handdator

Visa fullständig version : Mod


FoolsGold
2019-01-01, 10:06
Tänkte det kunde vara intressant att höra och se forumets exempel på mod. Vad ni bedömmer som modigt är upp till er men gärna något som rör er. Som TS startar jag med tre olika exempel:

En klassiker med uppvisande av extremt mod.
qq8zFLIftGk

En annorlunda typ av väldigt kraftfullt mod.
2iQGczIx6Sg

Mäktigt mod i skarpt läge.
wOMxEdH2yK4

Så, vad är mod för er?

Blaine
2019-01-01, 11:30
Utrikeskorrespondenter som bevakar från farliga, krigsdrabbade länder är rätt modiga, exempelvis Terese Cristiansson och Magda Gad.

Friklättraren Alex Honnold har en del mod också.

BelowAverage
2019-01-01, 12:21
Tommy Robinson kan jag komma på på rak arm som väldigt modig, stora risker och uppoffringar för liten personlig vinning.

Shqypnia
2019-01-01, 12:44
Mod för mig är att alltid stå upp för rättvisa. Oavsett situation.

Aryt
2019-01-01, 13:46
Att ta bort youtubeklipp på kända feminster som sexofredar personer live.

blåvitt
2019-01-01, 13:55
Mod är att våga erkänna att man har fel, är något jag försöker lära mig själv.

Att ta bort youtubeklipp på kända feminster som sexofredar personer live.

https://mbproductblog.files.wordpress.com/2016/04/record-blog-image.gif

Rahf
2019-01-01, 14:05
Att känna hjärtat pumpa, benen skaka, och första hugget av dödsångest. Väljer man då att stå kvar, bokstavligt eller bildligt, oavsett situationen och hur allvarlig risken är, då har man mod.

Har man valet att slippa en situation med risk, men ändå beger sig ändå in i det okända, då har man mod.

Diomedea exulans
2019-01-01, 14:37
Att säga emot någon man inte känner så väl, som man känner ett starkt behov att bli vän med, och som man är på god väg att bli väldigt god vän med. Det kan t ex vara en kollega som står över en i rang ens första dag på jobbet, eller en ny flickväns pappa första gången man träffar honom. Allting går som smort, man har fått in ett väldigt skönt flow, tänker "det här går ju hur bra som helst, jag kommer trivas asbra i den här personens sällskap"... Men så säger personen plötsligt något man inte alls håller med om, som "det är sjukt att de inte inför totaltstopp på invandring" eller "fan vad den senaste Star Wars-filmen är fet"... I ett sånt läge, då jävlar krävs det mod att säga emot! Hälften av gångerna är jag så rädd att sabba stämningen att jag bara svarar "haha, det kan man lugnt säga".

delta_mats
2019-01-01, 16:13
Att känna hjärtat pumpa, benen skaka, och första hugget av dödsångest. Väljer man då att stå kvar, bokstavligt eller bildligt, oavsett situationen och hur allvarlig risken är, då har man mod.

Har man valet att slippa en situation med risk, men ändå beger sig ändå in i det okända, då har man mod.

Det där låter mer som dumhet.

Att vara smart, modig eller dumdristig är olika saker.

exevision
2019-01-01, 16:48
Mod är att våga erkänna att man har fel, är något jag försöker lära mig själv.


+1

Det krävs mod och styrka för det.
Relationerna blir trevligare då.

Rahf
2019-01-01, 17:44
Det där låter mer som dumhet.

Att vara smart, modig eller dumdristig är olika saker.

Beror på situationen. Mod är det för vissa och dumhet för andra.

svenbanan
2019-01-01, 18:14
Man har mod om man gör något man känner rädlsa inför.

Med andra ord är det inte modigt att göra något dumdristigt. I alla fall inte enligt min tolkning av "dumdristigt". För mig är detta något farligt man inte riktigt tänkt igenom och inte hunnit känna rädslan.

Det kan också vara modigt att göra något man är rädd för fastän det är en totalt idiotisk handling som inte alls leder till nått gott. Dvs har man dödsångest men ändå skjuter skallen av sig så har man uppvisat mod eftersom man övervunnit den räddslan.

Detta betyder såklart också att det som är modigt för en person inte behöver vara det för en annan person. Tex kanske Alex Honnold inte känner det minsta pirr i magen då han klättrar. Han kanske blivit så avtrubbad att han inte känner någon rädsla för att ramla och slå ihjäl sig. Då är han heller inte modig, utan bara jävligt duktig på att klättra, och bra på att hålla sina känslor i schack för att klara klättringen bättre.