handdator

Visa fullständig version : reps styrka,uthållighet


kollle1
2004-05-10, 22:10
vart går gränsen för reps då uthållighet börjar byggas upp i stället för muskler eller finns det ingen?,dom flesta säger ju att 4-5 reps är styrka,men om man gör 10-15 stycken ger det mest massa?

Johnny
2004-05-10, 22:26
I väntan på att dom som kan ska svara, kan jag alltid göra en gissning.
Tror att 10-15 ger väl mest uthållighet, medan som du säger 4-5 ger styrka. Sen har jag fått för mig att det är intensiteten mellan seten som avgör om man får utsöndring av muskelbyggande hormoner, vilket leder till mer massa.

Men som sagt, vänta tills någon som vet antingen håller med eller sågar min idé... :em:

//Johnny

kollle1
2004-05-10, 22:28
ja jag har hört samma sak! men jag vill vara säker,tack för svaret endå

Aeis
2004-05-11, 14:06
Originally posted by Johnny
Sen har jag fått för mig att det är intensiteten mellan seten som avgör om man får utsöndring av muskelbyggande hormoner, vilket leder till mer massa.

//Johnny

Förtydliga.
Menar du att man växer mer om man vilar mindre?

Assazel
2004-05-11, 14:23
skulle jag också vilja veta..

JAg bygger OOOOTRligt långsamt och jag vilar rätt friskt mellan setten. Kanske skulle öka ?

Däremot orkar man ju mindra i nästa övning om man är för snabb.. hhm...

mange_
2004-05-11, 14:34
finns ingen exakt gränf för när det övergår till styrka eller uthållighet..säger ju sug själv itne så att kroppen känner av om du kör 10 reps istället för 9..

men det ligger ävl ungefär på 1-5 styrka 6-10 volym 10-15 utthållighet.

sedan så vilan mellan sette finns det ju inte heller nåt magiskt tal vila tills det känns bra igen..en riktlinje kan väl vara ca 1-1,5 min

Assazel
2004-05-11, 14:43
Originally posted by mange_
finns ingen exakt gränf för när det övergår till styrka eller uthållighet..säger ju sug själv itne så att kroppen känner av om du kör 10 reps istället för 9..

men det ligger ävl ungefär på 1-5 styrka 6-10 volym 10-15 utthållighet.

sedan så vilan mellan sette finns det ju inte heller nåt magiskt tal vila tills det känns bra igen..en riktlinje kan väl vara ca 1-1,5 min

jag köper inte riktigt det resonemanget.

Då borde man kunna träna 1-5 och blir stark som en oxe men se ut som linus på linjen...?

styrka brukar oftast leda till volymökningar.
Volym= mer massa = orkar lyfta mer = styrkeökning.

Jag tror 2-9 reps bygger massa...

Aki
2004-05-11, 14:44
hmm bråttom när du skrivit mange_?:naughty:

mange_
2004-05-11, 14:49
Originally posted by Assazel


jag köper inte riktigt det resonemanget.

Då borde man kunna träna 1-5 och blir stark som en oxe men se ut som linus på linjen...?

styrka brukar oftast leda till volymökningar.
Volym= mer massa = orkar lyfta mer = styrkeökning.

Jag tror 2-9 reps bygger massa...

självklart så kommer du inte kunna ta 200 i bänk och se ut som en pinne. Men om man bara skulle köra singlar i alla övningar så skulle du bli starkare men skulle du inte bygga lika mycket volym!! så är det

Johnny
2004-05-11, 17:52
Förtydligande:

Man växer mer om man har kortare vila mellan seten, säg kanske 1-1,5 minuter? Som det redan sagts, inget magiskt tal, utan mer att man håller hög intensitet.
Sen vet jag inte om man bygger mer massa, men man borde utsöndra mer muskelbyggande hormoner.

Men än en gång, inte jag vet säkert, kan inte visa några fancy tester som påvisar detta...

//Johnny

Fatalist
2004-05-11, 18:00
Vill du bygga styrka kör du på låga reps, hög vikt. Lite längre vila är att föredra än mot när du kör

Massa tycker många byggs bäst runt 5-8 reps på medeltunga vikter, lite kortare vila och lite intensitet är att föredra (enligt många, det är inget konstaterande).

Uthållighet (& kondition :laugh:) bygger du bra med höga repsantal & statisk träning (till exempel bryta arm med en järnstaty).

Statisk träning är även det som ger uthålligast leder.

Jag reserverar mig för eventuella stavfel(kan vara hela ord, till och med meningar!)

Krabba
2004-05-11, 18:42
Jag bygger bara massa, jag har inte ökat mycket i styrka på sistone :[

cali
2004-05-11, 19:31
Att ha kortare vila mellan seten utsöndrar mer tillväxt hormon.
men den får inte vara så kort att muskeln inte hinner återhämta sig och att nästa set därmed blir lidande.

Tunga få reps och lång vila mellan seten bygger styrka inget snack om det.

Hur man bygger bäst volym handlar mer om att få bra kontakt med muskeln, hög intesitet och att aktivera och överbelasta alla muskelfibrer innan mjölksyran slår in.
Hur man lyckas med det bäst tvistar de lärda om...

