handdator

Visa fullständig version : Söker frivilliga killar/män till ett barnsligt styrketest.


trädgårdsmöbel
2018-12-20, 19:51
Jag vill testa något jag själv har upplevt göra skillnad på hur många reps jag orkar med, med samma vikt beroende på faktorn "Närvaro av attraktiv kvinna eller ej". Jag klarar tydligt en eller ett par reps extra med närvaro mot frånvaro av nämnd faktor. Om det beror på att jag faktiskt tar i mer eller ej eller om jag faktiskt blir starkare spelar kanske är svårt att spekulera i. Att jag klarar fler reps oavsett det med närvaro av attraktiv kvinna är vad jag vill kolla om även du gör.

För att efterlikna min erfarenhet på ett bra sätt så kör frivilliga deltagare enligt följande:

Välj valfri axelpressövning. Vilken axelpress som helst duger. Ta en vikt du kanske kan reppa löst uppskattat 10 reps på.

Första test-setet kör du UTAN närvaro av tjej du finner attraktiv.. Pressa så många gånger du orkar. Notera exakt hur många reps du klarade i ett set på den vikten.

Ett par dagar eller en vecka senare kör du samma sorts pass. Försök efterlikna det förra passet så bra det går, där du efterliknar förra testtillfällets förutsättningar, fast med en tjej du finner attraktiv under testsetet närvarande. Kan vara din flickvän, en kompis, eller bara någon annan på gymmet. Dock viktigt att du tycker att hon är attraktiv. Be henne passa, filma, eller bara titta på när du lyfter. Samma övning, på samma vikt. Så många reps du orkar. Notera exakt hur många reps det blir.

Jag vill att du testar detta själv och meddelar resultatet.

Diomedea exulans
2018-12-20, 20:07
Det här tänkte jag på redan för flera år sedan, kan redan nu säga att jag klarar 1-3 reps fler.

Wain
2018-12-20, 20:48
Kan inte du bidra med den attraktiva kvinnan?

Määng
2018-12-20, 21:14
Hade gärna gjort det men min fru tränar inte och att be en okänd kvinna på gymmet se på mig medan jag militärpressar känns lite för sjukt.

Ett Orm
2018-12-20, 21:29
Kan inte du bidra med den attraktiva kvinnan?

Köar.

Langster
2018-12-20, 22:44
Detta är väl redan utrett?
https://www.researchgate.net/publication/51017520_The_Presence_of_an_Attractive_Woman_Eleva tes_Testosterone_and_Physical_Risk_Taking_in_Young _Men
Var det inte någon fd kolomedlem som hade forskat på detta också?

Rikard Jansson
2018-12-20, 22:48
Nej, gör färre reps för att jag vill bevisa för mig själv att jag är en opåverkbar sten.

trädgårdsmöbel
2018-12-20, 23:07
Detta är väl redan utrett?
https://www.researchgate.net/publication/51017520_The_Presence_of_an_Attractive_Woman_Eleva tes_Testosterone_and_Physical_Risk_Taking_in_Young _Men
Var det inte någon fd kolomedlem som hade forskat på detta också?

Coolt, jag har inte (direkt) stenkoll på vad som forskas i eller ej, och mitt test skulle nog inte klassificeras som vetenskap:) Det där var dessutom risktagande och förhöjd nivå, jag vill se om det ökar det faktiska antalet reps man utför till max, på fler än mig:) Det här är ett bra ställe att hitta deltagare på.



Det här tänkte jag på redan för flera år sedan, kan redan nu säga att jag klarar 1-3 reps fler.

Testa och få det bekräftat!

Kan inte du bidra med den attraktiva kvinnan?

Nej, tyvärr. men det borde väl finnas någon du finner attraktiv där du tränar? Det är typ 2 minuter av hennes liv, i studiesyfte angående träning.

Hade gärna gjort det men min fru tränar inte och att be en okänd kvinna på gymmet se på mig medan jag militärpressar känns lite för sjukt.

Varför är det så sjukt? Det är väl bara att säga som det är, lite lagom autistiskt och rakt på sak :D

Nej, gör färre reps för att jag vill bevisa för mig själv att jag är en opåverkbar sten.

Testa och se om du ökar!

Fordon
2018-12-21, 07:03
Har du så svårt att motivera dig själv att ta i?

exevision
2018-12-21, 07:35
Jag har iaf lättare att ta personbästa när jag tränar med min fru.

Chares
2018-12-21, 10:32
Jag har inte märkt någon specifik skillnad jft med attraktiv kvinna där eller ej, men bryr mig inte särskilt mycket om andra när jag lyfter.

Vet däremot att jag lyfter några % tyngre vikter med samma reps om jag lyfter med passning på klubb vs när jag lyfter själv på kommersiellt gym. Även om man har säkerhetsspinnar etc när jag är själv, så är det inte samma sak, som att motivationen att inte faila så någon måste hjälpa till + att jag vågar pusha mig själv lite mer ger några extra kilo/reps.

MackeJuve
2018-12-21, 10:37
Jag är nog absolut tillräckligt patetisk för att märka skillnad. Finns dock fler triggers än snygga tjejer, t.ex. störande person som tränar bredvid eller om man märker att någon kollar på en när man lyfter.

vicarious
2018-12-21, 12:12
Nej, gör färre reps för att jag vill bevisa för mig själv att jag är en opåverkbar sten.

+1. Sånt här bör blindtestas om det ska fungera. Vet deltagarna i "studien" om förutsättningarna finns det risk att det påverkar resultatet.

Angående frågeställningen tror jag absolut att det kan påverka.

Niklassson
2018-12-21, 12:39
Lycka till med placebo gruppen. :laugh:

ChuckTesta
2018-12-21, 15:03
Lycka till med placebo gruppen. :laugh:

Man måste inte ha en placebogrupp i en studie.

Matrexxo
2018-12-21, 16:24
Man måste inte ha en placebogrupp i en studie.

Jo, om man vill veta ifall det finns skillnad på närvaro av oattraktiva/attraktiva individer.

Illustrerade mannen
2018-12-21, 16:36
Kanske inte riktigt samma sak som efterfrågas, men kan kanske vara med i ett appendix till forskningsrapporten.
Jag är väldigt asocial när jag tränar, till skillnad mot de flesta andra där jag tränar. (En crossfitbox) Pga axelsmärta har jag inte kunnat träna bänkpress ordentligt på två år, men började för några veckor sedan. Stegade upp vikterna och tänkte testa ett maxlyft. (Inte riktigt lika tungt som för 2,5 år sedan, men ändå tungt.) Eftersom det är en crossfitbox så finns inga skyddsarmar eller liknande för bänkpress. Lite orolig för att fastna. Även om jag är asocial på gymet så är jag långt ifrån blyg. En bit ifrån mig stod en 25 år yngre tjej, en 10-poängare, lätt. Otroligt vältränad och välformad, med topp och tights. Jag bad henne passa. Aldrig förut har så många kilo varit så lätta! Jag hade tänkt testa en singel, men gjorde lätt en fyra. Sen körde jag några set med treor på samma vikt, utan passning. Så för mig, trots att jag är en 50-årig farbror, har helt klart kvinnlig färgring en positiv effekt!

Diomedea exulans
2018-12-21, 16:40
Kanske inte riktigt samma sak som efterfrågas, men kan kanske vara med i ett appendix till forskningsrapporten.
Jag är väldigt asocial när jag tränar, till skillnad mot de flesta andra där jag tränar. (En crossfitbox) Pga axelsmärta har jag inte kunnat träna bänkpress ordentligt på två år, men började för några veckor sedan. Stegade upp vikterna och tänkte testa ett maxlyft. (Inte riktigt lika tungt som för 2,5 år sedan, men ändå tungt.) Eftersom det är en crossfitbox så finns inga skyddsarmar eller liknande för bänkpress. Lite orolig för att fastna. Även om jag är asocial på gymet så är jag långt ifrån blyg. En bit ifrån mig stod en 25 år yngre tjej, en 10-poängare, lätt. Otroligt vältränad och välformad, med topp och tights. Jag bad henne passa. Aldrig förut har så många kilo varit så lätta! Jag hade tänkt testa en singel, men gjorde lätt en fyra. Sen körde jag några set med treor på samma vikt, utan passning. Så för mig, trots att jag är en 50-årig farbror, har helt klart kvinnlig färgring en positiv effekt!
Hur kan det inte vara vad som efterfrågas? Klockrent bevis ju!

Illustrerade mannen
2018-12-21, 17:10
Hur kan det inte vara vad som efterfrågas? Klockrent bevis ju!

Det är ju valfri axelpressövning som efterfrågas. Att titta upp på ett par väldigt välformade tuttar och vackert ansikte gjorde underverk för styrkan...

Blomkål
2018-12-21, 19:28
Jag tror säkert jag också hade trillat dit på att prestera bättre med en snygg tjej närvarande men jag höjer med en lillebror. När lillbrorsan är med, och ännu bättre i sällskap av en kompis, finns det inget stopp i mig.

Han har ingen farsa och jag har valt att ta rollen som en ung farsa och jag kan bli riktigt provocerad av att han ens nämner att han har sett någon på youtube som är stark. Senast vi gick till gymmet snackade han mycket om sina klasskompisar osv och jag blev bara argare och argare medan vi gick dit. Dunkade upp en fyra på 130kg medan han, motvilligt, filmade och liksom flög upp högröd i nyllet och halvskrek att "Inte fan klarar dina klasskompisar det, va!".

Nuggets
2018-12-26, 12:39
har inte gjort just detta testet specifikt, men vet sen tidigare att det här stämmer för mig. Nya PB´s när min fästmö kollar på är mer regel än undantag.

trädgårdsmöbel
2018-12-27, 16:21
Idag bevisade jag effekten åtminstone för mig själv. Jag tränade fulpressar i smithmaskin. Efter uppvärmning körde jag 5 lättare set, sedan höjde jag litegrann och körde samma övning igen fast tungt i 5 set till.(Istället för två olika ohp som jag brukar göra)

I första tunga setet gjorde jag 8 reps (filmade även första setet) själv genom att ställa mobilen) sedan sjönk repsen till 6,5 och 5. I mitt allra sista set, på samma vikt så bad jag en snygg tjej filma, vilket hon gjorde. Naturligt hade ju vart kanske 5 reps, på sin höjd, men jag gjorde 8, och försökte mig tom. på en nia!

Jag håller inte igen i mina set heller, utan kör så många jag orkar. Effekten är väldigt, väldigt tydlig anser jag. Stort tack till snygg tjej, som ovetandes hjälpte mig att bevisa något jag hade på känn, men inte såhär tydligt.

Stoltz
2018-12-27, 23:46
Spelade Idiotkunskap nu under juldagarna, detta är tydligen en populär fråga!

http://i63.tinypic.com/2wlu4bn.jpg

http://i67.tinypic.com/1iz6eh.jpg

Bob90
2018-12-28, 00:18
Känns ju dock ganska godtyckligt med "Prestera bättre", utan någon parameter på övning, maxstyrka, maxreps etc :D

Diomedea exulans
2018-12-29, 19:37
Jag råkade ofrivilligt ut för detta test idag! Jag ska försöka förklara förloppet i detalj:

Jag sitter på en stepup-bräda framför en knäböjsbur och vilar mig mellan två set set knäböj. I ögonvrån ser jag plötsligt en kvinna gå fram mot knäböjsburen intill. Jag gör som jag alltid gör när någon ny kommer inom synhåll på gymmet; jag tittar upp, ser henne i ögonen och säger klart och tydligt "hej!" Men hon reagerar som om jag inte finns. Och i samma veva som jag hälsar så förstår jag varför.

Personen i fråga är kanske det vackraste som existerar söder om Smålandsgränsen. Vi snackar ansikte som en ängel och lår som skulle göra den mest välgödda röda jättekänguru avundsjuk. I egenskap av sådan är hon i allra högsta grad medveten att hon tillhör det översta toppskiktet socialt, samtidigt som hon omedelbart känner igen mig som tillhörande de lägre. Sånt här kräver ingen social interaktion - snygga tjejer känner på lukten om de befinner sig inför en töntig kille, och det läget reagerar de med omedelbar avsky.

Hon är tydligt besvärad, med kroppsspråk som signalerar fight-or-flight-läge:
- Vagt rynkade ögonbryn.
- Något kisande ögon riktade snett framför henne i marken.
- Lätt uppdragna och framåtskjutna axlar.
- Undviker med stor skicklighet att blicken pekar i min allmänna riktning.

Varenda cell av henne utstrålar att hon uppskattar min närvaro ungefär lika mycket som silverfiskar i hennes garderob. Hat vid första ögonkastet. Jag kan nästan höra henne telepatiskt skrika "ta inte kontakt med mig, ta inte kontakt med mig!"

