handdator

Visa fullständig version : Snedbänk och skador


Baskagge
2018-12-26, 23:35
Goder afton!

Hur ser skaderisken ut för full-rom i snedbänk? Jag brukar själv köra hela vägen i bröstövningarna och sedan kör jag djupa armhävningar på platå för att kunna köra extra djupt. Nu såg jag att folk avråder från detta på grund av skaderisken, t.ex. i filmen nedan. Tänkte att det är bäst att höra efter så det inte är jag som gör någon idiotgrej och drar av musklerna.

5E0VaENVlpc

rooz
2018-12-28, 07:06
Låter som rätt mycket trams. Full rom under kontroll är ingen fara.

Sheogorath
2018-12-28, 12:20
Väldigt mycket vanligare att folk skadar sig i planbänk än snedbänk. Säkert delvis p.g.a. övningarnas popularitet men en annan anledning är nog att man lassar på mer vikt i planbänk. Snedbänk har jag alltid sett som en väldigt säker övning bland många.

forceberg
2019-01-05, 15:06
Följ din egna kropp och kör full rom utefter vad du själv klarar av. Förr kunde jag utan problem ta med stången mot bröstkorgen men nu med 10+kg muskler extra på kroppen och ett par års tränande så är det stopp någon cm ovanför bröstet.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

ceejay
2019-01-05, 16:09
Snedbänk funkar inte för mig.

forceberg
2019-01-06, 07:39
Snedbänk funkar inte för mig.Funkar inte?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

ceejay
2019-01-06, 08:28
Funkar inte?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Rent praktiskt. Mina axlar hatar övningen och har fått impingement de senaste 2 gångerna jag har försökt köra den.

forceberg
2019-01-06, 08:32
Rent praktiskt. Mina axlar hatar övningen och har fått impingement de senaste 2 gångerna jag har försökt köra den.Tråkigt! Vart i lyftet blir det problem?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

ceejay
2019-01-06, 08:43
Har för mig halvvägs upp båda gångerna. På backoffset som inte varit så värst tunga.

David_wigren
2019-01-06, 08:44
Så länge man inte har jättestrama och stela muskler så är det säkert ingen fara.. Bottenläget i både plan- och snedbänk kan ju upplevas som ett stretchläge för någon som är stel i bröstmusklerna. Om så är fallet så finns det kanske en större risk att man åker på bristningar eller som värst att ett muskelfäste släpper helt om man lastar på mycket vikt?

forceberg
2019-01-06, 08:57
Har för mig halvvägs upp båda gångerna. På backoffset som inte varit så värst tunga.Vet inte hur rutinerad lyftare du är. Har du koll på tekniken? Många, framförallt i snedbänk, har ganska taskig teknik och glömmer ex att skjuta in axlarna bakom kroppen.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

forceberg
2019-01-06, 09:01
Så länge man inte har jättestrama och stela muskler så är det säkert ingen fara.. Bottenläget i både plan- och snedbänk kan ju upplevas som ett stretchläge för någon som är stel i bröstmusklerna. Om så är fallet så finns det kanske en större risk att man åker på bristningar eller som värst att ett muskelfäste släpper helt om man lastar på mycket vikt?Precis. Det är väldigt individuellt. Det finns ingen vinst i att gå med med stången till bröstet om man har en kroppstyp som inte behöver det. Jag själv stannar någon cm ovanför bröstet I snedbänk.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Ett Orm
2019-01-06, 09:29
Om man tänker träna axlar och bröst så är det inget vidare att gå bakom kroppsplanet med armarna. Har man för tung då måste man hjälpa till med npgot annat för att få kraft första biten och kör man för lätt blir det inte rätt belastning för bröst och axlar.
Avser man stretcha finns det bättre val, men vill man göra det i samband med övningen så blir ju fortfarande hantlar ett bättre val.
Finns ju inget tävlingsmoment som direkt liknar snedbänk så maxa och köra gristungt finns det inte någon direkt anledning att göra.

ceejay
2019-01-06, 13:31
Vet inte hur rutinerad lyftare du är. Har du koll på tekniken? Många, framförallt i snedbänk, har ganska taskig teknik och glömmer ex att skjuta in axlarna bakom kroppen.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Har bänkat 190 kg. Och det är min dåliga övning. Så är okej på att lyfta.

forceberg
2019-01-06, 13:56
Har bänkat 190 kg. Och det är min dåliga övning. Så är okej på att lyfta.Ja då har du nog rutinen inne och förhoppningsvis tekniken :)
Tråkigt med struliga axlar. Snedbänken som är så bra och rolig dessutom :)

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk