handdator

Visa fullständig version : Hur förbereda inför hälsenetransferering?


Fordon
2018-12-25, 23:25
Om en månad skall de skära av, och förlänga min hälsena. Hur kommer jag tillbaka på bästa sätt?

Första prio är såklart att följa fysioterapeutens råd. Men då är frågan vem jag skall vända sig till. Är det någon här som har kännedom om en duktig sådan inom det här området så vore det guld värt om jag kunde få komma i kontakt med denne. Och är det verkligen nödvändigt att fysiskt träffa fysioterapeuten varje gång? Skulle det inte gå lika bra med telefonmöten de flesta gångerna?

https://www.doktorn.com/sites/default/files/styles/galleryformatter_slide/public/shutterstock_130095368_hal.jpg

I övrigt har jag läst mig till att Gelatin (för aminosyran prolins skull) + c-vitamin skall underlätta uppbyggnaden av senor. Länk (https://www.presteramera.com/gelatin/)
Så fort deltagarna intog 15g och 250mg c-vitamin ökade som väntat cirkulerande aminosyror av glycin, prolin, hydroxyprolin samt hydroxylysin. Men för att mer noggrant kunna mäta hur detta överförs till bildande av kollagen mäts därför nivåerna av “N-terminal peptide of pro-kollagen I”, PINP. Effekterna av aminosyrorna tillsammans med C-Vitamin är att nivåerna av PINP ökar, alltså förstadiet till kollagen i detta fallet.

Vad kan jag göra mer? Kan jag läsa mer om detta någonstans? Kan jag kontakta någon om det? Finns det fler tillskott att supplementera med?

Jag har en SM-säsong i roadracing och ett mål att klara vätternrundan på under 10h i sommar, och då har jag inte ens cyklat en mil utomhus på en riktig cykel ännu. Det är väldigt ont om tid och det är väldigt viktigt för mig att optimera och korta ned rehaben så mycket det bara går. Men jag vet inte riktigt hur eller var jag skall börja.

Sheogorath
2018-12-25, 23:31
För att svara på frekvens så skulle jag säga att det förmodligen kan räcka om du fysisk träffar din Ft cirka var tredje vecka. I början kanske lite tätare och längre fram något glesare. Men där i krokarna.

Fordon
2018-12-25, 23:39
För att svara på frekvens så skulle jag säga att det förmodligen kan räcka om du fysisk träffar din Ft cirka var tredje vecka. I början kanske lite tätare och längre fram något glesare. Men där i krokarna.

Då skulle jag med andra ord kanske kunna ta hjälp av någon i en annan stad om det skulle behövas! :)

CoKEmaN
2018-12-26, 21:52
Vad är anledningen till att de ska göra detta?
Någon tidigare skada som läkt dåligt eller är det något långvarigt smärttillstånd som man hoppas förbättra?
Stockholm är för mig lite av en djungel att försöka rekommendera någon att träffa, opererande kirurg/ortopedavdelningen borde ha tips om någon fysioterapeut att träffa. :)

Fordon
2018-12-26, 23:42
Vad är anledningen till att de ska göra detta?
Någon tidigare skada som läkt dåligt eller är det något långvarigt smärttillstånd som man hoppas förbättra?
Stockholm är för mig lite av en djungel att försöka rekommendera någon att träffa, opererande kirurg/ortopedavdelningen borde ha tips om någon fysioterapeut att träffa. :)

Efter en krasch med racehojen för snart 1,5 år sen så gick lite saker sönder i rygg/höft/ben/fot och jag drog på mig en droppfot samt några muskler i benet som inte fungerar riktigt. Hälsenan har dragit ihop sig rejält och kan inte stretchas ut.
Jag tror inte riktigt att ortopedavdelningen eller kirurgen själv har speciellt bra koll då detta bara är en liten del av det de gör. Min relativt stora erfarenhet säger mig att de rekommenderar närmsta godkända ställe från där man bor. Även om det kan vara bra så är det troligtvis inte där den bästa spetskompetensen finns.