handdator

Visa fullständig version : Så här tränar Hollywood inför actionfilmer - vad tycker du?


MaxTheMarketer
2018-12-27, 06:49
Hittade nyligen detta klipp där en "Celebrity PT" berättar hur de gör kändisar redo för roller som kräver att de ska se vältränade ut:
y5-R-TICKSw

Första exemplet är träningsscheman för mansrollen i "American Sniper" där han skulle få snubben att gå upp i 20 kg vikt på 12 veckor och självfallet bli starkare av det också.

PT-snubben som snackar går rakt på sak och verkar veta sina saker(?)

Diskussionsfrågorna är:

1. Vad tycker ni om de olika träningsscheman som visas för varje kändis mål utifrån den tid de hade på sig?

2. Verkar det hur han ökar kaloriintaget varje vecka ett vettigt sätt vid bulk är han helt bakom flötet där?

3. Hur mycket kan man åstadkomma i form av bulk och/eller deff om man kör dubbla pass 5 dagar i veckan i 12 veckor i sträck med rätt kost?

4. I hur många fall tror ni att den "förbjudna saften" användes för att påskynda kändisar inför kommande roller trots att detta aldrig nämndes?

Bruce Banner
2018-12-27, 08:14
Eftersom svaret för extremvarianterna är 100% på fråga 4 spelar inte svaren på 1-3 så stor roll egentligen.

Det är säkert inget fel på träningsuppläggen eller kosten, har man bra förutsättningar och går från ingen eller liten träning så kommer man explodera på 12 veckor med träning, bra mat och steroider. Man kommer till och med explodera hyfsat mycket på steroider och medioker träning och kost också.

MVH
/Bruce

ceejay
2018-12-27, 10:08
1. Säger inget speciellt.
2. Why not. Med sovjetiska tillskott funkar det bra.
3. Rätt jävla mycket, speciellt om du är otränad och får sovjetiska tillskott.
4. Det är deras jobb att se ut på ett visst sätt i en bransch som omsätter miljarder.

vicarious
2018-12-27, 11:47
Diskussionsfrågorna är:

1. Vad tycker ni om de olika träningsscheman som visas för varje kändis mål utifrån den tid de hade på sig?

2. Verkar det hur han ökar kaloriintaget varje vecka ett vettigt sätt vid bulk är han helt bakom flötet där?

3. Hur mycket kan man åstadkomma i form av bulk och/eller deff om man kör dubbla pass 5 dagar i veckan i 12 veckor i sträck med rätt kost?

4. I hur många fall tror ni att den "förbjudna saften" användes för att påskynda kändisar inför kommande roller trots att detta aldrig nämndes?

1. Verkar vara vanlig styrketräning med mycket basövningar. Låter vettigt.

2. Att öka med 500 kcal varje vecka är ganska mycket. Ingen bra strategi för gemene man, man kommer bli onödigt fet. Här ville de dock åstadkomma en snabb viktökning och då har man inte så mycket val. Bradley Cooper la nog på sig en hel del fett också.

3. Bygga muskler är betydligt svårare att åstadkomma på kort tid. Tappa fett går snabbt.

4. Ganska ofta tror jag, iaf om det handlar om att bygga muskler snabbt, iaf lättare preparat på lätta till medel doser. Gå ner i vikt för en roll kan man åstadkomma med svält. Som sagt, det är en miljardindustri så dom flesta gör nog "whatever it takes".

oldman
2018-12-27, 18:38
4: Det går inte att lägga på sig så där mycket muskler och gå ner i så där mycket vikt utan ganska extrema droger.
Deras jobb är att sälja en fantasi.

Diomedea exulans
2018-12-27, 18:54
Inte direkt ett svar på frågorna, men värt att hålla i bakhuvudet: Inför scenerna där de ser som mest uppumpade ut så har de förmodligen pumpat upp sig innan, alltså gjort massor träning med lätta vikter så musklerna sväller temporärt. Det vet en själv ju vilken störd skillnad det är på ens utseende kall respektive efter ett armpass på gymmet. Och jag läste att både Stålmannen och Wolverine gjorde rätt extrema vätsketömningar innan scener då de stod och spände sig (Stålis satt i en bastu i timmar medan Järven inte drack något på ett helt dygn).