Assazel
2004-05-12, 09:05
Cali! två frågor:
1. Bygger du massa kontinuerligt? (alltså känner att du bygger bra)

2. Hur länge vilar du mellan setten?

cali
2004-05-12, 10:03
Mitt massa byggande sker nog periodsvis och är helt avhängt på hur mycket jag äter. Just nu vill jag inte äta så mycket för det är ju beachen snart ;), så jag ligger till viss del på energiunderskott.

Men ligger jag på överskott har jag relativt lätt för att lägga på mig massa och styrka.
Min viktuppgång har gått från att inledningsvis ha varit riktigt dålig ett halvår till att accilerera ett år när jag hittade rätt i min träning till att nu något år senare saktas av till en mer jämn rätlinjig tillväxtkurva :)

Jag är själv lite kluven, mellan att köra kort vila mellan seten och lång vila. Lång vila mellan seten utvecklar verkligen min styrka, medans kortare vila ger bättre pump och massa.

Jag måste djupare förklara hur jag resonerar....
Jag är av den uppfattningen att ökar jag i styrka kommer jag också att öka i massa, jag kan omöjligtvist öka i massa om jag inte utvecklar min styrka först.
Just nu har jag styrka så det räcker och blir över då min träning varit styrkeinriktad, jag har sen en månad gått tillbaka till kortare vila mellan seten för att få bättre pump, det har helt klart resulterat i tillväxt, medans styrkan inte utvecklats lika mycket.

Så det går i perioder det där, vissa perioder är mer intensiva och andra mer styrkeinriktade.
Just nu kör jag relativt kort vila ca 1,5 min.

När jag inriktad på styrka kör jag vila på 3 min och uppåt, då handlar det främst om att piska nervsystemet lite, de styrkeökningar jag gör då handlar mest om utveckling av nervsystemet, jag trimmar upp gnistan som skickas till muskeln att gnistra starkare!

Så ska man se min träning så ser den ut som sådan:
Först styrketräning som tränar nervsystemet att ge kraftigare nervimpulser och kontraktion av muskeln som sedan ger möjlighet till större volymen, sedan volymträning som ger möjlighet till att jag kan öka i ytterliggare i styrka i nästa styrkevända.

Visst kan man ha stora muskler, men utan nervsystemet och den starka gnistan (impulserna) som kommer fram till musklerna kommer inget att hända. Lyckas man träna upp nervimpuslerna till musklerna kan man mycket enklare lägga på sig massa sen också.
Många tycker jag verkar glömma bort denna del i styrketräning...

Så jag skiftar periodvis mellan kort vila på 1,5 min till lång vila på över 3 min. Allt för att stimulera styrka respektive massaökningar.

Det händer även att jag inleder passsen med set med lång vila och avlsutar med kort vila, jag får då gobitar från de båda sidorna.
Det är väl det jag skulle rekomendera.
Inled passet me några tunga styrkeset med lång vila och avsluta sen med några intensivare set. Man har då lyckats att både trigga nervsystemet och få god tillväxthormon utsöndring.
Jag måste dock tillägga att man ska inte ändra på repstalen under samma pass utan använda istället vilan för att skifta mellan styrketräning och massa inriktad träning.

Att avsluta passen med höga/högre repstal påverkar styrkan mycket negativt, det gör däremot inte den kortare vilan.
Fråga mej inte hur eller varför men så är det bara...

Att inleda passen med styrketräning och sen mer intensiv träning är också viktigt och det går inte att avsluta passen med styrketräning

Assazel
2004-05-12, 10:22
ok, men kort vila mellan setten ger ju till skillnad mot lång vila en minskning i vikter på hantlarna.

Typ gör 8:or med 15kg hantlar sen nästa set som kommer kort därpå klarar man kanske bara 3-4 reps. bör man sänka vikten då?

Grahn
2004-05-12, 10:27
Hur länge du bör vila mellan setten känner du bäst själv, du bör vara laddad och redo för nästa batalj men inte ha kallnat.

lägre reps dvs högre vikt på stången ökar maxstyrkan fortare än högre reps och eftersom styrka är muskler så ger det givetvis bra resultat även där.
Används med fördel på de större basövningarna, lägg gärna in högreps perioder som omväxling och för att dra ner skaderisken.

cali
2004-05-12, 10:37
Jo så är det juh!
Det är just därför jag tycker det är så bra att köra styrketräning inledningsvis med lång vila, för då behöver man inte sänka vikten utan klarar ungefär lika många reps varje gång.
Sen när du är klar med dina styrkeset så kommer du inte uppleva att du måste sänka vikten när du börjar köra kortare vila.
Du kommer klara ungefär lika många reps på samma vikt fast då en lite läge vikt än närdu körde inledningsvis i passet.

Man kommer bara att förlora styrka inledningsvis i passet sedan tycker jag att styrkan hålls relativt konstant genom hela passet, det är bara de första seten som man orkar extra mycket.
Det är då man ska utnyttja dessa maximalt och träna för styrka och sedan övergå till lite mer intensiv träning, på lägre vikter givetvist men med en styrka som nu inte kommer skfita varefter passet fortlöper.

