handdator

Visa fullständig version : Vad är volymens funktion inom hypertrofi?


alexelias
2019-01-08, 15:31
Hej,

Jag är en nybörjare som försöker lära mig. Förstår jag det korrekt att (om önskemålet är viktuppgång/muskeluppgång) att det inte är nödvändigtvis lyft volym som är "be it all". Att t.ex. 3 set x 15 reps vid 30 kg kan vara betydligt mer effektivt än 8 set x 20 reps a 20 kg?

Skulle någon kunna skina ett ljus här, så att jag förstår.

Om jag ritar upp ett schema där volymen är detsamma i 3 set a 15 rep - som ett 5 set a 5 rep dito, har jag samma hypertrofiutveckling då?

Sarco
2019-01-08, 15:52
Sannolikt blir det bättre av en kombination, tex 3x5 + 3x15.

Just din jämförelse är lite skev. Jag tror att man får bättre resultat av 8x20 än 3x15, men det är ineffektivt med 8x20 då de första seten blir för lätta och de sista kräver starkt pannben och koll på tekniken för att klara av (kommer att göra ont och det blir lätt fuskande).

https://www.styrkelabbet.se/traningsvolym/ är en av massor av artiklar du kan börja med att läsa. Det finns inga självklara svar och som nybörjare är det ärligt talat viktigast att hitta ett beprövat program som man gillar, kan följa och som täcker hela kroppen.

RassK
2019-01-08, 17:39
Hej,
Jag är en nybörjare som försöker lära mig. Förstår jag det korrekt att (om önskemålet är viktuppgång/muskeluppgång) att det inte är nödvändigtvis lyft volym som är "be it all". Att t.ex. 3 set x 15 reps vid 30 kg kan vara betydligt mer effektivt än 8 set x 20 reps a 20 kg? Skulle någon kunna skina ett ljus här, så att jag förstår. Om jag ritar upp ett schema där volymen är detsamma i 3 set a 15 rep - som ett 5 set a 5 rep dito, har jag samma hypertrofiutveckling då?

Volymen räknas endast om den är på en tillräckligt hög intensitet, i detta fallet >65% av 1RM. Det betyder att det måste vara tillräckligt tungt. Du kan alltså inte räkna volymen om den körs på "för höga" reps. Det finns undantag men det är inte relevant i detta scenario.

ceejay
2019-01-08, 17:45
Nja, skulle iaf säga från 40% och uppåt. Men ju lättare vikter desto mer reps måste du göra. Metabol trötthet.

RassK
2019-01-08, 18:08
Nja, skulle iaf säga från 40% och uppåt. Men ju lättare vikter desto mer reps måste du göra. Metabol trötthet.

Bra tillägg.

alexelias
2019-01-08, 18:20
Strålande input och inga nedlåtande kommentarer - världsklass! Tack :)