handdator

Visa fullständig version : Vi som gör "omänskliga" saker


Bärsärk
2018-12-18, 19:12
Kanske blir en lite luddig frågeställning men

Har ni några saker som ni har märkt att många i er omgivning absolut måste ha/inte klarar sig utan, som ni känner att ni klarar er utmärkt utan?

Exempelvis: Jag var på stan med ett gäng kompisar och framåt lunch-tid så var det flera stycken i gänget som sa "nu måste vi äta något annars hungrar jag ihjäl och klarar inte av att göra någonting annat" - jag var också hungrig men har absolut inte det behovet att jag måste äta. Och nu menar jag inte att om alla verkligen ville så skulle man kunna klara av det, utan att man utan att behöva gå in för det till 110% klarar av det.

Har ni något liknande kanske att ni lever i total ensamhet och klarar er utan problem?

Diomedea exulans
2018-12-18, 19:26
Barn.
Socker.
Krog/uteliv.
Kaffe.
Julpynt.

Kabuto
2018-12-18, 19:30
Vara utan mat är ju mest psykologiskt, jag körde vattenfasta i 5-6 dagar förra året utan större problem, efter första dagen är man inte direkt hungrig. Mest tråkigt är det när alla andra äter mat och man sitter och klunkar vatten :P

Jag vet inte om det är väldigt ovanligt men de flesta som jag träffar om dagarna tycker jag har väldigt bra håll! Brukar pissa på morgon när jag stiger upp före jobbet vid 05:50 och nästa gång blir tidigast vid 16:30 om jag inte flyttar det ännu längre framåt.

An Iron Soul
2018-12-18, 19:50
Jag börjar jobbet 06.30 slutar 16.00.
Mina kollegor äter frukost 08.30 och lunch/fika kl 11.30


Jag personligen har svårt att äta på exakta tider och föredrar därför att äta när jag känner hugerkänsla.

Helst sover och äter jag mycket dagen innan ett tungt gympass och "laddar på".


Att överäta bara för sakens skull blir jag bara seg av med mitt aktiva jobb.

Som tur är så är det frihet under ansvar.

Kan cheferna göra sina 3-4 Thailandsresor varje år och köpa en ny Ferrari så är det lugnt. Dom är inga gestapos och det är jag tacksam över.

Jag äter när jag vill. Slutar tidigare om jobbet går som planerat. Ställer upp ofta med att jobba helg/övertid. Så det är aldrig något tjafs.

blåvitt
2018-12-18, 20:02
Folk blir griniga när de är hungriga bara för att alla pratar om att de blir griniga när de är hungriga... hangryness är ett state of mind!

Några av mina vänner tycker jag är konstig som kan gå loss totalt på ett dansgolv några timmar utan paus även när jag är nykter... synd för dom imo! När jag var yngre behövde jag också bli wasted för att kunna dansa men har nått insikten att folk bryr sig lika lite om hur jag dansar som jag bryr mig om hur dom dansar :)

Starke75an
2018-12-18, 20:04
Kan köra bil långt. Har kört 170mil en dag. Kör avslappnat så det är inge problem. Allt under 90mil är kort.

Eller var var frågan?

An Iron Soul
2018-12-18, 20:13
Jag kan fiska i flera dagar i sträck utan att tröttna. Det är fruktansvärt kul.

Diomedea exulans
2018-12-18, 20:37
En väldigt omänsklig grej med mig är att jag är född utan dansbehov. Tydligen kan man "känna för att dansa". Jag vet inte hur den känslan känns. Om jag hör en dålig låt känner jag för att gå därifrån, om jag hör en bra låt känner jag för att sitta stilla och lyssna.

Det här kan leda till jobbiga sociala situationer, för folk brukar tolka min ovilja att dansa som att jag är för blyg eller nåt, och att de gör mig en tjänst som drar ut mig på dansgolvet så jag kan "släppa loss".

Det ska tilläggas att jag kan supa mig halvt till döds, det gör inte ett jota för mitt dansbehov.

Denna missbildning är en väldigt stor anledning till att mina känslor för krogen är ungefär desamma som för att få en hel ananas upptryckt i arslet.

delta_mats
2018-12-18, 20:41
Kan köra bil långt. Har kört 170mil en dag. Kör avslappnat så det är inge problem. Allt under 90mil är kort.

Eller var var frågan?

Frågan är där uppe.

BelowAverage
2018-12-18, 21:50
Spår att detta lätt kan bli lite av en "Humble Brag" tråd.

