handdator

Visa fullständig version : Friklättring =/= Fri soloklättring - FÖR ALLMÄN KÄNNEDOM


blåvitt
2019-01-01, 12:17
Ett allt snabbare växande missförstånd, som jag tror jag stötte på i en annan tråd, som jag känner mig tvungen att reda ut.

Friklättraren Alex Honnold har en del mod också.

Nog för att han friklättrar en hel del men jag tror nog att Blaine här talar om honom som fri soloklättrare?

Börjar bli jävligt tröttsamt med hopblandningen av dessa termer som kommit sedan hans soloklättring gjorde inträde i det allmänna vetandet. Varje gång någon får reda på att jag klättrar ser konversationen ut såhär nuförtiden:

Idiot med stora ögon: Coolt! Fri.... friklättrar du då? Eller?
Jag: Ja, jo, det är det väl klart att jag gör
Idiot: Jävlar asså... hur högt?
Jag: Det beror ju på leden och typen av klättring... har gjort nån multipitch som mest på 136m men oftast är det sportleder på typ 20-30m
Idiot: Oj... Men är det inte läskigt?
Jag: Nej, i början är man väldigt rädd för att ramla men när man tagit tillräckligt många fall vänjer hjärnan sig
Idiot:.... Dör man inte om man ramlar?
Jag: Nej, repet fångar ju upp en.
Idiot: Men vafan! Du sa ju att du friklättrar! ÖÖöööööh jävla tönt Alex Honnold friklättrar på riktigt!!!11!!!1!


Värre är det för riktigt duktiga klättrare, exempelvis Emily Harrington som blivit bombarderad av nedvärderande kommentarer för att det finns en film som handlar om när hon friklättrar El Cap, en stor milsten i hennes karriär och imponerande av alla som inte är Yosemite-veteraner. Massa sköna dudes som tror de vet bättre än professionella klättrare och reder ut att hon inte alls friklättrat väggen "för hon har ju rep". Så, här har ni definitionerna. Se till att informera allmänheten om skillnaden när ämnet kommer upp, är ni snälla.

Friklättring: Du klättrar med dina händer och skobeklädda fötter, med utrustning som används enbart för att skapa säkerhet. Du får alltså inte belasta repet, dra i karbinpar eller liknande, utan du tar dig upp för egen maskin men har sele och ett rep som du klipper in i säkringar.

Fri soloklättring: Du har ingen utrustning utöver skor och kritpåse. Du litar på din förmåga till den grad att du satsar ditt liv på det. Alex Honnold är det stora exemplet, tillsammans med den ofta mer bortglömde Hansjörg Auer som gjorde liknande klättringar för 10 år sedan men som nästan helt och hållet sadlat om till alpinism (ofta solo)

När man inte friklättrar sysslar man med aidklättring, där man får belasta repet och dra sig upp i och med utrustningen. Du jobbar alltså inte enbart med finger- och tåtoppar för att klättra.

Blaine
2019-01-01, 12:25
Tack. Första nya kunskapen 2019.

dodie
2019-01-02, 13:47
Bra förklarat. Har sett dokumentären om yosemite valley på netflix, ruggigt bra.

Jag kan dock förstå förväxlingen då namnen för en oinsatt person är ganska förvirrande.

Är det inte konstigt att det kallas solo när man kör utan säkerhet? Är inte solo = ensam person? Eller räknas säkerhetslinor och grejer som en person så att man inte är solo längre? :confused:

G.W
2019-01-02, 13:53
Friklättring är det egentligen inte då det inte handlar om "fri" klättring. Fri klättring i korrekt bemärkelse är utan livlinor och säkerhet.

Det är upp till klättersporten att rätta detta misstag. Men jag förstår att de vill fortsätta att kalla det "fri" klättring då det låter coolare.

Bob90
2019-01-02, 13:57
Ajaj, jag har inte ens hört talas om varken "fri soloklättring" eller "aidklättring" tidigare utan har bara tänkt att friklättring är klättring utan rep. Dvs "fri" antyder att man inte är "fast" i något. Typ tradklättring utan rep liksom :D

Till mitt försvar så är jag en okunnig boulderfåne och saknar rött kort :p

Snobbe
2019-01-02, 13:57
Folk säger fel på tekniska termer för något i din hobby? Välkommen till vilken hobby som helst?

blåvitt
2019-01-02, 14:02
Tack. Första nya kunskapen 2019.

Inte meningen att hytta med fingret åt dig eller något, men du verkar inte ta det på det viset heller *hug*

Bra förklarat. Har sett dokumentären om yosemite valley på netflix, ruggigt bra.

Jag kan dock förstå förväxlingen då namnen för en oinsatt person är ganska förvirrande.

Är det inte konstigt att det kallas solo när man kör utan säkerhet? Är inte solo = ensam person? Eller räknas säkerhetslinor och grejer som en person så att man inte är solo längre? :confused:

Finns olika typer av soloklättring. Fri solo = Bara skor och krita, som Honnold.

Repsolo = Du använder rep och annan säkringsutrustning som livlina under klättringen. På klättringar med flera replängder innebär detta oftast en shortfix av repet, man klättrar upp fritt, bygger ankare och fixerar repet, firar ner, knyter loss sin shortfix, jumarerar upp med en ascender, gör en till shortfix, friklättrar upp osv. Exempel:

https://youtu.be/CikzYN0z4zU

Aid Solo = som ovanstående men du använder dig av slingor, skyhooks kilar och ibland tom lasso för att jobba dig upp för väggen, alltså förlitar man sig inte på att klättra fritt på samma sätt. Exempel:

https://www.redbull.com/int-en/tv/video/AP-1VDMSFF2N2111/the-inner-wall?playlist=AP-1MD65N6X92111:season:4

Friklättring är det egentligen inte då det inte handlar om "fri" klättring. Fri klättring i korrekt bemärkelse är utan livlinor och säkerhet.

Det är upp till klättersporten att rätta detta misstag. Men jag förstår att de vill fortsätta att kalla det "fri" klättring då det låter coolare.

Du har fel :) Är man insatt i sportens olika discipliner och den historia som finns bakom dessa är benämningarna fullständigt logiska. Det du skriver är som att skriva om schack; "Kungar har ju mer makt än drottningar, så därför är det fel att kungen är en mindre kapabel spelpjäs på brädan"

Slartibartfast
2019-01-02, 14:03
Folk säger fel på tekniska termer för något i din hobby? Välkommen till vilken hobby som helst?

Tror jag ska dyka lite i helgen. Ska bara fylla mina syrgastuber. cofffee

blåvitt
2019-01-02, 14:05
Ajaj, jag har inte ens hört talas om varken "fri soloklättring" eller "aidklättring" tidigare utan har bara tänkt att friklättring är klättring utan rep. Dvs "fri" antyder att man inte är "fast" i något. Typ tradklättring utan rep liksom :D

Till mitt försvar så är jag en okunnig boulderfåne och saknar rött kort :p

Vafan, du är ju TS för klättertråden här på brädan! :D Vanligt missförstånd som sagt, inget att skämmas (jättemkt) för

Folk säger fel på tekniska termer för något i din hobby? Välkommen till vilken hobby som helst?

Folk säger inte bara fel, de hävdar bestämt att deras definitioner stämmer bättre än de definitioner som är etablerade inom sporten.

Bob90
2019-01-02, 14:19
Vafan, du är ju TS för klättertråden här på brädan! :D Vanligt missförstånd som sagt, inget att skämmas (jättemkt) för

Folk säger inte bara fel, de hävdar bestämt att deras definitioner stämmer bättre än de definitioner som är etablerade inom sporten.

*gah!*:d
Har du något historia på det? Känns spontant som att man någon gång har benämnt det som friklättring, men så har det blivit ett för löst begrepp allt eftersom klättringen utvecklats som sport och strukturerats, varpå man valt att göra den distinktionen.

Råkade googla mig fram till att Ueli Steck dog 2017 också, hade jag helt missat :(

blåvitt
2019-01-02, 14:41
*gah!*:d
Har du något historia på det? Känns spontant som att man någon gång har benämnt det som friklättring, men så har det blivit ett för löst begrepp allt eftersom klättringen utvecklats som sport och strukturerats, varpå man valt att göra den distinktionen.

Råkade googla mig fram till att Ueli Steck dog 2017 också, hade jag helt missat :(

I klättringens begynnelse så fanns inte de fysiska teknikerna på plats för att ta sig upp för feta linjer med bara händerna. Visionen fanns inte heller för den delen, ända in på 60-talet så sågs en bestigning av El Caps bergvägg som en fullständig omöjlighet oavsett stil. Standarden var alltså väldigt länge att använda sig av artificiella verktyg för att bestiga klippväggar, men man fick stilpoäng ifall man klarade partier utan dessa verktyg. När man hade tacklat de stora utmaningarna inom sporten på en nästan rent logistisk nivå började det bli mer intressant att pusha kroppens kapacitet inom ramarna för dessa utmaningar. Uttrycket tror jag har sitt ursprung i meningen 'to climb free of aid' vilket sedan när friklättring blev mer och mer av en standard helt enkelt kokades ner till 'free' eller på svenska 'fri'. Det dröjde till 1993 innan någon lyckades göra El Cap helt fritt öht, alltså utan hjälpverktyg. 1994 gjorde samma tjej El Cap fritt på mindre än 24h. Idag är det en ganska standard ribba att göra El Cap fritt på 24h för ambitiösa yosemiteklättrare, och då oftast linjen Freerider som Honnold klättrade fri solo, vars namn när den etablerades på 70-talet kom från att den var så inbjudande för friklättring. Linjen The Nose, som går längs med den stora kanten på klippan, är den vanligaste Aid-rutten och den första leden som gjordes på klippan någonsin, och har sen 1993 friats 6ggr.

Ja, mkt tråkigt. På en rätt lätt träningstur dessutom, utifrån hans standard på svårigheter :(

shadowfire
2019-01-02, 15:03
Tror jag ska dyka lite i helgen. Ska bara fylla mina syrgastuber. cofffee

:laugh:
Simma "lugnt" :D

Bob90
2019-01-02, 15:18
I klättringens begynnelse så fanns inte de fysiska teknikerna på plats för att ta sig upp för feta linjer med bara händerna. Visionen fanns inte heller för den delen, ända in på 60-talet så sågs en bestigning av El Caps bergvägg som en fullständig omöjlighet oavsett stil. Standarden var alltså väldigt länge att använda sig av artificiella verktyg för att bestiga klippväggar, men man fick stilpoäng ifall man klarade partier utan dessa verktyg. När man hade tacklat de stora utmaningarna inom sporten på en nästan rent logistisk nivå började det bli mer intressant att pusha kroppens kapacitet inom ramarna för dessa utmaningar. Uttrycket tror jag har sitt ursprung i meningen 'to climb free of aid' vilket sedan när friklättring blev mer och mer av en standard helt enkelt kokades ner till 'free' eller på svenska 'fri'. Det dröjde till 1993 innan någon lyckades göra El Cap helt fritt öht, alltså utan hjälpverktyg. 1994 gjorde samma tjej El Cap fritt på mindre än 24h. Idag är det en ganska standard ribba att göra El Cap fritt på 24h för ambitiösa yosemiteklättrare, och då oftast linjen Freerider som Honnold klättrade fri solo, vars namn när den etablerades på 70-talet kom från att den var så inbjudande för friklättring. Linjen The Nose, som går längs med den stora kanten på klippan, är den vanligaste Aid-rutten och den första leden som gjordes på klippan någonsin, och har sen 1993 friats 6ggr.

Ja, mkt tråkigt. På en rätt lätt träningstur dessutom, utifrån hans standard på svårigheter :(
Då är alltså "friklättring" som man skulle kunna tro den ursprungliga benämningen om jag tolkar din text rätt?
Tror jag ska dyka lite i helgen. Ska bara fylla mina syrgastuber. cofffee
Akta så du inte tar dig vatten över huvudet :naughty:

Mental
2019-01-02, 16:07
Så är det väl i alla fält?

Kolla bara vad gemene man tror en vegetarian äter? Jag skulle tro att alla som inte är specifikt intresserade säger att mjölk och ägg ingår i kosten (fler och fler svarar nog fisk och skaldjur med)

För den insatte så äter en vegetarian bara vegetabilisk föda, gör man tillägg av animalia så brukar det bli lacto - ovo vegetarian för de som lägger till mjölk och ägg.

Livsmedelsbranschen och restaurangnäringen har stora problem med detta, trots fällande domar så fortsätter man kalla mjölk och ägg för vegetariskt.

https://www.aktuellhallbarhet.se/fallande-domar-vilseledande-marknadsforing-kring-vegetariskt/

Diomedea exulans
2019-01-02, 16:17
Folk säger fel på tekniska termer för något i din hobby? Välkommen till vilken hobby som helst?

Så är det väl i alla fält?

Hahaha, ja, verkligen. Det första tecknet som visar att man är på väg att bli intresserad av något är att man börjar störa sig på alla idioter som säger fel hela tiden.

Som zoologiintresserad orkar jag inte ens ta diskussionen längre med folk som tror att "art", "ras", "underart", "släkte", "familj", "klass" och "rike" är samma sak. I egenskap av person som håller på med höns har jag nästan förklarat mig hes för att få folk att förstå skillnaden mellan "tupp", "höna" och "kyckling". Jag funderar på att återuppta karateträningen, och stålsätter mig redan inför att folk kommer be mig berätta hur man mördar någon med bara händerna. Och jag blir förbannad bara jag tänker på hur oinsatta talar om vad man ska äta för att bränna fett.

rooz
2019-01-02, 17:14
#vitkrengtman