handdator

Visa fullständig version : Jävla pollen


Keirin
2004-05-10, 21:00
Hej!

Jag är allergisk mot pollen. Jag känner att detta påverkar min syreupptagning negativt.

Jag blir långsammare på cykeln när pollenattacken börjar varje vår. Det är så trist. Och jobbit psykiskt.

Funderar på att gå till läkaren och fråga efter inhalatormedicin.

Är det någon här som har samma problem som jag så är jag intresserad av att höra era lösningar.

Vad är det för biverkningar på "astma"inhalator?

Mvh Karin

Grahn
2004-05-10, 21:04
bricanyl är väl prestationhöjjande typ?

Håller med om pollen...kan inte träd och andra växter pippa utan att blanda in oss andra? :MrT:

Tricklev
2004-05-10, 21:05
Originally posted by Grahn
Håller med om pollen...kan inte träd och andra växter pippa utan att blanda in oss andra? :MrT:

EXAKT:thumbup: liksom hadde jag gjort samma sak hadde nog folk blivit ganska upprörda:MrT:

ivandrago
2004-05-10, 21:18
Har också haft massa besvär med pollenallergi. Efter mycket om och men gick jag till slut till apoteket och köpte medicin, and guess what - det hjälpte! Medicinen heter Cetirizin Biochemie och kostade bara 19kr för 14 tabletter. En dagligen, alla besvär borta! :thumbup:

Tricklev
2004-05-10, 21:19
Originally posted by ivandrago
Har också haft massa besvär med pollenallergi. Efter mycket om och men gick jag till slut till apoteket och köpte medicin, and guess what - det hjälpte! Medicinen heter Cetirizin Biochemie och kostade bara 19kr för 14 tabletter. En dagligen, alla besvär borta! :thumbup:

tar jag med :thumbup: förjävligt att man itne får ta dom mer än 14 dagar i raken iofs :(

ivandrago
2004-05-10, 21:27
Originally posted by Tricklev


tar jag med :thumbup: förjävligt att man itne får ta dom mer än 14 dagar i raken iofs :(

var står det?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=111697&DocTypeID=7

Chofe
2004-05-10, 21:30
Har själv problem med pollen. Med rätt hjälpmedel kan man träna ute precis som vanligt. Tar en medicin i förbyggande syfte (vidgar luftvägarna lite extra) och sedan en vid behov (om luftvägarna dragit ihop sig). Lite ögondroppar på det gör att pollen knappt känns. :thumbup:

De enda biverkningar jag kan känna av är lättare skakningar, men de varar inte så länge...

Jorgen
2004-05-10, 21:33
Våren och sommaren suger ur pollensynpunkt. Man knaprar allergitabletter (Aerius 5mg) så det står härliga till, synd att det inte hjälper alla gånger. Jag skulle vilja hugga ner varenda björk i hela Sverige. Behövs dom egentligen??
Bricanyl är fö dopingklassat om jag inte minns fel.

//Jörgen

z_bumbi
2004-05-10, 21:36
Keirin: Biverkningar på "inhalatormedicin" beror väl på vilken medicin det är och har du astma överhuvudtaget?
Du hade ju problem med pollen?

JAM
2004-05-10, 22:04
Originally posted by Grahn
bricanyl är väl prestationhöjjande typ?Ja, men man får väl tävla med det om man har en läkare som bekräftat att man behöver dem...?Originally posted by Grahn
kan inte träd och andra växter pippa utan att blanda in oss andra? :MrT: Ja, hur skulle det se ut om vi uppförde oss som träden och gick och småssprutade lite här och där? Man är ute och cyklar och rätt som det är så *splatch* - man har fått en sats i antiktet. :MrT:

manlix
2004-05-10, 22:05
Det skall ju tydligen finnas någon spruta mot pollenallergi som varar i två månader. Kolla det. Det skall jag göra när jag orkar iaf. Har själv pollenallergi. Kliar i ögonen och näsan rinner.

z_bumbi
2004-05-10, 22:08
Originally posted by Chofe
Med rätt hjälpmedel kan man träna ute precis som vanligt.


Iofs tror/vet jag väl att det beror på hur kraftig allergi man har?

Jag vet att det du räknade upp inte hjälper för mig t ex, jag kräver lite kraftigare mediciner än så för att i alla fall hoppas på att kunna träna utomhus under värsta pollentiderna.

Grahn
2004-05-10, 22:10
JAM, jo det tror jag nog.

Var det inte bricanyl som var medskyldig till att Bartoll knäckte armen med eller spökar mitt minne?

JAM
2004-05-11, 10:45
Originally posted by Grahn
JAM, jo det tror jag nog.

Var det inte bricanyl som var medskyldig till att Bartoll knäckte armen med eller spökar mitt minne? Hmm, det känns som att det behövs kraftigare saker än en vanlig bricanyl för det? Eller? Det enda bricanyl gör är väl att vidga luftvägarna för astmatikerna? Men det är inte mitt område, så jag kankse är ute och cyklar helt... :D

Tricklev
2004-05-11, 11:05
Originally posted by ivandrago


var står det?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=111697&DocTypeID=7

ops, Cetrizin IVAX har jag ser jag nu:)

rossi
2004-05-11, 11:41
Eller så är man gjord av stål som oss från medelhavet :hbang: :notme:

JJ
2004-05-11, 11:50
Originally posted by manlix
Det skall ju tydligen finnas någon spruta mot pollenallergi som varar i två månader. Kolla det. Det skall jag göra när jag orkar iaf. Har själv pollenallergi. Kliar i ögonen och näsan rinner.

Min polare kör med en spruta varja vår, helt problemfri efter det.

smalisen
2004-05-11, 14:44
Originally posted by manlix
Det skall ju tydligen finnas någon spruta mot pollenallergi som varar i två månader. Kolla det. Det skall jag göra när jag orkar iaf. Har själv pollenallergi. Kliar i ögonen och näsan rinner.

Jag har FET pollenallergi och jag har gåt "immunterapi" i fyra år. Längen brukar variera från 3 till 5 år. Det du snackar om är kanske cortisonsprutor som används vid akuta fall. Har för mig att det går bra att ta ändå, fast i mindre mängder. Ska dessutom fungera bra... ?

randig
2004-05-11, 15:52
cortison spruta e väl inte så bra för kroppen va?


e det nån mer än jag som får skit ont i halsen av pollen?

smalisen
2004-05-11, 16:20
Originally posted by randig
cortison spruta e väl inte så bra för kroppen va?


e det nån mer än jag som får skit ont i halsen av pollen?

Vet inte riktigt, men blanda inte ihop det med cortisol.

Pressarn
2004-05-11, 16:52
Originally posted by randig
cortison spruta e väl inte så bra för kroppen va?


e det nån mer än jag som får skit ont i halsen av pollen?
Kortison bör bara tas om man har riktigt stora problem.
Ja... jag får också ont i halsen av pollen, har alltid trott att jag var ensam om det :D

Grahn
2004-05-11, 16:53
Massa skrot som dras ner i luftrören och fastnar i flimmerhåren och irriterar, klart man får ont i halsen.

hobbitar
2004-05-11, 16:59
Nån som kan skriva sympmtomen på pollenallergi?

Jag vet inte ifall jag har det, men nu har jag varit snuvig i ca 2 veckor och varje morgon när jag vaknar är mina ögon röda och kliar + att dom är variga. Men pollenallergi har man väl inte ont av inomhus?

Grahn
2004-05-11, 17:00
Originally posted by hobbitar
Nån som kan skriva sympmtomen på pollenallergi?

Jag vet inte ifall jag har det, men nu har jag varit snuvig i ca 2 veckor och varje morgon när jag vaknar är mina ögon röda och kliar + att dom är variga. Men pollenallergi har man väl inte ont av inomhus?

10 mot 1 på att du e allergiker är jag rädd.
Känns som en förkylning.

Arne Persson
2004-05-11, 17:01
Jag hade brutala pollenproblem (nysningar, kliande och igengrodda ögon, andningsbesvär mm) till för ett antal år sedan. Dessa slutade egendomligt tvärt. Jag frågade min dåvarande ex. vad det berodde på. Jag följande förklaring. Mitt ex. hade läst medicin ett antal år och börjat intressera sig för akupunktur (klassisk). Hon hoppade på en sådan utbildning också. Självklart blev undertecknad testdocka och nåldyna. Hon berättade att hon hade testat med att stimulera ett flertal "allergipunkter". Det otroliga är att jag inte sedan dess tagit något som helst mot pollenallergin. Jag fattar fortfarande inte vad som hände.