Kan vara aktiv en hel dag utan att äta och utan att bli särdeles grinig av det. Med 95% kvinnliga kollegor får det mig att känna mig übermensch iaf *popcorn*

Nöjer mig inte med enkla förklaringar av typen "lampan lyser för att man trycker på knappen". Att aktivt söka svar snarare än att aktivt undvika dem upplever jag också är tämligen jäkla ovanligt.

Jag blir illa berörd över att folk kan fråga "vad tänker du på?" men avse hur man mår. Eller för den delen att standard är att fråga "hur mår du?" när man egentligen menar "hej". Rent allmänt har jag sjukt svårt för dubbla standarder och outtalade sanningar som tas för givna, dessa grejer klumpar jag ihop som att inte säga vad man menar, eller inte förstå vad man säger.

trädgårdsmöbel
2018-12-18, 21:53
Jag kan, om jag tänker efter litegrann irritera mig på nästan vad som helst. Inte bara fejkirritera mig, utan verkligen känna irritationen stiga om jag underhåller den. Ge mig ett ämne, vilket som helst och jag kan hitta en vinkel att irritera mig på.

Sartorius
2018-12-18, 22:09
Lägga sig på fasta tider
Vakna på fasta tider
Äta regelbundet
Skrika pga ilska eller för att någon är Sverigedemokrat
Jul
Lägga upp snyftande Facebook-statusar
Läsa aftonbladet
"Unna sig"

Pokkes
2018-12-18, 22:55
Snooza, om jag så sovit 8 timmar eller 20 min

Tala sanning (så länge lögnen gynnar mig eller situationen och inte skadar någon annan)

Vincente
2018-12-19, 01:16
Att börja med pluggrelaterade uppgifter snuskigt sent, och då menar jag verkligen i grevens tid, men ändå greja klart godkänt. Verkar alltid ha lagt och lägger fortfarande ned minst ansträngning inför prov och i inlämningar av omgivningens reaktioner att döma. "Du är ju inte en människa" var en smickrande(?) kommentar jag fick på temat förra veckan.

Vill inte under några omständigheter lägga ner mer tid än det som faktiskt krävs för att klara kurserna. Så påpekade också alla mina klassföreståndare från lågstadiet upp till gymnasiet att jag var "för bekväm" (läs: taktisk, slug).

Lite som en "studiernas Petter Northug".

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Diomedea exulans
2018-12-19, 01:18
Att börja med pluggrelaterade uppgifter snuskigt sent, och då menar jag verkligen i grevens tid, men ändå greja klart godkänt. Verkar alltid ha lagt och lägger fortfarande ned minst ansträngning inför prov och i inlämningar av omgivningens reaktioner att döma. "Du är ju inte en människa" var en smickrande(?) kommentar jag fick på temat förra veckan.

Vill inte under några omständigheter lägga ner mer tid än det som faktiskt krävs för att klara kurserna. Så påpekade också alla mina klassföreståndare från lågstadiet upp till gymnasiet att jag var "för bekväm" (läs: taktisk, slug).

Lite som en "studiernas Petter Northug".

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Kommer det inte bli problem när du börjar jobba sen då?

Jag lägger ner lite mer energi än jag behöver för att få G på studierna, men tror inte jag kommer få jobb (går sista året).

Raschmus
2018-12-19, 07:33
Får väl säg som Starke75an, jag kör 2-4 gånger om året 160-200mil i sträck. Aldrig några problem. Dricker dessutom inte mer än 0,5 liter så jag ska slippa stanna förutom vid tankning.

Annars umgås jag nästan uteslutande med människor på min fritid som följer mode i kläder, teknik och inredning. För egen del bryr jag mig inte (även om jag spenderat en hel del på inredning tack vare sambon...).

att tillägga: köper gärna exempelvis dyr stereoanläggning för funktionen, inte modet. Eller ett par vettiga promenadskor för funktion, inte design.

spoon
2018-12-19, 08:13
Kan köra bil långt. Har kört 170mil en dag. Kör avslappnat så det är inge problem. Allt under 90mil är kort.

Eller var var frågan?Älskar också att köra långt. Har kört syd till nord i Australien på två dygn. Då var vi iofs tre som turades om.

Klarar mig länge utan mat.

Kan sova närsomhelst.

Klarar mig fint ett dygn utan sömn.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MackeJuve
2018-12-19, 08:15
Det är ganska lätt att vara omänsklig som tränande individ. Bara faktumet att jag inte äter frukost sticker ju ut rejält, känner ingen annan som gör så. Föder ofta frågor så som "hur klarar du det!? Har du alltså inte ätit sedan igår?". Sen när man äter lunch är det som bortglömt och kvinnan som dessförinnan har ätit frukost innan jobbet, på jobbet samt tagit ett mellanmål fascineras över min portionsstorlek och undrar förbluffat om jag ska "äta allt det där?".

Jag har nog bara sådana lama saker. Är inte så intresserad av mat, skulle kunna käka samma rätt under hur lång period som helst. I min värld är mat till 95 % något som gör en mätt, inte något intressant. Blir heller aldrig bakfull, inte i den mening som många andra verkar bli bakfulla. Jag blir seg och slö, inget mer.

Diomedea exulans
2018-12-19, 08:20
Älskar också att köra långt. Har kört syd till nord i Australien på två dygn. Då var vi iofs tre som turades om.

Jag har kört ensam över Nullarbor Plains!

Till min förvåning hatade jag det inte, utan tyckte tvärtom att det var behagligt. Det gjorde under för kreativiteten att sitta i ett par dagar bakom en ratt utan distraktioner. Skrev massor i mitt medhavda lilla häfte (hade inte internet för det mesta, detta var 2007).

spoon
2018-12-19, 08:25
Jag har kört ensam över Nullarbor Plains!

Till min förvåning hatade jag det inte, utan tyckte tvärtom att det var behagligt. Det gjorde under för kreativiteten att sitta i ett par dagar bakom en ratt utan distraktioner. Skrev massor i mitt medhavda lilla häfte (hade inte internet för det mesta, detta var 2007).Det har sin charm att köra bil länge! Vi fick tyvärr stanna en natt. Galet mycket kängrus på vägen. Gick inte komma fram.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Diomedea exulans
2018-12-19, 08:30
Det har sin charm att köra bil länge! Vi fick tyvärr stanna en natt. Galet mycket kängrus på vägen. Gick inte komma fram.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Intressant! Jag såg inte en enda levande känguru under just den resan (knappt några spännande djur alls, tror jag såg en dingo en gång), men massor med påkörda längs vägkanten.

Hade väldiga svårigheter att sova, minns inte om färden sträckte sig över en eller två nätter, men minns att jag åtminstone en natt satte upp ett tält, la mig, gav upp att försöka sova, och packade ihop tältet igen och bara körde genom hela natten. Jag satt och sjöng i högan sky för att hålla mig pigg. Det fungerade, haha...

wintersnowdrift
2018-12-19, 09:10
Jag får typ inte jetlag. Har åkt långt både åt väster (USA's västkust) och åt öster (Hong Kong) och ställt om dygnet i princip direkt utan biverkningar. Samma sak på hemväg.

Det jag brukar få höra är hur "hurtig" jag är osv men att vara disciplinerad med träningen är så naturligt för mig och säkert många på detta forum också att det knappast kan räknas som övermänskligt. Snarare tvärt om i min värld, om jag inte fick röra på mig hade jag blivit omänskligt grinig och totalt värdelös på det mesta annat.

King Grub
2018-12-19, 09:21
Jag behöver knappt sova.

VoDaresVins
2018-12-19, 09:35
Jag har också förmågan att vara odrucken och oäten väldigt länge. När jag jobbar i skogen har jag börjat ha inplanerade matpauser. Blir annars att jag bara kör hela dan på automatik, orkar inte stanna upp för att äta. Straffar sig sen när man kommer hem på kvällen och äter, då kommer matkoman istället.

Att träna flera pass per vecka år efter år för blygsamma resultat är väl kanske lite omänskligt också.

Har feströkt och rökt när suget kommit på i 24 år. Har paus under 2018 bara för att jag kan. Ska fortsätta feströka efter årsskiftet.

svenbanan
2018-12-19, 10:31
Vad menar ni när ni skriver att ni kört bil 200mil i ett sträck? Det tar väl rimligen uppåt 24h? Ni lär ju inte ha särskilt pigga reflexer efter att ha varit vaken i över ett dygn...

Hobbes
2018-12-19, 10:32
Barn.
Sällskap. Trivs oerhört bra själv. Alldeles utmärkt själv.

(Social introvert).

Diomedea exulans
2018-12-19, 11:23
Vad menar ni när ni skriver att ni kört bil 200mil i ett sträck? Det tar väl rimligen uppåt 24h? Ni lär ju inte ha särskilt pigga reflexer efter att ha varit vaken i över ett dygn...

Ja?

Vad skulle jag gjort, ringt en bärgningsbil och bara "kan du köra mig till Sydney, jag vågar inte köra för jag sov inte inatt"? Sen förstör inte en sömnlös natt så mycket. Och man behöver inte så snabba reflexer när man kör en raksträcka i öknen.

StarkaUlf
2018-12-19, 11:27
Jag brukar tänka efter. Det verkar vara ganska omänskligt idag.

Vincente
2018-12-19, 11:28
Kommer det inte bli problem när du börjar jobba sen då?

Jag lägger ner lite mer energi än jag behöver för att få G på studierna, men tror inte jag kommer få jobb (går sista året).Problem p.g.a bristande kunskaper eller attityd till ansträngning?

Ser studierna lite som en formell process för att kunna jobba inom något som intresserar mig. Prioriterar att läsa på egen hand, det jag tror att jag får användning av, hellre än att pilla med rapportskrivning. När jag väl är framme och fått mig ett jobb jag vill ha, fungerar jag som en vanlig person, har framförhållning osv.

Låter det som studierna är roliga (praktiska?) och givande i sig, och att du inte anmälde dig i tro om att jobba inom området?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Diomedea exulans
2018-12-19, 11:46
Problem p.g.a bristande kunskaper eller attityd till ansträngning?

Ser studierna lite som en formell process för att kunna jobba inom något som intresserar mig. Prioriterar att läsa på egen hand, det jag tror att jag får användning av, hellre än att pilla med rapportskrivning. När jag väl är framme och fått mig ett jobb jag vill ha, fungerar jag som en vanlig person, har framförhållning osv.

Låter det som studierna är roliga (praktiska?) och givande i sig, och att du inte anmälde dig i tro om att jobba inom området?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Pga bristande kunskaper.

Pluggar en mediautbildning, vi lär oss bara filosofiskt flum i skolan och sen får vi se till att lära oss eventuella tekniska kunskaper på egen hand. Har inte driv/ork/tid att lära mig speciellt mycket sånt, så är inte så hoppfull om jobb.

Gissar att det är annorlunda om man typ ska bli jurist, lärare eller ingenjör?

Började plugga för jag ville lära mig Photoshop typ, fortsätter för det tydligen ser dåligt ut i CV:n med ofärdiga utbildningar.

Vincente
2018-12-19, 12:07
Pga bristande kunskaper.

Pluggar en mediautbildning, vi lär oss bara filosofiskt flum i skolan och sen får vi se till att lära oss eventuella tekniska kunskaper på egen hand. Har inte driv/ork/tid att lära mig speciellt mycket sånt, så är inte så hoppfull om jobb.

Gissar att det är annorlunda om man typ ska bli jurist, lärare eller ingenjör?

Började plugga för jag ville lära mig Photoshop typ, fortsätter för det tydligen ser dåligt ut i CV:n med ofärdiga utbildningar.Det var mig en rutten morot till att gå klart. Hade hoppat av och inte låtsas om utbildningens existens på CV:t. Kan iofs inte så mycket om hur arbetsgivare tänker när de anställer.

Ska väl sägas att jag fortfarande tar till mig samma kunskaper som mina kamrater gör. Bara för att jag tar in det snabbt genom era örat, sipprar det inte ut genom det andra. Har det väldigt lätt för mig, oklart varför.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Diomedea exulans
2018-12-19, 12:41
Det var mig en rutten morot till att gå klart. Hade hoppat av och inte låtsas om utbildningens existens på CV:t. Kan iofs inte så mycket om hur arbetsgivare tänker när de anställer.

Ska väl sägas att jag fortfarande tar till mig samma kunskaper som mina kamrater gör. Bara för att jag tar in det snabbt genom era örat, sipprar det inte ut genom det andra. Har det väldigt lätt för mig, oklart varför.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Verkligen. Jag har velat hoppa av sen termin 1, men hela tiden blivit övertalad av bekanta att gå klart. Nu har jag bara vårterminen kvar, så det är lika bra att löpa linan ut. Bara att glömma och gå vidare sen. Jag ser det som likvärdigt med att ha suttit tre år i fängelse.

Okej. Det räcker säkert med att göra som du gör isåfall. Jag känner en snubbe som jobbar som civilingenjör idag, han satt bokstavligt talat och sov på vissa av sina föreläsningar. Men han klarade tentorna.

Bärsärk
2018-12-19, 16:57
Snooza, om jag så sovit 8 timmar eller 20 min

Tala sanning (så länge lögnen gynnar mig eller situationen och inte skadar någon annan)

Jag har heller aldrig snoozat i hela mitt liv, och då har jag gått upp allt mellan 5 och 8 på morgonen; aldrig. Så fort mobilen vibrerar för alarmet så flyger jag upp, stänger av och klär på mig direkt.

Diomedea exulans
2018-12-19, 17:07
Jag har heller aldrig snoozat i hela mitt liv, och då har jag gått upp allt mellan 5 och 8 på morgonen; aldrig. Så fort mobilen vibrerar för alarmet så flyger jag upp, stänger av och klär på mig direkt.

Det är verkligen det mest meningslösa som finns. Man kan lika gärna sova till tiden för sista snoozet.