handdator

Visa fullständig version : Problem?!


Dymion
2004-05-11, 07:40
Hej allesammans, jag har nu genomgått 3v av min deffperiod. Jag tycker att jag börjar bli mer definierad nu som resultat av deffen, främst ben/lår men även på överkroppen, har fått fram de 2 översta magrutorna nu åtminstonde och har dessutom fått en "klyfta" mellan de inbillade rutorna.:cool:

Nu kommer vi till det mystiska med det hela, jag har knappt tappat någon vikt över huvudtaget, inte ett enda kg på snart 4v, ska jag kasta ut vågen och lita på vad jag ser i spegeln? Eller är det lätt att man inbillar sig att man ser mer slimmad ut?
Eller kan det vara så att man har lagt på sig en aning mer muskler i samband med ett högre proteinintag tillsammans med hård träning? Bedöm mitt kostupplägg är ni vänliga.:love:

05:00 Morgonpromenad

06:00 Frukost:
2dl fiberhavregrynsgröt, 1helt ägg samt 2äggvitor, 2dl mellanfil + 1/2dl kruskakli (håller min mage på högvarv) 1/2dl osötade blåbär samt rejält med kaffe :devil:

09:00 Mellanmål 1 Frukt

11:00 Skollunch: äter inte pasta ris etc till detta mål utan förlitar mig på en rejäl laddning fräscha grönsaker

14:00 Mellanmål 2:

40gram Protec (vatten) alternativt en burk tonfisk m tillsatt 1msk olivolja, eller 1burk makrill, 2skivor osötat flerkornsbröd med hamburgerkött samt en klick senap. frukt

17:00 Middag: Husmanskost (har dragit ner på kolh till detta mål)
rejält med sallad (t e x morötter isbergsallad tomat gurka osv)

20:00 Kvällsmål
1burk tonfisk, 1msk olivolja samt 1äpple

21:00 Sömn (förhoppningsvis)

Dagarna som jag tränar på lägger jag in ett extra mål med Vassleprotein + snabba kolh efter träningspasset i övrigt ser upplägget likadant ut!

paranoid
2004-05-11, 09:43
Efter en månads deff borde man rimligtvis se skillnad på vågen. När jag deffar rasar jag alltid ett kilo direkt (uppbundet vatten).

Jag tror att du kanske bör se över din kost. Det är svårt att vara riktigt konkret, eftersom du inte nämner din vikt och är ganska otydlig när det gäller ditt kostintag. Jag antar att du har beräknat ditt dagliga energibehov och därifrån dragit -500 kcal? (Om du ligger för lågt kommer kroppen att motarbeta dina deffplaner, men du kan säkert ändå känna dig "slimmare".) Hur ser din energifördelning ut procentmässigt och kalorimässigt? Testa att lägga dig på 30 E% fett, 2g protein/kroppsvikt och resten kolhydrater. Försök att få i dig både fett, kolhydrater och protein till varje måltid.

Dymion
2004-05-11, 10:35
Jag väger för nuvarande 76kg fördelat på 181cm så jag är inte vad man kan kalla för "fet". Ja jag ligger på ett underskott på ca 500-750kcal per dag, men en anledning till att jag inte tappat så mkt senaste veckan kan bero på att jag har haft feber mer eller mindre konstant, då binder man en del vätska om jag inte är ute och cyklar?

För tillfället ligger jag på en fördelning som ser ut på följande sätt: 45%protein 25% fett 30% kolh. Jag varierar mitt intag av kolh för att inte kroppen ska anspassa sig alltför mkt till ett och samma intag, så på söndagar så "tankar" jag på extra mkk kolhydrater iform av främst havregrynsgröt. (älskar gröt)

För övrigt så tränar jag styrketränig ca 3-4ggr/V, HIIT efter varje styrkepass 20 min. Jag tränar dessutom 2renodlade Cardiopass per vecka ca 60-90min. Bör jag öka upp Cardion?

paranoid
2004-05-11, 10:45
Enligt Paulun bör man ligga på åtminstone 30 E% fett för att kroppen inte skall känna att den behöver spara på kroppsfettet(se bl a: http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=360). Räkna med att du behöver mer fett om du tränar intensivt. En annan siffra som ofta kommer upp i detta formum är 1 g fett/kg kroppsvikt.

Du måste inte öka cardion för att gå ned i vikt. Det absolut viktigaste för att tappa i fettvikt är fortfarande att du har ett välgenomtänkt kostupplägg.

Dymion
2004-05-11, 18:12
Är det bra att börja med en matsked olivolja till varje mellanmål isåfall? Jag tycker då att mitt upplägg är genomtänkt eller är det några radikalt stora fel jag har gjorrt?

paranoid
2004-05-11, 22:09
Jag har inte så mycket att klaga på ditt upplägg alls! Men du borde försöka att få i dig både fett, kolhydrater och protein till varje mål. En msk olivolja till varje mål är också en jättebra idé (det äter jag också, fast jag brukar variera mellan olivolja och linfröolja, så jag får i mig triomega också.) Annars tycker jag att det ser jättebra ut! Jag tror att den största boven i dramat är att du ligger lite lågt just i ditt fettintag.