handdator

Visa fullständig version : Använda gainer som komplement varje dag?


AriCharlieGold
2018-12-17, 23:47
Hej!

Jag är 191 cm lång och väger ca 71 kg. Har under de senaste tre åren försökt få igång någon form av gymrutin men inte lyckats. Känner nu att jag är en förändrad man och vill ta tag i livet.

Jag är väldigt smal, vilket jag vill göra något åt. Mitt största problem är mina matvanor, jag äter väldigt dåligt. Trots att jag äter bra under vissa perioder så går jag inte upp i vikt..

Min tanke framöver är att gymma tre/fyra dagar i veckan. Jag hade gärna ätit flertal gånger per dag, men det fungerar inte realistiskt i min livssituation. Därför planerar jag in tre måltider. (Frukost/Lunch/Middag). Någon form av mellanmål kanske tillkommer någon dag, men lär bli sällan.

Jag funderar på att dricka gainer två gånger varje dag. Är det en bra/idiotisk lösning? Jag är fullt medveten om att gainers inte ska ersätta måltider, inte det som är meningen. Kommer äta tre "rejäla" portioner om dagen, och ha gainers som ett komplement för att få de där extra kalorierna.

Diomedea exulans
2018-12-18, 00:15
Inte alls idiotiskt. Det är typ precis så gainers är till för att användas.

Det allra bästa är nog om du försöker tajma in så att en av gainerserna (jobbig bestämd pluralform) tas omedelbart efter träning, för det brukar vara snabba kolhydrater och proteiner i gainers, och det är precis efter träning sådana gör mest nytta.

Rahf
2018-12-18, 00:26
Visst. Funkar.

Det finns olika gainers som har bättre balans än bara rena kolhydrater och protein. Personligen tycker jag smaken och framförallt sammansättningen av Tyngres Massa är helt ok. Lite dyr kanske.

Nix, jag är inte sponsrad eller kopplad till Tyngre. :D

ChrisDEFC
2018-12-18, 10:31
Vägde själv som minst 73kg på mina 2m så vet vad du brottas med. När jag ser i backspegeln så är det lite lättare att se vad som funka och inte. Men det är ett hårt jobb du behöver göra att successivt vänja dig vid att äta mer - varje, jävla, måltid. Lägg till en macka till frukost, lägg till ett mellanmål med en banan, en extra potatis till lunch, ta en extra bulle vid fikan, dra en fet gainer efter träning. En extra slev köttfärssås över pastan och gärna lite extra pasta. Nötter är energitätt och funkar att äta även när man är mätt. Gainer går också hälla ner på kvällen trots att man är dretmätt. Rapsolja är billigt och energitätt, häll en halv dl i gainern och du får 450kcal som du knappt märker av. Drick röd mjölk till maten istället för vatten eller saft. Blanda proteinpulver med röd mjölk istället för vatten. Tänk att det ska vara lite mer matigt när du väljer snax osv.

Det är inte så svårt, det är rätt lätt egentligt men det betyder inte att det inte är jobbigt. Men när du väl klarar äta mer varje måltid så kommer det rulla på. Jag gick från 73 till 110 som mest dock tog det väl 6-7år men då hade jag snudd på synliga magrutor även på 110. PMa om det är något du undrar på (kan ta lite tid innan jag svarar men jag svarar alltid).

TräningFitness
2018-12-18, 10:46
Absolut! Gainer är ett bra komplement om man känner att man har svårt att få sig rätt mängd kalorier. Precis som proteinpulver ifall man på ett snabbare sätt (oftast också billigare) vill få i sig tillräcklig mängd protein varje dag och varken orkar eller hinner äta så pass mycket mat för att få i sig de sista grammen.
Så länge du inte ersätter måltider (vilket du nämner att du inte tänkt göra) så funkar gainer alldeles utmärkt.

spoon
2018-12-18, 12:35
Problemet med gainer är att det också mättar. Så du är ännu mättare innan du ska äta nästa mål. Plus att magen kan bli lite orolig av gainer och då är det inte heller så kul att trycka i sig massa mat.

Chrisdfc gav goda råd lite längre upp i tråden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

jagheterpetra
2018-12-20, 14:37
jag drack Gainer varje dag i 2 månader och gick upp väldigt mycket! gått ner till Whey 80 nu

MaxHeninge
2018-12-22, 20:17
Istället för gainer så hade jag kört på instant oats + whey 80.

Betydligt mer protein per servering samt bra kolhydrater i förhållande till en gainers kolhydrats innehåll som ofta ligger på cirka 50% sockerarter.

