handdator

Visa fullständig version : Långsamma eller snabba proteinkällor under dagen?


ATJL
2018-12-07, 19:10
De riktlinjer som verkar vara mest välgrundade för idrottare talar ju om att fördela ut proteinintaget under dagen med ca 3-4h mellanrum.

Spelar det någon roll om jag väljer proteinkällor med snabbare upptag tex vassle, vit fisk etc eller långsammare tex ägg, kvarg etc under dagen?

Ola Wallengren
2018-12-08, 00:35
Det finns verkligen inte mycket data på det här. Vad gäller intag var 3-4 de timma så är min gissning att snabba proteinkällor är att föredra, men långsamt vid dagenssista mål.
BTW, vit fisk är nog långsamt.

ATJL
2018-12-08, 07:11
Det finns verkligen inte mycket data på det här. Vad gäller intag var 3-4 de timma så är min gissning att snabba proteinkällor är att föredra, men långsamt vid dagenssista mål.
BTW, vit fisk är nog långsamt.

Ok, tack! Lite fler funderingar:

Finns det någon bra lista att få tag på som visar hur snabba olika olika källor är?

Skulle man kunna resonera att om man äter en frukost med en större mängd långsamt protein tex hela ägg och kvarg, så är det ok (eller tom bättre) att vänta med nästa proteinintag till kanske 5-6 timmar senare?

Om man styrketränar mellan två måltider, kortar det ner tiden till man kan/bör fylla på med protein igen?

Mvh

TotteShaped4Life
2018-12-08, 07:27
På frågan om det spelar roll, så visst kanske. Har det någon som helst praktisk betydelse i det stora hela om man inte fullständigt optinojar och ska elitsatsa... då kanske det har någon tusendels fördel... I mitt fall har jag fullständigt övergivit dessa dogmer och märker absolut ingen visuell skillnad

Crillos
2018-12-15, 01:13
Detta är nog över din nivån. Frågorna är dock inte obefogade, vi vanliga dödliga tjänar dock inte mycket på att laborera med såna här saker.

Så släpp det här och se till att få i dig tillräckligt med bra protein under dagen och från olika källor. Vassle efter träning har visat sig effektivt. Lägg den här tankemödan på hur du kan förbättra din träning istället.

Sagacity
2018-12-15, 09:52
Om jag inte minns fel läste jag att majoriteten av de proteiner som används till muskeluppbyggnad kommer från aminosyror av nedbrutna muskler. Fokuset på rätt timing och typ av protein är alltså mindre viktigt än många tror. Så länge man har alla aminosyror i blodomloppet och tillför det som krävs för ökningen är man hemma. Sen hur kroppen mår och presterar utifrån din kost för att du ska kunna träna bra, det är viktigt!

ATJL
2018-12-15, 16:46
Detta är nog över din nivån. Frågorna är dock inte obefogade, vi vanliga dödliga tjänar dock inte mycket på att laborera med såna här saker.

Så släpp det här och se till att få i dig tillräckligt med bra protein under dagen och från olika källor. Vassle efter träning har visat sig effektivt. Lägg den här tankemödan på hur du kan förbättra din träning istället.

Att tänka tanken, formulera frågeställningen och sen ta del av svaren har kostat mig max 10minuter, inklusive detta inlägg. Tror inte att den förbrukade tiden har någon avgörande påverkan på min träning.

kvarnis
2018-12-15, 17:00
Ställ denna fråga till Jacob gudiol i tyngre träningssnack podden och styrkelabbet podd.

De brukar ta med avsnitt med lyssnarfrågor ibland

Crillos
2018-12-15, 19:23
Att tänka tanken, formulera frågeställningen och sen ta del av svaren har kostat mig max 10minuter, inklusive detta inlägg. Tror inte att den förbrukade tiden har någon avgörande påverkan på min träning.

Du fattar uppenbarligen inte betydelsen av ordet tankemödan.

Det betyder att ditt fokus är fel. Det borde vara på träningen istället. Du har ingenting att hämta här. Fattar du?

ATJL
2018-12-15, 19:48
Du fattar uppenbarligen inte betydelsen av ordet tankemödan.

Det betyder att ditt fokus är fel. Det borde vara på träningen istället. Du har ingenting att hämta här. Fattar du?

Jag ska tveklöst erkänna att du har helt rätt, du refererar till ansträngning och inte till tid. Bortse därför helt från föregående svar. Ett mer korrekt svar är att jag har lagt och lägger försvinnande liten möda på att fundera över detta, i det närmaste obefintlig relativt den tankemöda som investeras i min träning.