handdator

Visa fullständig version : Protein utöver mjölk som blockerar/binder antioxidanter


Xerxex
2019-01-05, 13:53
Kommit en hög med studier som visar att mjölkprotein blockerar/binder antioxidanter och på så sätt förstör dessa eller gör att man inte kan ta upp dem.

Så mjölk med frukt,bär,chocklad,te,kaffe osv kan kraftigt försämra eller nästan eliminera effekten av antioxidanterna man tar tillsammans med mjölkprodukt.

Klart tråkigt då mjölk,grädde,youghurt eller bara proteinpulver är utmärkt att ha frukt,bär osv tillsammans med.

men frågan är om någon har sett eller läst hur det är med andra typer av protein. Ett pulver på soja eller tex ägg har det liknande effekt på antioxidanter eller är det ok att blanda utan att förstöra effekten?

Sverker
2019-01-05, 14:44
Länkar till studier ?

Xerxex
2019-01-05, 15:02
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891584908007454

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf8026149

https://youtu.be/nm-I5CcccIw?t=25m23s

http://www.nature.com/nature/journal/v424/n6952/abs/4241013a.html

http://nutritionfacts.org/video/nutrient-blocking-effects-of-dairy/

ja finns fler än så också. Men Grub eller någon sitter säkert på fler och bättre grejer.

Baskagge
2019-01-05, 18:50
Mjölk är dödens dryck. Som att dricka bensin!

I studien av Michaëlsson et al. (2017) har kvinnor och män i Sverige studerats i form av att de fått svara på utförliga frågeformulär om matvanor vid en tidpunkt i deras liv. Forskarna har sedan undersökt dödsorsaker och ålder vid dödstillfället för de i kohorten som senare hade gått bort.
[...]
De resultat de kom fram till var att kvinnor som drack minst 3 glas mjölk och åt mindre än 1 frukt eller grönsak per dag ökade risken att dö i förtid med nästan tre gånger jämfört med de som drack mindre än ett glas mjölk och åt minst 5 frukter eller grönsaker per dag. För de kvinnor som drack minst 3 glas mjölk men samtidigt åt minst 5 frukter eller grönsaker per dag ökade inte risken lika mycket men var ändå ungefär 60 procent högre än för dem som drack lite mjölk och åt mycket frukt.
]

http://files.webb.uu.se/uploader/858/BIOKand-17-043-Fernberg-Jenny-sammanfattning.pdf


Mjölk innehåller alldeles för mycket hormoner och tillväxtfaktorer, avsedda att få kalven att bli vuxen och könsmogen inom ett år.

http://foodpharmacy.se/2014/11/nar-jag-var-liten-trodde-alla-att-smorgas-och-mjolk-var-det-nyttigaste-man-kunde-ata/


Det snackar mycket skit om mjölk, man undrar om hälften är sant.

Sverker
2019-01-05, 19:23
Jag läste igenom abstrakten. Vet inte ifall jag förstod något mer än att mjölkprotein ( kasein ) är duktigt på att adsorbera antioxidanter på sin väg genom magen och tarmen.

Den enkla lösningen är att dricka mjölk vid andra tillfällen än tillsammans med frukt och grönt.

Baskagge
2019-01-05, 19:30
Jag läste igenom abstrakten. Vet inte ifall jag förstod något mer än att mjölkprotein ( kasein ) är duktigt på att adsorbera antioxidanter på sin väg genom magen och tarmen.

Den enkla lösningen är att dricka mjölk vid andra tillfällen än tillsammans med frukt och grönt.

Så det är kaseinet som är boven? Vassleprotein i samband med mat är inga problem? Jag har alltid mjölk i kaffe, te, choklad och havregrynsgröt. Man kanske får köpa havredryck eller sojamjölk istället.

Xerxex
2019-01-05, 19:56
Jag läste igenom abstrakten. Vet inte ifall jag förstod något mer än att mjölkprotein ( kasein ) är duktigt på att adsorbera antioxidanter på sin väg genom magen och tarmen.

Den enkla lösningen är att dricka mjölk vid andra tillfällen än tillsammans med frukt och grönt.


Ja det är enda sättet men då försvinner nöjet med smoothies, mjölk i kaffe,te osv. Smällt ost på grönsaker osv osv. Men man kan inte få allt

Sverker
2019-01-05, 20:07
Så det är kaseinet som är boven? Vassleprotein i samband med mat är inga problem? Jag har alltid mjölk i kaffe, te, choklad och havregrynsgröt. Man kanske får köpa havredryck eller sojamjölk istället.

Det var ett snabbt antagande från mig. När kaseinet denatureras i magsäcken klumpar det ihop sig tillsammans med fett och tar lång tid på sig genom tarmen för att spjälkas och absorberas.