Så..

Först lite styrkeset med lång vila där man tar i allt vad man har och bränner lite av den extra styrka som man alltid har inlednigsvis i passet. Sedan går man ner lite i vikt och kör intensivare men med samma repstal det är bara vilan man har skiftat...

Perfekt! :thumbup:

cali
2004-05-12, 10:49
Används med fördel på de större basövningarna, lägg gärna in högreps perioder som omväxling och för att dra ner skaderisken. '

Det där är något jag tagit helt avstånd från för det har märkbart bara försämrat min utveckling.

Det bästa sättet att minska skaderisken är att ta en vecka vila var 8-10 vecka istället. Ungefär då horomnnivåerna i kroppen toppar och börjar dala igen. Att köra någon vecka högreps istället kommer att påverka styrkan mycket negativt!
Samt musklerna tenderar att förändras till en viss sorts fiber av en viss sorts träning. Kör man mycket lågreps kommer man få mer av den korta snabba sortens muskelfibrer, det är därför direkt dåligt att slänga in lite högrepsträning då, för den stimulansen kommer fungera riktigt dåligt på den sorts fibrer man har mest av.
Jag vet att det här är ganska kontroveriellt att inte förespråka variation i repstalen, men jag ser tyvärr bara fler nackdelar än fördelar av att göra det...

Vissatalar om att man ska variera sig och chocka kroppen för att stimulera ytterliggare tillväxt. Men det finns bättre sätt att göra det på en ta någon högreps vecka...

aliquis
2004-05-12, 11:21
Jag borde säkert öka tempot lite, dels om man som sagt kanske kan öka utsöndringen av tillväxthormon, men sedan blir ju hela passet kortare och man kanske slipper en del kortisol också.

Assazel
2004-05-12, 11:38
Originally posted by aliquis
Jag borde säkert öka tempot lite, dels om man som sagt kanske kan öka utsöndringen av tillväxthormon, men sedan blir ju hela passet kortare och man kanske slipper en del kortisol också.

är i precis samma tankar!

Zlin
2004-05-12, 13:31
Originally posted by cali
'

Det där är något jag tagit helt avstånd från för det har märkbart bara försämrat min utveckling.

Det bästa sättet att minska skaderisken är att ta en vecka vila var 8-10 vecka istället. Ungefär då horomnnivåerna i kroppen toppar och börjar dala igen. Att köra någon vecka högreps istället kommer att påverka styrkan mycket negativt!
Samt musklerna tenderar att förändras till en viss sorts fiber av en viss sorts träning. Kör man mycket lågreps kommer man få mer av den korta snabba sortens muskelfibrer, det är därför direkt dåligt att slänga in lite högrepsträning då, för den stimulansen kommer fungera riktigt dåligt på den sorts fibrer man har mest av.
Jag vet att det här är ganska kontroveriellt att inte förespråka variation i repstalen, men jag ser tyvärr bara fler nackdelar än fördelar av att göra det...

Vissatalar om att man ska variera sig och chocka kroppen för att stimulera ytterliggare tillväxt. Men det finns bättre sätt att göra det på en ta någon högreps vecka...

Kan man verkligen ändra vilken sorts fiber det finns i musklerna?
Explosiva->Uthålliga och tvärtom? Trodde det var som det var, och man fick göra det bästa av situationen, typ

Grahn
2004-05-12, 13:56
Originally posted by Zlin


Kan man verkligen ändra vilken sorts fiber det finns i musklerna?
Explosiva->Uthålliga och tvärtom? Trodde det var som det var, och man fick göra det bästa av situationen, typ

Du kan ändra det men det tar "lite" tid.

z_bumbi
2004-05-12, 14:32
Originally posted by Zlin


Kan man verkligen ändra vilken sorts fiber det finns i musklerna?
Explosiva->Uthålliga och tvärtom? Trodde det var som det var, och man fick göra det bästa av situationen, typ

Du kan ändra egenskaperna i alla fall. Detta går ganska snabbt men det innebär ju också att det går ganska snabbt att få tillbaka de egenskaper man har som huvudmål.

Att lägga in en kortare period med högreps för att just träna uthållighet påverkar inte maxstyrkan så mycket utslaget över ett helt år och tillväxt som tillväxt.
Det är även antagligen betydligt bättre än att ta en månad helt ledigt från träningen för att låta kroppen vila upp sig efter en period av riktigt tung träning.

Jag är numera mer inriktad på att låta det mer ingå som en del av ett rullade program än att ha det som en fristående enhet men ser fortfarande inget fel för volymbyggare att köra högrepsperioder ibland.

Är det en längre period (Mer än en månad) och man är rädd om maxstyrkan så kör man en tyngre vecka då och då och bibehåller på sätt denna egenskap annars accepterar man att man tappar minimalt med styrka på en månad och sen använder man detta faktum när man väljer startvikter i nästa period.

Ovanstående är anpassat mest för byggning för om man tränar för t ex styrka så ser det ju lite annorlunda ut.

manlix
2004-05-12, 14:55
Jag vilar knappt trettio sekunder mellan. Är det för lite?