handdator

Visa fullständig version : Vilka butiker kan man lita på (internethandel)


oldman
2018-12-16, 13:47
Det här är kanske ett känsligt ämne och moderatorerna får väl ta ett beslut om den hår tråden godkänns heller inte.

MEN, Vilka internetbutiker vågar man beställa ifrån?
Vilka butiker är bluff och vilka är riktiga?

Jag är framförallt ute efter fria vikter och skivstänger.

Bob90
2018-12-16, 14:29
Vilken typ av vikter och stänger? Liksom, vilka övningar ska du köra med dem?

david80
2018-12-16, 17:54
Jag har beställt från nordic fighter, gymkompaniet.se och träningsmaskiner.com alla har funkat bra, snabba leveranser osv.
Västsvenska träningsprodukter har jag inga gpda erfarenheter av. Tog väldigt lång tid att få bekräftelse och svarade inte på mail eller telefon.

exevision
2018-12-16, 19:22
Har bra erfarenhet av Gymkompaniet.
Västsvenska är väll ok, men de har inte samma kvalite på produkterna.

ziggekatten
2018-12-16, 19:54
Västsvenska har funkat bra för mig liksom gymkompaniet

oldman
2018-12-17, 13:48
är det någon som har koll på dessa butiker:

https://www.xxl.se/
https://outl1.se/
https://www.intersport.se
https://www.fitnessbolaget.com
https://www.mmsports.se
https://www.fitshop.se
http://www.sporttotal.se
https://www.*************.com
https://www.gorillasports.se

pepplez
2018-12-17, 14:04
Självklart kan du beställa från xxl, intersport etc.

TräningFitness
2018-12-17, 14:20
Har erfarenhet av att beställa på xxl.se, intersport samt mmsport. Inget krångel med någon av dessa.

kvarnis
2018-12-17, 15:07
Skriv in vad butiken heter på prisjakt då kommer det upp användar-recensioner.

svenbanan
2018-12-18, 01:22
Råkade just beställa en mp3-spelare från kina (tomtom.com) för 250 spänn och gratis frakt.

Sen kom jag på att jag hörde nåt för ett par månader sedan om att det skulle bli mycket dyrare med elektronik från kina, pga nya tullregler.

Har jag bajsat i det blå skåpet nu, och kommer få betala 500 spänn extra ifall jag vill kunna lösa ut detta paket? Jag har redan betalat själva mp3-spelaren via VISA.

pepplez
2018-12-18, 11:31
Råkade just beställa en mp3-spelare från kina (tomtom.com) för 250 spänn och gratis frakt.

Sen kom jag på att jag hörde nåt för ett par månader sedan om att det skulle bli mycket dyrare med elektronik från kina, pga nya tullregler.

Har jag bajsat i det blå skåpet nu, och kommer få betala 500 spänn extra ifall jag vill kunna lösa ut detta paket? Jag har redan betalat själva mp3-spelaren via VISA.



Allt man köper från Kina är det det extra frakt på numera. Betalas till PostNord när paketet ankommer till Sverige. Vet inte om det är olika avgift för olika typer av produkter men har varit runt en hundring för mig varje gång.

svenbanan
2018-12-18, 11:47
Allt man köper från Kina är det det extra frakt på numera. Betalas till PostNord när paketet ankommer till Sverige. Vet inte om det är olika avgift för olika typer av produkter men har varit runt en hundring för mig varje gång.

Hurpass dyra grejer har du köpt då ungefär? HAr du köpt nåt från tomtom.com?

Jag googlade lite förut. Det verkar som att det är moms man eventuellt måste betala extra numera.

Svårt att hitta relevant info. Men som jag fattade det så ändrades reglerna för moms i början av sommaren så att det numera ska betalas moms även på billigt krafs. Tidigare behövde man tydligen inte betala moms om grejerna var billigare än nån viss summa (typ en hundring eller nåt).