King Grub
2018-12-22, 20:22
Är inte gainers ofta maltodextrinbaserade?

svartakronan
2018-12-22, 21:49
Jag körde också gainer förr men gick över till att köpa vassleprotein och maltodextrin separat då det blir mycket billigare.
Kör kalori rik smoothie varje dag, 2dl mjölk, 2 dl vatten för att fylla ut annars ta 4dl mjölk totalt, en banan, 2dl havregryn, 1dl vassle, släng i 1 dl malto också så blir det nästan 1000kcal

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Bruce Banner
2018-12-23, 08:35
Du har fått bra råd, gainer fungerar.

Men välj för sjutton någon med lite näring (förutom kolhydrater, fett och protein) i och inte bara de absolut enklaste med vassle och maltodextrin. Det är alternativet om du är lat eller osäker på vad du behöver. Sen kan du också alltid göra egen med en bra mixer och diverse ingredienser som några postare varit inne på.

MVH
/Bruce

AriCharlieGold
2018-12-25, 13:19
Tack för era svar! Den gainer jag använder i nuläget är "Supreme Mass" från Star Nutrition. Jag valde den för att det var den billigaste typ.

Har ni tips på bättre gainers så tar jag gärna emot det. Ett krav är dock att den smakar relativt okej, har svårt för att få i mig saker som smakar pyton.

WHITEFOLKS
2018-12-25, 15:34
Tack för era svar! Den gainer jag använder i nuläget är "Supreme Mass" från Star Nutrition. Jag valde den för att det var den billigaste typ.

Har ni tips på bättre gainers så tar jag gärna emot det. Ett krav är dock att den smakar relativt okej, har svårt för att få i mig saker som smakar pyton.

Det är svårt att veta vad som är okej smak för andra.

ceejay
2018-12-25, 15:56
Jag blandar all gainer med mjölk och har inte hittat någon som smakar illa med just mjölk. Kör den billiga från ************* med.

Crillos
2018-12-25, 21:34
Tack för era svar! Den gainer jag använder i nuläget är "Supreme Mass" från Star Nutrition. Jag valde den för att det var den billigaste typ.

Har ni tips på bättre gainers så tar jag gärna emot det. Ett krav är dock att den smakar relativt okej, har svårt för att få i mig saker som smakar pyton.

Gainomax. Något godare hittar du inte.

Ahlnold
2018-12-26, 11:30
Ät rejäla måltider. (Frukost/Lunch/Middag). Mellanmål kan man skita i.

MaxHeninge
2018-12-26, 14:27
Jag har själv problem med att äta mina 3400 kcal jag behöver varje dag.

Börjar därför dagen med en smoothie på strax under 900 kcal 1-2 timmar innan frukost på jobbet.

130g Instant oats
20g whey-80
200g frusna bär
20g jordnötssmör

Perfekt för mig som annars ligger för lågt på kolhydrats intaget under dagen.

Fordon
2018-12-26, 16:39
Om du nu kan sköta kosten och äta bra i perioder, så se till att du tar bort de dåliga perioderna. Det måste ändå vara ditt huvudsakliga mål för en gainer kommer inte direkt hjälpa om du fortsätter att ha dåliga perioder.

För de flesta av mina vänner inkl mig själv brukar det sluta med att man byter en kalori mot en annan. Jag fick kämpa för att gå upp i vikt från mina 62kg/183cm till 91kg som tyngst. Lösningen för mig var att aktivt föra ett viktdiagram, räkna kalorier och se till att få i mig mer än vad jag gjorde av med.

Att "äta mycket" är oftast baserat på en jämförelse när man äter lite och det betyder inte att det skulle vara tillräckligt.

Don H
2018-12-26, 19:15
+1

Odylicious
2019-01-03, 08:34
jag drack Gainer varje dag i 2 månader och gick upp väldigt mycket! gått ner till Whey 80 nu

Varför skulle det göra någon skillnad? Det är väl trots allt samma mängd kcal i whey 80 som det är i en så kallad "mass gainer". Det är isåfall om du försöker undvika maltodextrinet men kcal är detsamma.

Alla dessa "mass gainers" är bara ett sätt att lura 17 åriga killar att det är 1250 kcal per serving.

King Grub
2019-01-03, 20:50
Ingen tar 200 gram proteinpulver på en gång, men 200 gram gainer är inget konstigt.

Crohnsfitswe
2019-01-04, 07:59
Du kan få sno ett recept av mig ;) 1dl malda havregryn(köp en billig mixer) och 1dl whey 80(vanilj/eller salt karamell är mina favoriter) i 6dl 3%mjölk.588kcal, 54g protein och 41g kolhydrater.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Crohnsfitswe
2019-01-04, 07:59
Går säker att boosta med jordnötssmör eller banan om du vill ha mer krut[emoji1320]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk