handdator

Visa fullständig version : proteiner och kolisar efter träning?


Pompen
2004-05-11, 09:53
Jag har letat lite här på kolozzeum men har inte hittat eller förstått riktigt hur det fungerar med långsamma och snabba kolhydrater..och finns det snabba och långsamma proteiner med?

Sedan är frågan vad är bäst efter träninig och varför?

Om jag sedan skulle vilja gå ner i vikt vad skulle då vara bäst att käka och var kommer fett med i bilden? Sen har jag hört ett ryckte att kolhydrater lägger sig på magen om man inte "använder" dom, som tex att springa träna osv..

skulle verkligen få utförliga svar på dom här frågorna:D

tack på förhand :thumbup: kolozzeum är en as bra sida :thumbup:

King Grub
2004-05-11, 10:01
Jag har letat lite här på kolozzeum men har inte hittat eller förstått riktigt hur det fungerar med långsamma och snabba kolhydrater..

Snabba kolhydrat (högt GI) höjer ditt blodsocker snabbt med påföljande insulinpåslag. Bra efter hård ansträngning, inte annars.

och finns det snabba och långsamma proteiner med?

Ja. Vassle och ren äggvita är snabba. Kasein är långsammast. Alla andra ligger mitt emellan, men räknas till proteinerna med långsamt upptag; aminosyreutsöndringen sker alltså under en längre period.

Sedan är frågan vad är bäst efter träninig och varför?

Snabba kolhydrater efter träningen för att påskynda glykogeninlagring och få en anabol insulinspik. Snabba proteiner efter träningen för att snabbt få ut aminosyrorna i omlopp. Även på morgonen är det bra om en del av proteinet är snabbt, efter nattens fasta, av samma anledning.

Vid övriga tillfällen är det bäst med långsamma kolhydrater och proteiner, för att få jämna och fina blodsocker- och insulinkurvor, samt ge musklerna en kontinuerlig tillförsel av aminosyror.

Om jag sedan skulle vilja gå ner i vikt vad skulle då vara bäst att käka

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Sen har jag hört ett ryckte att kolhydrater lägger sig på magen om man inte "använder" dom, som tex att springa träna osv..

Allt överskott lagras - kolhydrater, fett och protein.

Sparrisen
2004-05-11, 10:08
Det är nog inte bara jag som önskar att jag surfat in på kolozzeum redan den dagen då jag för första gången satte min fot i gymmet. Tänk vad mycket tid man kunde ha "sparat" och hur mycket misstag man kunde undgått att begå! Men men, man lär sig av sina misstag!

Ville bara påpeka hur bra och utförliga svar man kan få här!

:thumbup:

Sverker
2004-05-11, 10:13
Till Best of !!

Till Best of !!

Till Best of !!

Till Best of !!

:thumbup:

JAM
2004-05-11, 11:01
Originally posted by Pompen
Om jag sedan skulle vilja gå ner i vikt vad skulle då vara bäst att käka och var kommer fett med i bilden?Jag kan till det som Grub skrev lägga att du för att gå ner i vikt måste äta på ett sätt så att du får i dig mindre energi än vad du gör av med. Ganska rimligt, eller hur? :) Ett underskott på ca 500 kcal/dag är vettigt och leder till en viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Det är en alldeles utmärkt takt om du vill vara säker på att inte förlora muskelmassa. Börjar det gå snabbare än 1,0 kg/vecka får du se upp.

För att öka den mängd energi du gör av med under dagen, och därmed minska i fettvikt om allt går som det ska, kan du öka mängden konditionsträning genom att t.ex. gå promenader på morgonen innan frukost, köra ett högintensivt intervallpass (HIIT) på ca 20 min direkt efter träningspasset, spela innebandy med polarna eller vad du vill. HIIT anses av många som den ultimata aktiviteten för att hålla fläsket på avstånd.Originally posted by SwedeForce
Det är nog inte bara jag som önskar att jag surfat in på kolozzeum redan den dagen då jag för första gången satte min fot i gymmet. Tänk vad mycket tid man kunde ha "sparat" och hur mycket misstag man kunde undgått att begå! Men men, man lär sig av sina misstag!

Ville bara påpeka hur bra och utförliga svar man kan få här!

:thumbup: Ja, tänk om man hittat hit redan första dagen på gymet... :D :love: