Visa fullständig version : Svält = Diabetes?
Har inte ätit sen torsdags nu och mina päron är på mig att man kan få diabetes om man inte äter.
Bespara mig kommentarer som att jag måste äta osv, jag vill men det går inte riktigt.
Originally posted by Dolce
Har inte ätit sen torsdags nu och mina päron är på mig att man kan få diabetes om man inte äter.
Bespara mig kommentarer som att jag måste äta osv, jag vill men det går inte riktigt.
Kanske inte ville ha den här sortens kommentarer heller, men om du inte "kan" äta så kan du ju testa måltidsersättare i vätskeform.
Diabeter om man inte äter har jag inte hört något om, men jag skulle kunna tänka mig att en allt för lång period utan mat kan chocka kroppen när du sedan börjar äta och därmed öka risken för diabetes - som sagt, enbart spekulationer.
:eating:
vad är det som gör att du inte kan äta? det måste vara någon form av oro eller liknande, har något jobbigt hänt?
jag tror inte det går att få diabetes om man inte äter. diabetes får man ju när det motsatta råder, man äter för mycket under ganska många år, då kan det bli diabetes (åldersdiabetes) efter ett tag.
det du gör nu genom att inte äta är att du tappar muskler med en jävla fart
Originally posted by gosh
vad är det som gör att du inte kan äta? det måste vara någon form av oro eller liknande, har något jobbigt hänt?
jag tror inte det går att få diabetes om man inte äter. diabetes får man ju när det motsatta råder, man äter för mycket under ganska många år, då kan det bli diabetes (åldersdiabetes) efter ett tag.
det du gör nu genom att inte äta är att du tappar muskler med en jävla fart
Kan man få diabetes om man äter för mycket? Isf borde det vara väldigt riskabelt att bulka!
Någon som kan reda ut detta för mig?
Alcazara
2004-05-11, 07:58
Varför äter du inte?:confused: Jag kanske har missat nåt...
Originally posted by Alcazara
Varför äter du inte?:confused: Jag kanske har missat nåt...
Tog slut med tjejen så att äta är väl inget jag är så sugen på.
Originally posted by Whey
Kan man få diabetes om man äter för mycket? Isf borde det vara väldigt riskabelt att bulka!
Någon som kan reda ut detta för mig?
Det tar tid att få diabetes men visst ökar faran att få det om man bulkar även om jag inte tror det är något att oroa sig för där heller. Man måste missköta sig en hel del och så länge man inte tänkt bulka i 10 år så är väl det ingen fara på taket.
Men detta med bulka är onödigt av andra orsaker. Jag har inte sett något bevis för att det skulle vara bra att bulka för att få bättre muskeltillväxt. Det som är viktigt för att dina muskler skall växa är att du har ett jämnt flöde av näring till kroppen. Inte att du äter mycket.
Det är också mycket bra att röra sig för att på så sätt öka muskeltillväxten. Rörelse gör att musklerna ökar sin ämnesomsättning och bygger upp sig snabbare. Sitta still och äta är inte så himla bra... om man säger så. Gå mycket, träna hårt och ät ofta men inte för mycket. Då kommer ökningarna
Ok, då förstår jag. Det du upplever nu är stor ångest och sorg. Det gör att din kropp har extremt höga stressnivåer. Höga nivå stress är samma sak som att din kropp sprutar ut kortisol (ett stresshormon). Det gör att din kropp är EXTREMT katabol för tillfället för allt omvandlas till blodsocker och går ut i blodet. Du känner precis som att du ätit en chokladkaka även om du inte ätit någon. Blodsockret är ändå så högt.
Det bästa du kan göra för att lindra stressens skadeverkningar är att röra på dig. Det kommer du också må bättre av. Försök att ta med dig något lite lätt att äta medan du går.
Din kropp mår inte alls bra nu, stress är väldigt skadligt även om skadorna kommer smygande. Försök att glömma tjejen eller på något sätt få dig att tänka på annat även om det är JÄVLIGT SVÅRT. Jag förstår att det är tufft! Men tiden brukar läka det mesta och det kommer gå över så småningom.
Det bästa du kan göra för att lindra stressens skadeverkningar är att röra på dig. Det kommer du också må bättre av. Försök att ta med dig något lite lätt att äta medan du går.
Din kropp mår inte alls bra nu, stress är väldigt skadligt även om skadorna kommer smygande. Försök att glömma tjejen eller på något sätt få dig att tänka på annat även om det är JÄVLIGT SVÅRT. Jag förstår att det är tufft! Men tiden brukar läka det mesta och det kommer gå över så småningom.
Har sprungit och gått en hel del, men då blir jag typ ännu mer mätt.
