handdator

Visa fullständig version : Höger axel lägre än vänstra


Määng
2019-01-05, 00:00
Jag har bokat tid hos sjukgymnast men tänkte fråga här medan jag väntar.

Jag har problem med min högra scapula/axel/latissimus.

Symptom:


•Min högra axel sitter lägre ner än min vänstra, den är även mer sluttande.
•Smärta i höger axel vid vissa plana pressar
•Smärta i höger latissimus vid vissa vertikala drag
•Klarar inte av att hålla nere högra skulderbladet vid plana pressar vilket medför att höger axel lyfter lite från bänken. Om jag aktivt försöker hålla nere axeln och ihop med skulderbladen blir lyftvägen kortare för höger sida
•Om jag håller i en skivstång i startläget för en skivstångsrodd lutar stången ner på höger sida, höger arm kommer Alltså längre ner än vänstra

Några tankar kring vad detta kan bero på samt hur det korrigeras?

Scratch89
2019-01-05, 11:00
Det kan ju vara så att ditt skulderblad sitter sämre på höger sida jämfört med vänster, antingen för att det är så du ser ut (genetiskt), för att du har någon nervpåverkan ut i skuldran, eller för att du är svag eller har dålig rörelsekontroll och/eller styrka i musklerna som håller skulderblad och axelled på plats.

Ofta kan sånt här ses redan i viloläge, men beroende på vad som är fel kanske det kommer fram i rörelse, under belastning eller i vissa positioner. Förhoppningsvis görs det tester för att försöka komma så nära sanningen som möjligt gällande vad som är problemet.

Eftersom du beskriver det som att skuldran sitter fel redan från början är det säkert ett problem med själva aktiveringen (och styrkan?) i stabiliserande muskulatur. Det låter som att du vid belastning och under rörelse har svårt att hålla skulderbladet på plats. Det kan leda till minskat utrymme subakromiellt och i förlängningen antingen inklämningsbesvär eller överbelastning av vissa strukturer.

Nu har jag ju inte undersökt dig men det som först behövs göras (förutom att kolla om det är nervpåverkan) är att försöka komma komma fram till om det är skulderbladet som släpper vid vertikala pressar och drag, eller om det är överarmen som dras uppåt. Det är väldigt vanligt att det fokuseras mycket på t.ex utåtrotatorerna för att stabilisera axelleden när problemet sitter runt skulderbladet.

Av det du beskriver skulle jag nog försöka hitta en eller ett par-tre saker att arbeta med för skulderbladet. Kan vara att arbeta mer med nedre trapezius och serratus anterior då dessa är båda uppåtrotatorer av skulderbladet. Det kan handla om rörelsekontroll där du får se till att lära om hur du aktiverar och förflyttar armen med hjälp av skulderbladet.