Sen har de optimerat kameravinklar, ljus osv, det skulle inte förvåna mig om de använder smink för att accentuera musklerna, kanske rentav datoreffekter.

Toljanen
2018-12-27, 19:06
Ca 7:20 in snackar dom om Hollywood om ni inte orkar kolla hela.https://www.youtube.com/watch?v=qtDwS0QlI-Q

Laksen
2018-12-27, 19:32
ceejay svarade rätt på fjärde punkten. Och på alla andra också iofs.

Hemi
2018-12-27, 20:09
Inte direkt ett svar på frågorna, men värt att hålla i bakhuvudet: Inför scenerna där de ser som mest uppumpade ut så har de förmodligen pumpat upp sig innan, alltså gjort massor träning med lätta vikter så musklerna sväller temporärt. Det vet en själv ju vilken störd skillnad det är på ens utseende kall respektive efter ett armpass på gymmet. Och jag läste att både Stålmannen och Wolverine gjorde rätt extrema vätsketömningar innan scener då de stod och spände sig (Stålis satt i en bastu i timmar medan Järven inte drack något på ett helt dygn).

Sen har de optimerat kameravinklar, ljus osv, det skulle inte förvåna mig om de använder smink för att accentuera musklerna, kanske rentav datoreffekter.

Så är det. Samt att det kropparna visas i specifika bilder, som tar några sekunder. Dessa är inplanerade liksom allt annat i filmen och ligger ofta först, filmen spelas inte in linjärt. Resten av inspelningstiden kan skådespelaren grisa ner sig eftersom ABS bilderna är klara. Går man längre tilbaks i tiden så gjorde t ex Robert DeNiro tvärtom har jag för mig, han trönade under inspeningens gång. Shatner i Star Trek på 60 talet tränade bakom kulisserna och lyfte tyngderna som man stödjer skärmar och lampor och grejer. Deniro i Raging Bull startade nog dennna trend men samma där, han tränade, sen åt upp sig, betydligt lättare.
Oftast är det överkropp/armar som behöver tränas, benen kan man skita i för det mesta, måste benen visas görs det av en benmodell i det klippet, igen få sekunder och i flera andra scener ser stuntskådespelaren bättre ut 'n den riktiga rollinnehavaren och man ser kroppen kanske mindre än en sekund, vanligt numera med digital klippning och många många klipp. Har sett lite av detta då jag varit med.

Hemi
2018-12-28, 01:48
4. I hur många fall tror ni att den "förbjudna saften" användes för att påskynda kändisar inför kommande roller trots att detta aldrig nämndes?

I dessa tider av doping och "TRT" för alla så kan man ju lätt tro det. En svensk känd skådis åkte väl dit för det för inte så länge sedan så vi vet ju att det händer. Jag är inte så säker på det annars, somliga man tror gjort det kasnke inte har det pga ovan nämnda. En del ser plufsiga ut och halvtränade bakom scenen.

Skådespelarna tävlar inte i någon slags film fitness, filmarna skall producera effektiva bilder och alla bilder i hela filmen ljuger och är långt i frpn verkligheten, så vissa renlevnads skådespelare, artsy fartsies och andr som inte tror på eller vill använda sånt kan säkert vara rena. Ganske trottsamt att hela tiden anta att alla måste varit på bara fär att pengar, vinna, storhetsvansinne eller ny norm.

Så jag tror att skall man gissa så får man utgå från bilder utanför filmen helt och hållet. Det är skitlätt att efter ljus och smink som alla har på sig, ansiktet speciellt men också magen, bröst, köra nån effekt och sätta tracking på det i Nuke och det ser ut som det vi skulla säga "dopat".