handdator

Visa fullständig version : Det ultimata pappa programmet


Shqypnia
2018-12-19, 11:31
Dygnet har tjugofyra timmar för alla, oavsett om vi har barn eller inte. Med rätt prioriteringar och en stöttande fru så hinner man även träna som en småbarnsförälder - men - personligen vill jag hellre spendera mycket av den tiden med min son.

Kom till saken..

The Khan of Leangains aka Martin Berkhan uppmanar sina klienter på diet att träna tre ggr i veckan. Han menar att det inte behövs mer än så, i synnerhet inte om man är på diet. Ur ett tidsperspektiv känns det ganska optimalt.

Frågan är hur effektivt det skulle vara att träna tre ggr i veckan?

Må väl.

LeBraun23
2018-12-19, 11:33
Dygnet har tjugofyra timmar för alla, oavsett om vi har barn eller inte. Med rätt prioriteringar och en stöttande fru så hinner man även träna som en småbarnsförälder - men - personligen vill jag hellre spendera mycket av den tiden med min son.

Kom till saken..

The Khan of Leangains aka Martin Berkhan uppmanar sina klienter på diet att träna tre ggr i veckan. Han menar att det inte behövs mer än så, i synnerhet inte om man är på diet. Ur ett tidsperspektiv känns det ganska optimalt.

Frågan är hur effektivt det skulle vara att träna tre ggr i veckan?

Må väl.

Jag har problem att få till 3 pass i veckan. Alla som vill träna mer. Kör tre pass i veckan och utöka om ni har tid och möjlighet. Sätt inte upp ett mål på fem pass och utför 1-2.

spoon
2018-12-19, 11:36
Det var standard i styrkelyft förr att träna tre gånger i veckan. Det gick finfint då och det gör det nu också.

Må böj bänk ass
On Mark Rodd
Fr böj bänk ass

Kan vara en bas att utgå ifrån om man vill träna SL-inriktat.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Torsk_ole
2018-12-19, 11:46
Träna när din son sover eller du jobbar.

Då har du tre tider förutsatt att du inte är föräldraledig.


Tidig morgon
Lunch
Sen kväll


Tre gånger i veckan går utmärkt.

Lennix
2018-12-19, 13:02
Jag har kört Sheiko 80kg+ programmet (finns på styrkelabbet.se)
3 träningar/vecka som tar 1.5h om man är snabb och ibland skippar assistans!

Mats J
2018-12-19, 15:16
Jag har under åren fått marginellt bättre resultat av att träna mer än 3 pass veckan på ca 60-90 minter/pass. Men då ska det påpekas att dessa 3 pass varit "heliga" och inga jag gjort "när tid finns" utan den dagen har träningen planerats in noga med optimal uppladdning innan och vila och mat efter passet. Men oavsett småbarn så borde det funka att 3 gånger i veckan prioritera sig själv under några timmar.

Illustrerade mannen
2018-12-19, 16:06
Jag väljer att träna väldigt korta pass fem dagar i veckan - på lunchen. Äter inte lunch vilket underlättar.
Måndag: tung böj (+lite disco under setvilan)
Tisdag: medeltung bänk superset pullups
Onsdag: tung marklyft
Torsdag: tung bänk superset medeltung stångrodd
Fredag: medeltung böj (+lite disco under setvilan)

Inte optimalt, men i princip hela kroppen blir ordentligt genomtränad. Åker ibland även något på helgen för Thrusters, Klokovpress, ryck, stöt eller annan skivstångslek.

Edit. Med "tung" menar jag 3-5 reps, 4-6 set. Med "medeltung" menar jag 6-10 reps, 3-5 set. Marklyft alltid 6X5. Pullups och stångrodd oftast 4-5X10-12.

Shqypnia
2018-12-20, 12:54
Jag tror det är fullt möjligt att utvecklas med endast tre pass i veckan. Se man till att verkligen träna ordentligt under dessa pass med tunga basövningar (mark, böj, bänk, militärpress och chins som prio) så får man förmodligen mycket mer träning än 98% av Svenssons som tränar 6-7 dagar i veckan.

Man lär även ha bättre förutsättningar då man förmodligen lär vara mer utvilad.