För trettio år sedan hade den här analysen kanske tagit mig flera sekunder, rentav minuter, men nu är den ögonblicklig. Nervbanorna är så inpräntade i min hjärna att jag kommer fram till min slutsats innan jag hinner formulera den i ord. I decennier har jag oräkneliga gånger befunnit mig i verkligt snygga tjejers närvaro, och antalet gånger någon av dem inte verkat besvärad av mig kan räknas på ena handens tummar. Jag känner igen signalerna reflexmässigt, omedelbart.

Det här går naturligtvis åt andra hållet också. Kvinnan i böjburen bredvid har sedan dagisålder lärt sig att så snabbt avgöra om en man är under hennes värdighet att hon bestämmer sig för huruvida han är det så fort hon klivit in i samma rum som honom. Att män av min sort då och då har försökt stöta på henne har solidifierat hennes missnöjesreaktion, och numera är den lika inpräntad och reflexmässig som mitt igenkännande av den.

De påföljande minutrarna brottas olika tankar och känslor i mig. Min mest omedelbara reaktion är att göra som alla ranglåga sociala djur gör när de ställs inför ett ranghögt: Lägga mig på rygg och blotta strupen. "Jag vet att jag är mindre värd än du och jag tänker inte utmana den åsikten", vill jag nästan skrika tillbaks till henne. För söndagsskolan må ha berättat att Jesus älskar alla barnen lika mycket, våra skollärare och föräldrar må ha försökt pränta in att alla människor är lika mycket värda, och alla människors lika värde må vara något vi alla intalar oss själva att vi skriver under på, men faktum kvarstår: Man kan inte utan vidare kasta ut årmiljoners instinkt genom fönstret, och i egenskap av starkt sociala däggdjur värderar vi alla personer i vår omgivning olika, vare sig vi vill det eller ej, och reagerar instinktivt på dessa värderingar.

Andra saker som ödmjukar mig är gamla hederliga svenska värderingar av att aldrig störa någon, förstärkta av det manliga dåliga #metoo-samvetet.

Men samtidigt finns det en annan del av mig som är rebellisk, som vill ställa mig upp och vråla "vem fan tror du att du är som är för fin för att hälsa på mig?", en motreaktion som legat och pyrt i mitt undermedvetna sedan första gången någon dissade mig, som närts av såväl folk som inte ville sitta bredvid mig på bussen, mobbare i skolan och vänsterswipeare på Tinder. För varje liten gång mitt ego tryckts ner har den velat trycka tillbaka upp, som en ballong som man försöker hålla under vattenytan. Lägg där till att jag är en kåt snubbe som vill insupa henne med blicken, samt ren och skär nyfikenhet som vill att jag ska titta på något roligare än gymmets golv. Dessa båda delar krigar i mig, vilket slutar i kompromissen att jag sitter och vrålstirrar mellan mina fötter större delen av tiden, men en gång var nittionde sekund ungefär snabbt vänder upp ansiktet och sneglar på henne.

Nu börjar jag närma mig kärnan i denna långa utläggning. När jag väl ställer mig upp och börjar knäböja är jag inte starkare än vanligt. Om något är jag en liten aning svagare. Och jag har en idé om varför: Om det är alltför uppenbart att det inte går att impa på den snygga tjejen bredvid, då blir man inte alls starkare av hennes närvaro.

Bara ett tillägg till trädgårdsmöbels hypotes. Jag tror alltså bara att den stämmer om man någonstans tror att man kan impa på kvinnan.

trädgårdsmöbel
2018-12-31, 06:09
Jag råkade ofrivilligt ut för detta test idag! Jag ska försöka förklara förloppet i detalj:

.

:D Haha här var det överanalys. Du blev alldeles för självmedveten för att det skulle funka. Tänk dig att på gymmet har du en IQ av 85, sådan analysförmåga är du inta kapabel till. Du ser en snygg tjej och du skall till att lyfta, men du tänker inte "nu skall jag imponera på henne" utan bara "Wow! snygg tjej!" Sedan tar du bara i extra utan att fundera på varför.

Melker2
2018-12-31, 09:35
Det fungerar även på löpning, när man kommer ifatt en hottie blir det något gasellartat över steget och man flåsar inte alls.