handdator

Visa fullständig version : Favoriten på Julbordet 2018!


Ozziking
2018-12-08, 11:37
Snart dags igen! Har era favoriter ändrats något? Eller do they remain the same? *drool*

Några nya tankar och planer inför denna jul? Eller blir det traditionellt firande som alla andra år? :)

Kommer du frossa i alla godheter? Eller kommer du att vara vaksam med ditt intag även under denna högtid? :cool:

Shoot!

pepplez
2018-12-08, 11:41
Russinvörtbröd med Bregott, julskinka och sötstark senap är det bästa. Tycker överlag julbord är överskattat och har inga problem att äta med måtta.

Magnus N
2018-12-08, 11:48
Lutfiskpudding, Janssons, alla sorters sill


Lämnar nojandet och hjärnspökena till andra att ha ångest över

stridis
2018-12-08, 12:02
Någon låda skall ju ingå som tillbehör till skinkan och köttbullarna. Helst morotslåda men potatismoslåda går också finfint.

Diomedea exulans
2018-12-08, 12:09
Mormors köttbullar var min favorit! Fast nu är mormor död, så jag säger vörtbröd.

Förstår inte det här med folk som säger att russin förstör grejer. Russin förhöjer allt.


Några nya tankar och planer inför denna jul? Eller blir det traditionellt firande som alla andra år? :)

Har en femårig brorson så en får la köra på en hyfsat traditionell jul för hans skull. Han har blivit gammal nog att älska att öppna paket osv.

Tycker överlag julbord är överskattat och har inga problem att äta med måtta.
+1, random besök på random kebabhak skänker mig större oral njutning än de bästa av julbord.

King Grub
2018-12-08, 12:25
En riktigt dallrande aladåb.

https://i.imgur.com/BxG30FX.jpg

An Iron Soul
2018-12-08, 12:35
Gravad lax med hovmästarsås. Gärna med dillstuvad potatis.
Men det hade varit att tänja på traditionen. Julskinka med knäckebröd är alltid gott.

Don H
2018-12-08, 12:40
Skinkmacka på vörtbröd UTAN russin i.
Sen sillsallad, sillsallad och sen lite mer sillsallad.

Xead
2018-12-08, 14:16
Russinvörtbröd med Bregott, julskinka och sötstark senap är det bästa. Tycker överlag julbord är överskattat och har inga problem att äta med måtta.

Exakt samma här. Erbjuds det någon god sill så slinker det väl ner några extra bitar, kanske. :)

Lafayette
2018-12-08, 14:21
"Vörtbröd, smörhögar, pastejer, insaltad grisknorr, griljerat svinhuvud, lutfisk, julöl, mumma, skimrande röd julost, gravad strömming, hela ansjovisar, varmrökt lax med majonnäs, svensk och skånsk skinka, leverpastejer, långkål, brunkål och rödkål, julgädda, whiskycheddar, korv i alla former, sjuskinnsgröt, sylta, dopp i grytan. Det blir rusning efter grisfötterna! Fikon, revbensspjäll, sillsallad, inlagda sillar, sardiner, aladåber, grönsaltad bringa, äggost, delikatesskroppkakor – och blodkorvar."

Kommer slå på stort i år. Men viktigast är en bra pastej av riktigt bra kvalite. Det är första året jag inte kommer köpa skinka för är så himla trött på smaken av någon anledning. Kanske om jag hittar något riktigt bra senap och bröd till.

Don H
2018-12-08, 14:27
"Vörtbröd, smörhögar, pastejer, insaltad grisknorr, griljerat svinhuvud, lutfisk, julöl, mumma, skimrande röd julost, gravad strömming, hela ansjovisar, varmrökt lax med majonnäs, svensk och skånsk skinka, leverpastejer, långkål, brunkål och rödkål, julgädda, whiskycheddar, korv i alla former, sjuskinnsgröt, sylta, dopp i grytan. Det blir rusning efter grisfötterna! Fikon, revbensspjäll, sillsallad, inlagda sillar, sardiner, aladåber, grönsaltad bringa, äggost, delikatesskroppkakor – och blodkorvar."

Kommer slå på stort i år. Men viktigast är en bra pastej av riktigt bra kvalite. Det är första året jag inte kommer köpa skinka för är så himla trött på smaken av någon anledning. Kanske om jag hittar något riktigt bra senap och bröd till.

Åk till västerslätt och köp skinka om du vill ha bra smak

Lafayette
2018-12-08, 14:30
Det har du rätt i. Verkar vara ett kött-paradis där.

Ett Orm
2018-12-08, 15:00
Lutfisk, revbensspjäll, grisfot och gristunga är det viktigaste.

Bob90
2018-12-08, 16:17
Grönkålen *cupid*

Termy
2018-12-08, 16:35
Efter att jag på norskt arbete fick uppleva tre norska jular och julbord där de knappt äter någonting så kom jag ännu mer att uppskatta allt på ett svenskt julbord. Enda nackdelen när jag slevar på mina IF-måltider som knappt får plats på tallriken är att allt till slut blandar sig så det ser ut som en hög med barnmat.

Ozziking
2018-12-11, 10:13
Jag uppskattar kålen som vi gör väldigt
Mycket. Vi brukar inte överdriva våra julbord, utan har det som vi gillar mest.

Ugnsstekt grönkål
Brysselkål
Rödkålssallad med apelsin & vinegrette
Även stuvad brunkål

Sen såklart, julskinka med senap. Så oerhört gott. Gärna en skiva vört med Julost till.

Vi brukar även ha rom/räkröra på våra ägg. Det är grejer.

Sill i övrigt börjar jag också uppskatta mer och mer. Vuxenpoäng!

Tror detta kommer bli en kul jul!

Kommer släppa på tyglarna och njuta av allt vad det är. Maten särskilt. Sötsakerna är meeh, uppskattar inte det i samma utsträckning.
Möjligtvis en lussekatt och pepparkaka.

No ragrets!

Någon som kommer köra en 10k+ challenge? :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lafayette
2018-12-11, 10:23
Någon som kommer köra en 10k+ challenge? :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Its on!*popcorn*:hbang:

Sheikah
2018-12-11, 19:44
Första icke-vegetariska julbordet på tre år. Funderar på att äta en väldigt liten frukost, ro ca 20-30km innan lunch, äta ett återhämtningsmål till lunch med 80g kolhydrater och 20g protein - sen domdera över julbordet.

Eller, hur ska man annars attackera en ätarmåltid på bästa sett om man tränar ett långpass tidigare på dagen? Tips?

vicarious
2018-12-11, 20:06
Blivit mer och mer kräsen med åren men det mesta på julbordet är ju gott. Risgrynsgröt/ris à la malta är det bästa med julen tycker jag.

Bärsärk
2018-12-11, 21:19
Blivit mer och mer kräsen med åren men det mesta på julbordet är ju gott. Risgrynsgröt/ris à la malta är det bästa med julen tycker jag.

Jag gör egen varje år, blir kanongott och ganska billigt med men tar tid och måste passas på så de inte bränner fast.

vicarious
2018-12-11, 22:02
Jag gör egen varje år, blir kanongott och ganska billigt med men tar tid och måste passas på så de inte bränner fast.

Kan rekommendera att göra den i ugnen.

Don H
2018-12-11, 23:07
kan rekommendera att göra den i ugnen.

+1

Diomedea exulans
2018-12-11, 23:32
Jag har en granne som gör risgrynsgröt i soffan.

Xead
2018-12-12, 06:18
Kan rekommendera att göra den i ugnen.

Passar på att tipsa om riskokaren också. Kokar riset som vanligt. När den går över till värmehållning slår jag i mjölken och låter stå i cirka 45 minuter eller tills all mjölk har absorberats (rör om då och då). :)

Jag har en granne som gör risgrynsgröt i soffan.

Alltid någon som ska vara värst. :naughty:

MackeJuve
2018-12-12, 08:52
1. Ägghalvor
2. Revbensspjäll
3. Köttbullar

martikainen
2018-12-12, 09:42
1. Ägghalvor
2. Revbensspjäll
3. Köttbullar

Äntligen någon med bra smak! *cupid*

StarkaUlf
2018-12-12, 10:50
Topp 5 utan någon rangordning:

Julskinka
Sillsallad
Janssons
Köttbullar (om dom är tillagade på rätt sätt, annars tar jag ägg)
Sill av olika slag


Risgrynsgröt och vörtlimpa räknar jag inte med, det är mest till lunchen *popcorn*

Diomedea exulans
2018-12-12, 11:13
Alltid någon som ska vara värst. :naughty:

Fattar inte riktigt hur det funkar, men tydligen värmer man kastrullen för att sedan svepa in den i tyg och lägga den i soffan på kvällen, soffkuddarna och tyget behåller värmen så bra att man på morgonen har tillagad gröt.