Har sprungit och gått en hel del, men då blir jag typ ännu mer mätt.
kan du dricka då? försök dricka samt se till att få i dig protein (proteindrink exempelvis). det verkar vara rätt allvarligt eftersom du absolut inte kan äta. kan vara ide att gå till doktorn om det håller i sig. man kan bli så stressad att det efter några dagara ballar ur helt. då kan det hända andra saker som blir mer akuta om du förstår vad jag menar.
Alcazara
2004-05-11, 08:29
Ajdå! Beklagar!!!
Men har du inte ätit något sedan i torsdags kanske det är värt att tvinga i dej något iallafall...du lär vara rätt katabol...Lycka till och hoppas att du mår bättre snart!!!
kan du dricka då? försök dricka samt se till att få i dig protein (proteindrink exempelvis). det verkar vara rätt allvarligt eftersom du absolut inte kan äta. kan vara ide att gå till doktorn om det håller i sig. man kan bli så stressad att det efter några dagara ballar ur helt. då kan det hända andra saker som blir mer akuta om du förstår vad jag menar.
cola light och öl går bra.
Dolce: Var med och precis samma sak för 3 månader sen. Jag käkade inte på 4 dagar och så fort jag försökte så kom det upp lika snabbt igen. Sen tog det ett par dagar innan jag ens var sugen på mat. Försök få i dig något flytande, ta några tuggor av middagen. Börja sakta men säkert att äta. Stressa inte, då kommer det förmodligen tillbaka upp igen.
Hoppas det ordnar sig.
Diabetes får du då inte, ingen fara med att inte äta på några dagar. Se till att starta med måtta sen när du börjar äta igen.
Edit: Att inte äta under flera dagar är givetvis inget man ska göra, men ibland så hamnar man i situationer då det inte går att äta. Detta är inget man ska sträva efter. Detta skriver jag så att ingen här på forumet ska få för sig att gå ner i vikt genom att sluta äta.
Känns lite utför när man måste skriva en disclaimer, man vet ju inte vad folk får för sig här nu för tiden.
Tack för alla svar, tolkar det som att man inte kan få diabetes av att inte äta.
//Robban
Myten om diabetes kanske kommer av förekomsten av ketoner i urinen vilket många sammanknippar med diabetes.
Mer än det kan jag bara säga ÄT och träna!
Träna hårt är ett förträffligt sätt att komma undan från livets tråkiga realitet ett tag. :)
Även fast du kanske inte får diabetes och att det är katabolt så är det likt förbannat inte hälsosamt att inte äta på flera dagar. Något borde du väl kunna få i dig?
LunaSpice
2004-05-11, 19:06
Tack för alla svar, tolkar det som att man inte kan få diabetes av att inte äta.
//Robban
Däremot kan du få diabetessymtom av att inte äta, t.ex. ketoacidos men det är en annan femma.
Förlåt om jag inte håller mig till ämnet, men om man äter över sitt energibehov för att bygga, räknas det då som att äta mycket = stor diabetesrisk?
Callister
2004-05-11, 20:05
Förlåt om jag inte håller mig till ämnet, men om man äter över sitt energibehov för att bygga, räknas det då som att äta mycket = stor diabetesrisk?
För att få diabetes i första taget krävs en rejäl övervikt. Det är vad jag tror.
King Grub
2004-05-11, 20:12
Originally posted by Callister
För att få diabetes i första taget krävs en rejäl övervikt. Det är vad jag tror.
Man kan få diabetes utan att vara överviktig överhuvudtaget...
Originally posted by King Grub
Man kan få diabetes utan att vara överviktig överhuvudtaget...
Ok, löper man stor risk om man ligger på energiplus för att öka sin muskelmassa? Eller vad jag egentligen undrar, hur stort energiplus kan man ligga på om man vill känna sig relativt säker, och hur länge?
Ok, löper man stor risk om man ligger på energiplus för att öka sin muskelmassa? Eller vad jag egentligen undrar, hur stort energiplus kan man ligga på om man vill känna sig relativt säker, och hur länge?
Diabetes 2(övervikts(åldersdiabetes)) får du av att ha för hög insulinresistens.
Diabetes 1 är väl medfött såvitt jag vet.
Originally posted by Grahn
Diabetes 2(övervikts(åldersdiabetes)) får du av att ha för hög insulinresistens.
Diabetes 1 är väl medfött såvitt jag vet.
Så om man äter bra och tänker på II och GI och dylikt samt tränar relativt mycket är det ingenting man ens skall ha i baktanke?
Så om man äter bra och tänker på II och GI och dylikt samt tränar relativt mycket är det ingenting man ens skall ha i baktanke?
Typ...folk oroar sig för mycket.
LunaSpice
2004-05-11, 22:01
Genom att äta rätt och motitionera så upprätthåller man en hög insulinkänslighet och en låg insulinresistens och minskar därmed risken för diabetes mellitus typ 2 + andra metabola sjukdomar samt kardiovaskulära sjukdomar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.