Fatalist
2004-05-11, 17:51
Loratadin, lite billagare sorts Clarityn :thumbup:

randig
2004-05-11, 19:05
e inte cortison o cortisol samma sack? det var nån som skrev det förut när ja fråga om min föredetta axel skada

Keirin
2004-05-11, 20:26
Originally posted by Arne Persson
Jag hade brutala pollenproblem (nysningar, kliande och igengrodda ögon, andningsbesvär mm) till för ett antal år sedan. Dessa slutade egendomligt tvärt. Jag frågade min dåvarande ex. vad det berodde på. Jag följande förklaring. Mitt ex. hade läst medicin ett antal år och börjat intressera sig för akupunktur (klassisk). Hon hoppade på en sådan utbildning också. Självklart blev undertecknad testdocka och nåldyna. Hon berättade att hon hade testat med att stimulera ett flertal "allergipunkter". Det otroliga är att jag inte sedan dess tagit något som helst mot pollenallergin. Jag fattar fortfarande inte vad som hände.

Jasså! Min syrra kan ju akupunktur! Vart stack hon dig? Jag är ju livrädd för nålar men, men. Jag får väll stå ut eller tuppa av. Syrran lärde sig akupunktur i sin sjukgymnastutbildning.

Min morsa hade också pollenallergi men det försvann helt mirakulöst utan förklaring.

Sen har jag en kompis i cykelklubben blev pollenallergifri under den tiden hon inte var vegiterian. Sen började hon äta kött igen och då kom allergin tillbaka.

Själv knaprar jag Clarityn. Men konditionen påverkas ändå. Jag har sett många (amatör)cyklister dra en inhalator på startlinjen innan tävling.

Jag har pratat om sprutor med läkaren men biverkningarna kan vara skadande.

Jag tror inte att jag har astma. Men jag blir slemmigare i halsen och snorigare än de flesta cyklister jag känner.

Innan jag åt clarityn åt jag Polaramin Prolungatutum men den blev jag trött av och sov en hel sommar:sleep:

Arne Persson
2004-05-11, 21:40
Originally posted by Keirin


Jasså! Min syrra kan ju akupunktur! Vart stack hon dig? Jag är ju livrädd för nålar men, men. Jag får väll stå ut eller tuppa av. Syrran lärde sig akupunktur i sin sjukgymnastutbildning.

Min morsa hade också pollenallergi men det försvann helt mirakulöst utan förklaring.

Sen har jag en kompis i cykelklubben blev pollenallergifri under den tiden hon inte var vegiterian. Sen började hon äta kött igen och då kom allergin tillbaka.

Själv knaprar jag Clarityn. Men konditionen påverkas ändå. Jag har sett många (amatör)cyklister dra en inhalator på startlinjen innan tävling.

Jag har pratat om sprutor med läkaren men biverkningarna kan vara skadande.

Jag tror inte att jag har astma. Men jag blir slemmigare i halsen och snorigare än de flesta cyklister jag känner.

Innan jag åt clarityn åt jag Polaramin Prolungatutum men den blev jag trött av och sov en hel sommar:sleep:

Det är stor skillnad på klassisk och västerländsk akupunktur. Sjukgymnasterna lär sig oftast akupunktur i smärtlindrande syfte. Jag minns inte vilka punkter som hon stack mig på. Jag vet bara att hon idag är erkänt duktig.

Akerhage
2015-03-19, 10:26
Har skiten dragit igång nu eller (Göteborg)....Varit halvt död hela veckan och fungerar om det kan vara därför?
Edit: Oj, gammal tråd som dessutom låg i fel forum-del, jag postar i en mer relevant tråd

monsterhaj
2015-03-19, 19:50
Har skiten dragit igång nu eller (Göteborg)....Varit halvt död hela veckan och fungerar om det kan vara därför?
Edit: Oj, gammal tråd som dessutom låg i fel forum-del, jag postar i en mer relevant tråd

Ja, det har börjat. Måttliga halter al och låga halter hassel.
http://pollenrapporten.se/prognoser/goteborg.4.67f7c5a013d827ecb4c349.html

Har känt av det till och från de senaste två veckorna.