handdator

Visa fullständig version : Sköldkörtelprovtagning på Tisdag


Zokal
2019-01-06, 14:10
Hej, först och främst vill jag be så hemskt mycket om ursäkt om detta är fel del av forumet, försöker bara hitta någon som har en gnutta erfarenhet av detta.

jag tänkte kolla ifall någon annan känner igen dessa symptom
som har problem med sköldkörteln (över eller underproduktion)

Mina symptom:
Känslig mot Värme (Och kyla) men mest värme. Blir röd i ansiktet och väldigt varm i hyn.
Hög puls under hela dagen (Skiftar men oftast hög)
Torrt Ollon, Torra ögon, Torr hårbotten & torr hy (Dricker 3 liter vatten dagligen)
Blir otroligt nervös/stressad över små situationer
Sömnlöshet (Kan inte sova) fast trots lite sömn känner jag mig stressad/uppåt/pigg under dagen
Kan få andfåddhet (Svårt o ta djupa andetag)
Hjärtklappning
Kliande hy
Kalla fötter/Händer
Torr mun
Rygg/Ländryggssmärta



Det är de symptom jag kan komma på såhär.
Jag har gått med det här i 3 år och fått ursäkter som stress osv, men har varit hos psykolog
och han tycker inte det låter som det, samt att jag provat lugnanade, antidepressiva, beta-blockerare m.m utan någon som helst framgång

Jag har även varit hos 3 hudläkare och har ingen hudsjukdom
Har även provat mig för diabetes, allergier osv.


De enda provet som någonsin visat något positivt var sköldkörteln för 3 år sedan, då hade jag för höga värden av TSH (Då togs provet 09.30)

Han sade att jag kanske har problem med sköldkörteln och skulle återkomma efter 1 månad för att ta ett prov igen, och då tog vi det andra provet 15.30 på eftermiddagen, och då var mina värden normala, och efter det har jag fått gå runt med detta utan någon hjälp.

Jag får träffa en ny läkare nu på tisdag, vad tror ni om symptomen?
Finns det något säkrare sätt för att säkerthets ställa mina provresultat?

Finns det något jag bör tänka på innan jag testar mig (Något jag inte bör äta eller ta)

Jag ska ta mina prover kl 10.00 på tisdagen
(Vad jag läst så ska man ta sköldkörtelproverna på förmiddagen)


Någon som har någon input?

tack på förhand

Pokkes
2019-01-06, 15:42
Hej, först och främst vill jag be så hemskt mycket om ursäkt om detta är fel del av forumet, försöker bara hitta någon som har en gnutta erfarenhet av detta.

jag tänkte kolla ifall någon annan känner igen dessa symptom
som har problem med sköldkörteln (över eller underproduktion)

Mina symptom:
Känslig mot Värme (Och kyla) men mest värme. Blir röd i ansiktet och väldigt varm i hyn.
Hög puls under hela dagen (Skiftar men oftast hög)
Torrt Ollon, Torra ögon, Torr hårbotten & torr hy (Dricker 3 liter vatten dagligen)
Blir otroligt nervös/stressad över små situationer
Sömnlöshet (Kan inte sova) fast trots lite sömn känner jag mig stressad/uppåt/pigg under dagen
Kan få andfåddhet (Svårt o ta djupa andetag)
Hjärtklappning
Kliande hy
Kalla fötter/Händer
Torr mun
Rygg/Ländryggssmärta



Det är de symptom jag kan komma på såhär.
Jag har gått med det här i 3 år och fått ursäkter som stress osv, men har varit hos psykolog
och han tycker inte det låter som det, samt att jag provat lugnanade, antidepressiva, beta-blockerare m.m utan någon som helst framgång

Jag har även varit hos 3 hudläkare och har ingen hudsjukdom
Har även provat mig för diabetes, allergier osv.


De enda provet som någonsin visat något positivt var sköldkörteln för 3 år sedan, då hade jag för höga värden av TSH (Då togs provet 09.30)

Han sade att jag kanske har problem med sköldkörteln och skulle återkomma efter 1 månad för att ta ett prov igen, och då tog vi det andra provet 15.30 på eftermiddagen, och då var mina värden normala, och efter det har jag fått gå runt med detta utan någon hjälp.

Jag får träffa en ny läkare nu på tisdag, vad tror ni om symptomen?
Finns det något säkrare sätt för att säkerthets ställa mina provresultat?

Finns det något jag bör tänka på innan jag testar mig (Något jag inte bör äta eller ta)

Jag ska ta mina prover kl 10.00 på tisdagen
(Vad jag läst så ska man ta sköldkörtelproverna på förmiddagen)


Någon som har någon input?

tack på förhand

Har inget input på vad du skall göra förutom att jag tycker att du ska försöka beté dig så normalt som möjligt.

Men dina symptom tyder starkt på Hypertyreos (överproduktion)