handdator

Visa fullständig version : Ni som bänkar tungt SL


Crillos
2018-12-06, 17:42
Har börjat kötta bänk nu en tid tillbaks ordentligt. Tre dagar i veckan. Ökat ganska bra. Uppe på 140kg idag..hur som helst..Det jag undrar om det är normalt att det ska kännas en så satans anspänning i brösten. Jag blev lite skraj faktiskt. Tänker att jag kanske kört för mycket isolation för bröst, att de är för starka i relation till de andra lyftarmusklerna. Det stramar åt som satans och jag blev rädd att det skulle brista.

Är det så det ska kännas? Eller har ni någon slags teknik, där ni bara lyfter? Ni känner ingenting som stramar, ingen pump, ingenting?

Ska sägas att jag bryggar typ ingenting men svankar givetvis, ingen utlåsning mellan repsen, sänker ner sakta. Det enda jag tänker på är brösta upp ordentligt och in med armbågarna.

Vill fortsätta bänka nu när jag plötsligt börjat öka efter flera år av stagnation. Men rädd att det ska brista som sagt.

Rikard Jansson
2018-12-06, 18:10
När du skriver att du bryggar typ ingenting, men svankar och bröstar upp ordentligt, vad menar du då? :)

ceejay
2018-12-06, 18:52
Kanske börjar bli lite sliten?

Bruce Banner
2018-12-06, 19:59
Nu vet jag inte vad som räknas som tungt men jag känner inget speciellt.

Om armbågarna skall hållas in eller ut är en funktion av din anatomi. Jänkarna körde mycket med att man skall "tuck in elbows" men det var mest för lyftare med tröja där man använder delvis en annan teknik.

MVH
/Bruce

Crillos
2018-12-06, 21:22
När du skriver att du bryggar typ ingenting, men svankar och bröstar upp ordentligt, vad menar du då? :)

Alltså att jag håller in skulderbladen, det är väl så jag menar.

Kanske börjar bli lite sliten?

Ja, nu när jag tänker efter så kan det nog vara anledningen. Volymen har varit 3 tunga set på så många jag klarar, vanligtvis 5 i första setet och sen minskar det, tagit av lite vikt och så två set till på 6-8 reps. 5 set "riktiga" sett per pass. Ingen tricepsträning alls under den här perioden.

ceejay
2018-12-06, 21:43
När tog du en lugn vecka senast? Hur många veckor har du kört såhär?

Crillos
2018-12-06, 23:35
Har inte exakt koll men det är väl minst 7-8 veckor iaf. Och jag har gett allt verkligen varje pass. Kanske dags för en deload? Men jag känner mig inte sliten. Men det kändes obehagligt i vänster pec sista passet.

Är det vanligt bland SL:are att slita av bröstmuskler?

ceejay
2018-12-06, 23:43
Yep. Nästa vecka ska du köra en deload isåfall. Sen fortsätter du som vanligt med vikter du lyfte för ett par veckor sen. Sen ökar du igen.
Nästa vecka så ta bort 40% av volymen och ta bort minst 20% av vikten i varje set. Det ska kännas lite löjligt att träna. Ingen kan ta ut sig max varje pass i 2 månader utan att betala för det.


Det händer, men är ganska ovanligt.