Vassleprotein och sojaprotein uppträder inte alls på samma sätt. De saknar förmågan att binda till sig ( emulgera ) fettlösliga ämnen.

Baskagge
2019-01-05, 20:10
Det var ett snabbt antagande från mig. När kaseinet denatureras i magsäcken klumpar det ihop sig tillsammans med fett och tar lång tid på sig genom tarmen för att spjälkas och absorberas.

Vassleprotein och sojaprotein uppträder inte alls på samma sätt. De saknar förmågan att binda till sig ( emulgera ) fettlösliga ämnen.

Man kan alltid hoppas att vassle är oproblematiskt med tanke på att man ändå sätter i sig ett par proteindrinkar om dagen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/19/forskare-vid-harvard-mjolk-dodar

sumialic
2019-01-05, 21:15
Varför skulle detta bara vara kopplat till mjölk? Borde inte allt protein (kasein) ha samma negativa effekt?

FoolsGold
2019-01-05, 21:41
Repost från gamla bildtråden men relevant i sammanhanget:

hDi9ffMwTVg

King Grub
2019-01-05, 23:03
Varför skulle detta bara vara kopplat till mjölk? Borde inte allt protein (kasein) ha samma negativa effekt?

Kasein finns bara i mjölk. Och produkter gjorda av mjölk då.

sumialic
2019-01-06, 00:11
Kasein finns bara i mjölk. Och produkter gjorda av mjölk då.

Ah, vad min okunskap skiner igenom. Alright, I see!

Xerxex
2019-01-06, 13:31
Det var ett snabbt antagande från mig. När kaseinet denatureras i magsäcken klumpar det ihop sig tillsammans med fett och tar lång tid på sig genom tarmen för att spjälkas och absorberas.

Vassleprotein och sojaprotein uppträder inte alls på samma sätt. De saknar förmågan att binda till sig ( emulgera ) fettlösliga ämnen.

Fibrer skapar samma effekt. blir en seg massa som går långsamt och fångar upp saker. Men har inte sett någonstans att det skulle påverka antioxidanter så är nog mer att de reagerar med proteinerna i mjölken eller något annat i mjölken än att de binds in och blir "trögflytande"

annars hade man sett samma sak med att äta gröt eller massa fibrer.

sumialic
2019-01-06, 17:10
Vad är det som är så speciellt med kasein då som skiljer sig ifrån t.ex. kyckling?

sumialic
2019-01-06, 17:15
Ni som kikat på studierna, vad handlar det om för doser? Inte är man väl körd för att man brer lite Philadelphia på mackan och den vägen får i sig 2g protein eller?

Sverker
2019-01-07, 19:16
Vad är det som är så speciellt med kasein då som skiljer sig ifrån t.ex. kyckling?


Kycklingen har inte som mål att bli uppäten.

Kossans mål är att göda kalven med lättsmält protein. Tydligen är det en bra strategi att utsöndra ett protein som visserligen klumpar ihop sig i den sura magsäcken men är lättspjälkad i tarmen. Att kaseinet adsorbera olika ämnen på sin väg ner är tydligen ointressant eftersom alla däggdjur endast får mjölk i början på livet.

smerk
2019-01-07, 19:21
Tur att man inte tvingade i sig grönsaker i onödan till lunchen i skolan då man drack en liter mjölk till.

Baskagge
2019-01-07, 21:42
Det hade varit intressant att se om obehandlad mjölk direkt från kossan ger samma resultat. I vissa av studierna verkar man ha använt lågfettsmjölk. Om man låter bli att homogenisera och pastörisera mjölken kanske utfallet blir ett annat.

svartakronan
2019-01-08, 10:28
Varje frukost har jag blåbär i min naturella yoghurt, så det är typ bortkastat? [emoji853]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Wain
2019-01-08, 10:55
Kycklingen har inte som mål att bli uppäten.

Kossans mål är att göda kalven med lättsmält protein. Tydligen är det en bra strategi att utsöndra ett protein som visserligen klumpar ihop sig i den sura magsäcken men är lättspjälkad i tarmen. Att kaseinet adsorbera olika ämnen på sin väg ner är tydligen ointressant eftersom alla däggdjur endast får mjölk i början på livet.

Hmm... Hur är det med syrade mjölkprodukter, binder kaseinet fortfarande in antioxidanter eller har det redan "klumpat ihop sig"? Fermenterad mjölk i sig självt har ju en högre mängd biotillgängliga antioxidanter än ofermenterad.

Filipb
2019-01-08, 12:54
Varje frukost har jag blåbär i min naturella yoghurt, så det är typ bortkastat? [emoji853]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Bara för att upptaget är minskat är det inte bortkastat. Du har inte gått miste om allt i blåbären.

Från första studien:
In other studies in which chocolate was utilized as the antioxidant source, Schroeter et al. [44] and Serafini et al. [21] reached opposite conclusions, utilizing different proportions of milk lipids: 3% in the former, with no effect of milk, and 30% in the latter, with a clear inhibitory effect [47]. It is a matter of fact that the discrepancy of the results in humans is remarkable, with half the reports suggesting a lack of effect [18], [20], [43], [44], [45], [46] and the other half suggesting an inhibitory effect of milk [15], [17], [19], [21].

Ang youtube-klippet: stora mängder kalcium kan hämma upptag av hemjärn, ja. Men det är lättare för polyfenoler i kaffe/te/choklad att hämma upptaget av icke-hemjärn. Du behöver inte va orolig för ett glas mjölk till maten.

svartakronan
2019-01-08, 14:07
Bara för att upptaget är minskat är det inte bortkastat. Du har inte gått miste om allt i blåbären.

Från första studien:


Ang youtube-klippet: stora mängder kalcium kan hämma upptag av hemjärn, ja. Men det är lättare för polyfenoler i kaffe/te/choklad att hämma upptaget av icke-hemjärn. Du behöver inte va orolig för ett glas mjölk till maten.

Nä det är ju förvisso sant, men kanske ändå ska börja med typ soya yoghurt ändå så får jag ju nytta av allt i blåbären.
Frågan är hur lång tid mjölken påverkar, säg att jag dricker mjölk till mitt mellanmål 15:00, kommer det då påverka grönsakintaget vid middagen 18:00?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Filipb
2019-01-08, 14:31
Nä det är ju förvisso sant, men kanske ändå ska börja med typ soya yoghurt ändå så får jag ju nytta av allt i blåbären.
Frågan är hur lång tid mjölken påverkar, säg att jag dricker mjölk till mitt mellanmål 15:00, kommer det då påverka grönsakintaget vid middagen 18:00?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Se till att den innehåller kalcium, så du inte går miste om det.
Du kan också bli sämre på att hantera laktos om du inte äter det på ett tag

Ett glas mjölk påverkar inte din middag tre timmar senare

Baskagge
2019-01-09, 17:21
Någon som totalsågar mjölkprodukter är professorn Stig Bengmark. Intressant information, men frågan är hur mycket som stämmer.

http://foodpharmacy.se/2014/11/nar-jag-var-liten-trodde-alla-att-smorgas-och-mjolk-var-det-nyttigaste-man-kunde-ata/


Laktos och D-galaktos bidrar båda starkt till förhöjd inflammation i kroppen, som i sin tur bidrar till nedsatt immunförsvar och ohälsa. Därtill har D-galaktos i djurförsök, även i mycket låg dos, visat sig ge upphov till nedbrytning av vävnader (speciellt i nervsystemet), nedsatt minne, för tidigt åldrande och förkortad livslängd.


Innehåller stora mängder upphettningsgifter, såsom exempelvis akrylamid, speciellt rikligt i mjölkpulver.
1912 visade fransmannen Louis Camille Maillard att gifter från upphettad mat gav upphov till kroniska sjukdomar

Pastörisering av mjölk leder till att uppåt 100 nya giftiga och inflammations- och sjukdomsframkallande substanser bildas – gemensamt kallade AGE och ALE – bland dem akrylamid.

Det hade varit intressant att veta om rent vassleprotein innehåller AGE/ALE/akrylamid.

Sverker
2019-01-09, 17:42
Varför skulle göra det ?

De reaktionsprodukterna kräver närvaro av laktos. Som ultrafiltreras bort.

Baskagge
2019-01-09, 21:46
Varför skulle göra det ?

De reaktionsprodukterna kräver närvaro av laktos. Som ultrafiltreras bort.

Han gör rätt många anmärkningsvärda påståenden. Man kan fråga sig hur mycket som är uppbackat av studier.

Pastöriseringen görs väl innan man påbörjar ostframställningen och separerar vasslet? Det är väl i så fall pastöriseringen som skulle skada proteinerna och framkalla AGE/ALE osv. Laktos finns ju med hela vägen och även i vasslepulver. Nu värms ju mjölken bara till 70-75 grader i några sekunder och proteinerna är väl rätt värmetåliga?

Separering
Homogenisering
Standardisering
Pastörisering

Sverker
2019-01-10, 20:11
Då får du läsa ordentligt vad han skriver.

Brunfärgningsreaktioner och bildandet av AGE är något livsmedelsindustrin känt till länge. Det förkortar hållbarheten på livsmedlet och sänker näringsvärdet ( eg mängden lysin ).

Hög halt glukos och eller mjölksocker och låg vattenaktivitet gynnar bildandet av AGE. Du får läsa på vilka mängder som bildas och ifall det faller under acceptabelt dagligt intag ( ADI ).

