handdator

Visa fullständig version : Sömn, risk att dö i förtid och hjärtproblem


King Grub
2018-12-28, 13:22
Både för lite sömn och för mycket sömn ökar risken för hjärtproblem och att dö i förtid. 6-8 timmar per natt är optimalt för genomsnittsindividen.

Sover man mer än 6 timmar på natten ökar tupplurar på dagen risken att dö, men inte om man sover mindre.

Aims

To investigate the association of estimated total daily sleep duration and daytime nap duration with deaths and major cardiovascular events.

Methods and results

We estimated the durations of total daily sleep and daytime naps based on the amount of time in bed and self-reported napping time and examined the associations between them and the composite outcome of deaths and major cardiovascular events in 116 632 participants from seven regions. After a median follow-up of 7.8 years, we recorded 4381 deaths and 4365 major cardiovascular events. It showed both shorter (≤6 h/day) and longer (>8 h/day) estimated total sleep durations were associated with an increased risk of the composite outcome when adjusted for age and sex. After adjustment for demographic characteristics, lifestyle behaviours and health status, a J-shaped association was observed. Compared with sleeping 6–8 h/day, those who slept ≤6 h/day had a non-significant trend for increased risk of the composite outcome [hazard ratio (HR), 1.09; 95% confidence interval, 0.99–1.20]. As estimated sleep duration increased, we also noticed a significant trend for a greater risk of the composite outcome [HR of 1.05 (0.99–1.12), 1.17 (1.09–1.25), and 1.41 (1.30–1.53) for 8–9 h/day, 9–10 h/day, and >10 h/day, Ptrend < 0.0001, respectively]. The results were similar for each of all-cause mortality and major cardiovascular events. Daytime nap duration was associated with an increased risk of the composite events in those with over 6 h of nocturnal sleep duration, but not in shorter nocturnal sleepers (≤6 h).

Conclusion

Estimated total sleep duration of 6–8 h per day is associated with the lowest risk of deaths and major cardiovascular events. Daytime napping is associated with increased risks of major cardiovascular events and deaths in those with >6 h of nighttime sleep but not in those sleeping ≤6 h/night.

Association of estimated sleep duration and naps with mortality and cardiovascular events: a study of 116 632 people from 21 countries. European Heart Journal, 05 December 2018.

https://academic.oup.com/eurheartj/advance-article/doi/10.1093/eurheartj/ehy695/5229545

https://academic.oup.com/eurheartj/advance-article/doi/10.1093/eurheartj/ehy772/5229546

d1anny2
2018-12-28, 14:01
Väl underbyggt sen en tid tillbaka. Men hur kommer man åt dålig sömn? Vanligt exempel: Sömn 22:00 - 03:00, halvvaken 03:00 - 6:00.

Hört det där med mindre stress osv. Går dock väldigt segt att ta sig ur en negativ sömncykel.

Armed Dingo
2018-12-28, 14:48
Väl underbyggt sen en tid tillbaka. Men hur kommer man åt dålig sömn? Vanligt exempel: Sömn 22:00 - 03:00, halvvaken 03:00 - 6:00.

Hört det där med mindre stress osv. Går dock väldigt segt att ta sig ur en negativ sömncykel.

Är väl lättare sagt än gjort, men ta semester och åk utomlands och gör vad du känner för, även om det är ingenting.

TotteShaped4Life
2018-12-28, 15:08
Att en tupplur på dagen ökar riskerna var åtminstone en rejäl ögonbrynlyftare. What?

exevision
2018-12-28, 15:16
Att en tupplur på dagen ökar riskerna var åtminstone en rejäl ögonbrynlyftare. What?

Kan det ha att göra med vad man gör övrig tid? Om man är aktiv eller inte.

TotteShaped4Life
2018-12-28, 15:20
Kan det ha att göra med vad man gör övrig tid? Om man är aktiv eller inte.
Det logiska är väl det KG skriver att om man sovit tillräckligt under natten kommer mer sömn att öka riskerna. Det är alltså den totala sömnvolymen, om den är för mycket i ett svep eller blir det med att lägga in tupplurar under dagen så ökar riskerna.

Wain
2018-12-28, 16:06
Eller så sovar man extremt mycket för att man har andra problem.

goddag
2018-12-28, 18:48
Inte för att det var det tråden handlade om men innebär inte mer sömn mer återhämtning = mer muskler?
Nån som har testat att sova i tio timmar per natt å sett om de ökat mer i muskelmassa?

d1anny2
2018-12-28, 19:28
Är väl lättare sagt än gjort, men ta semester och åk utomlands och gör vad du känner för, även om det är ingenting.Det är som du säger. Så jäkla svårt bara att veta vad som funkar när det tar så lång tid att få effekt. Som träning :)

ceejay
2018-12-28, 20:40
fanrå. Jag sov som fan i veckan när jag var ledig och tog 1-2 naps varje dag.

ceejay
2018-12-28, 20:41
Inte för att det var det tråden handlade om men innebär inte mer sömn mer återhämtning = mer muskler?
Nån som har testat att sova i tio timmar per natt å sett om de ökat mer i muskelmassa?

Ordentligt tränande människor har lite annorlunda behov än svennebanan.

King Grub
2018-12-28, 20:44
fanrå. Jag sov som fan i veckan när jag var ledig och tog 1-2 naps varje dag.

Hugger det inte lite obehagligt i hjärttrakten, om du känner efter ordentligt?

TotteShaped4Life
2018-12-29, 05:48
Ordentligt tränande människor har lite annorlunda behov än svennebanan.
+ 1 need to be said, alltså något för de flesta kolo-medlemmar att ta i beaktande.

exevision
2018-12-29, 11:46
Ordentligt tränande människor har lite annorlunda behov än svennebanan.

Är skillnaden så särskilt stor i tid? Man sover väll bättre/djupare?

TheDoctor
2018-12-29, 13:23
Har brottats med dålig sömn i flera år. Får jag 4 timmar sammanhängande så är det en bra natt. Får ca 6-7h sömn per natt men vaknar ofta 1-3 gånger
Har intensiva drömmar regelbundet och det är oftast dem jag vaknar av. Ibland måste jag urinera för jag smuttat på vattenflaskan lite för mycket.

Jag har räknat med att dö innan 65. Inte på grund av det här men nu är där en orsak till på listan.

d1anny2
2018-12-29, 13:29
Har brottats med dålig sömn i flera år. Får jag 4 timmar sammanhängande så är det en bra natt. Får ca 6-7h sömn per natt men vaknar ofta 1-3 gånger
Har intensiva drömmar regelbundet och det är oftast dem jag vaknar av. Ibland måste jag urinera för jag smuttat på vattenflaskan lite för mycket.

Jag har räknat med att dö innan 65. Inte på grund av det här men nu är där en orsak till på listan.Usch. Trist. Gissar dig till orsaker? Har samma upplägg. Sover bättre när jag varken äter eller dricker efter 18.

Crillos
2018-12-30, 01:17
Har brottats med dålig sömn i flera år. Får jag 4 timmar sammanhängande så är det en bra natt. Får ca 6-7h sömn per natt men vaknar ofta 1-3 gånger
Har intensiva drömmar regelbundet och det är oftast dem jag vaknar av. Ibland måste jag urinera för jag smuttat på vattenflaskan lite för mycket.

Jag har räknat med att dö innan 65. Inte på grund av det här men nu är där en orsak till på listan.

Jag med. Trots att jag tar både Stesolid och sömnmediciner. Får man fråga vad orsaken är till dina problem? Har du sökt hjälp? Mediciner?

RassK
2018-12-30, 09:23
Att en tupplur på dagen ökar riskerna var åtminstone en rejäl ögonbrynlyftare. What?

Eller så beror det på faktumet att du sover dåligt på natten och måste ta tupplurer på dagen. Vilka människor är det som tar tupplurer på dagen? De som sover dåligt. De som sover dåligt = ökad risk.

Inte för att det var det tråden handlade om men innebär inte mer sömn mer återhämtning = mer muskler?
Nån som har testat att sova i tio timmar per natt å sett om de ökat mer i muskelmassa?

Ja, och ja. Snittar 10h och det ger märkbart postitiv effekt på återhämtning och övriga hälsoparametrar.

Jag med. Trots att jag tar både Stesolid och sömnmediciner. Får man fråga vad orsaken är till dina problem? Har du sökt hjälp? Mediciner?

Eller bättre rutiner?

Gluffgluff
2018-12-30, 11:05
Under värnplikten insåg jag att det jag kallat för sömnproblem i själva verket var rutinmässig oreda.

trädgårdsmöbel
2018-12-30, 17:06
Att stressa över dålig sömn kan vara en riktig fälla det med. Man läser på och försöker ta till sig alla tips om att stänga av skärmar 1 h innan sänggåendet, svalt men inte kallt sovrum, inte äta 1,5h innan, osv osv osv. Det där är bara exempel, men ihop, flera olika åtgärder simultant i en lång ritual före sänggåendet blir tillsammans en jäkla stress.

Lite som att ha ett alldeles för stressigt liv överlag med för många måsten och försöka lösa det med att lägga på träning, mindfulness-kurser, ändrad diet, en halvtimmes meditation, psykologsamtal, yoga och en drös nya måsten.

Så istället för en aktiv, ambitiös approach där man verkligen tar tag i problemet och försöker åtgärda det så kanske det är bättre att skita i det. Sömnproblem tror jag är en sådan sak :)

Bärsärk
2018-12-30, 17:11
Avsaknad av kroppsarbete är säkert också en orsak till att folk sover sämre idag.

d1anny2
2018-12-30, 19:09
Att stressa över dålig sömn kan vara en riktig fälla det med. Man läser på och försöker ta till sig alla tips om att stänga av skärmar 1 h innan sänggåendet, svalt men inte kallt sovrum, inte äta 1,5h innan, osv osv osv. Det där är bara exempel, men ihop, flera olika åtgärder simultant i en lång ritual före sänggåendet blir tillsammans en jäkla stress.



Lite som att ha ett alldeles för stressigt liv överlag med för många måsten och försöka lösa det med att lägga på träning, mindfulness-kurser, ändrad diet, en halvtimmes meditation, psykologsamtal, yoga och en drös nya måsten.



Så istället för en aktiv, ambitiös approach där man verkligen tar tag i problemet och försöker åtgärda det så kanske det är bättre att skita i det. Sömnproblem tror jag är en sådan sak :)Det kan du ha rätt i. Men det är på ett vis läget nämnda 2 med sömnbesvär befann sig i antar jag. Så var det för mig iaf. Levde på som vanligt och plötsligt började jag vakna framåt vargtimmen och ha svårt att somna om. Metoden som jag hoppas hjälpar noll mat och dryck 4 timmar innan sänggående. Samt försöka lägga ner måsten i form av ny taklampa, ordna i förrådet, lägga golv i hallen etc etc. Vet ej om det hjälper än. Dock har jag haft ett par bättre nätter senaste 2v.

Rikard Jansson
2018-12-30, 19:12
Hur mycket ska man sova för att uppnå maximal risk för död då?

King Grub
2018-12-30, 19:21
Inget alls, så dör du på runt ett halvår. Fast du blir vansinnig långt tidigare.

Diomedea exulans
2018-12-30, 19:26
Kan man tvinga sig att vara vaken till döds, eller kommer man till slut svimma?

King Grub
2018-12-30, 19:31
Man kommer att somna. Men det finns sjukdomar som https://www.merckmanuals.com/home/brain,-spinal-cord,-and-nerve-disorders/prion-diseases/fatal-insomnia som gör att man inte kan somna och då dör man.

Aryt
2018-12-30, 20:28
Kan man tvinga sig att vara vaken till döds, eller kommer man till slut svimma?

Du kan inte göra det själv, men det är en vanlig komponent vid tortyr. Till exempel om någon kommer in och är störig så kan man sätta strikt övervak så att vi går och lyser på dem med en ficklampa och ruskar i dem för att se att de inte tagit livet av sig. Knäcker alla på bara någon dag.

Lafayette
2018-12-30, 20:52
Det här var en hemsk tråd för mig som nojjar över mina sömnproblem. Kommer inte kunna sova inatt. :(

Rikard Jansson
2018-12-30, 20:57
Inget alls, så dör du på runt ett halvår. Fast du blir vansinnig långt tidigare.

Verkar ju sjukt jobbigt, tänkte mer på om man sover typ 14 om dagen? :D

King Grub
2018-12-30, 21:33
Det kan man inte säga att man dör fortare eller inte av. Även om risken skulle vara förhöjd är det inte säkert att individen drabbas.

exevision
2018-12-30, 21:37
Det här var en hemsk tråd för mig som nojjar över mina sömnproblem. Kommer inte kunna sova inatt. :(

Sluta noja dig!

Diomedea exulans
2018-12-30, 21:38
En gång när jag inte hade sovit på två nätter i sträck så var det ett par polare till mig som sa att man dör om man går tre nätter utan sömn. Jag trodde inte på dem, men kunde inte låta bli att känna mig pyttelite nojig. :D

Crillos
2018-12-30, 21:50
Eller bättre rutiner?

Vad för typ av rutiner syftar du på?

Kan man inte sova så kan man inte. Jag kan vara absolut helt slut och däcka men efter 2 tim är jag uppe igen och kan inte somna om.

Nu håller jag iofs på att återhämta mig från en lång depression så jag har styrt upp kosten och ska börja med mer cardio. Men inte fått någon utdelning ännu.

trädgårdsmöbel
2018-12-30, 21:51
En gång när jag inte hade sovit på två nätter i sträck så var det ett par polare till mig som sa att man dör om man går tre nätter utan sömn. Jag trodde inte på dem, men kunde inte låta bli att känna mig pyttelite nojig. :D

Det är där på tredje vakna dygnet hjärnskadorna och "snutnojan" kommer har x antal amfetaminister hävdat för mig genom åren.

exevision
2018-12-30, 22:05
Vad för typ av rutiner syftar du på?

Kan man inte sova så kan man inte. Jag kan vara absolut helt slut och däcka men efter 2 tim är jag uppe igen och kan inte somna om.

Nu håller jag iofs på att återhämta mig från en lång depression så jag har styrt upp kosten och ska börja med mer cardio. Men inte fått någon utdelning ännu.

Gå och lägg dig på samma tid varje dag? En god dygnsrytm alltså.

King Grub
2018-12-30, 22:12
En rejäl dos karfentanil löser alla problem.

Lafayette
2018-12-30, 22:15
Gå och lägg dig på samma tid varje dag? En god dygnsrytm alltså.

Spelar inte så stor roll, jag kan träna och föröka ha en aktiv vardag med rutiner och gå upp 06.00 och ändå ligga vaken till två på natten. Det är svårare med sömnen om man har ångest. Till slut är man så slut så man orkar inte mer och då däckar man på dagen och man är på ruta ett igen.

Nu kanske jag inte är rätt man att tala men av erfarenhet rekommenderar jag att inte grubbla för mycket över sömnen och försöka ta det som det kommer. Stress är det absolut sämsta. Sen tror jag sömnproblem har väldigt mycket med dåligt mående att göra, trivs man med livet och är glad kommer man ha lättare att somna.

Sömntabletter är helt fucked up, aldrig mer.

Crillos
2018-12-30, 22:22
Spelar inte så stor roll, jag kan träna och föröka ha en aktiv vardag med rutiner och gå upp 06.00 och ändå ligga vaken till två på natten. Det är svårare med sömnen om man har ångest. Till slut är man så slut så man orkar inte mer och då däckar man på dagen och man är på ruta ett igen.

Nu kanske jag inte är rätt man att tala men av erfarenhet rekommenderar jag att inte grubbla för mycket över sömnen och försöka ta det som det kommer. Stress är det absolut sämsta. Sen tror jag sömnproblem har väldigt mycket med dåligt mående att göra, trivs man med livet och är glad kommer man ha lättare att somna.

Sömntabletter är helt fucked up, aldrig mer.

Samma sak för mig. Att lägga sig exakt samma tid gör ingen skillnad, även om man så är absolut utmattad, varit aktiv under dagen mm. Man däckar och vaknar sen upp igen, som jag sa innan.

Det är inget man kan styra över. Jag tar den sömnen jag får, när jag får den.

Diomedea exulans
2018-12-30, 22:26
Jag läste romanen Musashi, om en herrelös samuraj på 1600-talet, som i sin tur är skriven i början av 1900-talet. Som herrelös samuraj hade man inga påtvingade rutiner, man gick mest runt och tränade, duellerade och extrajobbade för brödfödan.

En sak som slog mig när jag läste den är hur random Musashi sover. Ofta verkar han sova hela natten igenom. Men på nåt ställe kanske det står typ "Musashi gick och la sig när månen stod som högst på himmeln, fyra timmar senare vaknade han och kände sig pigg och fräsch och klev upp och klädde på sig". Andra gånger är han vaken natten igenom, minst en gång beskrivs det hur han sover till sent på morgonen (en typisk grej för Musashi var att han brukade komma för sent till dueller), och han tar många tupplurer på dagen.

Min poäng: Novellen kan, liksom alla verklighetstrogna historier om livet förr, betraktas som en inblick i hur man sov förr i världen, innan smartphones och glödlampor och när folk rörde på sig hela dagarna. Och enligt den novellen sov folk lite hipp som happ, det var inte så noga med de obligatoriska åtta timmarna.

exevision
2018-12-30, 22:36
Att lägga sig samma tid och sedan att även gå upp samma tid hjälpte då mig. Men det är ju inget som ger resultat direkt första veckan.
Nu ska jag sova. God natt!

Lafayette
2018-12-30, 22:47
Att lägga sig samma tid och sedan att även gå upp samma tid hjälpte då mig. Men det är ju inget som ger resultat direkt första veckan.
Nu ska jag sova. God natt!

Samma här, och jag ska sova bra och drömma att jag är Musashi. Godnatt.:sleep:

Gluffgluff
2019-01-02, 10:53
Om man är en obesegrad herrelös dagdrivande semi-fiktiv samuraj i en homogen hederskultur för flera hundra år sedan så fungerar det säkert jättebra med rutinlöst leverne. I dagens tidsanpassade samhälle så mår man bäst av att ha fasta sovrutiner. Jag tycker det är enklare att fokusera på att kliva upp samma tid varje morgon istället för att fokusera på vilken tid man lägger sig. Men försöker lägga mig vid 22 för runt midnatt skickar kroppen ut en kortisolpuls och då blir det svårare att somna.

smerk
2019-01-03, 13:06
Känns som att om man sover vid rätt tid typ 22-23, så behövs inte mer än 8h sömn. Lägger jag mig däremot typ 02 kan jag sova hur länge som helst och ändå vara trött.

clavain
2019-01-03, 14:39
En gång när jag inte hade sovit på två nätter i sträck så var det ett par polare till mig som sa att man dör om man går tre nätter utan sömn. Jag trodde inte på dem, men kunde inte låta bli att känna mig pyttelite nojig. :D

Haha, har varit vaken 72 timmar som längst under en övning utan andra stimulanter än kaffe. Man dör inte men det blir jävligt skumt, hjärnan funkar knappt och jag började hallucinera.

Gluffgluff
2019-01-05, 10:02
Känns som att om man sover vid rätt tid typ 22-23, så behövs inte mer än 8h sömn. Lägger jag mig däremot typ 02 kan jag sova hur länge som helst och ändå vara trött.

Det hänger ihop med den cirkadiska rytmen, det sägs att de mest kvalitativa timmarna för sömn är mellan ca 22-04.

För att rätta till en dålig rytm brukar det ofta vara lättare med fokus på att kliva upp samma tid varje morgon. De allra flesta som tvingas upp runt 05-06 på morgonen kommer att välja tidigare läggdags. Det är mer värdefullt att studsa ur sängen på morgonen än att ligga och såsa i soffan nån timme extra på kvällen.

Anekdotisk killgissning säger att det är därför många upplever att de är slutkörda efter en semester eller helg, för att man ofta sitter uppe längre, kliver upp senare och frångår sina rutiner.