Pokkes
2018-12-12, 11:33
1. Lutfisk (med rätt tillbehör)
2. Grynkorv
3. Omelett
4. Gräddost
5. Jansson med MYCKET ansjovis

sexboy
2018-12-12, 17:01
Tycker inte julmat är speciellt gott men revbensspjäll och skinka på macka brukar vara gott.

Wrenchgirl
2018-12-12, 17:10
Inget julbord utan ägghalvorna med Kalles (Svennes duger också) kaviar. :D

Ozziking
2018-12-12, 22:11
Har aldrig gillat ris a la malta. Vet ej varför. Vill ha risgrynsgröt så klassiskt som möjligt, med sirap, kanel och mjölk. En mandel gömd i gröten.

Vill jag att det ska spice:as till så tillsätter man saffran och russin, en touch av nötkross. Men fortfarande.. Gröt.
__________________________________________________ __________

Hur brukar ni "lägga upp" ert julfirande då? Är det konstant käkande och tjötande med släkten från uppvaknande till läggdags, eller kör ni julbord innan/efter kalle? Vissa kör grötlunch + kvällsjulbord och andra kör tvärtom.

Stora Julefirartråden! :D

Mickee
2018-12-12, 22:22
1. "Sagoefterrätt"
2. Revbensspjäll
3. Hemmabakat tunnbröd med julskinka
4. Janssons
5. Rödbetssallad

Bob90
2018-12-12, 23:35
1. "Sagoefterrätt"
2. Revbensspjäll
3. Hemmabakat tunnbröd med julskinka
4. Janssons
5. Rödbetssallad

Är revbensspjäll julmat? :confused:

HMS Laestander
2018-12-13, 00:37
Hur brukar ni "lägga upp" ert julfirande då? Är det konstant käkande och tjötande med släkten från uppvaknande till läggdags, eller kör ni julbord innan/efter kalle? Vissa kör grötlunch + kvällsjulbord och andra kör tvärtom.

Stora Julefirartråden! :D
Kliver upp i ottan och kör till gymmet för att hinna träna innan jobbet. Jobbar fem timmar, tycker det är supermysigt att jobba Julafton, och när jag har stämplat ut blir det bilen till familjevänner. Parkerar bilen strax innan 15, glider in till Kalle, sen julmat, klapplek och sällskapsspel tills man storknar. :)

På favoritfronten för julmat ändras det nästan ständigt. Brukar bli någon variant av lax, köttbullar, janssons, julskinka, revbensspjäll, och massa annat men beror på vad som bjuds. Brysselkål är ett viktigt inslag och skola icke förglömmas!

Magnus N
2018-12-13, 06:34
Är revbensspjäll julmat? :confused:

alltid stått på julbordet här hemma iaf :)

Pokkes
2018-12-13, 08:35
Är revbensspjäll julmat? :confused:

alltid stått på julbordet här hemma iaf :)

Tjocka revbensspjäll ser jag som en del av julbordet men kanske inte tunna (?)

https://www.spisa.nu/fakta/revbensspjall

1. "Sagoefterrätt"

Vad är detta för spännande? :)

MackeJuve
2018-12-13, 08:44
Tjocka revbensspjäll ser jag som en del av julbordet men kanske inte tunna (?)

https://www.spisa.nu/fakta/revbensspjall



This. Kokta ska de vara också. Alltså, shit vad sugen jag blev på spjäll nu!

MackeJuve
2018-12-13, 08:52
Hur brukar ni "lägga upp" ert julfirande då? Är det konstant käkande och tjötande med släkten från uppvaknande till läggdags, eller kör ni julbord innan/efter kalle? Vissa kör grötlunch + kvällsjulbord och andra kör tvärtom.

Stora Julefirartråden! :D

Upp skapligt(kl. åtta eller nio kanske) för att hinna med ett ostressat pass på gymmet mellan tio och tolv. Är lite seg i skallen efter att ha kört uppesittarkvällen kvällen innan. Sedan hemåt och få en timme eller en och en halv innan det bär iväg till släkten. Käka tämligen omgående där jag lägger stort fokus på det jag verkligen vill ha istället för att ta lite av varje. Det blir Janssons, ägghalvor, spjäll, köttbullar och skinka. Typ. Och massvis av senap.

Kalle ser vi aldrig på och gröt och sådant står jag alltid över. Käkar eventuellt pyttelite efterrätt. Efter julklappsöppningen är folk kvar ett tag innan de framåt kvällen rör sig hemåt och jag får några timmar med familjen. Sedan är julen över :)

Eveline
2018-12-13, 12:40
Utan inbördes ordning:

1. Knäckemacka med skinka. Utan smör men med mosters hemlagade superstarka senap. Så stark att det känns i näsan som wasabi ungefär.

2. Hemlagad sill med massor av rödlök.

3. Västerbottenost.

4. Janssons frestelse gjord på lättmjölk, med extra ansjovis. Gräddad så att ytan är krispig.

5. Julmust. Och då menar jag JULmust. Jag bojkottar påskmust och annat otyg. Musten hör hemma på julbordet, basta.

Mickee
2018-12-13, 15:50
Vad är detta för spännande? :)

Det är typ som Ris à la Malta fast man har sagogryn i istället för grötris. Man har även banan och kan (ska?) ha röd karamellfärg.
Hittar typ inga recept eller bilder på det så heter säkert något helt annat.

Tyvärr slutade de sälja sagogryn i Sverige för ett antal år sedan, så får försöka bunkra på sig det nästa gång man är i Danmark :D

Don H
2018-12-13, 16:50
Heter de sagogryn på danska också?

baktung
2018-12-13, 17:22
Paté är min favorit. Spelar ingen roll vilken egentligen. Leverpastej är jävla fint också.

Mickee
2018-12-13, 17:30
Heter de sagogryn på danska också?

Japp verkar så. Och Sago pearls på engelska

Sökte jag på "Sago pearls pudding" hittade jag massa bilder som liknar det vi har.
Vetefan varför vi har det på julen och varför vi har karamellfärg i dock. Verkar vara en väldigt tropisk efterrätt annars :D

Ozziking
2018-12-16, 21:28
Kliver upp i ottan och kör till gymmet för att hinna träna innan jobbet. Jobbar fem timmar, tycker det är supermysigt att jobba Julafton, och när jag har stämplat ut blir det bilen till familjevänner. Parkerar bilen strax innan 15, glider in till Kalle, sen julmat, klapplek och sällskapsspel tills man storknar. :)

På favoritfronten för julmat ändras det nästan ständigt. Brukar bli någon variant av lax, köttbullar, janssons, julskinka, revbensspjäll, och massa annat men beror på vad som bjuds. Brysselkål är ett viktigt inslag och skola icke förglömmas!

Oh shit! Ändå skönt att avsluta en fullspäckad förmiddag med skönt kvällshäng.

Brysselkål är en riktigt nice smakhöjare (och brytare) :D

Upp skapligt(kl. åtta eller nio kanske) för att hinna med ett ostressat pass på gymmet mellan tio och tolv. Är lite seg i skallen efter att ha kört uppesittarkvällen kvällen innan. Sedan hemåt och få en timme eller en och en halv innan det bär iväg till släkten. Käka tämligen omgående där jag lägger stort fokus på det jag verkligen vill ha istället för att ta lite av varje. Det blir Janssons, ägghalvor, spjäll, köttbullar och skinka. Typ. Och massvis av senap.

Kalle ser vi aldrig på och gröt och sådant står jag alltid över. Käkar eventuellt pyttelite efterrätt. Efter julklappsöppningen är folk kvar ett tag innan de framåt kvällen rör sig hemåt och jag får några timmar med familjen. Sedan är julen över :)

Trevligt! Hur kommer det sig att ni aldrig ser på kalle? Och att du hoppar julgröten?

Vi brukar aldrig ha julgröt riktigt vad jag vet. Min storebror brukar vilja ha en släng på kväll eller morgon men annars lägger vi mest fokus på julbordet.

Japp verkar så. Och Sago pearls på engelska

Sökte jag på "Sago pearls pudding" hittade jag massa bilder som liknar det vi har.
Vetefan varför vi har det på julen och varför vi har karamellfärg i dock. Verkar vara en väldigt tropisk efterrätt annars :D

Du får ta reda på recept och skriva här sen! :cool:

Ozziking
2018-12-16, 21:31
Någon här som kör med det "uråldriga":

Grisfötter
Sylta
Palt
Dopp i gryta (?)
Lutfisk (?)
_______________________________

Förutom allt käk. Vad dricker ni till? Vil ha lite tips förutom julmust. Någon god julöl som rekommenderas?

Don H
2018-12-16, 22:05
Någon här som kör med det "uråldriga":

Grisfötter
Sylta
Palt
Dopp i gryta (?)
Lutfisk (?)
_______________________________

Förutom allt käk. Vad dricker ni till? Vil ha lite tips förutom julmust. Någon god julöl som rekommenderas?

Kör allt utom palt.

Dricka: Carnegie starkporter

Pokkes
2018-12-16, 22:07
Någon här som kör med det "uråldriga":

Grisfötter
Sylta
Palt
Dopp i gryta (?)
Lutfisk (?)
_______________________________

Förutom allt käk. Vad dricker ni till? Vil ha lite tips förutom julmust. Någon god julöl som rekommenderas?

Både kalvsylta och rullsylta + lutfisk är ett måste.

StarkaUlf
2018-12-17, 05:44
Någon här som kör med det "uråldriga":

Grisfötter
Sylta
Palt
Dopp i gryta (?)
Lutfisk (?)
_______________________________

Förutom allt käk. Vad dricker ni till? Vil ha lite tips förutom julmust. Någon god julöl som rekommenderas?

Sylta hade vi förut. Palt har jag aldrig ens hört om på ett julbord och då bor jag ändå i dess hemstad :D

Lafayette
2018-12-17, 10:52
Undra vad man syster som är vegetarian säger om jag köper lite grisfötter. Verkar smarrigt så får se om jag ska testa det.

MackeJuve
2018-12-17, 11:30
Förutom allt käk. Vad dricker ni till? Vil ha lite tips förutom julmust. Någon god julöl som rekommenderas?

Kan tyvärr inte rekommendera någon specifik julöl då jag inte minns vilka som är bra, brukar köpa ett gäng olika varje år. Däremot så kör ju Magnus Uggla "fredagsgroggen" eller vad han nu kallar det på sin Instagram. När Det Vet Du var med så gjorde de en grogg på Fireball och julmust. Den var visst skitgod och jag kan verkligen tänka mig att det är nice trots att jag inte har testat den.

Jag försökte mig på dessa shots under f.g. års juldag: https://www.ellematovin.se/per-morberg-hot-shots-glogg/

Jag har gjort mycket dåligt i mitt liv men frågan är om inte detta är mitt största haveri :D JÄVLAR vad uruselt det blev. Till att börja med så såg de förjävliga ut, grädden blandade sig med det övriga och bildade någon sorts motbjudande sörja. Såg att de jag bjöd på rynkade ansiktet och inte drack upp. Tänkte "hur jävla illa kan det vara?" och sippade lite på en shot. Efter proteinpulver med naturell smak så var det fan det äckligaste jag har smakat. Kände mig tvungen att skölja ur munnen med vatten efteråt. Dagen efter stod det säkert 20 icke uppdruckna shots i lokalen, var endast ett fåtal hjältar till polare som hade druckit upp hela.

Pokkes
2018-12-17, 13:24
Förutom allt käk. Vad dricker ni till? Vil ha lite tips förutom julmust. Någon god julöl som rekommenderas?

Brukar göra dunderglögg varje år, blir riktigt gott (och starkt) men passar ju självklart inte till maten men till adventsmyset :)

https://www.tasteline.com/recept/dunderglogg-nagra-flaskor/

vicarious
2018-12-17, 13:32
Brukar göra dunderglögg varje år, blir riktigt gott (och starkt) men passar ju självklart inte till maten men till adventsmyset :)

https://www.tasteline.com/recept/dunderglogg-nagra-flaskor/

Sån där glögg brukar jag också göra varje jul. Det luktar otroligt gott när den står och jäser. Den blir dock ganska stark så jag brukar faktiskt späda ut den lite.

Zrob
2018-12-17, 14:19
Åt för första gången lammprinskorv i fredags - en höjdare!

Hemi
2018-12-17, 16:03
Kommer bli bönor, + rastafarimat. Småfisk med massor av frukt, bär gränsaker. Butchery, no way.

Zupwtf
2018-12-17, 16:53
Kommer bli bönor, + rastafarimat. Småfisk med massor av frukt, bär gränsaker. Butchery, no way.

Vad roligt det lät :hbang:

MaxTheMarketer
2018-12-17, 18:37
Sill, köttbullar, leverpastej, hårdkokta ägg, rödbetssallad.

Bob90
2018-12-17, 20:31
alltid stått på julbordet här hemma iaf :)
Tjocka revbensspjäll ser jag som en del av julbordet men kanske inte tunna (?)


Se där, är väl min släkt som aldrig haft det då :D

Termy
2018-12-17, 20:44
Kommer bli bönor, + rastafarimat. Småfisk med massor av frukt, bär gränsaker. Butchery, no way.

pic?

Bob90
2018-12-17, 20:50
Kommer bli bönor, + rastafarimat. Småfisk med massor av frukt, bär gränsaker. Butchery, no way.

Haile selassie :d

smerk
2018-12-17, 23:03
Nån som har varit lika idiotisk som jag som tänkt fortsätta deffa under juletider? Har ni isåfall några tips? Behöver typ 2700 kcal för långsam viktnedgång. Att försöka göra periodisk fasta är givet. Det jag gillar mest är typ skinkan, äggen, sillen, köttbullarna och potatisen så det kanske är lugnt kalorimässigt? Det farliga kan nog bli framåt småtimmarna när päronen bjuder på öl.

Don H
2018-12-17, 23:10
En dag lär väl inte sabotera så väldans mycket?
Ät drick och njut.

Hemi
2018-12-18, 00:06
pic?

Kan lägga upp en bild på julbordet sen, just nu 'ter jag bara plockfrukt från bakgården, frutarian utan att direkt vilja det, lol, det ärl dåligt med pengar just nu men det funkar.

smerk
2018-12-18, 00:37
En dag lär väl inte sabotera så väldans mycket?
Ät drick och njut.

Kommer käka julmat i typ en veckas tid iallafall

Diomedea exulans
2018-12-18, 00:40
Nån som har varit lika idiotisk som jag som tänkt fortsätta deffa under juletider? Har ni isåfall några tips? Behöver typ 2700 kcal för långsam viktnedgång. Att försöka göra periodisk fasta är givet. Det jag gillar mest är typ skinkan, äggen, sillen, köttbullarna och potatisen så det kanske är lugnt kalorimässigt? Det farliga kan nog bli framåt småtimmarna när päronen bjuder på öl.

Jag deffar visserligen inte, men om du bara låter bli att äta dig helt mätt och tar det lite lugnt med de rena sockerbomberna så är det nog rätt lugnt.

Bärsärk
2018-12-18, 18:27
Om man vill grisa så mycket som möjligt i en veckas tid över jul, gör man sig själv nån tjänst genom att banta ner sig rejält innan man ska påbörja den här veckan? Eller kan man lika gärna banta efteråt.

vicarious
2018-12-18, 21:20
Nån som har varit lika idiotisk som jag som tänkt fortsätta deffa under juletider? Har ni isåfall några tips? Behöver typ 2700 kcal för långsam viktnedgång. Att försöka göra periodisk fasta är givet. Det jag gillar mest är typ skinkan, äggen, sillen, köttbullarna och potatisen så det kanske är lugnt kalorimässigt? Det farliga kan nog bli framåt småtimmarna när päronen bjuder på öl.

Ska du tävla snart? Annars är det väl helt onödigt att hålla på sådär. Det är inte ett sunt förhållande till mat.

Med det sagt behöver man inte svulla överdrivet heller.

Ozziking
2018-12-22, 12:23
Two days out!!