Vattenaktiviteten är hög i mjölk så pastörisering är ingen stor risk för AGE.
Mängden mjölksocker är lågt i vassleprotein så även där är risken för AGE under spraytorkningen och lagringen låg.

Baskagge
2019-01-10, 21:43
Då får du läsa ordentligt vad han skriver.

Brunfärgningsreaktioner och bildandet av AGE är något livsmedelsindustrin känt till länge. Det förkortar hållbarheten på livsmedlet och sänker näringsvärdet ( eg mängden lysin ).

Hög halt glukos och eller mjölksocker och låg vattenaktivitet gynnar bildandet av AGE. Du får läsa på vilka mängder som bildas och ifall det faller under acceptabelt dagligt intag ( ADI ).

Vattenaktiviteten är hög i mjölk så pastörisering är ingen stor risk för AGE.
Mängden mjölksocker är lågt i vassleprotein så även där är risken för AGE under spraytorkningen och lagringen låg.

Tack för klargörandet!
Stig Bengmark verkar minst sagt vara ifrågasatt för sina vagt underbyggda påståenden.

https://traningslara.se/stig-bengmark-och-mer-pahitt-om-gluten-och-vete/
https://traningslara.se/stig-bengmark-forelaser-om-kost-en-granskning/

sumialic
2019-01-13, 18:35
Är det någon som har satt sig in i studierna ordentligt och kan svara på om det endast är kasein som är boven eller om även vassle kan vara problematiskt?

Låt oss säga att vassle är problematiskt, hur långt efter ett intag på 40g protein skulle man då behöva vänta? Har läst att whey absorberas med 8-10g i timmen. Skulle man då behöva vänta i 4 timmar?

Sverker
2019-01-13, 19:54
Men vänta då. Ät vassleprotein till frukost och lägg grönsaker med något fett ( ägg/lax/majonnäs/dressing ) till lunch eller middag.

sumialic
2019-01-14, 02:04
Men vänta då. Ät vassleprotein till frukost och lägg grönsaker med något fett ( ägg/lax/majonnäs/dressing ) till lunch eller middag.

Ja, så klart, men nu var det ju inte det jag frågade.

Sverker
2019-01-15, 19:09
Är det någon som har satt sig in i studierna ordentligt och kan svara på om det endast är kasein som är boven eller om även vassle kan vara problematiskt?

Låt oss säga att vassle är problematiskt, hur långt efter ett intag på 40g protein skulle man då behöva vänta? Har läst att whey absorberas med 8-10g i timmen. Skulle man då behöva vänta i 4 timmar?

I länkarna som finns i början på tråden är det helmjölk eller mjölk som har undersökts. Tittar du på referenserna till länkarna är det fortfarande mjölk.

För mig är det uppenbart att det är kaseinet som är boven i dramat. I sitt naturliga tillstånd binder kasein inget fett. Det är först när kaseinet denatureras i magsäcken som den fettadssorberande effekten kommer. Läser du sedan i referenserna sker upptaget av de viktiga antioxidanterna i den övre tunntarmen. Jag antar på goda grunder att absorptionen av aminosyrorna från kasein sker i mellersta delen av tunntarmen.

Vassleproteinet binder redan från början en del kolesterol och mjölkfett ( studera näringsdeklarationen för ett vassleproteinkoncentrat ). Tveksamt att det finns mer ytor på vassleproteinet som kan binda till sig fett. Men det är min spekulation.

sumialic
2019-01-21, 00:18
I länkarna som finns i början på tråden är det helmjölk eller mjölk som har undersökts. Tittar du på referenserna till länkarna är det fortfarande mjölk.

För mig är det uppenbart att det är kaseinet som är boven i dramat. I sitt naturliga tillstånd binder kasein inget fett. Det är först när kaseinet denatureras i magsäcken som den fettadssorberande effekten kommer. Läser du sedan i referenserna sker upptaget av de viktiga antioxidanterna i den övre tunntarmen. Jag antar på goda grunder att absorptionen av aminosyrorna från kasein sker i mellersta delen av tunntarmen.

Vassleproteinet binder redan från början en del kolesterol och mjölkfett ( studera näringsdeklarationen för ett vassleproteinkoncentrat ). Tveksamt att det finns mer ytor på vassleproteinet som kan binda till sig fett. Men det är min spekulation.

Stort tack för svar! Har så begränsat med tid så även om jag brinner för det här har jag sällan tid att gräva i det själv.

Mindre mängder protein borde väl inte ha någon påverkan på antioxidanterna eller endast en väldigt liten sådan? Nu pratar jag t.ex. om användandet av smör där det på sin höjd handlar om ett halvt gram.