högskola är planen efter gymnasiekurserna om det blir så. Gymnasiekurserna är inget svårt i sig, men behöver inte göra dom heller om jag nu inte vill arbeta med något som kräver högskolestudier.

Jag rekommenderar varmt att du läser vidare. Lycka till! :)

Armed Dingo
2019-01-09, 19:11
Verkar inte som att du har så stort intresse av matematik, varför läsa vidare?

Mitt intresse för något beror på om det går att använda till något. Det är den biten jag försöker ta reda på genom den här tråden. Jag har dålig koll på den här typen av yrken.

Armed Dingo
2019-01-09, 19:13
Jag rekommenderar varmt att du läser vidare. Lycka till! :)

Tack ska du ha. Vad gör en civilingenjör? Har förstått att det är väldigt brett.

pepplez
2019-01-09, 19:16
Tack ska du ha. Vad gör en civilingenjör? Har förstått att det är väldigt brett.



Varenda pryl du äger eller kan tänka dig är framtagen av ingenjörer eller av folk som jobbar med sådant som ingenjörer jobbar med.

bertbert
2019-01-09, 19:38
Tack ska du ha. Vad gör en civilingenjör? Har förstått att det är väldigt brett.

Ritar broar, konstruerar regleralgoritmer för självkörande bilar, reglersystem för varvtalstyrda drifter, laddkretsar för elektriska apparater, framtidens elenergisystem, bildigenkänning, programmerar inbyggda system, designar kaffekokare, utvecklar förbränningsmotorer, tar fram testrutiner, jobbar med driftsättning eller projektledning, blir VD, startar företag, konstruerar lok, håller på med biokemi och genetik, bygger högtalare, fixar med byggnadsakustik, klyddar med förbränningsmotorer för att man tröttnat på alla jävla elmotorer, några blir forskare, andra använder sin kompetens för att förstå sitt område med jobbar egentligen med sälj, jobbar med simulering, osv osv osv.

Allt mellan himmel och gjord.

Du blir inte automatiskt superbra bara för att du är civilare, men det är en grymt bra grund att stå på. Jag tyckte dessutom utbildningen var rolig.

Petoria
2019-01-09, 20:35
Mitt intresse för något beror på om det går att använda till något. Det är den biten jag försöker ta reda på genom den här tråden. Jag har dålig koll på den här typen av yrken.

Finns massvis med yrken som använder matematik i så fall. Något annat som du är intresserad av i nuläget som du kanske kan kombinera det med? Om du är intresserad av datorer/programmering kan du till exempel jobba med data science.

Rahf
2019-01-09, 20:37
Är det något jag ångrar så är det att inte ha tagit matematik på större allvar i gymnasiet. Hur världen och min förståelse för saker öppnade upp sig när jag tog några kompletterande kurser i USA var enastående.

Mell
2019-01-09, 20:52
Använder dagligen universitetsmatte i mitt arbete när jag bygger "machine learning"-modeller. Modellerna använder ofta en kombination av kapabiliteter från exempelvis optimering, heuristiker, linjär algebra, geometriska transformationer, calculus, bayesiska metoder etc. Är centralt att du kan förstå dig på vad som händer i modellerna så du kan konfigurera dem till att utföra det du önskar att de ska utföra. Är utbildad civilingenjör i grunden och jobbar som data scientist. Det bästa jobbet som finns i mitt tycke. Jag gör exempelvis modeller som förutser vilken teknisk utrustning som kommer gå sönder så vi kan byta ut den strax innan dess eller vad en butik kommer generera för intäkt baserat på geografisk placering.

https://hbr.org/2012/10/data-scientist-the-sexiest-job-of-the-21st-century

Personer som till mig sade "matematiken du lär dig i högskolan kommer du aldrig få användning för" kunde inte ha mer fel.

shut teh face
2019-01-09, 21:17
Jag studerade aldrig någonting utan mest lärde mig själv, men jag ångrar att jag inte tog basen som en civilingenjör ger. Det skulle öppna lite mer dörrar.

Jag jobbar också inom data science men med programmering, systemdesign, arkitektur, dataintegration, datapipelines etc. Mer operations och devdelarna av en data sciencemiljö. Men folk jag jobbar med dagligen är civilingenjörer och de har en mycket större grund att stå på när det handlar om att skapa direkt affärsvärde ur det vi gör.

Det är svårt att motivera en i efterhand att studera också, när man är 30 år och välbetald som det är...

Bob90
2019-01-09, 21:20
Om det bara gäller val av matte i gymnasiet så skulle jag rekommendera att läsa även matte E (eller heter det 5 nu?). Ger inte mer behörighet än matte 4, men har för mig att det är i matte E/5 man introduceras till komplexa tal och "imaginära enheten" (eulers identitet, argument, konjugatet, absolutbelopp och dylikt). Det kan vara skönt att inte ha den biten som "nytt" när man börjar med högskolematte då den biten är lite luddig och abstrakt. Tror även diffekvationer börjar komma mer där också.

Och som flera redan sagt, inom yrkesgruppen "ingenjör" finns det i princip inga gränser vad du kan jobba med. Man kan vara projektledare, utvecklare, säljare, informatör, konstruktör, "forskare" osv osv. Det är ditt val av ingenjörsutbildning (tex maskin, elektro, kemi osv samt h-ing vs civ-ing) som egentligen smalnar av utbudet lite, men det förblir fortfarande väldigt brett.

Baskagge
2019-01-09, 21:58
Sjukhusfysiker är ett annat yrke som läser mycket matte, men också fysik och biologi. Kan vara ett alternativ om man vill arbeta i sjukhusmiljö nära läkare och pyssla med strålning/matematik/forskning om dagarna.

ViktorC
2019-01-09, 22:58
Om det bara gäller val av matte i gymnasiet så skulle jag rekommendera att läsa även matte E (eller heter det 5 nu?). Ger inte mer behörighet än matte 4, men har för mig att det är i matte E/5 man introduceras till komplexa tal och "imaginära enheten" (eulers identitet, argument, konjugatet, absolutbelopp och dylikt).

När jag läste gymnasiet + högskola var matte E krav för civilingenjör. Vet inte om det ändrats något nu dock. Men som du skrev, matte E var komplexa tal osv.

Bob90
2019-01-09, 23:01
När jag läste gymnasiet + högskola var matte E krav för civilingenjör. Vet inte om det ändrats något nu dock. Men som du skrev, matte E var komplexa tal osv.

Har ändrats i så fall, jag minns inte när jag sökte. Tror Matte D var krav men E gav meritpoäng? Nu är det i alla fall bara matte 4, fysik 2 och kemi 1 som krävs utöver grundläggande behörighet.

Yes
2019-01-10, 04:03
Har ändrats i så fall, jag minns inte när jag sökte. Tror Matte D var krav men E gav meritpoäng? Nu är det i alla fall bara matte 4, fysik 2 och kemi 1 som krävs utöver grundläggande behörighet.
Matte D var krav på min tid och Matte E fanns bara som extra tillval för den som ville läsa det.

forslund
2019-01-10, 07:18
Jag studerade aldrig någonting utan mest lärde mig själv, men jag ångrar att jag inte tog basen som en civilingenjör ger. Det skulle öppna lite mer dörrar.

Jag jobbar också inom data science men med programmering, systemdesign, arkitektur, dataintegration, datapipelines etc. Mer operations och devdelarna av en data sciencemiljö. Men folk jag jobbar med dagligen är civilingenjörer och de har en mycket större grund att stå på när det handlar om att skapa direkt affärsvärde ur det vi gör.

Det är svårt att motivera en i efterhand att studera också, när man är 30 år och välbetald som det är...

+1. Jag studerade Datavetenskap och där var det inte speciellt mycket matte.
Jobbar idag också inom IT och det är utan tvekan data scientist som är ett av de hetaste framtidsyrkena. Nu har jag rört mig mot ett annat håll inom branschen men hade jag fått börja om vid högskolan idag hade jag tveklöst kört ingenjör och massor av matte. Det är framtidssäkert. Det är redan nu en stor brist på duktiga matematiker i branschen och kommer troligtvis att bli värre framöver.

Bob90
2019-01-10, 07:33
Matte D var krav på min tid och Matte E fanns bara som extra tillval för den som ville läsa det.

Pratar vi om samma saker? Krav för behörighet till utbildningen och krav/obligatorisk kurs att läsa på gymnasiet?

Jag pratar om krav för behörighet till utbildningen.
För mig var matte E (och F/diskret) obligatorisk om man valde "natur-spåret" istället för "dator-spåret" i min gymnasieutbildning.

wintersnowdrift
2019-01-10, 08:28
Jag säger också data scientist, men jag vill förespråka en bakgrund inom statistik/matematisk statistik som förvisso är mer nischat mot sannolikhetslära och inferens men icke desto mindre matematiktungt. Man blir jättebra på linjär algebra men sämre på typ... geometri (mvh kvinna som endast läste matte C på gymnasiet och blev utskrattad av sin ingenjörssambo när hon inte visste vad cosinus(0) var).

ARMSTARK
2019-01-10, 09:22
Av de som är anställda på Post Nord har ingen högre utbildning, det borde väl motivera?

wintersnowdrift
2019-01-10, 10:19
Och så måste jag givetvis tillägga att man kan bli forskare också! Det är väldigt kul om man har fallenhet för det akademiska tänket. Då kan du ägna ohemült mycket tid åt svår matematik som det inte behöver finnas någon som helst praktisk tillämpning för, sk grundforskning.

Bob90
2019-01-10, 10:43
Jag säger också data scientist, men jag vill förespråka en bakgrund inom statistik/matematisk statistik som förvisso är mer nischat mot sannolikhetslära och inferens men icke desto mindre matematiktungt. Man blir jättebra på linjär algebra men sämre på typ... geometri (mvh kvinna som endast läste matte C på gymnasiet och blev utskrattad av sin ingenjörssambo när hon inte visste vad cosinus(0) var).

