handdator

Visa fullständig version : EAA i stället för proteinpulver - Stora mängder?


Bobboli
2018-12-23, 18:34
Hallo alla proffs,

Vegetarian och har svårt för att få i mig tillräckligt med protein. Magen gillar inte för stora mängder soja eller något proteinpulver över huvudtaget, har nu provat alla slags sorter.

EAA verkar den tillåta dock. Förvisso dyrt men och andra sidan blir vardagen klart mer dräglig när man kan äta lite friare. Jag kan alltså få i mig det genom vanlig kost men då är det riktigt odrägliga mängder soja/quorn som krävs och magen ballar ur.. Alltså inte hållbart.

Så jag undrar krasst om det finns någon uppenbar nackdel som jag missat kring att använda lite större mängder EAA om dagen? Säg 50g till exempel. För visst motsvarar det 100g rent protein? (eller att man kan räkna bort det från dagsbehovet i varje fall)

Sverker
2018-12-23, 20:15
Nackdelen är att du behöver ett komplett EAA-tillskott, med ffa lysin. Många EAA är mest BCAA och du behöver ett bredare spektrum av aminosyror.

Bobboli
2018-12-23, 22:30
Nackdelen är att du behöver ett komplett EAA-tillskott, med ffa lysin. Många EAA är mest BCAA och du behöver ett bredare spektrum av aminosyror.

Ponera att det är ett förhållandevis bra EAA tillskott med lysin i (500mg), finns det något annat att ta hänsyn till då?

Jag har fått jätte bra resultat i träningen och är väldigt glad över att ha kommit igång. Men just att få ihop proteinet är hopplöst svårt..

Sverker
2018-12-25, 11:45
Jag har mycket svårt att tänka mig att man gjort någon forskning på 50 gram EAA varje dag.

Att komplettera ett undermåligt protein med aminosyror eller ge någon med tarmskador EAA är säkert helt rätt. Men knappast 50 gram / dag för att man tror att man måste. Ta några gram EAA till varje måltid och se vad som händer. Jag kan tänka mig att större mängder kan vara irriterande för magen eller att tarmens bakterier slår bakut.