handdator

Visa fullständig version : (Trolig) Bicepstendinit, aldrig bättre?


Raesmus
2018-12-10, 07:52
Hej på er,

Tränade ganska hårt under våren, 4-5 gånger i veckan med både styrketräning och crossfit. Började i somras med kraftiga smärtor i vad jag upplevde var vänster axel. Blev värre och värre, kunde knappt ta av mig tröjan själv, kunde inte lyfta min son etc.

Så jag pausade träningen, gick till en sjukgymnast som kände och klämde lite och fastslog att det var bicepssenan som var problemet. Genomgick 4 st stötvågsbehandlingar utan resultat. Fick därefter ett sjukgymnastikprogram som följdes i 6 veckor, detta också utan resultat. Fick sedan akupunktur för 3 veckor sedan, vilket faktiskt fick bort smärtan till stor del till min stora glädje.

Dock finns det inga tider förän efter jul, så jag bestämde mig för att prova gå till gymmet. Lo and behold, efter 2 pass på 30-40% vikter är jag tillbaka på ruta 0 och kan efter passet i morse inte lyfta armen över axelhöjd p.g.a smärtan.

Vad ska jag göra? Är det operation jag ska försöka få till? Har ni tips?

Tacksam för svar

CoKEmaN
2018-12-11, 14:28
Tendinopatier brukar man sällan operera, de få opererade bicepstendinopatier som jag träffat har alla gjort en tenotomi, alltså att man kapar senan.
Jag skulle nog inte rekommendera operation i alla fall, utan fortsätt med fysioterapi och be om hjälp med råd kring belastning vid återgång till träning.

Var bor du? Ålder?

Scratch89
2018-12-11, 19:51
Senbesvär brukar generellt vara långvariga, och även rehabiliteringen tar tid. Inte jättebra evidens för att operera jämfört med riktad fysioterapi. Det kan ju också vara annat som gör ont än bicepssenan.

Jag undrar också var du bor.

Raesmus
2018-12-12, 12:26
Tendinopatier brukar man sällan operera, de få opererade bicepstendinopatier som jag träffat har alla gjort en tenotomi, alltså att man kapar senan.
Jag skulle nog inte rekommendera operation i alla fall, utan fortsätt med fysioterapi och be om hjälp med råd kring belastning vid återgång till träning.

Var bor du? Ålder?

Senbesvär brukar generellt vara långvariga, och även rehabiliteringen tar tid. Inte jättebra evidens för att operera jämfört med riktad fysioterapi. Det kan ju också vara annat som gör ont än bicepssenan.

Jag undrar också var du bor.

Jag bor i Skåne och är 29 år gammal.

Ni verkar veta vad ni pratar om, jag får väl helt enkelt fortsätta med de övningar jag fått även om jag inte känner att de träffar riktigt rätt.

Såklart svårt att säga, men tror ni att t.ex bänka eller militärpressa med endast stång kommer hjälpa, eller kommer det bara reta upp skadan i fråga? Det program jag fått har inte denna typen av övningar inkluderade.

CoKEmaN
2018-12-12, 21:07
Med endast stång säger inte så mycket när man inte vet riktigt vad ditt max är i vanliga fall, är det 50kg i bänk eller 150..
Just djupa bänkpressar borda kunna irritera senan i bottenläget, då den sträcks ut över axelleden, men är det tillräcklig låg belastning eller få repetitioner så kanske det inte gör någon skada.. Om du redan har en fysioterapeutkontakt så tycker jag du ska lyfta frågorna med denna, då han/hon har haft lyxen att även undersöka dig.. :)
Angående axelpressar så är jag osäker, lämnar det till någon som kan det bättre än mig. :)

Scratch89
2018-12-14, 10:05
Vad har du fått för övningar? I övrigt:
https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/

Raesmus
2018-12-21, 20:36
Med endast stång säger inte så mycket när man inte vet riktigt vad ditt max är i vanliga fall, är det 50kg i bänk eller 150..
Just djupa bänkpressar borda kunna irritera senan i bottenläget, då den sträcks ut över axelleden, men är det tillräcklig låg belastning eller få repetitioner så kanske det inte gör någon skada.. Om du redan har en fysioterapeutkontakt så tycker jag du ska lyfta frågorna med denna, då han/hon har haft lyxen att även undersöka dig.. :)
Angående axelpressar så är jag osäker, lämnar det till någon som kan det bättre än mig. :)

Sant! Jag bara kände att den fysioterapeut jag fått inte har riktigt den förståelsen för styrketräning som jag önskat.

Troligt 1RM var i somras runt 85-90, testade aldrig men gjorde 5or på 75. Körde idag 6-8 reps, 5 set på 50 och det kändes bra, faktiskt ingen känning alls i senan! Har dock ändrat tekniken en del, jag hade förut en tendens att komma "högt" med stången (släppa axlarna uppåt öronen typ) och längre ut med armbågarna, men nu försöker jag att låta bli det och det känns mycket stabilare i hela lyftet.

Vad har du fått för övningar? I övrigt:
https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/

Ptja, vet inte riktigt vad de heter men ska försöka förklara. (Varning för usla förklaringar)


Ligga i childs pose och med armarna utsträckta och lyfta armen uppåt taket
Ligga på rygg på en bänk med 2-4 kg hantel i handen och sträcka ut i nedre läget, och gå som en halvmåne längs med kroppen upp mot taket.
Ligga på mage med armarna sträckta ovanför huvudet med 1-2 kg hantel, och föra armarna i horisontell led bak över rumpan, hela tiden med armarna utsträckta (typ, bröstsim fast ännu längre ROM?) och tillbaka igen.
Stå i planka på sidan, släppa spänning i axeln och pressa upp igen.
Ligga på rygg med skuldrorna bakåtdragna, en 2-3 kg hantel i handen som i hantelpress, och utföra hantelpress med endast axeln för att sedan återgå till utgångsläge.


Gjorde mitt bästa, hoppas du får en liten bild av det! Har själv lagt in facepulls, typ 3*15 med väldigt låg vikt som jag gillar att köra när jag gymmar. Något annat du rekommenderar?

Ska läsa igenom artikeln du länkade, tack för tipset!

Rikard Jansson
2018-12-21, 20:48
Strikta långsamma tricepsextensions liggande med rak stång fixade samma problem för mig även om jag tror att annan stretch av armhåla/coracobrachialis/långa triceps kan funka :)

Raesmus
2018-12-26, 19:45
Läst artikeln om axelskador och absolut intressant läsning. Kanske kan testa några av övningarna som exempelpersonen fick utföra och hoppas att det ger något.

Just nu är jag hopplöst förtvivlad eftersom ingenting verkar bli bättre, jag har lika ont som dagen jag gick till sjukgymnasten för första gången, den enda skillnaden är att jag har tappat 40% i alla lyft. Sa upp gymkortet idag efter att jag inte kunde lyfta grabben utan att få ont så att jag kved. Detta efter att jag kört 3*8 press med stången och superstrikt teknik enligt konstens alla regler, så axeln är uppenbarligen helt förstörd.

Har gjort allt vad sjukgymnasten bett mig göra, men det enda det gett mig är tusentalskronor i utebliven inkomst för besök på kliniken under arbetstid. Ursäkta för ranten, upppskattar den input jag fått väldigt mycket!

Strikta långsamma tricepsextensions liggande med rak stång fixade samma problem för mig även om jag tror att annan stretch av armhåla/coracobrachialis/långa triceps kan funka :)

Utveckla gärna resonemanget till hur det påverkar :) Provade med kvastskaft innan och kunde knappt få bak armarna eftersom det klämde till i axeln när jag kom en bit bakåt. Kanske är tanken att man ska arbeta upp ROM genom smärtan?

RassK
2018-12-26, 20:39
Jag har haft bicepstendinos i ~10 år. Det som hjälpt mig är att undvika för hög volym med strikta pressar över huvudet, djupa pressar som dips och en jävla massa facepulls/utåtrotationer. Dagligen. Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.

Raesmus
2018-12-26, 21:14
Jag har haft bicepstendinos i ~10 år. Det som hjälpt mig är att undvika för hög volym med strikta pressar över huvudet, djupa pressar som dips och en jävla massa facepulls/utåtrotationer. Dagligen. Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.

Åfan. Tråkigt att höra att det aldrig blir bättre. Känns tråkigt att det ska vara så enkelt att skada sig för livet, så smygande dessutom.

Tack för tipsen! Har en del träningspartners som också oroar sig för liknande problem efter att de sett hur det drabbade mig, så kommer definitivt dela med mig av detta till dem.

God jul på dig förresten!

Raesmus
2018-12-28, 23:22
Jag har haft bicepstendinos i ~10 år. Det som hjälpt mig är att undvika för hög volym med strikta pressar över huvudet, djupa pressar som dips och en jävla massa facepulls/utåtrotationer. Dagligen. Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.

Förresten, har du någonsin fått kortisonsonspruta för detta? Min sjukgymnast ville boka in mig på det eftersom inget annat har fungerar, men i länken som Scratch89 visade står det att man kanske bör undvika detta eftersom det kan försvaga istället. Trots att jag inte planerar att fortsätta träna överkroppen så vill man inte riskera att göra det hela värre i onödan.

oldman
2018-12-29, 08:14
Jag bara kände att den fysioterapeut jag fått inte har riktigt den förståelsen för styrketräning som jag önskat.


Jag tror vi behöver det här citatet på en t-shirt.
Det börjar bli en vardag för de flesta på det här forumet.

RassK
2018-12-29, 15:45
Förresten, har du någonsin fått kortisonsonspruta för detta? Min sjukgymnast ville boka in mig på det eftersom inget annat har fungerar, men i länken som Scratch89 visade står det att man kanske bör undvika detta eftersom det kan försvaga istället. Trots att jag inte planerar att fortsätta träna överkroppen så vill man inte riskera att göra det hela värre i onödan.

Nej, vill inte ha svagare senor eller snabba lösningar. Jag står hellre ut med smärtan jag orsakat mig själv och jobbar på att stärka dem istället samt undvika saker som sliter onödigt på dem.

Scratch89
2018-12-29, 15:58
Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.

Fast det där stämmer ju inte.

RassK
2018-12-29, 16:13
Fast det där stämmer ju inte.

Tack för ditt bidrag till konversationen.

Scratch89
2018-12-30, 14:59
Tack för ditt bidrag till konversationen.

Nu har jag ju varit delaktig i konversationen tidigare i tråden, vilket du kanske kan se. Är det något av det som du har invändningar emot?

För det andra är det ju inte sant det du skriver, så frågan är ju vad det du skriver bidrar med. Nej, såna här besvär är inte alltid kroniska, snarare tvärtom. Däremot är det såklart sämre prognos ju längre tid man haft besvär och ju mindre benägen man är att t.ex ändra sitt sätt att träna eller jobba med det man nu behöver jobba med, oavsett om det är styrka, rörlighet, rörelsekontroll osv.

Raesmus
2019-01-02, 22:13
Tänkte köra en liten update eftersom det finns lite folk som skrivit och så i tråden.

Var hos en naprapat idag för en second opinion, och denne såg lite annat än vad den första såg. Vid filmning av ryggen bakifrån, så kunde han se att min vänstra skuldra (problemsidan) var i stort sett hel still då jag höjde händerna från midjehöjd till ovanför huvudet, medans höger skuldra följde med och stöttade upp. Då vänster skuldra inte stöttat som den borde, har andra muskler tagit över och därmed blivit överansträngda eftersom jag kört många reps och ganska tungt.

Fick ett nytt sjukgymnastikprogram som jag ska köra ett par veckor innan uppföljning, och jag ska avboka kortisonsprutan.

Scratch89
2019-01-05, 11:01
Tänkte köra en liten update eftersom det finns lite folk som skrivit och så i tråden.

Var hos en naprapat idag för en second opinion, och denne såg lite annat än vad den första såg. Vid filmning av ryggen bakifrån, så kunde han se att min vänstra skuldra (problemsidan) var i stort sett hel still då jag höjde händerna från midjehöjd till ovanför huvudet, medans höger skuldra följde med och stöttade upp. Då vänster skuldra inte stöttat som den borde, har andra muskler tagit över och därmed blivit överansträngda eftersom jag kört många reps och ganska tungt.

Fick ett nytt sjukgymnastikprogram som jag ska köra ett par veckor innan uppföljning, och jag ska avboka kortisonsprutan.

Bra! Hoppas att det blir bättre.

Anders The Peak
2019-01-05, 13:16
Tänkte köra en liten update eftersom det finns lite folk som skrivit och så i tråden.

Var hos en naprapat idag för en second opinion, och denne såg lite annat än vad den första såg. Vid filmning av ryggen bakifrån, så kunde han se att min vänstra skuldra (problemsidan) var i stort sett hel still då jag höjde händerna från midjehöjd till ovanför huvudet, medans höger skuldra följde med och stöttade upp. Då vänster skuldra inte stöttat som den borde, har andra muskler tagit över och därmed blivit överansträngda eftersom jag kört många reps och ganska tungt.

Fick ett nytt sjukgymnastikprogram som jag ska köra ett par veckor innan uppföljning, och jag ska avboka kortisonsprutan.

Bra! Hoppas att det blir bättre.

Du kanske kan förklara för oss övriga om stycket som jag har fetmarkerat Hur det kommer sig att den beter sig som den gör...

Scratch89
2019-01-05, 17:18
Du kanske kan förklara för oss övriga om stycket som jag har fetmarkerat Hur det kommer sig att den beter sig som den gör...

Nu vet jag ju inte om det faktiskt var så eller bara något naprapaten sa, men att den påverkade skuldran rör sig annorlunda och/eller sämre än den friska är rätt så vanligt. Däremot är det ju aldrig bom stopp utan att påverka rörligheten, men det kan vara en dålig uppåtrotation eller att skulderbladet sitter i en sämre position från början vilket försämrar hävarmar och ökar risken för inklämning. Det kan ju bero på flera saker, jag skrev nyligen i en annan tråd:

Det kan ju vara så att ditt skulderblad sitter sämre på höger sida jämfört med vänster, antingen för att det är så du ser ut (genetiskt), för att du har någon nervpåverkan ut i skuldran, eller för att du är svag eller har dålig rörelsekontroll och/eller styrka i musklerna som håller skulderblad och axelled på plats.

Ofta kan sånt här ses redan i viloläge, men beroende på vad som är fel kanske det kommer fram i rörelse, under belastning eller i vissa positioner. Förhoppningsvis görs det tester för att försöka komma så nära sanningen som möjligt gällande vad som är problemet.

Eftersom du beskriver det som att skuldran sitter fel redan från början är det säkert ett problem med själva aktiveringen (och styrkan?) i stabiliserande muskulatur. Det låter som att du vid belastning och under rörelse har svårt att hålla skulderbladet på plats. Det kan leda till minskat utrymme subakromiellt och i förlängningen antingen inklämningsbesvär eller överbelastning av vissa strukturer.

Nu har jag ju inte undersökt dig men det som först behövs göras (förutom att kolla om det är nervpåverkan) är att försöka komma komma fram till om det är skulderbladet som släpper vid vertikala pressar och drag, eller om det är överarmen som dras uppåt. Det är väldigt vanligt att det fokuseras mycket på t.ex utåtrotatorerna för att stabilisera axelleden när problemet sitter runt skulderbladet.

Av det du beskriver skulle jag nog försöka hitta en eller ett par-tre saker att arbeta med för skulderbladet. Kan vara att arbeta mer med nedre trapezius och serratus anterior då dessa är båda uppåtrotatorer av skulderbladet. Det kan handla om rörelsekontroll där du får se till att lära om hur du aktiverar och förflyttar armen med hjälp av skulderbladet.




kkNnc6ssbPI