Cos(0)=1 *flex*

stridis
2019-01-10, 11:13
Jag säger också data scientist, men jag vill förespråka en bakgrund inom statistik/matematisk statistik som förvisso är mer nischat mot sannolikhetslära och inferens men icke desto mindre matematiktungt. Man blir jättebra på linjär algebra men sämre på typ... geometri (mvh kvinna som endast läste matte C på gymnasiet och blev utskrattad av sin ingenjörssambo när hon inte visste vad cosinus(0) var).

Själv är jag läst Industriell matematik(hoppade av dock). Helt klart är vissa saker väldigt annorlunda. Inom fysiken håller de på med tensorer men det är rena grekiskan för mig för noteringen är annorlunda. Matematisk statistik är också en blind fläck. Sett en exjobbspresentation inom finansiell matematik som var rena rama gammalgrekiskan, avancerad statistik är... weird. :d

Yes
2019-01-10, 11:35
Pratar vi om samma saker? Krav för behörighet till utbildningen och krav/obligatorisk kurs att läsa på gymnasiet?

Jag pratar om krav för behörighet till utbildningen.
För mig var matte E (och F/diskret) obligatorisk om man valde "natur-spåret" istället för "dator-spåret" i min gymnasieutbildning.
Jag pratar också om krav för behörighet till utbildningen. Sen var förstås MaD obligatoriskt också.

bertbert
2019-01-10, 13:14
Jag pratar också om krav för behörighet till utbildningen. Sen var förstås MaD obligatoriskt också.

Jag läste McD :laugh:

Yes
2019-01-10, 13:17
Jag läste McD :laugh:
Livets hårda skola vettu! ;)

Baskagge
2019-01-10, 14:21
Gymnasiekurserna i matematik är ju ommöblerade på innehåll och mer omfattande nu för tiden.

Matematik 1-5 är samtliga 100p-kurser. Vissa kurser i A-F var 50p.
Komplexa tal ligger i matematik 4.
Differentialekvationer fortfarande i kurs 5.
Den nya kursplanen för 2018 så ska kurserna dessutom innehålla programmering. Talföljder är flyttade från matematik 1 till 5.
En del material har tillkommit efter önskemål från högskolorna där man sett kunskapsluckor, cirkelns ekvation bland annat.
Matematik 5 innehåller en del kombinatorik som tidigare fanns i matematik F.
Polynomdivision och faktorsatsen ligger i kurs 4 istället för E.

Kan ändå tyckas lite dumt att man inte kräver matematik 5 på civilingenjörsutbildningarna med tanke på att man gnäller på att eleverna är för dåliga i matematik. Kan underlätta att ha läst talföljder i kurs 5 innan man börjar med serier i envariabelanalysen. Kurs 5 är en bra förberedelse om man väljer ett civ.ing-program med diskret matematik i början.

Beemel
2019-01-10, 15:08
Jag är utbildad maskiningenjör.
Kan inte säga att jag "direkt" använder de matematikkunskaper jag fick under utbildningen, jag räknar alltså nästan ingenting för hand, vi har program som sköter allt sådant åt oss.
Däremot så använder jag kunskapen "indirekt" för att ha en förståelse för vad jag håller på, dra slutsatser, analysera resultat och framför allt förstå hur och vad de program jag använder faktiskt räknar på. Vad in-parametrarna betyder och vilka jag behöver. Samt vad resultaten de spottar ur faktiskt betyder för den "fråga" jag vill ha svar på.Och där är det ovärderligt.

Jag är uppfattningen att den som anställer dig efter en (teoretisk) utbildning (som t.ex ingenjör) inte anställer dig för exakt det du lärt dig.
De anställer dig för att du visat att du har en förmåga att ta till dig en viss typ av information och att du klarar av att tänka på ett visst sätt.

Med det sagt så finns det självklart vissa matematiska regler och samband som absolut är bra att ha som "direkt" kunskap också.

wintersnowdrift
2019-01-10, 15:12
Gymnasiekurserna i matematik är ju ommöblerade på innehåll och mer omfattande nu för tiden.

Matematik 1-5 är samtliga 100p-kurser. Vissa kurser i A-F var 50p.
Komplexa tal ligger i matematik 4.
Differentialekvationer fortfarande i kurs 5.
Den nya kursplanen för 2018 så ska kurserna dessutom innehålla programmering. Talföljder är flyttade från matematik 1 till 5.
En del material har tillkommit efter önskemål från högskolorna där man sett kunskapsluckor, cirkelns ekvation bland annat.
Matematik 5 innehåller en del kombinatorik som tidigare fanns i matematik F.
Polynomdivision och faktorsatsen ligger i kurs 4 istället för E.

Kan ändå tyckas lite dumt att man inte kräver matematik 5 på civilingenjörsutbildningarna med tanke på att man gnäller på att eleverna är för dåliga i matematik. Kan underlätta att ha läst talföljder i kurs 5 innan man börjar med serier i envariabelanalysen. Kurs 5 är en bra förberedelse om man väljer ett civ.ing-program med diskret matematik i början.

Jag läste en master i statistik, som ligger under den samhällsvetenskapliga fakulteten (jag har inte riktigt fattat varför man separerar statistik och matematisk statistik till två olika fakulteter, men antagligen för att forskning och undervisning i statistik primärt var inriktad på ekonomiska tillämpningar) med kravet att man skulle ha läst det som då var matematik C på gymnasiet. Detta var ett helt undermåligt krav då man redan i B-kursen i statistik (dvs grundnivå) kommer in på dubbelintegraler. Jag hade i det läget aldrig räknat på integraler öht och hade det rätt så kämpigt eftersom kursupplägget antog att man redan var bekant med konceptet integral. Anledningen till att inträdeskraven var så lågt satt var antagligen att studentpopulationen som hade denna kurs som valbar främst bestod av ekonomer, där ekonomprogrammet i sin tur hade MaC som krav. Just den kursen var nog första gången i livet jag inte fick högsta betyg :) Det var ett rätt hårt men ganska nyttigt slag för mig självbild att jag inte längre hade toppbetyg i allt. Dock, som princip tycker jag att detta är ett ganska dåligt system. Studenterna bör ha rätt förkunskaper, och det är programansvarigas plikt att se till att kunskapskraven matchar det som sedan komma skall på programmet.

Bob90
2019-01-10, 15:48
Gymnasiekurserna i matematik är ju ommöblerade på innehåll och mer omfattande nu för tiden.

Matematik 1-5 är samtliga 100p-kurser. Vissa kurser i A-F var 50p.
Komplexa tal ligger i matematik 4.


Konstigt, det var flera i min klass som läst bara läst upp till matte 4 (ej 5) och sade sig inte ha sett "i" innan det dök upp i vår "intromatte" under nollningen.

Baskagge
2019-01-10, 16:15
Konstigt, det var flera i min klass som läst bara läst upp till matte 4 (ej 5) och sade sig inte ha sett "i" innan det dök upp i vår "intromatte" under nollningen.

Då kan de inte ha varit särskilt närvarande i undervisningen eftersom man möter komplexa tal för första gången i kursen 2c i samband med andragradsekvationerna. Sida 98 på innehållsförteckningen.

https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789127422537/partner/smakprov/

Jag kan dock tänka mig att lärarna hoppar över en hel del på grund av tidsbrist för det är ändå 100p-kurser och mycket material att gå igenom. När man dessutom lagt till programmering i kurserna är det tveksamt om eleverna hinner tillgodogöra sig materialet på ett bra sätt.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik_4

Bob90
2019-01-10, 16:21
Då kan de inte ha varit särskilt närvarande i undervisningen eftersom man möter komplexa tal för första gången i kursen 2c i samband med andragradsekvationerna. Sida 98 på innehållsförteckningen.

https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789127422537/partner/smakprov/

Jag kan dock tänka mig att lärarna hoppar över en hel del på grund av tidsbrist för det är ändå 100p-kurser och mycket material att gå igenom. När man dessutom lagt till programmering i kurserna är det tveksamt om eleverna hinner tillgodogöra sig materialet på ett bra sätt.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik_4

Kanske kan ligga något i Kursen ska bland annat behandla från wikipedia, dvs "ska behandla" och inte "behandlar" :p

Kan iof se varför man skulle prioritera ner komplexa tal. Är typ först vid diffekvationer och tex kretsanalys som man stöter på det. Någon form av diff läser väl förvisso de allra flesta...

xan
2019-01-10, 16:27
Ritar broar, konstruerar regleralgoritmer för självkörande bilar, reglersystem för varvtalstyrda drifter, laddkretsar för elektriska apparater, framtidens elenergisystem, bildigenkänning, programmerar inbyggda system, designar kaffekokare, utvecklar förbränningsmotorer, tar fram testrutiner, jobbar med driftsättning eller projektledning, blir VD, startar företag, konstruerar lok, håller på med biokemi och genetik, bygger högtalare, fixar med byggnadsakustik, klyddar med förbränningsmotorer för att man tröttnat på alla jävla elmotorer, några blir forskare, andra använder sin kompetens för att förstå sitt område med jobbar egentligen med sälj, jobbar med simulering, osv osv osv.

Allt mellan himmel och gjord.

Du blir inte automatiskt superbra bara för att du är civilare, men det är en grymt bra grund att stå på. Jag tyckte dessutom utbildningen var rolig.

Vad brukar nyexaminerade civilingenjörer jobba med? Har svårt att tro man klarar av mycket av det du nämner om man inte vidareutbildar sig?

Ricken13
2019-01-10, 16:27
Jag har en liten egen firma där det bara är jag som jobbar.
Konstruktion/projektering av div ståldelar.

Alla beräkningar som jag behöver kan jag köpa program för att göra. Men dom vill i regel ha betalt per månad/år så allt som är möjligt att knappa egna excelark för gör jag det.
Det är ett antal år sen jag pluggade matte och jag får ta till en hel del litteratur för att lösa det.
Men jag måste inte. Jag kan köpa tjänsten också.

Tycker du att det är kul så ska du givetvis köra på. Annars finns det andra saker man kan jobba med.

Daniiiel
2019-01-10, 16:43
Jag studerade aldrig någonting utan mest lärde mig själv, men jag ångrar att jag inte tog basen som en civilingenjör ger. Det skulle öppna lite mer dörrar.

Jag jobbar också inom data science men med programmering, systemdesign, arkitektur, dataintegration, datapipelines etc. Mer operations och devdelarna av en data sciencemiljö. Men folk jag jobbar med dagligen är civilingenjörer och de har en mycket större grund att stå på när det handlar om att skapa direkt affärsvärde ur det vi gör.

Det är svårt att motivera en i efterhand att studera också, när man är 30 år och välbetald som det är...

Spännande! Ska plugga ingenjör datateknik till hösten mot inbyggda system. Vad har du för ungefärlig lön om man får fråga?

pepplez
2019-01-10, 16:49
Vad brukar nyexaminerade civilingenjörer jobba med? Har svårt att tro man klarar av mycket av det du nämner om man inte vidareutbildar sig?

Jag har jobbat med ungefär samma sak sedan jag var nyexad för 3.5 år sedan, projektkoordinering för systemutveckling. Från början som "adept" och sedan övertagit mer och mer ansvar.

Generellt börjar många civilingenjörer som programmerare av något slag, inte bara datateknik utan även elektro, maskin osv.

bertbert
2019-01-10, 16:55
Vad brukar nyexaminerade civilingenjörer jobba med? Har svårt att tro man klarar av mycket av det du nämner om man inte vidareutbildar sig?

Brukar vet jag inte, men du kan jobba med vad som helst av det där direkt efter examen, undantaget höga ledande positioner. Givetvis är inget av det jag skrev direkt enmansjobb, man börjar ofta med att arbeta på ett delsystem. Min uppfattning är att så länge man jobbar med teknik är det en slags ständig vidareutbildning, men den sker i arbetslivet. Examen skapar möjlighet att förstå, att lära sig, att sätta sig in i väldigt komplexa system. Sen har ju inriktningen stor betydelse. Du kan ju spendera större delen av fjärde året på reglerteknik, vilket är en förutsättning för några av sakerna jag skrev.

Men du har på sätt och vis rätt, man är aldrig fullärd som nyexad, det är snarare då man kan börja gräva ner sig på riktigt...

Baskagge
2019-01-10, 17:10
Kanske kan ligga något i från wikipedia, dvs "ska behandla" och inte "behandlar" :p

Kan iof se varför man skulle prioritera ner komplexa tal. Är typ först vid diffekvationer och tex kretsanalys som man stöter på det. Någon form av diff läser väl förvisso de allra flesta...

Mja, enligt läroplanen från Skolverket så ska lärarna ta upp komplexa tal i kurs 2c. Det är dock en ganska kort introduktion som lärarna kanske tycker man kan hoppa över eftersom man ändå behandlar det mer omfattande i kurs 4.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Utvidgning av talsystemet genom introduktion av begreppet komplext tal i samband med lösning av andragradsekvationer.

Bob90
2019-01-10, 17:29
Mja, enligt läroplanen från Skolverket så ska lärarna ta upp komplexa tal i kurs 2c. Det är dock en ganska kort introduktion som lärarna kanske tycker man kan hoppa över eftersom man ändå behandlar det mer omfattande i kurs 4.
Ja alltså, jag tror vår dragning av komplexa tal i samband med andagradare i gymnasiet var typ på nivån "Och roten ur ett negativt tal går inte, så man byter ut minustecknet mot ett i istället men det ingår inte i den här kursen" :p

Men jag vet inte, var för jäkla länge sen.

Armed Dingo
2019-01-10, 22:09
Många svar och härligt att läsa. Är en del som skriver att jag bör göra det om jag tycker matematik är roligt. Det gör jag inte. Tycker inte om att räkna tal för räknandets skull, men om jag kunde behärska matematik så till den grad att jag kunde rita en bro/byggnad/farkost, så skulle det bli jädra intressant.

Jag har väldigt lågt intresse för vad som är digitalt. Hör inte hemma bakom en skärm.

Petoria
2019-01-10, 22:36
Hör du inte hemma bakom en skärm blir det svårt att jobba med avancerad matematik tyvärr.

Anton Fräs
2019-01-10, 22:46
Hör du inte hemma bakom en skärm blir det svårt att jobba med avancerad matematik tyvärr.

Ja, verkligen.

Bob90
2019-01-10, 22:56
Många svar och härligt att läsa. Är en del som skriver att jag bör göra det om jag tycker matematik är roligt. Det gör jag inte. Tycker inte om att räkna tal för räknandets skull, men om jag kunde behärska matematik så till den grad att jag kunde rita en bro/byggnad/farkost, så skulle det bli jädra intressant.

Jag har väldigt lågt intresse för vad som är digitalt. Hör inte hemma bakom en skärm.

Jag har i princip hatat matte genom hela grundskolan och gymnasiet samt första mattekursen på universitetet. Jag avskydde matte A-F och analys i en variabel, men analys i flera variabler, linjär algebra, diffekv och vektoranalys var helt okej. Så jag tycker man kan vara lite försiktig med att säga typ att man gillar eller ogillar matte så kategoriskt. För det är rätt stor skillnad på matte och matte.
Men jag ser inte heller matte som något "roligt i sig", utan mer typ som ett verktyg. Typ som att det kanske inte är askul att bara hamra på spik, men det är kul att bygga saker i trä liksom :D

Vad gäller sitta framför en skärm hela dagarna, det finns väl knappt något yrke där man är "högutbildad" (eller "lågutbildad" för den delen) och inte spenderar delar av tiden framför en datorskärm. Är det inte olika program eller system man måste jobba med eller bokföra saker i, så är det mejlande man behöver göra eller information man behöver skaffa. Skulle vara typ friluftsliv, musiker, idrottande och typ olika former av renhållning då som jag kommer på :p

Baskagge
2019-01-11, 00:38
Det finns också mer praktiska ingenjörsinriktningar som har en del matematik under utbildningen men som inte använder matematik i arbetet. Sjöingenjör t.ex.

Armed Dingo
2019-01-11, 16:15
Att det är en del arbete framför datorn är OK. Jag menar att jag inte vill arbeta framför en skärm 9-17 varje dag.

Om den här typen av jobb innebär mycket skärmtid skulle det underlätta mycket i mitt val, då kan jag sluta överväga det redan nu.

pepplez
2019-01-11, 16:31
Att det är en del arbete framför datorn är OK. Jag menar att jag inte vill arbeta framför en skärm 9-17 varje dag.

Om den här typen av jobb innebär mycket skärmtid skulle det underlätta mycket i mitt val, då kan jag sluta överväga det redan nu.

Ja, det kommer vara mycket skärmtid för alla jobb som kräver högre utbildning. Vill du skita ner fingrarna bör då gå någon VVS-utbildning eller nåt.

Bob90
2019-01-11, 16:33
Att det är en del arbete framför datorn är OK. Jag menar att jag inte vill arbeta framför en skärm 9-17 varje dag.

Om den här typen av jobb innebär mycket skärmtid skulle det underlätta mycket i mitt val, då kan jag sluta överväga det redan nu.

Ingenjörsyrket är lite för brett för att säga att alla ingenjörer sitter framför en skärm 90% av sin arbetstid. Har du något hum om vilket håll du skulle ha intresse av i grova drag? Vet tex att lantmäteriingenjörer, brandingenjörer och olika typer av byggingenjörer kan vara "ute i fält" ganska ofta.

Edit: Däremot är det ju inte heller dessa ingenjörer som nödvändigtvis "använder den svåra matematiken" heller. Vill man jobba abstrakt med "svår" matte så är det ju typ skrivbord som gäller som primär arbetsplats. Sen är ju "svår matte" väldigt relativt och kanske inte rätt sätt att se på det heller :P

Armed Dingo
2019-01-11, 16:37
Ja, det kommer vara mycket skärmtid för alla jobb som kräver högre utbildning. Vill du skita ner fingrarna bör då gå någon VVS-utbildning eller nåt.

Hehe, menar du att om man inte vill arbeta framför en skärm så ska man bli rörkrökare? Det var ju extremt får jag lov att säga.

Bob90
2019-01-11, 16:52
Hehe, menar du att om man inte vill arbeta framför en skärm så ska man bli rörkrökare? Det var ju extremt får jag lov att säga.

Dem tjänar rätt bra i alla fall :D

Armed Dingo
2019-01-11, 16:57
Dem tjänar rätt bra i alla fall :D

Jo men det är ju helt fel. Världen består inte av kontorsarbete eller vvs.

Bob90
2019-01-11, 17:11
Jo men det är ju helt fel. Världen består inte av kontorsarbete eller vvs.

Det är det ju ingen som har påstått heller?

Armed Dingo
2019-01-11, 17:14
Det är det ju ingen som har påstått heller?

Då är jag antingen trög eller så skrev pepplez otydligt :Virro

Jag tror mitt intresse ligger i något av forskning kring framtidens energi, materialteknik, eller åt rymdhållet. Även forska kring sjukdomar och botemedel inbillar jag mig skulle vara intressant för mig.

Baskagge
2019-01-11, 17:28
DeEGcaXXPcY

Bob90
2019-01-11, 17:39
Då är jag antingen trög eller så skrev pepplez otydligt :Virro

Jag tror mitt intresse ligger i något av forskning kring framtidens energi, materialteknik, eller åt rymdhållet. Även forska kring sjukdomar och botemedel inbillar jag mig skulle vara intressant för mig.

Forskning nästan oavsett ämne kan jag direkt säga att det är mycket osannolikt att tro att man inte kommer sitta mycket framför en dator. Det är mycket mejlande och läsande av studier, rapporter och dylikt, utöver det man själv bokför, eller arbetar med. Däremot så kan man ju såklart jobba "experimentellt" eller "ute på golvet" också på alla tre.

Jag hade nog försökt fundera närmare på varför du inte vill sitta framför en datorskärm, och om det kriteriet väger tyngre än själva arbetsuppgifterna.
Är det exempelvis själva arbetsmiljön, stillasittandet eller bara en sak "du fått för dig" att du inte vill göra, i brist på bättre formulering.

Hemi
2019-01-11, 21:56
DeEGcaXXPcY

Alla vill till Sverige och forska så det lär väl inte vara så svårt matte har v'l som de s'ger ett uppsving nu så forskarmiljön Sverige kanska kan bli bäst. Jag känner nog en del som haft stöd från den stiftelsen men det är det det handlar om, inte att svenskar, svenska skolbarn, skall bli bäst på matte. Som jag förstår det där.

Hemi
2019-01-11, 22:14
Fast även om utlänningar får pengar för forskning så är det ju ändå svensk forskning. I och med det så är inte videotiteln missvisande som jag lite felaktigt reagarade till en början.
UK har redan tappat en massa forskare och fler lär det bli. USA vill stänga sina gränser så nånstans måste de ju komma istället så ja, som det ser ut nu så finns det säkert en bra framtid i Sverige.

Baskagge
2019-01-12, 00:10
"Svensk matematikforskning har en stark tradition men har under de senaste decennierna tappat internationell mark. Trots larmrapporter om skolmatematiken finns det duktiga svenska studenter av god internationell klass som vill satsa på en forskarutbildning inom matematik. Dessutom finns en stor efterfrågan på forskarutbildade matematiker från såväl akademien som näringslivet. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse satsar upp till 200 miljoner kronor under en sexårsperiod för att ytterligare utveckla svensk matematikforskning. Programmet består av tre delprogram och omfattar svenska och utländska unga forskare samt utländska etablerade forskare.

Den gemensamma plattformen och navet för satsningen blir Vetenskapsakademiens forskningsinstitution Institut Mittag-Leffler i Stockholm. Institutet har en central roll för svensk matematik och räknas till ett av de tio bästa i världen."

https://kaw.wallenberg.org/matematikprogrammet-2018

Diomedea exulans
2019-01-12, 00:20
Jag känner en 37-åring i Malmö som är professor i matematik. Så helt dött är det inte i Sverige!

Yes
2019-01-12, 00:39
Jag känner en 37-åring i Malmö som är professor i matematik. Så helt dött är det inte i Sverige!
Fast nu är ju du rätt smart så du förstår problemen med anekdotisk bevisning.

Hemi
2019-01-12, 00:40
"Svensk matematikforskning har en stark tradition men har under de senaste decennierna tappat internationell mark. Trots larmrapporter om skolmatematiken finns det duktiga svenska studenter av god internationell klass som vill satsa på en forskarutbildning inom matematik. Dessutom finns en stor efterfrågan på forskarutbildade matematiker från såväl akademien som näringslivet. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse satsar upp till 200 miljoner kronor under en sexårsperiod för att ytterligare utveckla svensk matematikforskning. Programmet består av tre delprogram och omfattar svenska och utländska unga forskare samt utländska etablerade forskare.

Den gemensamma plattformen och navet för satsningen blir Vetenskapsakademiens forskningsinstitution Institut Mittag-Leffler i Stockholm. Institutet har en central roll för svensk matematik och räknas till ett av de tio bästa i världen."

https://kaw.wallenberg.org/matematikprogrammet-2018

Vad det gäller skolmatten och alla andra ämnen dör så skulle de bli betydligt fler om de fick det t stöd och hjälp de behövde från början.

Diomedea exulans
2019-01-12, 00:41
Fast nu är ju du rätt smart så du förstår problemen med anekdotisk bevisning.

Sant, men jag ökade min postcount iallfall.

Edit: Fuck, det här är Allmänt.

Yes
2019-01-12, 00:45
Sant, men jag ökade min postcount iallfall.

Edit: Fuck, det här är Allmänt.
Lilkt Outoboros åt du din egen svans. ;)

koncept
2019-01-12, 01:12
Då är jag antingen trög eller så skrev pepplez otydligt :Virro

Jag tror mitt intresse ligger i något av forskning kring framtidens energi, materialteknik, eller åt rymdhållet. Även forska kring sjukdomar och botemedel inbillar jag mig skulle vara intressant för mig.

Mitt råd för val av studier och sikte på framtida jobb är att inte tänka så mycket på inom vilken bransch, industri eller företag du vill jobba på. Tänk inte heller så mycket på vad jobbet syftar till, även om det kan vara en motiverande faktor. Fundera istället på vilken typ av arbete du vill syssla med dag till dag. Vad du gör rent konkret de flesta timmarna på jobbet är vad som i slutändad spelar roll för om du trivs.

Ex: Föredrar du att arbeta själv eller i grupp? Känner du tillfredställelse av att ägna mycket tid åt ett fåtal svåra problem eller drivs du av att nå mål genom ren handlingskraft? Föredrar du att skriva eller tala? Vilken nivå av stress och fart i jobbet gillar du? Detta låter som simpla frågor men för mig tog det tid att förstå vad jag gillade, och det är helt avgörande om för du kommer passa som ingenjör, säljare, projektledare, etc.

Många personer tycker nog att forskning kring framtiden energi eller material låter intressant. Jag tror inte lika många tänker på om de ska vara den som utvecklar nya material, ingenjören som ser till att produkten skapas, datavetaren som programmerar relaterad mjukvara, forskaren som skriver om det teoretiska, eller säljaren som ser till att företaget får sålt någonting. Helt olika roller och konkreta sysslor men kan i princip vara kollegor på samma företag.

Om det är forskning du är intresserad av kan du nog förvänta dig att det är ett yrkesval som kraftigt premierar analytiska personer som utan problem kan arbeta själva med samma problem under lång tid utan någon större extern bekräftelse. Och mycket (antagligen nästan allt) arbete sker vid dator. Jag menar inte att detta är dåligt, men det är såklart en fördel om man har den läggningen för jobbet.

Hemi
2019-01-12, 02:06
Visst kan matematik i sig vara kul och utmanande och man använder avancerad matematik i en massa jobb men matematik i sig är inget race längre, som det varit förr fram till 60-70 talet eller nåt. Numera är Indien och några andra U-länder framstående i ämnet matematik men det innebär inte att de är stora forskarländer. Det är något att fvara stolt över och skolan behöver få fram elever som klarar matte. I dag 'r det inte så, duktiga elever som vill och skulle kunna får tyvärr inte den hjälp de också behöver. Det är för mycket annat strul runt omkring.

Hemi
2019-01-12, 02:34
Då är jag antingen trög eller så skrev pepplez otydligt :Virro

Jag tror mitt intresse ligger i något av forskning kring framtidens energi, materialteknik, eller åt rymdhållet. Även forska kring sjukdomar och botemedel inbillar jag mig skulle vara intressant för mig.

Vad har du för bakgrund annars då, förlåt om jag missat det. Finns en del jobb där man inte spenderar tid bakom en skärm, så mycket, men alla gör det delvis. Jag tror ändå att det är bra att fokusersa lite på vad som intresserar dig. Folk är olika, vissa ändrar sin karriär lite grann hela tiden bara för tt kunna behålla jobb och pengar och är ok med det.

Baskagge
2019-01-12, 02:59
Visst kan matematik i sig vara kul och utmanande och man använder avancerad matematik i en massa jobb men matematik i sig är inget race längre, som det varit förr fram till 60-70 talet eller nåt. Numera är Indien och några andra U-länder framstående i ämnet matematik men det innebär inte att de är stora forskarländer. Det är något att fvara stolt över och skolan behöver få fram elever som klarar matte. I dag 'r det inte så, duktiga elever som vill och skulle kunna får tyvärr inte den hjälp de också behöver. Det är för mycket annat strul runt omkring.

Håller med till fullo. Många elever lämnar tyvärr grundskolan med den fasta inställningen att matematik är svårt och tråkigt. De elever som har talang för matematik får inte heller det stöd och extra undervisning som hade behövts eftersom vi inte har "elitskolor" i Sverige. Nåväl, på gymnasienivå finns det matematikinriktning på vissa skolor. Detta är förvisso saker som går att ordna till.

Jag tror inte man ska fästa för mycket vikt vid att Kina, Indien & Co. ändå kört om oss så det är ingen idé. "De pumpar ut miljoner med ingenjörer varje år". Jag känner ett par civilingenjörer som arbetat en del nere i Kina och Korea och de är absolut inte imponerade.

Hemi
2019-01-12, 14:01
Då är jag antingen trög eller så skrev pepplez otydligt :Virro

Jag tror mitt intresse ligger i något av forskning kring framtidens energi, materialteknik, eller åt rymdhållet. Även forska kring sjukdomar och botemedel inbillar jag mig skulle vara intressant för mig.

Vad det gäller forskning så finns det många jobb där man jobbar på labb hela tiden och aldrig sitter vid datorn. Matematik använder man men inte på dator, inte med miniröknare men eftersom de gjort utbildningen kan de hantera matte och de gör det på baksidan avett scrap paper med en dåligt fungerande spritpenna eller vad som finns till hands. Annars spenderar andra stora tider på båt eller med råttor, eller någon annan stans. Annars finns medicine school etc, det kan ge intressanta jobb. Man får studera en del innan så man hittar sin nisch och slippa sitta vid en dator, det går faktiskt.