Tydligen är det då postnord som lägger på den där momskostnaden då de får sina labbar på paketet. Och så lägger de också på en avgift på 75 kronor för att de måste hålla på och greja med detta.

I alla fall var det meningen att det skulle gå till på det sättet. Men efter några månader tog tydligen postnord bort den där extraavgiften på 75 kronor. I alla fall ifall paketet kom från vissa leverantörer, som postnord på nåt sätt samarbetade med. Men det verkar oklart om avgiften fortfarande finns kvar på paket från andra leverantörer. Dessutom oklart vilka leverantörer som inte omfattas av avgiften.

Dessutom läste jag nåt om att Holland fortfarande har kvar den där regeln om att man inte behöver betala moms på billigt krafs. Så vissa leverantörer skickar grejerna till Holland, och sedan skickas de från Holland till Sverige. Då slipper man tydligen helt ifrån momsen (om man köpt billigt krafs) eftersom momsen betalas till det land varan skickades till, dvs Holland, och sedan är det momsfritt inom EU.

pepplez
2018-12-18, 12:36
Hurpass dyra grejer har du köpt då ungefär? HAr du köpt nåt från tomtom.com?




Köpte tex ett par tramsiga linnen från eBay från kina, 40 kr styck, gratis frakt. Glömde bort andra avgifter och blev ytterligare ca 120 kr till postnord, dvs mer än varans värde.

oldman
2018-12-19, 21:06
Råkade just beställa en mp3-spelare från kina (tomtom.com) för 250 spänn och gratis frakt.

Sen kom jag på att jag hörde nåt för ett par månader sedan om att det skulle bli mycket dyrare med elektronik från kina, pga nya tullregler.

Har jag bajsat i det blå skåpet nu, och kommer få betala 500 spänn extra ifall jag vill kunna lösa ut detta paket? Jag har redan betalat själva mp3-spelaren via VISA.

Jag fick ett paket böcker från taiwan och de lade på 90kronor i frakt. De verkar inte vara överdrivet höga utgifter de tar, men det blir ju lite dyrare än vanlig inrikes post,.

svenbanan
2018-12-19, 21:20
Jag fick ett paket böcker från taiwan och de lade på 90kronor i frakt. De verkar inte vara överdrivet höga utgifter de tar, men det blir ju lite dyrare än vanlig inrikes post,.

Om de lade på frakt, så måste ju det ha varit från leverantören. Dvs inget som har med postnord och ändrade momsregler att göra, eller?

Eller kallar postnord det för fraktkostnad då de lägger på extraavgift plus moms kanske? Låter lite skumt och otydligt tycker jag.

oldman
2018-12-20, 11:03
Om de lade på frakt, så måste ju det ha varit från leverantören. Dvs inget som har med postnord och ändrade momsregler att göra, eller?

Eller kallar postnord det för fraktkostnad då de lägger på extraavgift plus moms kanske? Låter lite skumt och otydligt tycker jag.

Frakt är kanske fel ord. Nån form av extraavgift lades till av postnord. exakt vad de kallar det vet jag inte.

freddemuskel
2018-12-20, 12:49
Man kan nog lita på dom flesta använd sunt förnuft bara

svenbanan
2018-12-20, 12:53
Frakt är kanske fel ord. Nån form av extraavgift lades till av postnord. exakt vad de kallar det vet jag inte.

Ja. Då är det nog den där momsen plus deras hanteringsvgift på 75 spänn. Fast de skulle slopa den där avgiften tyckte jag de påstod i en artikel från i somras...


Men det där stället jag beställde ifrån verkar inte ens ha skickat grejerna ännu. Drygt två dagar har det gått sedan jag beställde och betalade...

tomtop.com heter det.

Någon som har erfarenheter från dem? Kommer de behålla mina tvåhundra spänn och inte skicka nånting, eller vad är det frågan om?

pepplez
2018-12-20, 13:46
Ja. Då är det nog den där momsen plus deras hanteringsvgift på 75 spänn. Fast de skulle slopa den där avgiften tyckte jag de påstod i en artikel från i somras...





Men det där stället jag beställde ifrån verkar inte ens ha skickat grejerna ännu. Drygt två dagar har det gått sedan jag beställde och betalade...



tomtop.com heter det.



Någon som har erfarenheter från dem? Kommer de behålla mina tvåhundra spänn och inte skicka nånting, eller vad är det frågan om?



Ta det lugnt, det är juletid, handläggningen lär ta längre tid än vanligt hos all nätbutiker. Sök på dem på trustpilot om du är osäker. Detta bör ju dock göras innan man beställer från en sida man är misstänksam mot.

svenbanan
2018-12-20, 14:42
Ta det lugnt, det är juletid, handläggningen lär ta längre tid än vanligt hos all nätbutiker. Sök på dem på trustpilot om du är osäker. Detta bör ju dock göras innan man beställer från en sida man är misstänksam mot.

Jag är egentligen rätt lugn i denna frågan, även om det kanske inte verkar så i tråden. Det är mer att jag blev intresserad av hur det funkar med de där extraavgifterna och alltihop, fast det inte gick att hitta så mycket info om det på nätet.

Jag blir ju inte direkt ruinerad om mina 200kr skulle gå upp i rök. :D

Anders The Peak
2018-12-22, 19:49
Jag är egentligen rätt lugn i denna frågan, även om det kanske inte verkar så i tråden. Det är mer att jag blev intresserad av hur det funkar med de där extraavgifterna och alltihop, fast det inte gick att hitta så mycket info om det på nätet.

Jag blir ju inte direkt ruinerad om mina 200kr skulle gå upp i rök. :D

Du får betala ca 120 SEK i moms och hanteringsavgift. Köpte precis ett par hörlurar för 290 kronor och fick betala 120,50:-

svenbanan
2018-12-22, 20:29
Du får betala ca 120 SEK i moms och hanteringsavgift. Köpte precis ett par hörlurar för 290 kronor och fick betala 120,50:-

Fick du nån spec på hur mycket själva hanteringsavgiften var? Och hur mycket momsen var?

Det jag läste var att Postnord från början (i våras) körde 75 kr i avgift på alla ärenden de hanterade plus momspåslaget då. Men senare i somras nån gång så verar de ha ändrat sig angående de där 75 kronorna. Jag hade lite svårt att hitta vettig info, men det verkar som om de nu bara tar ut den avgiften från vissa leverantörer.

Anders The Peak
2018-12-22, 21:00
Fick du nån spec på hur mycket själva hanteringsavgiften var? Och hur mycket momsen var?

Det jag läste var att Postnord från början (i våras) körde 75 kr i avgift på alla ärenden de hanterade plus momspåslaget då. Men senare i somras nån gång så verar de ha ändrat sig angående de där 75 kronorna. Jag hade lite svårt att hitta vettig info, men det verkar som om de nu bara tar ut den avgiften från vissa leverantörer.

Importmoms:45.58:-
Deklarationsavgift:75:-

svenbanan
2018-12-23, 10:05
Importmoms:45.58:-
Deklarationsavgift:75:-

Tack!

Då verkar ju PostNord fortfarande köra på med den schablonavgiften då. I alla fall för vissa leverantörer. Återstår att se ifall tomtop omfattas av denna avgift när de väl behagar skicka grejerna. De har fortfarande inte ens lagt paketet på lådan en vecka efter beställning/betalning. :D

oldman
2018-12-23, 21:56
Tack!

Då verkar ju PostNord fortfarande köra på med den schablonavgiften då. I alla fall för vissa leverantörer. Återstår att se ifall tomtop omfattas av denna avgift när de väl behagar skicka grejerna. De har fortfarande inte ens lagt paketet på lådan en vecka efter beställning/betalning. :D


Det var wish och något annat riktigt stort kinesiskt bolag som ingick i samarbete med postnord, men paket från de andra kinesiska/asiatiska butikerna får extraavgiften.