Min moster som vi firar hos har tydligen beställt en ”Linas julbordskasse” med diverse trevligheter i. Ska bli spännande att testa!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2018-12-22, 12:37
Om man vill grisa så mycket som möjligt i en veckas tid över jul, gör man sig själv nån tjänst genom att banta ner sig rejält innan man ska påbörja den här veckan? Eller kan man lika gärna banta efteråt.

Det är ju bra att aldrig bli fetare än man varit förut - slå PB i fetma, om man så vill - så om du i dagsläget är rekordfet är det nog bättre att banta innan så du kommer tillbaka på ruta 0 efteråt, än att frossa nu och slå nytt fetma-PB.

King Grub
2018-12-22, 12:41
Om man vill grisa så mycket som möjligt i en veckas tid över jul, gör man sig själv nån tjänst genom att banta ner sig rejält innan man ska påbörja den här veckan? Eller kan man lika gärna banta efteråt.

Går man ner i fettvikt, är det fettvikt man lägger på sig vid en efterföljande överätning.

Förlorar man muskelmassa, är det muskelmassa efterföljande överätning skapar.

Bandid0
2018-12-22, 12:55
Ris ala malta helt klart

Eveline
2018-12-22, 13:31
Nån som har varit lika idiotisk som jag som tänkt fortsätta deffa under juletider? Har ni isåfall några tips? Behöver typ 2700 kcal för långsam viktnedgång. Att försöka göra periodisk fasta är givet. Det jag gillar mest är typ skinkan, äggen, sillen, köttbullarna och potatisen så det kanske är lugnt kalorimässigt? Det farliga kan nog bli framåt småtimmarna när päronen bjuder på öl.

Några dagar lär du inte bli fet på, om du inte tokfrossar på de allra flottigaste och sötaste varianterna på julbordet. Du nämner själv skinka, ägg och potatis. Sill är helt ok, ca 220 kcal per 100 gr. Inte mycket att bli fet på där. Om det finns lutfisk så är det bra, om du gillar det såklart.
Ät med förnuft, ge tusan i godis, desserter och alkohol. Leta efter grönsaker, om inte annat finns väl grönkål och/eller rödkål. Eller ta med dig grönt hemifrån, beroende på hur ärlig du kan vara mot värden/värdinnan. Jag kör alltid med öppna kort, är det deff så är det, det får folk tåla. Och tro mig, de flesta gör det.

Pokkes
2018-12-22, 14:02
Nån som har varit lika idiotisk som jag som tänkt fortsätta deffa under juletider? Har ni isåfall några tips? Behöver typ 2700 kcal för långsam viktnedgång. Att försöka göra periodisk fasta är givet. Det jag gillar mest är typ skinkan, äggen, sillen, köttbullarna och potatisen så det kanske är lugnt kalorimässigt? Det farliga kan nog bli framåt småtimmarna när päronen bjuder på öl.

ja bara du.

Prsson
2018-12-22, 23:04
Ris ala malta helt klart

Håller nog med här! Saftsås till de*drool*

Ozziking
2018-12-23, 11:32
Har hållit mig från julgodis/bakelser hela december!! Så sugen att få smaka imorgon! Hahah

Köpte nyss ett helt nybakat ”hemligstämplat” vörtbröd från en bageritruck. Doftar magiskt!

Julfeeling?! Japp!




Skickat från min iPhone med Tapatalk

vicarious
2018-12-23, 15:27
Jag gjorde en whiskeykola förra veckan. Vanligt kolarecept med några matskedar whiskey och lite flingsalt på. Det blev riktigt gott.

Ozziking
2018-12-23, 15:45
Jag gjorde en whiskeykola förra veckan. Vanligt kolarecept med några matskedar whiskey och lite flingsalt på. Det blev riktigt gott.



Låter sinnesjukt gott!

Tänkte göra kola med mocha-smak, men lillkusin (12 år) vägrade :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rickard
2018-12-23, 15:47
Jag gjorde en whiskeykola förra veckan. Vanligt kolarecept med några matskedar whiskey och lite flingsalt på. Det blev riktigt gott.

Och blir kolan dålig så slänger man den i whisky sedan.

Ozziking
2018-12-24, 08:58
Alltså hörni! Ha en himlarna god jul nu!!

Tjoho!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Crohnsfitswe
2019-01-04, 08:00
Jansson [emoji1305]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk