handdator

Visa fullständig version : Postnord


leo1
2018-12-09, 15:54
Hur illa är det? Kommer behöva skicka lite grejer vid jul.

Kommer ihåg jag läste en artikel som fick mej att skratta av Alex schulman(gillar han inte) om postnord. Sen verkar det utvecklats till en beef mellan schulman och postnord.

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/vi-lever-i-postnord-samhallet-en-tid-dar-ingen-langre-kan-lita-pa-nagot/

"Och i kommentarsfältet, där svenskarna återger sina upplevelser från Postnord – ett hat av sällan skådat slag. Jag läser kommentarerna om försvunna paket, om missade läkartider, om betalningsanmärkningar på grund av försenad post, om försvunna kontanter, om stulna datorer och jag tänker:
Den här tonen. Denna bibliska vrede. Har svenskarna någonsin varit så här arga? Jag menar, historiskt? På något?"

Svar från postnord :

"Alex, när vi själva tittar på vår verksamhet är den verkligen inte utan problem. Våra 20 000 medarbetare jobbar varje dag och natt med att se till att alla 10 miljoner människor i hela Sverige kan få sina brev och paket i tid. Men det är inte utan utmaningar som vi kämpar med att klara av att hantera de 142 miljoner paket och fem miljarder brev som sorteras och levereras av oss varje år. Utmaningen är både att antalet brev blir färre och att antalet paket blir fler."

https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/postnord-forlat-alex-schulman-att-vi-ar-sa-usla-att-du-aldrig-har-haft-problem/

Rahf
2018-12-09, 16:10
Ja, PostNord är väldigt långt ifrån perfekta. Nej, de är inte så dåliga som folk påstår.

Alex Schulman är en pajas med såna Östermalm-fasoner att jag automatiskt blir irriterad när jag läser något han skrivit.

panzerpig
2018-12-09, 16:14
Postnordkorea som vissa säger

leo1
2018-12-09, 16:29
Ja, PostNord är väldigt långt ifrån perfekta. Nej, de är inte så dåliga som folk påstår.

Alex Schulman är en pajas med såna Östermalm-fasoner att jag automatiskt blir irriterad när jag läser något han skrivit.

Höjden var när schulman var tillsammans med Katrin Zytomierska. Hon har gjort några ytterst tveksamma utlåtanden.

Bärsärk
2018-12-09, 16:30
Jag vet inte exakt vad folk på PostNord tjänar men skulle chansa på att de är ganska underbetalda och jobbet är inte det bästa. Har själv arbetat på en konkurrerande budfirma och ja det är ju inte världens roligaste kanske.

Jag förstår inte hur folk kan förvänta sig folk att göra skitjobb till skitbetalt, hela serviceyrket är ju under enorm press. Allt ska vara så billigt som möjligt (helst gratis) , ha så bra öppettider/leveranstider (helst dygnet runt) och så snabbt som möjligt (helst direkt)

Tänk om 50 år då kommer folk undra hur fan vi kunde klara oss när butikerna bara hade öppet till 23 på kvällen. Eller varför vi accepterade att de tog 1 dag för något paket att komma hem till dörren!

Angel
2018-12-09, 16:42
Underbetalda vet jag inte, men det är många som jobbat på postterminalerna i hela sitt yrkesliv, eftersom det var ett ”lätt” jobb att få.

rosto
2018-12-09, 16:45
För mig har de haft för hög felprocent för att jag bara skall avfärda allt som "otur". Senast slarvade de bort en dykardräkt för omkring 20 tkr för mig. Jag gjorde en reklamation och fick svaret att det kommer att dröja flera veckor, just då hade de 30 000 reklamationsärenden att jobba med. Till min förvåning så kom dräkten fram efter tre månader och allt löste sig men jag fick halva dyksäsongen förstörd.

Jag skickar även en del gods via jobbet, både små paket och stora maskindelar som väger flera ton. DHL får oftast uppdraget och de har aldrig misslyckats trots flera hundra försändelser.

Postnord har en del att jobba med, ursäkten att de har "mycket att göra" köper jag inte tio år senare särskilt när det finns andra aktörer som lyckas till fullo.

StarkaUlf
2018-12-09, 17:08
Aldrig haft något större problem med dom. Peppar peppar.

Starke75an
2018-12-09, 17:42
Postnordkorea som vissa säger
Eller postnordlotteriet.

Alexton
2018-12-09, 17:52
Det värsta jag varit med om var att försöka skicka saker från Sverige till Frankrike. Kombinationen av Postnord och La poste gjorde det enklare att bara flyga till Sverige och hämta saker samt flyga tillbaka.

Wain
2018-12-09, 18:37
Ja, PostNord är väldigt långt ifrån perfekta. Nej, de är inte så dåliga som folk påstår.

Jo, de är minst lika dåliga som folk påstår.

r3mpuh
2018-12-09, 18:40
http://www.bilddump.se/bilder/20181209183232-217.182.196.124.jpg

Bob90
2018-12-09, 18:47
Som privatperson har jag blivit drabbad av borttappat paket (spårbart!!!!) vid två separata tillfällen totalt. De kunde inte lokalisera paketen och jag fick därmed både betala returfrakt i onödan och fick ej tillbaka pengarna för mina köp som jag ville returnera :)
Kuvert (jag har nog max skickat 10-20 st sammanlagt dock) har jag aldrig haft problem med.

När jag jobbade som vaktmästare på ett företag där jag skickade ut ca 1000 kuvert och 10-20 paket om dagen så märkte man det i mycket större utsträckning, gick iafl aldrig mer än ett par veckor utan att något hamnade fel, blev förstört eller försvann. Viktiga paket och handlingar skickade vi alltid med vårt egna bud i första hand, Schenker eller DHL i andra hand.

leo1
2018-12-09, 18:48
Posten borde vara nåt som inte kunde privatiseras.

För rikets säkerhet eller liknande.

Bob90
2018-12-09, 19:09
Posten borde vara nåt som inte kunde privatiseras.

För rikets säkerhet eller liknande.

Postnord är ju inte "privatiserat". Det är statligt ägt av Danska respektive Svenska staten, där Sverige innehar "ägandemajoritet" med X %.

leo1
2018-12-09, 19:37
Postnord är ju inte "privatiserat". Det är statligt ägt av Danska respektive Svenska staten, där Sverige innehar "ägandemajoritet" med X %.

Vad var det som gick snett när Posten blev Postnord då? Mer slimmat företag och brist på kompetent personal?

Don H
2018-12-09, 19:43
Vad var det som gick snett när Posten blev Postnord då? Mer slimmat företag och brist på kompetent personal?

Slimmad personalstyrka för att kunna betala höga pensioner till de anställda i Danmark.

leo1
2018-12-09, 19:50
Slimmad personalstyrka för att kunna betala höga pensioner till de anställda i Danmark.

Skandal!

Jag var in och jobbade på ett liknade företag som extra 2 månader innan jul. Personalen blev behandlad som skit. Fast det var simpla arbetsuppgifter är det lätt att göra fel som ny. Det var stor omsättning på personal så det var alltid nya.

Klassiker:

podjW2t3wLU

markusswe
2018-12-09, 20:05
Maud Olofsson lade grunden till det PostNord vi har idag. En total slakt av det som tidigare har varit ett stabilt och pålitligt företag.

Scratch89
2018-12-09, 20:14
Maud Olofsson lade grunden till det PostNord vi har idag. En total slakt av det som tidigare har varit ett stabilt och pålitligt företag.

Hur då menar du?

Bob90
2018-12-09, 22:09
Vad var det som gick snett när Posten blev Postnord då? Mer slimmat företag och brist på kompetent personal?

Har ingen detaljinsyn, men det blev tydligen en ganska stor skillnad efter att svenska Posten slogs ihop med danska Postnord. Detta skedde dock "redan" 2009 och jag började jobba med post först 2013, så har inte personlig erfarenhet som "yrkesperson" av skillnaden från före/efter 2009.

markusswe
2018-12-09, 22:59
Hur då menar du?

Hon var drivande i sammanslagningen av svenska och danska posten = PostNord. En affär som kostat Sverige otroligt mycket pengar pga den extremt blödande danska delen. Detta har genom åren tvingat den svenska delen till enorma nedskärningar gällande antalet brevbärare/chaufförer. Personalen har fått orimliga arbetsförutsättningar vilket såklart genomsyrat företagets arbetsmoral/gnista.

High1ander
2018-12-09, 23:46
Har både bra och dåliga erfarenheter från postnord.

Det dåliga är t.ex. att de inte har koll på paket, när man ringer får man vänta i evigheter och man når oftast inte en "vuxen" person på första försöket, utan måste kopplas runt fem gånger innan någon fattar vad som gått fel med leveranser, osv...

Har t.ex. varit med om:
Paket som ska skickas 12 mil i Sverige tagit 14 arbetsdagar att få fram och som man halvt tappat bort (inget litet packet heller, utan ca 200+kg och 2x2meter...)

Att de räknat fel på tullkostnad så även fast man betalat så har de inte skickat...


Annars så är de man ofta möter som chaffisar väldigt trevliga och duktiga förare, så den biten är bra på postnord.

Samtidigt, så tycker jag man får numera förvänta sig att posten kommer bli sämre, det skickas inte alls lika många "simpla vykort och brev" utan det blir mer komplicerade paket, men det jobbet ska göras på samma mängd eller mindre mängd timmar/personal... Jag tycker t.ex. att vi snart absolut inte behöver post-utdelning 5 gånger i veckan, utan 2-3st är helt lagom. Det är liksom ändå inte "postnord" man använder om saker är akut och måste fram nästa dag, osv... Jag ser också hellre att man sparar på miljön om man kan minska och utkörningar osv. Viktigare för mig att paketen kommer fram än att brevbäraren kommer fram varje dag men har tappat bort hälften av paketen...

Bob90
2018-12-10, 00:46
Apropå detta https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPyPgo/postnord-bil-kor-pa-e20-med-oppna-dorrar :D

ccm
2018-12-10, 10:09
Det är inte speciellt konstigt att PostNord förlorar kunder till tyska konkurrenter som Schenker och DHL. Nu håller inte heller de speciellt hög kvalitet, men sämre godshantering än PostNord är svårt att ha.

Bob90
2018-12-10, 12:38
Det är inte speciellt konstigt att PostNord förlorar kunder till tyska konkurrenter som Schenker och DHL. Nu håller inte heller de speciellt hög kvalitet, men sämre godshantering än PostNord är svårt att ha.

Var är det du tycker att Schenker och DHL brister? Kanske särskilt Schenker.

exevision
2018-12-10, 21:05
Personligen tycker jag Postnord sköter sig bättre än både DHL och schenker/privpak. DHLs förseningar har ställt till det ofta på jobbet. Schenker/privpak skickar hela buntar/lådor med paket fel. Postnord är inte felfria, men för MIG så har det fungerat bra.