handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som klimatkompenserar eller vill börja!


lanzal
2018-12-03, 16:35
Hej!

Denna tråd kommer handla om vad man kan göra för att klimatkompensera och diskussioner kring detta. Tror du inte att människan påverkar klimatet negativt så kan ni ta det i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97214

Vill man räkna på sin klimatpåverkan kan man använda denna hemsida:
http://www.minklimatpaverkan.se/

Vill man klimatkompensera kan man använda denna:
https://klimatkompensera.se/#container_products
Trine har jag också hört mycket om, men har inte läst på särskilt mycket, https://www.jointrine.com/.

Jag har funderat på detta rätt länge men fortfarande inte kommit till skott. Jag lever inte klimatsmart idag och enligt kalkylatorn så förbrukar jag 8 ton per år, när det globala målet bör ligga kring 2 ton per år.

Jag är som sagt inte så inläst på detta ämne men om det finns någon som funderat kring detta och vill dela med er av hur ni bäst tror man klimatkompenserar, förutom att försöka minska på bilåkandet/resor/kött, så är jag superglad att kunna få höra hur ni tänker i den här tråden!

Jag vill gärna ligga +-0 i slutändan, kan lätt tänka mig att månadsspara.. just nu månadssparar jag till unhcr men långsiktigt så tror jag att jag kan rädda fler människor genom att bidra till att rädda klimtatet, för flyktingkrisen nu jämfört med hur den blir med klimatförändringarna är knappt jämförbart.http://supermiljobloggen.se/nyheter/2018/03/143-miljoner-klimatflyktingar-forvantas-till-2050

Hastigt ihopsatt tråd, men vore kul att diskutera med andra som också har drabbats av klimatångest (triggerwarningord).

Köttis
2018-12-03, 23:10
https://www.lu.se/article/de-fyra-livsstilsvalen-som-ar-mest-effektiva-for-att-minska-din-klimatpaverkan

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Diomedea exulans
2018-12-03, 23:41
Jag låter bli att skaffa barn, minskar mitt koldioxidavtryck med 58,6 ton per år. cofffee

agazza
2018-12-04, 06:54
Jag låter bli att skaffa barn, minskar mitt koldioxidavtryck med 58,6 ton per år. cofffeeDet här är nog det enda som räknas som människa.

Skulle alla i världen börja med att skaffa ett barn per vuxen så har vi kommit längre som världssamhälle än vad vi kan göra med 100 års teknikutveckling

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

JacobHeitmann
2018-12-04, 07:18
Äter växtbaserat, det får räcka.

wintersnowdrift
2018-12-04, 07:51
Jag lever ganska klimatsmart nu, men det dåliga samvetet säger att jag borde klimatkompensera det guldkort på SAS som jag flög ihop till för ett par år sedan genom många interkontinentala flighter... Känns som något man skäms över snarare än skyltar med i dagsläget.

Ett problem jag kan känna med individuell klimatkompensation är att det ger en illusion av samvetsfrihet, när det samtidigt skulle behöva göras extremt starka krafttag på internationell politisk nivå. Inte för att man inte kan göra båda, men jag vill inte att fokus flyttas för mycket till den enskilda individen när min tro är att radikal lagstiftning kommer att krävas (alternativt frivillig teknikutveckling från företagen, eller en kombination av dessa).

Sparven från Minsk
2018-12-04, 08:45
Källsorterar och handlar mycket på loppis/tradera.

Nöjd med det. Inväntar krafttag på högre nivå.

King Grub
2018-12-04, 09:14
Jag har inte barn eller bil, fast det är inte val gjorda med miljön i åtanke. I övrigt påverkar det inte ett skit vad jag gör.

spas
2018-12-04, 09:50
Det här är nog det enda som räknas som människa.

Skulle alla i världen börja med att skaffa ett barn per vuxen så har vi kommit längre som världssamhälle än vad vi kan göra med 100 års teknikutveckling

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Vi verkar vara på god väg att komma dit. Teknikutvecklingen är till stor del bidragande till att minska barnafödandet, mediciner, utbyggt avlopp etc gör att fler barn överlever och då väljer de flesta att skaffa färre barn.

Däremot har vi en stor generation av unga som inte skaffat barn än runtom i världen så befolkningen kommer att växa ändå. Men retroaktivt blir det lite oetiskt att gallra.

Vinter
2018-12-04, 10:00
Miljörörelsen börjar bli aningen konstig. Hur drakonisk får man bli? Lite sarkastisk humor kanske?

Till årets miljöhjälte vill jag nominera Donald Trump, som genom att minska invandring till USA hindrat någon miljon(?) latin och sydamerikaner från att gå från låga 0.5 till amerikanskt medel på 16.7 i koldioxidutsläpp. "You go girl!" Ditt stora orange monster.

Klimatkompensation är annars en fantastisk affärsidé, speciellt för ett konsumtionssamhälle. Varför ändra på sina vanor permanent när man kan betala för gott samvete? Det tråkiga är ju att det inte fungerar så, i verkligheten.

Mitt tips för dagen, är annars att skaffa jägarexamen, köpa en bit skog och jaga invasiva arter som vildsvin och annat. Så slipper du importera den biten med växter till föda under vintern.

trädgårdsmöbel
2018-12-04, 10:17
För att klimatkompensera så försöker jag äta mer kött, jag köper importerat från så långt bort det går (japanska päron tex), jag duschar 5 minuter mer än jag behöver, jag köper alltid plastpåsar när jag handlar och sådana småsaker.

Rickard
2018-12-04, 11:23
Miljörörelsen börjar bli aningen konstig. Hur drakonisk får man bli? Lite sarkastisk humor kanske?

Till årets miljöhjälte vill jag nominera Donald Trump, som genom att minska invandring till USA hindrat någon miljon(?) latin och sydamerikaner från att gå från låga 0.5 till amerikanskt medel på 16.7 i koldioxidutsläpp. "You go girl!" Ditt stora orange monster.

Klimatkompensation är annars en fantastisk affärsidé, speciellt för ett konsumtionssamhälle. Varför ändra på sina vanor permanent när man kan betala för gott samvete? Det tråkiga är ju att det inte fungerar så, i verkligheten.

Mitt tips för dagen, är annars att skaffa jägarexamen, köpa en bit skog och jaga invasiva arter som vildsvin och annat. Så slipper du importera den biten med växter till föda under vintern.

Att vara emot globalisering borde väl vara rätt främjande för miljön?
Att köpa och skeppa saker runt jorden för att exploatera billig arbetskraft borde vara rätt dåligt.
Att undvika folkvandringar där folk drar runt som gräshoppor och planlöst förbrukar resurser istället för ett hållbart tänk.

Vinter
2018-12-04, 11:43
Att vara emot globalisering borde väl vara rätt främjande för miljön?
Att köpa och skeppa saker runt jorden för att exploatera billig arbetskraft borde vara rätt dåligt.
Att undvika folkvandringar där folk drar runt som gräshoppor och planlöst förbrukar resurser istället för ett hållbart tänk.

Det finns en gräns för inkomst när ett samhälle/land blir "miljömedvetet", gränsen nås när andra problem minskas. Hans Rosling brukade parata om detta på sina föreläsningar. När man når den gränsen ökar samtidigt familjeplaneringen i landet, eftersom man eliminerat andra problem.
Det bästa borde därför vara att få så många som möjligt på jorden att nå den gränsen.

Man måste ibland driva med folk för att få dem att börja tänka utanför sin bubbla.

Klimatkompensering ser jag bara som ett sätt för "lyxkonsumenter" att minska sitt dåliga samvete. Rimligtvis borde en miljöväns mål vara att ligga på så stort minus som möjligt. Inte bibehålla status quo, genom att kompensera 5 Thailandresor med några tusenlappar till afrikanska trädplanteringar. Men man får kanske ett fint diplom att fästa på väggen?

Diomedea exulans
2018-12-04, 11:52
Jag är cynisk och tror att det enda som egentligen kan rädda klimatet är förbättrad teknologi. Kommer någon verkligen åka till Säffle istället för Spanien på sin semester för att bidra 0,0000000001% mindre till miljöförstöringen? Och om denne gör det, kommer denne verkligen åka tåg i 40 timmar istället för att flyga ett par timmar?

Okej, några kanske gör det... Men jag tror det är försvinnande få.

Vad som däremot sannolikt kommer hända är att vi får eldrivna flygplan. Med stora, jävla batterier. Och så kan folk flyga hur mycket de vill.

Samma sak med plast. Det är nog inte många som är beredda att lämna detta fantastiska, lättviktiga, billiga, vattentäta material för tyg, glas eller metall. Jag har redan prövat att ha glasmatlådor i tygkassar, det var roligt fram till man tappade kassjäveln i golvet, glaset splittrades och massor vätska läckte igenom tyget. Det enda som egentligen kommer få folk att sluta med plast är om man hittar ett billigt alternativ som förutom ökad nedbrytbarhet har exakt samma egenskaper som originalet.

King Grub
2018-12-04, 12:00
Batterier är inte klimatvänliga. Dom kostar massor av resurser, allt från gruvdriften till återvinningen. Och återvinningen är inte komplett. Vi får en massa avfall kvar som ingen vet vad vi skall göra med.

https://i.imgur.com/9vrZwsW.jpg

Ur The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries.

Och det är bilbatterier. "Stora, jävla batterier" för flygplan skulle vara hemska. Om det inte även uppfinns helt ny batteriteknologi.

Vinter
2018-12-04, 12:12
Jag är cynisk och tror att det enda som egentligen kan rädda klimatet är förbättrad teknologi. Kommer någon verkligen åka till Säffle istället för Spanien på sin semester för att bidra 0,0000000001% mindre till miljöförstöringen? Och om denne gör det, kommer denne verkligen åka tåg i 40 timmar istället för att flyga ett par timmar?

Okej, några kanske gör det... Men jag tror det är försvinnande få.

Vad som däremot sannolikt kommer hända är att vi får eldrivna flygplan. Med stora, jävla batterier. Och så kan folk flyga hur mycket de vill.

Samma sak med plast. Det är nog inte många som är beredda att lämna detta fantastiska, lättviktiga, billiga, vattentäta material för tyg, glas eller metall. Jag har redan prövat att ha glasmatlådor i tygkassar, det var roligt fram till man tappade kassjäveln i golvet, glaset splittrades och massor vätska läckte igenom tyget. Det enda som egentligen kommer få folk att sluta med plast är om man hittar ett billigt alternativ som förutom ökad nedbrytbarhet har exakt samma egenskaper som originalet.

Det finns redan teknologi för kontorsarbete där du kan vara uppkopplad till jobbet och få full tillgång till allt över nätverket. Det skulle spara många resor fram och tillbaka till jobbet till förmån för hemarbete. Vad kan det ge? Några procent mindre resor över året för den totala arbetsstyrkan?

Jag tänker mer systematiskt i den här frågan.

martikainen
2018-12-04, 13:29
13.65ton i klimatpåverkan, varav den största delen verkar vara resor till jobb samt livsmedel.
Det konstiga med undersökningen var att det inte var några frågor kring återvinning, det går ju lätt att tolka som att det är oviktigt?

Nog för att jag skulle kunna äta mindre kött, men jag har ingen som helst ambition på att göra någon större förändring där, köper så mycket närodlat jag kan, och sambon är vegetarian men det gick inte riktigt att mata in.

Mitt största bidrag till klimatet är som flera nämnt innan, vi har valt att inte skaffa barn, bara det är en större uppoffring än allt annat man kan göra.

wintersnowdrift
2018-12-04, 13:39
13.65ton i klimatpåverkan, varav den största delen verkar vara resor till jobb samt livsmedel.
Det konstiga med undersökningen var att det inte var några frågor kring återvinning, det går ju lätt att tolka som att det är oviktigt?

Nog för att jag skulle kunna äta mindre kött, men jag har ingen som helst ambition på att göra någon större förändring där, köper så mycket närodlat jag kan, och sambon är vegetarian men det gick inte riktigt att mata in.

Mitt största bidrag till klimatet är som flera nämnt innan, vi har valt att inte skaffa barn, bara det är en större uppoffring än allt annat man kan göra.

Du hade alltså velat ha barn, men har valt att inte skaffa det pga klimatet? Isf måste jag hålla med om att det är en rejäl uppoffring.

Ladugårdsdörr
2018-12-04, 14:13
Jag klimatkompenserar mina många barn och arbete inom oljeindustrin (86 flygresor under 2017 om vi inkluderar helikopterflygning) med att uppmuntra vänner och bekanta till att inte skänka pengar till fattiga länder samt att bli invandringsmotståndare.

Wain
2018-12-04, 14:34
Forskar på område relaterat till ökad produktion inom jordbruk. Har inga barn. Skulle estimera att jag ligger minus ett antal hundra ton än så länge.

Hemi
2018-12-04, 15:43
Klimatkompensera, lustigt ord, att k;pslå, med naturen...
Tja, jag har inte flygt på 18 år för turisms skull. Flyger inte ens särskillt mycket, däremot flyttat mer än de flesta och då blir det flyg. Fast det har varit pga jobb som inte är särskillt miljöförstörande. Sedan har det varit iom univesitet, forskning etc. Det borda man inte sluta med, det 'r pga det vi ens vet vad miljön är och hur det ser ut från rymden.

Vi lade ned ett företag jag hade för länge sedan nu, och det gjorde nog en del, för vår personliga del. Ingen mer transloprt av äventyrsprylar. Transport av saker inom handel och alla industrier är väl bland de västa bovarna.

Använder enbart regnvatten. En stor del av elen är solenergi. Fast gör det inte pga miljön utan det är bara så jag gör.

Städat på kuster, och rensar upp i naturen i bland, organiserade voluntäraktiviteter som ochså ibland är utbyte av olika slag.

I media blir det väldigt snävt och ytligt, kanske alla borde se över sina karriärer, behövs allt det där alla jobbar med? Är det inte mest en massa skit? Lätt att peka finger. Skulle säkert kunna förenklas men få, väldigt få svenskar skulle vara beredda att bo så enkelt som jag gör exempelvis.

Tom träningen är för min del oberoende av el, transport och annat snarare tvärt om, kjag städar ju upp om jag hittar npt skrot jag kan lyfta hemma.

Sedan, var försiktiga med att peka på överbefolkning, folk utanför Europa blir väldigt provocerade av att europeer pekar på dem och säger att de är för många, samtidigt som det finns så många Europeer men nu ser jag ju att ni stolt lyfter fram att ni miljökompenserar genom att inte skaffa barn, lol.

Wain
2018-12-04, 15:50
Sedan, var försiktiga med att peka på överbefolkning, folk utanför Europa blir väldigt provocerade av att europeer pekar på dem och säger att de är för många, samtidigt som det finns så många Europeer men nu ser jag ju att ni stolt lyfter fram att ni miljökompenserar genom att inte skaffa barn, lol.

Vad har du rökt på? Sverige ligger på plats 158 av 196 i befolkningstäthet.

Hemi
2018-12-04, 16:03
Vad har du rökt på? Sverige ligger på plats 158 av 196 i befolkningstäthet.

Ja såklart, jag var bara sarkastisk. Ett skämt. (lol).
Resten av Europa är skildnad. UK, London Nederländerna etc. Men europeer har så länge jag minns klagat på Afrika etc etc att de måste hålla ned befolkningen, samtidigt som jag också hör hur afrikaner etc, bilr ordentligt förol'mpade av detta. Beror på var man befinner sig i världen och vad förmedia man läser. Ser man världen genom europeiska glasögon på sig så får man andra bilder. Äben om den europeiska bilden oftast 'r vetenskaplig och mer korrekt, så.

luderlasse
2018-12-04, 16:24
20 ton hamnade jag på, det var pga 2 flygresor i år. Har svårt att se att medel skulle ligga på 8 ton per skalle i Sverige, låter extremt lågt räknad. Varenda kotte jag känner sparar till flygresor eller bilar de skall köpa och köra. Dessutom har de missar att lägga in investerat kapital vilket tydligen har stor påverkan(källa saknas men låter logiskt).

Att odla egna grönsaker tror jag är extremt låg påverkan på totalkonsumtionen, ändå hade de med det som en egen punkt.

xan
2018-12-04, 17:19
Jag har inte barn eller bil, fast det är inte val gjorda med miljön i åtanke. I övrigt påverkar det inte ett skit vad jag gör.

Jordklotet kommer snart gå under tack vare den där telefonen du beställde från Kina.

Hemi
2018-12-04, 17:31
"Made in Hong Kong" som blev "Made in China" väcker en del tankar. Efter att ha flyttat en hel del så har jag förlorat många saker och skaffar numera inte nya. Mycket blev ocksp stulet. Man har lärt sig att man inte behöver speciellt mycket. En massa tillverkade skitsaker som inte ens håller. Det handlar ju inte bara om att slänga och sortera dem utan att tillverka och bygga men det kasnke folk redan tänker på...

martikainen
2018-12-04, 19:00
Du hade alltså velat ha barn, men har valt att inte skaffa det pga klimatet? Isf måste jag hålla med om att det är en rejäl uppoffring.

Självklart inte endast pga klimatet, men jag anser att jorden behöver minska sin befolkning, men sen har jag såklart andra anledningar. Att inte skaffa barn enbart pga de utsläpp det skulle innebära vore dåraktigt i mina ögon.
Stor uppoffring kanske lät som att det bara var därför, syftade på att det är den enskilt största påverkan man har som människa, att inte sätta fler personer på jorden som kommer sabba den i framtiden (om man nu inte har generna från ett geni och man tror att ens barn kan vara del av lösningen i framtiden).

Diomedea exulans
2018-12-04, 19:04
(om man nu inte har generna från ett geni och man tror att ens barn kan vara del av lösningen i framtiden).

... Vilket vore en väldigt korkad anledning till att skaffa barn, eftersom även barn från ett geni kan bli helt värdelösa personer som vuxna. Även om de ärver intelligensen så finns det ingen garanti att de ärver drivet eller intresset som krävs.

Alexton
2018-12-04, 19:35
Var på en föreläsning om klimatkompensation i Paris för ett par veckor sedan, föreläsaren sa att förutom att kastrera fattiga nationer som står för extremt mycket utsläppt för miljön så var det att trycka upp bnp för att lägga på forskning som skulle ta oss längst.

Poängen var att även om du sätter 100% co2 kompensation så skulle vissa nationer döda hav och miljö oavsett pga deras extrema utsläpp och dåliga miljölagar.

Diomedea exulans
2018-12-04, 19:54
Var på en föreläsning om klimatkompensation i Paris för ett par veckor sedan, föreläsaren sa att förutom att kastrera fattiga nationer som står för extremt mycket utsläppt för miljön så var det att trycka upp bnp för att lägga på forskning som skulle ta oss längst.

Poängen var att även om du sätter 100% co2 kompensation så skulle vissa nationer döda hav och miljö oavsett pga deras extrema utsläpp och dåliga miljölagar.

Heh. I Sverige hade den personen lynchats i media som rasist.

shadowfire
2018-12-04, 20:52
Klimatkompenserar genom att fortsätta bo i Sverige.

Alexton
2018-12-04, 20:53
Heh. I Sverige hade den personen lynchats i media som rasist.

Jo, helt kört eftersom Sverige har som något jävla hivemind som säger
"alla ska med".

Fransmän vågar tycka olika och stå för sin åsikt eftersom det finns traditionellt. De vågar säga att de inte håller med och visa detta, därav extrema blockader och protester.

shadowfire
2018-12-04, 21:27
Känner inte att jag måste göra ännu mer än vad jag gör redan nu, eftersom allt vi redan gör i Sverige är knappt visuellt på klimatrapporter. Det är lite som att lägga på kallenakaplåster på spetälsk. Däremot skapar det godhetspoäng som man kan använda i det svenska samhället. Godhetspoäng skapar möjlighet till att få slipsnålar, partners, VIP-kö till jobb, synas i media, få en identitet etc.

delta_mats
2018-12-04, 22:19
Känner inte att jag måste göra ännu mer än vad jag gör redan nu, eftersom allt vi redan gör i Sverige är knappt visuellt på klimatrapporter. Det är lite som att lägga på kallenakaplåster på spetälsk. Däremot skapar det godhetspoäng som man kan använda i det svenska samhället. Godhetspoäng skapar möjlighet till att få slipsnålar, partners, VIP-kö till jobb, synas i media, få en identitet etc.

Seså, låt nu dessa människor känna att de gör något fint för vår värld! :)

TranceII
2018-12-04, 22:23
Känner inte att jag måste göra ännu mer än vad jag gör redan nu, eftersom allt vi redan gör i Sverige är knappt visuellt på klimatrapporter. Det är lite som att lägga på kallenakaplåster på spetälsk. Däremot skapar det godhetspoäng som man kan använda i det svenska samhället. Godhetspoäng skapar möjlighet till att få slipsnålar, partners, VIP-kö till jobb, synas i media, få en identitet etc.

Inget som någon individ gör spelar någon roll. Samma sak med ozonlagret så det var egentligen onödigt att som individ att sluta med freon.

TranceII
2018-12-04, 22:30
Var på en föreläsning om klimatkompensation i Paris för ett par veckor sedan, föreläsaren sa att förutom att kastrera fattiga nationer som står för extremt mycket utsläppt för miljön så var det att trycka upp bnp för att lägga på forskning som skulle ta oss längst.

Poängen var att även om du sätter 100% co2 kompensation så skulle vissa nationer döda hav och miljö oavsett pga deras extrema utsläpp och dåliga miljölagar.

Ja, jävla fattiga länder bör kastreras. Att inte Afrika skäms för sig:

Totalt:
https://i.imgur.com/SKKOrj0.png

Per capita:
https://i.imgur.com/mgs627T.png

Bra föreläsning du verkar varit på.

Alexton
2018-12-05, 00:09
Ja, eftersom det inte handlade primärt om co2 utan utsläpp *gasp* ja det finns andra förutom co2 så är det en påverkan på miljön.

Alltså miljöpåverkan för brics länder. De länderna har primärt hög population och grova utsläpp. ingen som helst aning varför du drar upp afrika däremot.

Hemi
2018-12-05, 00:18
Det kasnke var jag som började, mer logiskt eftersom jag håller till runt ekvatorn. Jag såg nån miljömemefilm på FB om en miljövänlig soptipp någonstans där och flera av kommentarerna gick ungefär att Afrika bryr sig om miljön men väst och Europa bara skräpar ned och breder ut sig. Gäller mpngt och mycket USA men den där soptippen var det Europeiska samt et kinesiskt företag som låg bakom, jag gissar, att afrikaner, viket kland det nu än var jobbade där. Detta är vanligt men jag tycker att det bör luyftas fram vem som gjorde vad och vem som låg bakom det. Vanligt detta. Inte för att jag vill söga något annat om saken bara sp det blir rätt.

Hemi
2018-12-05, 00:46
Alla dessa medieord. klimatkompensera. Ok, så jag kör en stor V6a, innan det hade jag en Ford Triton V8, men jag kompeserar ju genom en massa annat jag gör. Tänder en fet cigarr. Det är som att röra om i grytan med en slev ok soppan rör sig men inget händer. Som att sluta röka med att börja dricka istället. Om jag vill göra något så får jag väl byta bil till något mindre utsläppande. Alternativt skippa bil. Bryr man sig och tror på det så är det bra mycket man tittar man bakom tidningsrubrikarna så lär man se att de flesta pekar men har inte städat upp framför sin egen dörr. Det är nog bra jäkla mycket man behöver göra om man skall fp dessa snabba resultat som media eftersträvar.

Förresten, den blå blobben hur går det med den, växer den?

Cykelcykel
2018-12-05, 06:02
Äter 100 växtbaserat
Kommer aldrig att skaffa barn
Kommer aldrig att äga bil ( har dock körkort nu så kan tänka mig hyra ibland)

Klimatet är det sista jag tänker på
Tänker bara på mig själv


ärligt talat så skiter jag fullständigt i klimatet
Jag bryr mig inte om nåt
Man dör ändå

trädgårdsmöbel
2018-12-05, 09:00
Behövs det (ursäkta uttrycket) en "gemensam värdegrund" för att kunna klimatkompensera eller är det ok att "streta åt olika håll" som vi gör i tråden? Någon hävdar att man skall jaga vildsvin och äta, någon anban veganism (och anser säkerligen att jakt är bland de värsta överträdelser man kan göra), nationalism vs globalism, kärnkraftsfrågan osv. osv. Så behövs det en ideologi och en värdegrund i "botten" för att kunna verka för klimatkompensation?

speedy83
2018-12-05, 09:50
Då klimatet är helt ointressant för de som "bestämmer" gör jag ganska sparsamt för att bidra. Jag återvinner väldigt mycket och konsumerar inte mer än jag absolut behöver av teknik osv.

Jag reser en del både till jobb men även i jobbet det är nog min största påverkan, allt detta kunde minskats om det vore av intresse för makten men för dem är klimathotet endast ett sätt att få in mer skatteintäkter de kan göda sig själva med.

wintersnowdrift
2018-12-05, 10:09
Självklart inte endast pga klimatet, men jag anser att jorden behöver minska sin befolkning, men sen har jag såklart andra anledningar. Att inte skaffa barn enbart pga de utsläpp det skulle innebära vore dåraktigt i mina ögon.
Stor uppoffring kanske lät som att det bara var därför, syftade på att det är den enskilt största påverkan man har som människa, att inte sätta fler personer på jorden som kommer sabba den i framtiden (om man nu inte har generna från ett geni och man tror att ens barn kan vara del av lösningen i framtiden).

Egentligen inte ett specifikt svar till dig, mer en allmän reflektion på ämnet:

Jag tänker att mycket (det mesta) av det vi gör sker av andra anledningar än att det är klimatvänligt eller klimatvidrigt. Det år jag flög mycket gjorde jag det för att jag ville till destinationen - dessutom tycker jag att långa flygningar är avslappnande och gillar själva flygresan också (särskilt när man betalt en ekonomiklassbiljett och blir uppgraderad till business) - och sket således högaktningsfullt i den klimatpåverkan mina flygresor hade. När jag äter egenodlade grönsaker eller köper kött från grannen så gör jag det för att det ger mig njutning samt för djurvälfärden. När jag tar tåget till jobbet är det för att jag tycker att det är bra mycket smidigare än att köra bil så långt.

De som påstår att de har klimatet/miljön som prio ett i sina beslut har ofta redan en livsstil som "passar in" på de senaste klimatvänliga rönen. Typ bor i stad med tillgång till kollektivtrafik så att man inte behöver bil, har en affär nära dit man kan gå och småhandla i medhavd tygkasse, har tid att handla alla möbler/kläder på second hand (jag handlar mycket på Tradera vilket är fett nice men kräver en del tid för att hitta rätt produkter, bevaka auktioner osv). Vi människor är vanedjur och tenderar att följa minsta motståndets lag väldigt ofta - det ser vi inte minst när det gäller hälsoproblem och övervikt, t.ex. Om snabbmat är billigt och lättillgängligt så äter vi snabbmat. Om det finns rulltrappor så står vi i dessa och surfar på mobilen istället för att ta trapporna och få vardagsmotion. Osv osv.

Att människor skaffar färre barn har faktiskt främst med ekonomiskt välstånd och kvinnlig frigörelse att göra. Kvinnor som har tillgång till preventivmedel och utbildning skaffar färre barn - det gäller över hela världen, i alla samhällsskikt. Det enda undantaget är möjligen djupt religiösa subgrupper men det är så pass få individer att det inte har någon större generell påverkan. Mao: att skaffa färre barn är "klimatvänligt" men knappast en konsekvens av klimatvänligt tänkande.

Ergo, en klimatvänlig livsstil tror jag kommer först när det är enklare att leva så än motsatsen. Inte förr, inte senare.

xan
2018-12-05, 11:23
Känner inte att jag måste göra ännu mer än vad jag gör redan nu, eftersom allt vi redan gör i Sverige är knappt visuellt på klimatrapporter. Det är lite som att lägga på kallenakaplåster på spetälsk. Däremot skapar det godhetspoäng som man kan använda i det svenska samhället. Godhetspoäng skapar möjlighet till att få slipsnålar, partners, VIP-kö till jobb, synas i media, få en identitet etc.

Att föregå med gott exempel inför andra länder är väl inte helt dumt? I denna värld sprids trender globalt väldigt fort. Man kan bara ansvara för sig själv, precis som med allt annat.

nisse1976
2018-12-05, 16:25
Ergo, en klimatvänlig livsstil tror jag kommer först när det är enklare att leva så än motsatsen. Inte förr, inte senare.

Håller med till fullo.
Miljömedvetenhet kan ju dock få miljömedvetna människor att tippa över att göra ett visst val när det gäller mindre saker.
T.ex kanske man inte tycker att motionen man får, pengarna man sparar på bensin genom att ta cykeln nånstans istället för bilen räcker för at man skall göra det valet men att det också är bättre för miljön kan göra så man buffas över till att faktiskt ta cykeln.

Men gällande stora uppoffringar som t.ex att någon som vill ha barn inte gör det p.ga miljön känns väldigt långsökt.
Dock har jag en vän som faktiskt avstår långa flygresor enkom för klimatets skull. Han semestrar alltså hellre på ett ställe som gör mindre miljöavtryck än han skulle vilja - Men det är nog väldigt ovanligt att folk resonerar så.

Edit: Sen har jag lite svårt för det där resonemanget att ens egen insats eller sveriges insats gör så liten skillnad så man struntar i det.
Skall bara det landet som står för mest utsläpp göra något? De två länderna som står för mest utsläpp? 10 länderna i topp? Vart drar man gränsen?

Hemi
2018-12-05, 16:29
Jag tror i alla fall på att använda saker och alternativ som har potential att bli miljövänliga i framtiden. ALlt kan inte hända på en gång, det börjar med ett tänk och en vilja. Tror det finns miljövönliga alternativ till precis allting samtidigt som de kan fungera lika effektivt. Alla stenblock innehåller en Michelangelo, det gäller bara att karva fram den, eller vad brukar man säga.

shadowfire
2018-12-05, 21:46
Inget som någon individ gör spelar någon roll. Samma sak med ozonlagret så det var egentligen onödigt att som individ att sluta med freon.

Om 10 miljoner människor gör något som påverkar en promille, medan 100 miljoner människor går åt andra hållet och rentav gör så att den promillen suddas ut och överskuggas negativt - då ser jag inte varför jag ska anstränga mig för att skapa den där promillen.

Däremot hade jag gärna varit en del i att påverka de som överskuggar promilleförändringen, men det görs inte genom sedvanliga godhetspoängskaparaktiviteter.

Missförstå mig inte med flit, att dra sitt strå till stacken kan vara bra, men det finns en gräns där det går till överdrift och genererar för lite "value back". Låt mig överdriva rejält; sätt totalt bilförbud på en nation och sänk hela nationen i botten ekonomiskt med noll export/import. Det kommer säkert vara en bra nation miljömässigt. Ett litet tag. Stora godhetspoäng. Sedan kommer det slå åt andra hållet med massarbetslöshet, ökad kriminalitet och folk i kaos kommer att skita i att källsortera om de varken har vettig inkomst eller jobb etc.

Jag tror det finns en sweetspot för varje land där man kan dra sitt strå till stacken (ursäkta svenskan) på ett lagom sätt. Resten av krutet måste läggas på att påverka det riktigt stora miljöbovarna.

Att föregå med gott exempel inför andra länder är väl inte helt dumt? I denna värld sprids trender globalt väldigt fort. Man kan bara ansvara för sig själv, precis som med allt annat.

Det sprids tyvärr inte alls på det sättet som man kanske kan tro. I sådana fall hade "sophantering" som vi har typ haft i >50 år inte varit något främmande för andra länder. Kina som satsar mer nu på förnybarenergi har samtidigt ett ökat behov av energi från fossila bränslen.

Money talks och så länge vi inte får Ryssland, Kina, USA, Indien och stora delar av t.ex. Afrika och Middle East att svänga om så.

För övrigt bara att se hur hårt exploateringen av kobalt slår mot lokalbefolkning i "miljövännernas kamp".

Vinter
2018-12-05, 22:23
För övrigt bara att se hur hårt exploateringen av kobalt slår mot lokalbefolkning i "miljövännernas kamp".

Folks kortsiktiga logiska tänkande kan vara irriterande.
Många i vårt land är emot lokal gruvdrift med betydligt renare metoder är de i fattigare länder. Skulle väl se illa ut för våra lokala utsläppsmål kanske?

Men folk är till 100% bredda att blunda för ovanstående fakta när det vankas ny mobiltelefon, dator, elektronik och annat lullull proppfyllda med dessa metaller.

Det är ju förfärligt vad afrikanerna/asiaterna smutsar ned med sina gruvor. Vad ska de nu med alla dessa metaller till egentligen? Fy på dem. Dom kommer aldrig nå sina miljömål om dom konsumerar så mycket sällsynta jordmetaller. :d De kvantiteter de utvinner räcker ju till hela Europa.

shadowfire
2018-12-05, 22:52
Folks kortsiktiga logiska tänkande kan vara irriterande.
Många i vårt land är emot lokal gruvdrift med betydligt renare metoder är de i fattigare länder. Skulle väl se illa ut för våra lokala utsläppsmål kanske?

Men folk är till 100% bredda att blunda för ovanstående fakta när det vankas ny mobiltelefon, dator, elektronik och annat lullull proppfyllda med dessa metaller.

Det är ju förfärligt vad afrikanerna/asiaterna smutsar ned med sina gruvor. Vad ska de nu med alla dessa metaller till egentligen? Fy på dem. Dom kommer aldrig nå sina miljömål om dom konsumerar så mycket sällsynta jordmetaller. :d De kvantiteter de utvinner räcker ju till hela Europa.

Vi pratar nog mer etiska och empatiska mål som krockar med miljömål. SKAB har koll på sitt i Kiruna, men det är liksom inte ens i närheten av ett par afrikaner som blir straffade om de inte hugger snabbare med yxan och får en lön som är meh.

Bara miljömålen uppfylls så kan vi ju offra lite afrikaner - eller hur var det nu?

Hade SKAB och Kirunagruvan fått styra upp Koboltmineringen i Afrika så hade vi haft ett helt annat läge. Troligtvis ett annat pris också, men befolkningen hade haft det bra mycket bättre utan "golddiggers" och exploatörer. Priset hade dock varit annorlunda, så det är trevligare att sitta med sin elbil om den är "lite billig ändå" totalt ignorant för att 20 afrikaner kämpat livet av sig för att skapa batterierna till skiten.

TranceII
2018-12-05, 22:54
Ja, eftersom det inte handlade primärt om co2 utan utsläpp *gasp* ja det finns andra förutom co2 så är det en påverkan på miljön.

Alltså miljöpåverkan för brics länder. De länderna har primärt hög population och grova utsläpp. ingen som helst aning varför du drar upp afrika däremot.

Du var en föreläsning om "klimatkompensation" och det handlade inte primärt om co2? Vilka andra utsläpp pratade de om som påverkar klimatet? Jag tror inte det är så väldigt stor skillnad om man tar med metan.

TranceII
2018-12-05, 23:02
Om 10 miljoner människor gör något som påverkar en promille, medan 100 miljoner människor går åt andra hållet och rentav gör så att den promillen suddas ut och överskuggas negativt - då ser jag inte varför jag ska anstränga mig för att skapa den där promillen.

Däremot hade jag gärna varit en del i att påverka de som överskuggar promilleförändringen, men det görs inte genom sedvanliga godhetspoängskaparaktiviteter.

Missförstå mig inte med flit, att dra sitt strå till stacken kan vara bra, men det finns en gräns där det går till överdrift och genererar för lite "value back". Låt mig överdriva rejält; sätt totalt bilförbud på en nation och sänk hela nationen i botten ekonomiskt med noll export/import. Det kommer säkert vara en bra nation miljömässigt. Ett litet tag. Stora godhetspoäng. Sedan kommer det slå åt andra hållet med massarbetslöshet, ökad kriminalitet och folk i kaos kommer att skita i att källsortera om de varken har vettig inkomst eller jobb etc.

Jag tror det finns en sweetspot för varje land där man kan dra sitt strå till stacken (ursäkta svenskan) på ett lagom sätt. Resten av krutet måste läggas på att påverka det riktigt stora miljöbovarna.


Varför skall 10 miljoner människor i Indien känna att de behöver göra något då de redan släpper mindre än hälften co2 än vad 10 miljoner svenskar gör? Varför skall u-länder känna att de skall begränsa sina utsläpp när väst har blivit rika genom att släppa ut enormt mycket?

Självklart skall inget gå till överdrift och ibland kan det göra det i den svenska debatten men samtidigt kan man inte bara lägga ut all tung industri till Kina; frakta nästan allt man köper över halva jorden och sedan tycka att Kina är en jäkla miljöbov med sin tunga industri.

shadowfire
2018-12-05, 23:30
Varför skall 10 miljoner människor i Indien känna att de behöver göra något då de redan släpper mindre än hälften co2 än vad 10 miljoner svenskar gör? Varför skall u-länder känna att de skall begränsa sina utsläpp när väst har blivit rika genom att släppa ut enormt mycket?

Självklart skall inget gå till överdrift och ibland kan det göra det i den svenska debatten men samtidigt kan man inte bara lägga ut all tung industri till Kina; frakta nästan allt man köper över halva jorden och sedan tycka att Kina är en jäkla miljöbov med sin tunga industri.

Det sista du skriver är det jag kan hålla med om, men jag vänder på resten av din argumentation; varför ska svensken "klimatkompensera" (det som tråden handlade om) för allt?

Vore inte bästa "klimatkompensationen" att tvåla till t.ex Kina?

shadowfire
2018-12-05, 23:39
Jag raljerar lite här då, men vi "gör det bästa för miljön genom att välja eko, källsortera, byta bil till elbil, äta vegetariskt"

Vegetarisk mat har fortfarande inte fått evidensbaserad forskning för att det är bäst för jordens klimat. I ett utsläppts syfte på kort sikt så absolut, men finns fortfarande för få om ens några studier över vad som skulle hända om hela jordklotets människor började äta vegitariskt enbart. Har en stark koppling till populationsbestånd etc av rovdjur.

Batterier till elbilar tillverkas i just nu fattiga länder med otroligt dåliga arbetsmiljöer. Frakten av miljövänliga produkter som produceras i tredje världen av personer som knappt får en veckopeng i måndaslön, för att sponsra en elbil i Europa.

Jag personligen skulle inte kunna köpa en elbil men då med vetskapen om att ett folk kämpat för att skapa material till, men de flesta på södermalm ser bara en Tesla som ett objekt och har ingen bakgrund.

Hemi
2018-12-06, 00:55
Källsorterar gör man i många länder, ibland med mycket hårdare regler än i Sverige. USA och Canada är bra mycket mer välstädade än Sverige på många håll, om det handlar om sånt, oika men, finns många olka böter, UK likaså.

Industrier är väl värst? De innefattar ju ocks en stor del av transporter. Svenskar skall nog inte slå sig allt för hårt på bröstet om man tittar på hur man bor där. Hur ser husen ut, så mycket olika material i bygnaderna, plastmattor och allt möjligt som är helt oiexisterande i största delen av världen.

Man behöver bara åka utanför Norden så bor gfolk mycket enklare, UK t ex, folk har inte så många prylar inomhus t ex. I Sverige köper folk söngar för 10, 15000kr, inte existerande i största delen av världen. Inte bara för att folk inte har råd för annars skulle de köpa, nej utan mer rent kulturellt, folk behöver inte allt detta. En massa tillverkning som skapar utsläpp

Allt skall vara tip top och säkert, inte för varmt etc inte för kallt ,det är en inomhuskultur i Sverige, kanske pga klimatet men det finns väl ställen med hårdare klimat dör man inte har så mycket prylar. Så det klagas mycket på bilåkande, flyg, kött men det i Sveriga skulle man nog kunna skära ned material och energi i lätt halva sin vardag, fast, det är inte ens så att samhället tillåter det pga regler och försäkringar, allt skall pumpa på med max vridmoment hela tiden.

mottat
2018-12-06, 01:02
Finns större problem och viktigare saker att lägga tid och energi på.

Hemi
2018-12-06, 03:21
Men gällande stora uppoffringar som t.ex att någon som vill ha barn inte gör det p.ga miljön känns väldigt långsökt.
Dock har jag en vän som faktiskt avstår långa flygresor enkom för klimatets skull. Han semestrar alltså hellre på ett ställe som gör mindre miljöavtryck än han skulle vilja - Men det är nog väldigt ovanligt att folk resonerar så.


Ja, man kan ju välja själv. Som att vända på det där, tränar man på gym? ANvänder all prylar, inredning, värme/AC, duschar, bastu, tar en protte ur en plastburk eftråt etc etc, 3 ggr vecka. Kanske man borde klimatkompensera det med att åka flyg någon gång för att förkovra sig istället och köra calisthenics i parken för tr'ningen?


dit: Sen har jag lite svårt för det där resonemanget att ens egen insats eller sveriges insats gör så liten skillnad så man struntar i det.
Skall bara det landet som står för mest utsläpp göra något? De två länderna som står för mest utsläpp? 10 länderna i topp? Vart drar man gränsen?

I fråga om forskning och kunskap så har Sverige varit typ världens bästa land inom många områden i förhållande till befolkningen. Detta ansåg man i alla fall förr, fram tills 90 talet var ett måste för det lilla Sverige uppe i karga norr. Miljön och renlighet har säkert varit en del i det och andra länder har följt efter så öven om landet är litet så har det fungerat lite som en bogserbåt i världen som drar enorma lass, typ.

Hemi
2018-12-06, 03:42
Eller drar enorma skepp efter sig, bättre liknelse. Vart man är kommer i världen så höjer folk ögonbrynen och kommenterar något de hör om landet, ofta saker man knappt visste om själv. Så oavsett fokus så kan nog Sverige komma med en massa nya grejer. Som sagt, jag tror inte det är så lätt att få folk att leva enklare men att utveckla de saker som finns, få fram den där Michelangelon ur stenblocket, så slipper folk bli sura över att någon tagit något ifrån dem. Skall det skattas för miljön så vore det *rimligt* att de pengarna går till forskning eller nåt liknande.

Arne Persson
2018-12-06, 16:01
Hur har alla uppskrämda klimatkompensatorer, veganer o.dyl funderat att agera inför faktumet att ny en 100000-årig istid är i antågande? Dom flesta tunnelbanorna, laddstolparna och elcyklarna och annat trevligt kommer att hamna under ett km tjockt istäcke. Då lär ni troligen uppskatta lite skön värme...:)

MackeJuve
2018-12-06, 16:05
Hur har alla uppskrämda klimatkompensatorer, veganer o.dyl funderat att agera inför faktumet att ny en 100000-årig istid är i antågande? Dom flesta tunnelbanorna, laddstolparna och elcyklarna och annat trevligt kommer att hamna under ett km tjockt istäcke. Då lär ni troligen uppskatta lite skön värme...:)

Haha :laugh: Otrolig lågoddsare att du inte har mycket till övers för "klimatkompensatorer" :D

xan
2018-12-06, 16:59
Hur har alla uppskrämda klimatkompensatorer, veganer o.dyl funderat att agera inför faktumet att ny en 100000-årig istid är i antågande? Dom flesta tunnelbanorna, laddstolparna och elcyklarna och annat trevligt kommer att hamna under ett km tjockt istäcke. Då lär ni troligen uppskatta lite skön värme...:)

Fler industriområden till folket!

#noice

Aryt
2018-12-06, 18:40
Du var en föreläsning om "klimatkompensation" och det handlade inte primärt om co2? Vilka andra utsläpp pratade de om som påverkar klimatet? Jag tror inte det är så väldigt stor skillnad om man tar med metan.

Kan läsa lite här https://en.wikipedia.org/wiki/Pollutant, det finns tyvärr andra saker än CO2 som kan vara skadligt.
Mercury Hg
Persistent organic pollutants POPs
Ozone Ozone
Particulate matter PM
Environmental Persistent Pharmaceutical Pollutants EPPP
Polycyclic aromatic hydrocarbons PAHs
Volatile organic compounds VOCs

Arne Persson
2018-12-06, 22:15
Haha :laugh: Otrolig lågoddsare att du inte har mycket till övers för "klimatkompensatorer" :D

Vi kan påverka MILJÖN men knappast KLIMATET. Det är en viss skillnad på dessa två parametrar vilket miljömupparna knappast begriper eller inser...

trädgårdsmöbel
2018-12-06, 23:04
De senaste månaderna har jag läst många inlägg av Arne om detta, och klimatdebatten som sådan är jäkligt intressant. Trots att jag inte tror att vi klimatpåverkar.

Klimatdebatten tar fokus från eventuellt långt viktigare miljöfrågor (vad som helst är viktigare än en icke-fråga), och för att inte vara en foliehattsbärande klimatförnekare "måste" man samtidigt svälja följande "sanningar" * Kärnkraft är dåligt *Miljöproblem är mest den vite mannens fel *Man skall inte äta kött *Skatten måste höjas *

Det där kommer "på köpet". Varför? Vill någon sälja oss en paketerad ideologi via miljöpolitik?

xan
2018-12-06, 23:18
Vi kan påverka MILJÖN men knappast KLIMATET. Det är en viss skillnad på dessa två parametrar vilket miljömupparna knappast begriper eller inser...

Vad är skillnaden i detta sammanhang? Om det inte är enbart ord du hakar upp dig på.

TranceII
2018-12-07, 00:11
Kan läsa lite här https://en.wikipedia.org/wiki/Pollutant, det finns tyvärr andra saker än CO2 som kan vara skadligt.

Läs igen vad han sade föreläsningen handlade om.

Vi kan påverka MILJÖN men knappast KLIMATET. Det är en viss skillnad på dessa två parametrar vilket miljömupparna knappast begriper eller inser...

Ja, alla dessa tusentals forskare som slängt bort sina liv när de egentligen borde frågat dig.

Arne Persson
2018-12-07, 00:33
Vad är skillnaden i detta sammanhang? Om det inte är enbart ord du hakar upp dig på.

Klimatet påverkas främst av solens aktivitet, planeternas eliptiska banor och jordaxelns lutning... mao parametrar vi inte kan göra mycket åt...

Arne Persson
2018-12-07, 00:34
Läs igen vad han sade föreläsningen handlade om.



Ja, alla dessa tusentals forskare som slängt bort sina liv när de egentligen borde frågat dig.

Du är inte så insatt i detta va?

TranceII
2018-12-07, 00:45
Du är inte så insatt i detta va?

Förmodligen mer än vad du är. Har du läst rapporterna från IPCC?

https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/

xan
2018-12-07, 09:44
Klimatet påverkas främst av solens aktivitet, planeternas eliptiska banor och jordaxelns lutning... mao parametrar vi inte kan göra mycket åt...

Eftersom vi inte kan kontrollera detta är det fritt fram att förstöra miljön? Eller vad menar du?

BelowAverage
2018-12-07, 09:49
Eftersom vi inte kan kontrollera detta är det fritt fram att förstöra miljön? Eller vad menar du?

Vi kan påverka MILJÖN men knappast KLIMATET. Det är en viss skillnad på dessa två parametrar vilket miljömupparna knappast begriper eller inser...

*innocent*

Kul att se Arne skriva igen :)
https://cdn2-thevladarcompany.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/03/zyzz-tribute-on-reddit-header-1068x566.jpg

spoon
2018-12-07, 10:54
Haha [emoji3] Bilden ovan...

On topic

Så cyklar jag till jobbet ibland, köper kött från grannbonden eller äter vilt. Försöker äta lite mindre kött. Känns vettigt att försöka bidra med det man kan.




Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

TheOne1994
2018-12-07, 13:40
plastpåsar hoppar jag över, har blivit en princip sak. Ibland har jag händerna fulla med varor ..allt för att inte KÖPA den där påsen.

Det stod en skylt på apoteket: "Behöver du en påse ? Behöver du verkligen en påse ?"

Efter det tog gick allt över styr :)

Diomedea exulans
2018-12-07, 13:55
plastpåsar hoppar jag över, har blivit en princip sak. Ibland har jag händerna fulla med varor ..allt för att inte KÖPA den där påsen.

Det stod en skylt på apoteket: "Behöver du en påse ? Behöver du verkligen en påse ?"

Efter det tog gick allt över styr :)

Jag återvinner samma påsar hela tiden, tar med dem till affären innan jag handlar.

Det har begränsat livet, för jag kan inte längre spontanhandla när jag är ute på stan i andra ärenden. ;) Iaf inte i större mängder än jag får plats med i ryggsäcken som jag brukar ha med mig.

delta_mats
2018-12-07, 14:06
Jag återvinner samma påsar hela tiden, tar med dem till affären innan jag handlar.

Det har begränsat livet, för jag kan inte längre spontanhandla när jag är ute på stan i andra ärenden. ;) Iaf inte i större mängder än jag får plats med i ryggsäcken som jag brukar ha med mig.

Använder du inga påsar till soporna?

Diomedea exulans
2018-12-07, 14:11
Använder du inga påsar till soporna?

Jo, utom dem.

MaxHeninge
2018-12-07, 16:38
Jag klimatkompenserar inte överhuvudtaget. Hur känner ni som lägger mycket energi på detta när säkerligen halva jordens befolkning dagligen inte 'kan' eller vill göra något åt det heller? Jag tänker då mest på länder i asien samt u-länder.

Det lilla ni gör som kanske kräver extra energi i vardagen väger inte ens upp för något en annan person gör fast åt motsatt håll dagligen, om ni förstår jag jag menar.

mottat
2018-12-07, 17:10
Ja, alla dessa tusentals forskare som slängt bort sina liv när de egentligen borde frågat dig.

Dom har ju inte fått någon av modellerna att stämma och alla deras prognoser har ju varit fel så dom får nog arbeta vidare.


Sen finns det ju också studier som visar att det är dyrare att försöka stoppa klimatförändringarna i dagens läge än att bara acceptera dom.

Yes
2018-12-07, 17:13
"Tråden för oss som hatar livet eller vill börja", borde den heta.

blåvitt
2018-12-07, 17:20
Dom har ju inte fått någon av modellerna att stämma och alla deras prognoser har ju varit fel så dom får nog arbeta vidare.


Sen finns det ju också studier som visar att det är dyrare att försöka stoppa klimatförändringarna i dagens läge än att bara acceptera dom.

Klart det är dyrare. Men om vi accepterar dom dör ju typ alla...

Lafayette
2018-12-07, 17:24
Jag använder den gröna påsen. Tänk på barnens framtid.

mottat
2018-12-07, 17:30
Klart det är dyrare. Men om vi accepterar dom dör ju typ alla...

Du överdramatiserar inte lite nu? Eller så får några som bor vid kusten flytta om 25-100år.

xan
2018-12-07, 18:01
Jag klimatkompenserar inte överhuvudtaget. Hur känner ni som lägger mycket energi på detta när säkerligen halva jordens befolkning dagligen inte 'kan' eller vill göra något åt det heller? Jag tänker då mest på länder i asien samt u-länder.

Det lilla ni gör som kanske kräver extra energi i vardagen väger inte ens upp för något en annan person gör fast åt motsatt håll dagligen, om ni förstår jag jag menar.

För många ger detta mer energi i vardagen då man känner att man tar ansvar och gör något meningsfullt. Vill man förändra världen får man starta med sig själv, så är det ju. Sedan kan man stödja bra miljöpolitik och hoppas att initiativen blir fler även på individnivå.

Dom har ju inte fått någon av modellerna att stämma och alla deras prognoser har ju varit fel så dom får nog arbeta vidare.


Sen finns det ju också studier som visar att det är dyrare att försöka stoppa klimatförändringarna i dagens läge än att bara acceptera dom.

Lol, vad är det för studier som kan förutse framtiden? Tänk om vi skulle stoppa all forskning och utveckling av metoder som bevarar miljön med argumentet att det är "billigare" att bara luta sig tillbaka och acceptera läget.

Och att vissa prognoser har varit felaktiga betyder inte att det inte finns någon negativ trend över huvud taget.

blåvitt
2018-12-07, 18:29
Du överdramatiserar inte lite nu? Eller så får några som bor vid kusten flytta om 25-100år.

Det är tvr inte vad prognoserna säger

Aryt
2018-12-07, 18:29
Läs igen vad han sade föreläsningen handlade om.

Har fotografiskt minne, det stod typ:
Var på en föreläsning om klimatkompensation i Paris för ett par veckor sedan, föreläsaren sa att förutom att kastrera fattiga nationer som står för extremt mycket utsläppt för miljön så var det att trycka upp bnp för att lägga på forskning som skulle ta oss längst.

Föreläsaren verkar ha hävdat att duttandet med CO2 är oväsentligt när vi jämför med Afrika-Asiens enorma plast-tungmetall-gift-utsläpp?

Aryt
2018-12-07, 18:30
Klart det är dyrare. Men om vi accepterar dom dör ju typ alla...

Vi dör nog ändå ska du se.

Diomedea exulans
2018-12-07, 18:38
Vad hände med det här forumets berömda kampanda?

När det gäller att bygga muskler och komma i form, då accepteras det inget snack om gener eller andra yttre omständigheter som gör styrketränandet verkningslöst. Alla kan bli stora, starka och hårda, bara de kämpar tillräckligt.

När det gäller psykiskt välmående, då heter det att om man mår dåligt så är det bara ens eget fel, och om man bara sätter mål och kämpar och aldrig ger upp så kommer man till slut må som en prins. Samma om man har svårt att träffa en partner, eller har något annat problem överhuvudtaget i livet.

Men nu när det handlar om att rädda miljön, då är det idel "uuh, det är ingen mening att göra nåt, det är kört ändå, inget jag gör kan påverka".

Vad hände med Kolozzeums grundfilosofi: "Inga ursäkter godtas"?

Alexton
2018-12-07, 18:54
Föreläsaren verkar ha hävdat att duttandet med CO2 är oväsentligt när vi jämför med Afrika-Asiens enorma plast-tungmetall-gift-utsläpp?

Njea inte direkt. Men föreläsaren menade att man måste attackera miljöproblemet på fler fronter samtidigt istället för att stirra sig blind endast på CO2 även om detta är ett problem.
Plast och miljögifter är defacto ett stort problem.

Dessutom har vissa länder inte samma förutsättningar att arbeta med miljön som andra.

Tillagt det med att kastrera folk (vilket inte var ett seriöst förslag) handlade om att man måste börja producera mer hållbart och mindre slit och släng och ett av dem sakerna är att ha en mindre polulation samt att mindre folk kräver mindre jordbruk etc.

Arne Persson
2018-12-07, 19:02
Förmodligen mer än vad du är. Har du läst rapporterna från IPCC?

https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/

Som bygger på teoretiska datamodeller som visar sig avvika fint mot faktiska uppmätningar.

Gil77
2018-12-07, 19:32
Effektivaste bör ju vara att på något sätt tvinga dessa hopplösa länder i tredje världen, som förpestar luft och fyller haven med plast, att skärpa sig. Sanktioner eller villkorat bistånd, eller om det krävs militär dominans. Miljötänket eller respekten för miljö och natur finns ju överhuvudtaget inte där. Västvärlden skulle kunna göra investeringar i dessa länder för att förbättra deras fabriker mm.

Går ju att göra väldigt mycket till små summor där, som rent av skulle vara till ekonomisk vinning för dom.

Sedan finns såklart giganter som USA och Kina mfl. som också är bovar, men mycket pga sin storlek. Kina är väl dock några resor värre än USA när det gäller att vara miljöfarliga. USA är inte bäst i klassen, men bättre än Kina.

Diomedea exulans
2018-12-07, 19:44
Effektivaste bör ju vara att på något sätt tvinga dessa hopplösa länder i tredje världen, som förpestar luft och fyller haven med plast, att skärpa sig. Sanktioner eller villkorat bistånd, eller om det krävs militär dominans. Miljötänket eller respekten för miljö och natur finns ju överhuvudtaget inte där.

En av de första sakerna som slog mig i Indonesien var hur folk bara slängde sopor i högar ute i naturen. Det var en rätt bisarr kontrast, paradisliknande djungel och diverse mänskligt skräp...

TranceII
2018-12-07, 19:58
Dom har ju inte fått någon av modellerna att stämma och alla deras prognoser har ju varit fel så dom får nog arbeta vidare.


Sen finns det ju också studier som visar att det är dyrare att försöka stoppa klimatförändringarna i dagens läge än att bara acceptera dom.

Hej, motttat. Jo, de stämmer väldigt bra. Jag antar att du har läst: https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/

För det är inte så att du, utan utbildning, råkar under senaste åren fått en syn på ett vetenskapligt område som råkar vara rakt i linje med den som fick Republikanska partiet att svänga så hårt över de senaste 10-15 åren i denna frågan? Varför svände det helt plötsligt trots att forskarna tenderade att bli mer och mer överrens?

https://www.ucsusa.org/publications/got-science/2017/got-science-feb-2017

Vilken jäkla slump att helt plötsligt så blev det politiskt och alla som känner sig lite till höger känner efter några öl i kroppen att nog fan är det nog inte rätt ändå. Modellerna stämmer inte riktigt asså, fan. Man orkar inte riktigt läsa vetenskapen för det är så jäkla mycket text men man minns pythagoras sats.

Vilket leder till:

Som bygger på teoretiska datamodeller som visar sig avvika fint mot faktiska uppmätningar.

MasterChief
2018-12-07, 20:02
Som bygger på teoretiska datamodeller som visar sig avvika fint mot faktiska uppmätningar.

Men sluta nu Arne. Du har ingen kunskap om detta och bör således inte uttala dig som du satt inne med någon gudagiven kunskap.

Du beter dig lika fånigt som den där nybakade PT:n som gapar om att drag till hakan är farligt.

Jag är så trött på alla amatörer som tror sig veta något om klimatfrågor.

Vad är det som får vissa människor att tro att de vet allt om allt.

Jag är väldigt "höger" (liberal eller vad fan det kallas nu för tiden) och jag blir genererad över hur män med samma politiska värdegrund som mig går runt och inbillar sig att de vet allt om klimatforskning. Patetiskt.

Gil77
2018-12-07, 20:02
En av de första sakerna som slog mig i Indonesien var hur folk bara slängde sopor i högar ute i naturen. Det var en rätt bisarr kontrast, paradisliknande djungel och diverse mänskligt skräp...

Jo man tycker det är så väldigt onödigt och trist. Dom verkar inte bry sig att dom lever i ett skitland, dom försöker inte ens. Känns inte så konstigt när man ser hur de agerar, vilka länder som lyckats och vilka som lever i misär.

Diomedea exulans
2018-12-07, 20:07
Jo man tycker det är så väldigt onödigt och trist. Dom verkar inte bry sig att dom lever i ett skitland, dom försöker inte ens. Känns inte så konstigt när man ser hur de agerar, vilka länder som lyckats och vilka som lever i misär.

I Indonesien kände jag verkligen av en attityd av "skita i allt". Sympatiskt, på sätt och vis; det finns en tjusning i att ta livet med en klackspark. Men det kan ju få otrevliga konsekvenser när det gäller t ex sopsortering.

De verkar dock inte tycka att de lever i ett skitland. De som bor vid djungeln tänker nog snarare "det finns hur mycket djungel som helst att ta av".

Det kan i många fall säkert bero på bristande kunskap och möjligheter. Jag tror knappast de får en lapp från hyresvärden om att lägga saker och ting på sin designerade plats i återvinningscentralen. Men ändå, fan, de måste ju se hur det ser ut när de slänger 10 kg plast i en dunge...

blåvitt
2018-12-07, 20:10
Jo man tycker det är så väldigt onödigt och trist. Dom verkar inte bry sig att dom lever i ett skitland, dom försöker inte ens. Känns inte så konstigt när man ser hur de agerar, vilka länder som lyckats och vilka som lever i misär.

Det handlar om en skillnad i kunskap, och medvetenheten som följer med den.

Sverige, 1964 http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20140519/tv-har-sanker-de-batsoporna-med-stenar/

Yes
2018-12-07, 20:12
Men sluta nu Arne. Du har ingen kunskap om detta och bör således inte uttala dig som du satt inne med någon gudagiven kunskap.

Du beter dig lika fånigt som den där nybakade PT:n som gapar om att drag till hakan är farligt.

Jag är så trött på alla amatörer som tror sig veta något om klimatfrågor.

Vad är det som får vissa människor att tro att de vet allt om allt.

Jag är väldigt "höger" (liberal eller vad fan det kallas nu för tiden) och jag blir genererad över hur män med samma politiska värdegrund som mig går runt och inbillar sig att de vet allt om klimatforskning. Patetiskt.
Whatevs. Glad att du är vid liv. Kan du sluta vara en sousse nu? :P

Diomedea exulans
2018-12-07, 20:19
Det handlar om en skillnad i kunskap, och medvetenheten som följer med den.

Sverige, 1964 http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20140519/tv-har-sanker-de-batsoporna-med-stenar/

Har de missat den enorma propagandaapparat som propagerar för att skydda miljön? Har dessa människor inte internet?

MasterChief
2018-12-07, 20:19
Whatevs. Glad att du är vid liv. Kan du sluta vara en sousse nu? :P

Lol, jag måste ge mina liberala bröder en lavett ibland. Jävlar vad naiva och macho ni alltid ska vara. Det är ok att inte veta allt om allt.

Jag vet inte hur jag hamnade här. Eller jo, det vet jag. Full och uttråkad. Hoppas du mår bra! Liberaldebatt.se forever!

mottat
2018-12-07, 20:20
Hej, motttat. Jo, de stämmer väldigt bra. Jag antar att du har läst: https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/





Varför tror du att linka till IPCC rapporter stänger ner hela diskussionen? Har du inga bättre argument eller egna tankar? Tror du IPCC är som gudar när det kommer till klimatet?

MasterChief
2018-12-07, 20:23
Varför tror du att linka till IPCC rapporter stänger ner hela diskussionen? Har du inga bättre argument eller egna tankar? Tror du IPCC är som gudar när det kommer till klimatet?

Vad har du själv för kompetens för att utvärdera deras arbete?

mottat
2018-12-07, 20:27
Vad har du själv för kompetens för att utvärdera deras arbete?


Jag läser båda sidorna av diskussionen kanske? Finns ju massor med forskare på ämnet som bevisat att dom senaste IPCC rapporterna är överdrivna och felräknade.

Sen vet jag inte riktigt vad din fråga bidrar med? Om vi ska börja använda auktoritetsargument kan vi väl lika bra stänga ner hela forumet?

Arne Persson
2018-12-07, 20:29
Men sluta nu Arne. Du har ingen kunskap om detta och bör således inte uttala dig som du satt inne med någon gudagiven kunskap.

Du beter dig lika fånigt som den där nybakade PT:n som gapar om att drag till hakan är farligt.

Jag är så trött på alla amatörer som tror sig veta något om klimatfrågor.

Vad är det som får vissa människor att tro att de vet allt om allt.

Jag är väldigt "höger" (liberal eller vad fan det kallas nu för tiden) och jag blir genererad över hur män med samma politiska värdegrund som mig går runt och inbillar sig att de vet allt om klimatforskning. Patetiskt.

Jag kan tyvärr upplysa dig om att jag är ganska insatt i paleoklimatologi/-ekologi mm. Jag har varit med och författat 3 st vetenskapliga artiklar (i mkt erkända vetenskapliga tidskrifter) som just berör bl.a klimatet. Vad har du fått det ifrån att jag inte skulle vara insatt i detta?

Arne Persson
2018-12-07, 20:30
Jag läser båda sidorna av diskussionen kanske? Finns ju massor med forskare på ämnet som bevisat att dom senaste IPCC rapporterna är överdrivna och felräknade.

Korrekt!

Yes
2018-12-07, 20:30
Lol, jag måste ge mina liberala bröder en lavett ibland. Jävlar vad naiva och macho ni alltid ska vara. Det är ok att inte veta allt om allt.

Jag vet inte hur jag hamnade här. Eller jo, det vet jag. Full och uttråkad. Hoppas du mår bra! Liberaldebatt.se forever!
Haha, jag kan gladeligen medge att jag inte vet något om PMS eller barnafödande. Vidare tycker jag för all del det är värt att försöka hålla en så vetenskaplig syn som möjligt på klimatfrågan (varpå jag rentav kan tänka mig revidera min egen syn. Jag avskyr dock klimatspykosen och hur den används mot allt som är gott bra och bra i världen.

I övrigt anser jag att du behöver vara full och uttråkad oftare. Ibland blir det fan jobbigt att sitta här och skriva dumma saker på fyllan, helt ensam. Skärp dig. Och när du ändå håller på, försök få den där winter-nånting att skriva mer. Hon är bra, för att vara en såndär rabiat feminist. ;)

Yes
2018-12-07, 20:33
Jag kan tyvärr upplysa dig om att jag är ganska insatt i paleoklimatologi/-ekologi mm. Jag har varit med och författat 3 st vetenskapliga artiklar som just berör bl.a klimatet. Vad har du fått det ifrån att jag inte skulle vara insatt i detta?
Det är ju fantastiskt bra. Om du då också argumenterade på en vetenskaplig nivå vore det rentav underbart. Jag menar, oavsett hur mycket jag vill hålla med dig räcker det inte med att "Arne säger att...".

Diomedea exulans
2018-12-07, 20:35
Jag avskyr dock klimatspykosen och hur den används mot allt som är gott bra och bra i världen.


Det är helt enligt tingens ordning att klimathotet används mot allt som är gott och bra i världen.

Allting har ett pris. Allting gott för något ont med sig. Alla problem kräver uppoffringar för att bli av med, och uppoffringen tenderar att vara i proportion till problemet - man kan inte behålla kakan och äta upp den.

Klimathotet är kanske det största hotet i mänsklighetens historia. Följaktligen är det helt naturligt att det kräver den största uppoffringen i mänsklighetens historia för att råda bukt med det.

Ergo, det är inga konstigheter med att "allt gott och bra i världen" måste ges upp för att rädda klimatet.

MasterChief
2018-12-07, 20:45
Jag kan tyvärr upplysa dig om att jag är ganska insatt i paleoklimatologi/-ekologi mm. Jag har varit med och författat 3 st vetenskapliga artiklar (i mkt erkända vetenskapliga tidskrifter) som just berör bl.a klimatet. Vad har du fått det ifrån att jag inte skulle vara insatt i detta?

Så vad har paleoklimatologi med 2018 att göra? Det fanns väl inga människor och kolkraftverk då? Det är som att gapa om Newton när man gör astrofysiska beräkningar idag.

Men om du är så påläst så sluta med argumentum ad verecundiam och förklara vad som är så fel i dagens forskning.

MasterChief
2018-12-07, 20:49
Jag läser båda sidorna av diskussionen kanske? Finns ju massor med forskare på ämnet som bevisat att dom senaste IPCC rapporterna är överdrivna och felräknade.

Sen vet jag inte riktigt vad din fråga bidrar med? Om vi ska börja använda auktoritetsargument kan vi väl lika bra stänga ner hela forumet?

Vad bra att du läser båda sidor av diskussionen. Vad kom du fram till?

mottat
2018-12-07, 20:55
Vad bra att du läser båda sidor av diskussionen. Vad kom du fram till?

Att ha 60% straffskatt på bensinen och sedan lägga pengarna på bidragstagare inte är rätt lösning.

MasterChief
2018-12-07, 20:55
Haha, jag kan gladeligen medge att jag inte vet något om PMS eller barnafödande. Vidare tycker jag för all del det är värt att försöka hålla en så vetenskaplig syn som möjligt på klimatfrågan (varpå jag rentav kan tänka mig revidera min egen syn. Jag avskyr dock klimatspykosen och hur den används mot allt som är gott bra och bra i världen.

I övrigt anser jag att du behöver vara full och uttråkad oftare. Ibland blir det fan jobbigt att sitta här och skriva dumma saker på fyllan, helt ensam. Skärp dig. Och när du ändå håller på, försök få den där winter-nånting att skriva mer. Hon är bra, för att vara en såndär rabiat feminist. ;)

Jo, jag kan instämma att hela debatten är sjuk. Och då måste man som objektivist vara skoninglöst objektiv och neutral. Vilket innebär att man måste förstå när man inte förstår något. Och det är svårt.

För övrigt så vet jag inte, det är liksom inte samma tryck här på kolo längre. Men det var många episka debatter en gång i tiden. :d

MasterChief
2018-12-07, 20:55
Att ha 60% straffskatt på bensinen och sedan lägga pengarna på bidragstagare inte är rätt lösning.

Då är vi överens. *hug*

mottat
2018-12-07, 20:57
Då är vi överens. *hug*

:thumbup:

Yes
2018-12-07, 20:59
Det är helt enligt tingens ordning att klimathotet används mot allt som är gott och bra i världen.

Allting har ett pris. Allting gott för något ont med sig. Alla problem kräver uppoffringar för att bli av med, och uppoffringen tenderar att vara i proportion till problemet - man kan inte behålla kakan och äta upp den.

Klimathotet är kanske det största hotet i mänsklighetens historia. Följaktligen är det helt naturligt att det kräver den största uppoffringen i mänsklighetens historia för att råda bukt med det.

Ergo, det är inga konstigheter med att "allt gott och bra i världen" måste ges upp för att rädda klimatet.
30-60% av jordens befolkning dog av pesten. Hur menar du att klimatförändringar skulle vara värre än det?

Och nej, lösningen på stora problem är inte stora uppoffringar. Vill du veta en effektiv metod mot svarta döden? Penicillin.

Wain
2018-12-07, 21:13
Tycker det nämnts väldigt lite i Sverige att FN och de flesta seriösa forskare förespråkar utökad mängd kärnkraft.

Aryt
2018-12-07, 21:16
Tycker det nämnts väldigt lite i Sverige att FN och de flesta seriösa forskare förespråkar utökad mängd kärnkraft.

Fossillobbyn har framgångsrikt använt nyttiga idioter bland "Gröna" organisationer för att under decenner smutskasta den säkraste energiproduktionen (dvs kärnkraften).
Reklam fungerar.


Ändring: kompletterade med dvs kärnkraften så att jag skulle vara mer inkluderande.

Yes
2018-12-07, 21:17
Tycker det nämnts väldigt lite i Sverige att FN och de flesta seriösa forskare förespråkar utökad mängd kärnkraft.
Kanske för att det skulle göra mycket större effekt än att jävlas med svenskars semester, eller att göra det omöjligt att parkera bilen i Stockholm.

Arne Persson
2018-12-07, 21:19
Så vad har paleoklimatologi med 2018 att göra? Det fanns väl inga människor och kolkraftverk då? Det är som att gapa om Newton när man gör astrofysiska beräkningar idag.

Men om du är så påläst så sluta med argumentum ad verecundiam och förklara vad som är så fel i dagens forskning.

Hoppsan! Du är betydligt mer okunnig än vad jag förväntade mig!
Om du inte inser/förstår innebörden av paleoklimatologi och dess dess betydelse att tolka nutida och dåtida KLIMAT så tycker jag att du åtminstone skall FÖRSÖKA sätta dig in i ämnet... Försök även skilja på KLIMAT och MILJÖ. Förklara även för mig varför dom äkta mätningarna avviker så mycket från IPCC’s teoretiska datamodeller? När vi ändå är i farten... hur är det egentligen med isen på Arktis och inte minst hur mår våra isbjörnar fn och hur många finns det nu förtiden?

Diomedea exulans
2018-12-07, 21:31
hur är det egentligen med isen på Arktis och inte minst hur mår våra isbjörnar fn och hur många finns det nu förtiden?

Ett poäng till Arne.

• Global polar bear numbers have been stable or risen slightly since 2005, despite the fact that summer sea ice since 2007 hit levels not expected until mid-century: the predicted 67% de- cline in polar bear numbers did not occur.
• Abundant prey and adequate sea ice in spring and early summer since 2007 appear to explain why global polar bear numbers have not declined, as might have been expected as a result of low summer sea ice levels.
• The greatest change in sea icehabitat since 1979 was experienced by Barents Sea polar bears and the least by those in Southern Hudson Bay, the most southerly region inhabited by bears.
• As far as is known, the record low extent of sea ice in March 2017 had no impact on polar bear health or survival.
• Some studies show bears are lighter in weight than they were in the 1980s, but none showed an increase in the number of individuals starving to death or too thin to reproduce.
• A just-released report of Southern Beaufort Sea bears having difficulty finding prey in 2014– 2016 suggests that the thick ice events that have impacted the region every ten years or so since the 1960s have continued despite reduced summer sea ice.
• Claims of widespread hybridization of polar bears with grizzlies were disproven by DNA studies.
• Overly pessimistic media responses to recent polar bear issues have made heartbreaking news out of scientifically insignificant events, suggesting an attempt is being made to restore the status of this failed global warming icon.

https://www.thegwpf.org/content/uploads/2018/02/Polarbears2017.pdf

TranceII
2018-12-07, 21:48
Förklara även för mig varför dom äkta mätningarna avviker så mycket från IPCC’s teoretiska datamodeller?


Det gör de inte. Varför tror du det? Vilka modeller pratar du om och vilka studier hänvisar du till?


När vi ändå är i farten... hur är det egentligen med isen på Arktis och inte minst hur mår våra isbjörnar fn och hur många finns det nu förtiden?

Här är minimunivåerna i september över tid:

https://i.imgur.com/u5SPtFC.png

Varför undrar du?

Ladugårdsdörr
2018-12-07, 21:50
Hoppsan! Du är betydligt mer okunnig än vad jag förväntade mig!

Men Arne, det är faktiskt <innevarande år> och vi kan inte längre lita på gamla fakta! Dessutom har miljörörelsen fått sin översteprästinna i form av en skolkande autistunge så nu är allt faktiskt helt annorlunda.

Wain
2018-12-07, 21:54
Kanske för att det skulle göra mycket större effekt än att jävlas med svenskars semester, eller att göra det omöjligt att parkera bilen i Stockholm.

pw3e64sosEg

Gustaven
2018-12-07, 22:05
Hoppsan! Du är betydligt mer okunnig än vad jag förväntade mig!
Om du inte inser/förstår innebörden av paleoklimatologi och dess dess betydelse att tolka nutida och dåtida KLIMAT så tycker jag att du åtminstone skall FÖRSÖKA sätta dig in i ämnet... Försök även skilja på KLIMAT och MILJÖ. Förklara även för mig varför dom äkta mätningarna avviker så mycket från IPCC’s teoretiska datamodeller? När vi ändå är i farten... hur är det egentligen med isen på Arktis och inte minst hur mår våra isbjörnar fn och hur många finns det nu förtiden?

Vad menar du med "de äkta" mätningarna. Menar du att alla mätningar IPCC har använt sig av är fejk? Hittills har jag bara läst förminskande kommentarer och antydningar om att du vet bättre från dig snarare än något konkret som skulle motsäga vad de flesta klimatforskare är ganska ense om. Isbjörnarna verkar ha blivit något slags konstig symbol för miljörörelsen trots att de klarat sig bra. De verkar också ha blivit något slags slagpåse från klimatförnekare "Men kolla isbjörnarna" det är som att hitta en död pixel och säga att hela skärmen är fel.

MasterChief
2018-12-07, 22:08
Hoppsan! Du är betydligt mer okunnig än vad jag förväntade mig!
Om du inte inser/förstår innebörden av paleoklimatologi och dess dess betydelse att tolka nutida och dåtida KLIMAT så tycker jag att du åtminstone skall FÖRSÖKA sätta dig in i ämnet... Försök även skilja på KLIMAT och MILJÖ. Förklara även för mig varför dom äkta mätningarna avviker så mycket från IPCC’s teoretiska datamodeller? När vi ändå är i farten... hur är det egentligen med isen på Arktis och inte minst hur mår våra isbjörnar fn och hur många finns det nu förtiden?

Egentligen är det skitsamma. Oavsett om människan påverkar klimatet eller inte så spelar det ingen roll för vi kan inte ändra på oss. När det kommer till kritan så skiter såklart den enskilda personen i klimatet. Är det vi som pajar klimatet så kommer det fortgå. Är det bara jordlutning och solfläckar som har betydelse kan vi inte heller göra något.

Yes
2018-12-07, 22:18
Egentligen är det skitsamma. Oavsett om människan påverkar klimatet eller inte så spelar det ingen roll för vi kan inte ändra på oss. När det kommer till kritan så skiter såklart den enskilda personen i klimatet. Är det vi som pajar klimatet så kommer det fortgå. Är det bara jordlutning och solfläckar som har betydelse kan vi inte heller göra något.
Jo, sen om alla värsta farhågor är sanna är frågan om vi inte bara ska lösa problemen när de kommer, eller om vi ska gå ett par tusen år bakåt i tiden.

Arne Persson
2018-12-07, 22:25
Egentligen är det skitsamma. Oavsett om människan påverkar klimatet eller inte så spelar det ingen roll för vi kan inte ändra på oss. När det kommer till kritan så skiter såklart den enskilda personen i klimatet. Är det vi som pajar klimatet så kommer det fortgå. Är det bara jordlutning och solfläckar som har betydelse kan vi inte heller göra något.

Vi kan minska miljöförstöring mm.
CO2 är bara till godo för växternas fotosyntes! Öknarna har faktiskt krympt.
Vi kan inte hindra den kommande istiden som kommer att vara i mer än 100000 år. Då lär mycket av Nordeuropa försvinna under kilometertjockt istäcke tom tom trycker ner jordskorpan. Då lär det bli klimatångest de luxe mm när vi i norr tvingas emigrera söderut. :)

Arne Persson
2018-12-07, 22:28
Vad menar du med "de äkta" mätningarna. Menar du att alla mätningar IPCC har använt sig av är fejk? Hittills har jag bara läst förminskande kommentarer och antydningar om att du vet bättre från dig snarare än något konkret som skulle motsäga vad de flesta klimatforskare är ganska ense om. Isbjörnarna verkar ha blivit något slags konstig symbol för miljörörelsen trots att de klarat sig bra. De verkar också ha blivit något slags slagpåse från klimatförnekare "Men kolla isbjörnarna" det är som att hitta en död pixel och säga att hela skärmen är fel.

Är du säker på att "de flesta klimatforskarna är överens"? Vad stödjer du det på?
Kolla tex temperaturmätningar från Uppsala Universitet som pågått sedan ca 1770. Där finns en del att hämta.
Isbjörnarna har ökat markant dom senaste åren till vissa miljömuppsrörelsers förtret.
Klimatförnekare...! Hahaha! Där kom det! Ert förlösande mantra!Hahaha!:D

TranceII
2018-12-07, 22:42
Fan, Arne dina poster läser som de är genererade med en markovkedja. Du bara slänger ur dig slumpvisa påstående utan källa och när de blir motbevisade går du bara vidare. Är nästa steg att säga att björkveden har aldrig brunnit så bra i din kamin och det motbevisar vad NASA's satelliter uppmäter?

Gustaven
2018-12-07, 22:43
Är du säker på att "de flesta klimatforskarna är överens"? Vad stödjer du det på?
Kolla tex temperaturmätningar från Uppsala Universitet som pågått sedan ca 1770. Där finns en del att hämta.
Isbjörnarna har ökat markant dom senaste åren till vissa miljömuppsrörelsers förtret.
Klimatförnekare...! Hahaha! Där kom det! Ert förlösande mantra!Hahaha!:D


Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals1 show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree*: Climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities.

https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/

Jag ber om ursäkt om "klimatförnekare" var en term jag använde fel, jag tolkade dina inlägg som att du inte höll med om att människans aktivitet påverkade klimatet vilket de flesta (enl källan ovan) klimatforskare är ense om.

Jag antar att det är denna serie du menar? Jag tycker nog inte att EN dataserie inom ett mycket litet område på jorden är någon trygg datapunkt att luta en argumentation på men kurvan ser ju ut att gå upp även här. Man ska dock passa sig för att extrapolera.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.2848.1526625740!/image/temp_ar_uppsala_2017.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/temp_ar_uppsala_2017.png

Återigen att stirra sig blind på isbjörnarna är ett dåligt exempel där man tittar efter en liten detalj i en stor bild.

Hade du någon ytterligare info om de "äkta mätningarna" du refereade till innan?

Hemi
2018-12-07, 22:46
Vi kan minska miljöförstöring mm.
CO2 är bara till godo för växternas fotosyntes! Öknarna har faktiskt krympt.
Vi kan inte hindra den kommande istiden som kommer att vara i mer än 100000 år. Då lär mycket av Nordeuropa försvinna under kilometertjockt istäcke tom tom trycker ner jordskorpan. Då lär det bli klimatångest de luxe mm när vi i norr tvingas emigrera söderut. :)

Fast det går ju hand i hand med klimatforskningen. Det är förväntat och har hänt förut, flera ggr antagligen. Har inte tidslinjen i huvudet men runt 250 000 000 år sedan hönde samma sak man ser hända nu men då var det mer frekventa vulkanutbrott som var orsaken. Ja en istid kanske är på väg men det vore bra om man hittade en orsak som är mer faktisk, man kan ju inte bara blunda för människans utsläpp som ter sig på samma vis.

Arne Persson
2018-12-07, 22:53
Fast det går ju hand i hand med klimatforskningen. Det är förväntat och har hänt förut, flera ggr antagligen. Har inte tidslinjen i huvudet men runt 250 000 000 år sedan hönde samma sak man ser hända nu men då var det mer frekventa vulkanutbrott som var orsaken. Ja en istid kanske är på väg men det vore bra om man hittade en orsak som är mer faktisk, man kan ju inte bara blunda för människans utsläpp som ter sig på samma vis.

Vad hände för 250 milj. år sedan?

Yes
2018-12-07, 22:56
Fan, Arne dina poster läser som de är genererade med en markovkedja. Du bara slänger ur dig slumpvisa påstående utan källa och när de blir motbevisade går du bara vidare. Är nästa steg att säga att björkveden har aldrig brunnit så bra i din kamin och det motbevisar vad NASA's satelliter uppmäter?
Dissar du björkved din jävel?

Nån måtta får det väl ändå vara.

Gil77
2018-12-07, 22:58
Har lyssnat ganska mycket på radio och sett tv på sista tiden. Är extremt mycket om klimatet, med en otrolig alarmism och folk som oemotsagda får komma med väldigt stora överdrifter, som att jorden kommer gå under inom 20 år osv. Dom intervjuar barn och nästintill senila gamlingar som är livrädda att jorden håller på att svämma över och brinna upp inom några år.

Lätt att bli konspiratorisk när det är så extremt mycket och överdrivet om klimatet nu.

Hemi
2018-12-07, 22:58
När det nu var, flera, så har det varit många fler vulkanutbrott pga hur plattorna ligger och har påverkat jorden så, med maasutrotning av varelser ovan vattytan som följd.

Hemi
2018-12-07, 23:07
Har lyssnat ganska mycket på radio och sett tv på sista tiden. Är extremt mycket om klimatet, med en otrolig alarmism och folk som oemotsagda får komma med väldigt stora överdrifter, som att jorden kommer gå under inom 20 år osv. Dom intervjuar barn och nästintill senila gamlingar som är livrädda att jorden håller på att svämma över och brinna upp inom några år.

Lätt att bli konspiratorisk när det är så extremt mycket och överdrivet om klimatet nu.

Det är bäst att glömma isbjörns teman och om det snöar i Sverige eller inte för det har inte mycket med saken att göra.

Arne Persson
2018-12-08, 11:15
När det nu var, flera, så har det varit många fler vulkanutbrott pga hur plattorna ligger och har påverkat jorden så, med maasutrotning av varelser ovan vattytan som följd.

I och med att superkontinenten Pangea bildades så höjdes temperaturen och mängden grundhav minskade drastiskt därav ett enormt utdöende av havslevande individer...

Vinter
2018-12-08, 11:34
Björn Lomborg har intressanta tankegångar, som borde undersökas.

Hemi
2018-12-08, 13:58
I och med att superkontinenten Pangea bildades så höjdes temperaturen och mängden grundhav minskade drastiskt därav ett enormt utdöende av havslevande individer...

Sant, jag kollade det, ca 90% samt 70% ovan vatten. Det som händer idag under vattnet kommer ju också mest från luften.

Gustaven
2018-12-08, 15:10
Fan, Arne dina poster läser som de är genererade med en markovkedja. Du bara slänger ur dig slumpvisa påstående utan källa och när de blir motbevisade går du bara vidare. Är nästa steg att säga att björkveden har aldrig brunnit så bra i din kamin och det motbevisar vad NASA's satelliter uppmäter?

Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals1 show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree*: Climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities.

https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/

Jag ber om ursäkt om "klimatförnekare" var en term jag använde fel, jag tolkade dina inlägg som att du inte höll med om att människans aktivitet påverkade klimatet vilket de flesta (enl källan ovan) klimatforskare är ense om.

Jag antar att det är denna serie du menar? Jag tycker nog inte att EN dataserie inom ett mycket litet område på jorden är någon trygg datapunkt att luta en argumentation på men kurvan ser ju ut att gå upp även här. Man ska dock passa sig för att extrapolera.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.2848.1526625740!/image/temp_ar_uppsala_2017.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/temp_ar_uppsala_2017.png

Återigen att stirra sig blind på isbjörnarna är ett dåligt exempel där man tittar efter en liten detalj i en stor bild.

Hade du någon ytterligare info om de "äkta mätningarna" du refererade till innan?


Arne, hade du något att komma med angående "äkta mätningarna? Vad ville du säga med Uppsalas temperaturdata? Har du något bevis för vad jag gissar att du påstår: Att 97% av klimatforskarna har fel när de anser att människan i högsta grad påverkar klimatet? Eller har Trance rätt i sitt citat ovan?

Ett Orm
2018-12-08, 15:17
Enda vettiga är att konsumera så lite som möjligt - av allt.
Har man åkt tio mil med bil kan man inte kompensera det med att plantera ett jäkla träd, man har fortfarande släppt ut nått.

Arne Persson
2018-12-08, 15:36
Arne, hade du något att komma med angående "äkta mätningarna? Vad ville du säga med Uppsalas temperaturdata? Har du något bevis för vad jag gissar att du påstår: Att 97% av klimatforskarna har fel när de anser att människan i högsta grad påverkar klimatet? Eller har Trance rätt i sitt citat ovan?

Jag är oerhört ledsen och ber därtill å det djupaste om ursäkt att jag tvingas jobba mm, och inte hinner serva dig tillräckligt snabbt med svar! Skall försöka få en lugn stund över och servera dig ytterligare relevanta fakta.
Har du förresten kollat upp lite var den där uppgiften om ”97%” ursprungligen kommer ifrån?🙂

Gustaven
2018-12-08, 15:48
Jag är oerhört ledsen och ber därtill å det djupaste om ursäkt att jag tvingas jobba mm, och inte hinner serva dig tillräckligt snabbt med svar! Skall försöka få en lugn stund över och servera dig ytterligare relevanta fakta.
Har du förresten kollat upp lite var den där uppgiften om ”97%” ursprungligen kommer ifrån?��

Eftersom du postat annat i tråden sen dess hoppades jag att du ville underbygga några av dina påståenden och gärna säga vad du tyckte om de argument jag framfört. Jag har full förståelse för att du har ett liv vid sidan av forumdebatter.

Ja det har jag. Har du? Vart vill du komma? Om inte så är länken här: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048002

Ett urdrag ur abstractet kanske är intressant:

The consensus that humans are causing recent global warming is shared by 90%–100% of publishing climate scientists according to six independent studies by co-authors of this paper. Those results are consistent with the 97% consensus reported by Cook et al (Environ. Res. Lett. 8 024024) based on 11 944 abstracts of research papers, of which 4014 took a position on the cause of recent global warming. A survey of authors of those papers (N = 2412 papers) also supported a 97% consensus.

Rickard
2018-12-08, 15:49
Egentligen är det skitsamma. Oavsett om människan påverkar klimatet eller inte så spelar det ingen roll för vi kan inte ändra på oss. När det kommer till kritan så skiter såklart den enskilda personen i klimatet. Är det vi som pajar klimatet så kommer det fortgå. Är det bara jordlutning och solfläckar som har betydelse kan vi inte heller göra något.

Jo det är ju jättespännande att prata om att man tänker på klimatet. Men om det påstådda klimattänket skulle innebära att det kostar något så är det plötsligt sällan intressant längre. Att välja något som är bättre för klimatet som är dyrar eller innebär någon annan begränsning då är det inte lika många med på tåget längre.

Starke75an
2018-12-08, 16:26
Äh. Maniska kan anpassa sig så bra efter vad som händer, så vi kommer klara både istid och värmeökning.

Diomedea exulans
2018-12-08, 19:37
Nu ska jag gå lite off-topic, men: En fråga som verkar glömmas bort inom miljö-snack är att det inte bara handlar om det större perspektivet, utan det mindre. Den här måsen t ex verkar ha svultit ihjäl för att den ätit för mycket plast som legat och drällt:

https://ecowatchroar-img.rbl.ms/simage/https%3A%2F%2Fassets.rbl.ms%2F6430363%2F980x.jpg/2000%2C2000/TLK0hESsy7W1ZPSx/img.jpg

Den där måsen skiter nog i havsnivån eller ozonlagret, men lik förbannat dog den för att folk inte pallat slänga sina sopor där de ska slängas.

trädgårdsmöbel
2018-12-08, 19:43
Nu ska jag gå lite off-topic, men: En fråga som verkar glömmas bort inom miljö-snack är att det inte bara handlar om det större perspektivet, utan det mindre. Den här måsen t ex verkar ha svultit ihjäl för att den ätit för mycket plast som legat och drällt:

[.jpg[/IMG]

Den där måsen skiter nog i havsnivån eller ozonlagret, men lik förbannat dog den för att folk inte pallat slänga sina sopor där de ska slängas.



Jag tror att sophantering är lite känsligt att fokusera på, då den diskussionen lätt får inslag av rasism. Vilka folkslag och länder som är duktiga på detta, och vilka som inte är det. Vart kommer alla sopor i havet ifrån osv. Till syvende och sist blir det vita personer som pekar på afrikaner och araber.

Hemi
2018-12-08, 19:47
Äh. Maniska kan anpassa sig så bra efter vad som händer, så vi kommer klara både istid och värmeökning.

Människan, de flesta när det händer, klimatförändringar eller inte, kan ju inte ens anpassa sig i dag. De större senare orkanerna har flyttat iväg många människor, företag och skapat vågor av fattigdom, våld, plundringar, mord och sjukdomar. Somliga som hjälps åt, inklusive undertecknad har stannat kvar men många bekanta ser vi inte igen. Sverige är besparat så här långt, men vi får väl se om eller när det snöar igen totalt vad som händer.

Diomedea exulans
2018-12-08, 19:58
Jag tror att sophantering är lite känsligt att fokusera på, då den diskussionen lätt får inslag av rasism. Vilka folkslag och länder som är duktiga på detta, och vilka som inte är det. Vart kommer alla sopor i havet ifrån osv. Till syvende och sist blir det vita personer som pekar på afrikaner och araber.

Här på kolo står vi över sånt. Titta i vilken tråd som helst; de som hånas är PK-fascisterna, medan vi andra som tillåts spekulera vitt och brett och högt och lågt får nästan fritt spelrum.

trädgårdsmöbel
2018-12-08, 20:08
Här på kolo står vi över sånt. Titta i vilken tråd som helst; de som hånas är PK-fascisterna, medan vi andra som tillåts spekulera vitt och brett och högt och lågt får nästan fritt spelrum.

Kanske det, men rent allmänt. Varför är det global fokus på koldioxid och växthuseffekt och inte på sophantering tror du? Kan man inte peka på vita människor blir även miljöfrågan lätt till undertoner av rasism, och det vill man undvika. Tror jag.

TranceII
2018-12-08, 20:15
Media har pratat väldigt om plast och många i väst som inte brukade bry sig det minsta och slänga väldigt mycket börjar bry sig enormt mycket nu när man tycker att man kan skylla på andra, oavsett vad man baserar de på. Innan var det inte lika viktigt och studer att stor mängd av plasten är fiskeutrustning ignoreras men den enda om att man kan skylla på Kina är jäkligt intressant.

Men man kan hoppas att t.ex. Kina lyckas att förbättra sin avfallshantering.

TranceII
2018-12-08, 20:18
Kanske det, men rent allmänt. Varför är det global fokus på koldioxid och växthuseffekt och inte på sophantering tror du? Kan man inte peka på vita människor blir även miljöfrågan lätt till undertoner av rasism, och det vill man undvika. Tror jag.

Det är jättestort fokus på det. Här har du några artiklar från kommunistpkmedia:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/operation-plaststadning-i-havet-igang
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manga-ganger-mer-plastskrap-i-stilla-havet-an-man-tidigare-trott
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-problemet-ar-vad-man-gor-med-plasten-efterat
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-har-ska-vi-forhindra-att-mer-plast-hamnar-i-havet
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rapport-mer-plast-an-fisk-i-haven-ar-2050
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/arktisk-havsis-forvarar-stora-mangder-plast
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/greklands-hav-fulla-av-plast
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/plast-i-haven-forandrar-fiskars-hjarnor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-plast-tvattar-vi-ut-i-haven
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-mycket-skrap-finns-det-pa-gatan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/industri-pa-vastkusten-slapper-ut-flera-ton-plast-i-havet-varje-ar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/de-kampanjar-mot-plast-i-haven
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/flytande-supernat-ska-fanga-upp-varldshavens-plast
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/han-vill-radda-varldshav-fran-plast
etc.

(eller vill du bara tycka att det är så jäkla synd om dig igen?)

Hemi
2018-12-08, 20:28
Media har pratat väldigt om plast och många i väst som inte brukade bry sig det minsta och slänga väldigt mycket börjar bry sig enormt mycket nu när man tycker att man kan skylla på andra, oavsett vad man baserar de på. Innan var det inte lika viktigt och studer att stor mängd av plasten är fiskeutrustning ignoreras men den enda om att man kan skylla på Kina är jäkligt intressant.

Men man kan hoppas att t.ex. Kina lyckas att förbättra sin avfallshantering.

De är i alla fall involverade och bekoster stora miljöprojekt runt om i fattiga delar av världen.

I väst köper man ju allt i plast, helt extremt, samt när stormar och översvämningar inträffar så är det mycket löst skit som hamnar i vattnet, delar från byggnader, bilar och annat löst skräp.

Just i Afrika, Karibien och 'nations' i americas som har funnit någon slags egen stolthet brukar vara bäst på att köpa, slänga och sortera efter konsumtion som också är miljövänlig, så långt de är medvetna. Vita som svarta etc. Att européer eller amerikaner sopsorterar sina berg av skit mest efter regler blir löjligt när vi andra ser det utanförifrån.

trädgårdsmöbel
2018-12-08, 20:35
(eller vill du bara tycka att det är så jäkla synd om dig igen?)

Ja för global sophantering handlar verkligen om mig, personligen. Lösningen till problemet är att angripa min person, och skälla på mig tills jag tar av mig offerkoftan eller slutar skriva. Sorry, men du hamnar på ignore, pallar inte med dig längre.

FoolsGold
2018-12-09, 00:34
Kanske det, men rent allmänt. Varför är det global fokus på koldioxid och växthuseffekt och inte på sophantering tror du? Kan man inte peka på vita människor blir även miljöfrågan lätt till undertoner av rasism, och det vill man undvika. Tror jag.

Det är väl ingen hemlighet att västvärldens utsläpp bleknar i jämförelsemed de utsläpp som kommer från Kina och Afrika. Det kan man väl också påstå utan att ha en rasdebatt. Att vi bryr oss så mycket om miljön är att för att vi har uppnått en levnadsstandard som ger oss utrymme att tänka på miljön. Jag menar inte på något sätt att det är oviktigt. Tvärtom är det avgörande för människans och andra arters överlevnad.

Det positiva är ju att levandstandarden ökar i båda dessa områden men frågan är om planeten överlever tills de har hunnit ställa om sina samhällen. Och nej, jag menar varken att Kina och Afrika är de enda skyldiga eller att vårt miljöfokus i västvärlden inte spelar någon roll.

TranceII
2018-12-09, 01:05
Det är väl ingen hemlighet att västvärldens utsläpp bleknar i jämförelsemed de utsläpp som kommer från Kina och Afrika. Det kan man väl också påstå utan att ha en rasdebatt. Att vi bryr oss så mycket om miljön är att för att vi har uppnått en levnadsstandard som ger oss utrymme att tänka på miljön. Jag menar inte på något sätt att det är oviktigt. Tvärtom är det avgörande för människans och andra arters överlevnad.

Det positiva är ju att levandstandarden ökar i båda dessa områden men frågan är om planeten överlever tills de har hunnit ställa om sina samhällen. Och nej, jag menar varken att Kina och Afrika är de enda skyldiga eller att vårt miljöfokus i västvärlden inte spelar någon roll.

Vilka utsläpp syftar du på?

BelowAverage
2018-12-09, 10:05
Väst köper både produkter och råmaterial från tredje världen. Det klingar falskt för mig när man slår sig för bröstet över hur miljövänlig man blivit när man samtidigt konsumerar massor från tredje världen. Det är ju inte som att vi inte vet att detta tär på miljön, men ändå gör vi det. Plötsligt blir resultatet av vår konsumtion deras fel.
Även "miljömedvetna" som skaffar nya telefoner eller skryter om sina secondhandköp men glömmer var de köpt ryggsäck, vitvaror eller andra kläder.
Det kräver en insats att komma undan. De flesta som jobbar och försörjer sig konsumerar ju faktiskt för dessa pengar. Skulle man vara miljömedven borde pengarna hamna på hög, och det har jag förstått att vi svenskar inte direkt gör särskilt bra alls, alltså konsumerar vi mycket.
Intressant att detta inte nämns ofta i samband med miljö, men intervjuer med småbarn ger man tid till :D

Liksom, när nivån för miljösparande hamnar på kaffeskedar i bambu och plastpåsar av bambu, eller jag köpte en snålare bil. Damn ;p

FoolsGold
2018-12-09, 21:14
Vilka utsläpp syftar du på?

Lite klumpigt uttryckt av mig. Jag syftade på lokala luftsutsläpp och plast. Efter att ha läst på lite mer får jag dock göra en pudel angående Afrika. För rättvisans skull verkar det även som att den smog man ser på filmer/bilder från Kina faktiskt är mindre farlig än smogen i i många Europeiska länder.

Min större poäng är att det finns en överhängande risk att både Kina och Afrika ökar sina utsläpp ytterligare i sin socioekonomiska resa. Sett med positiva ögon så finns det en gigantisk potential för vind och solkraft i Afrika men det kräver ju enorma investeringar. Hur de förhållande ser ut i Kina har jag inte läst något om.

Arne Persson
2018-12-12, 07:49
Eftersom du postat annat i tråden sen dess hoppades jag att du ville underbygga några av dina påståenden och gärna säga vad du tyckte om de argument jag framfört. Jag har full förståelse för att du har ett liv vid sidan av forumdebatter.

Ja det har jag. Har du? Vart vill du komma? Om inte så är länken här: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048002

Ett urdrag ur abstractet kanske är intressant:

The consensus that humans are causing recent global warming is shared by 90%–100% of publishing climate scientists according to six independent studies by co-authors of this paper. Those results are consistent with the 97% consensus reported by Cook et al (Environ. Res. Lett. 8 024024) based on 11 944 abstracts of research papers, of which 4014 took a position on the cause of recent global warming. A survey of authors of those papers (N = 2412 papers) also supported a 97% consensus.

http://www.klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2017/03/Allt-du-behoever-veta-om-KLIMATHOTET-del-1.pdf?fbclid=IwAR0JzSVwOUUaxgyksKYs6adxsU7cnGjXyAn-Soz6s3P0z5wofH1SMLK_3-U

Läs denna och kanske bli lite upplyst. Gäller ett antal till här...🙂

lanzal
2018-12-12, 16:36
Hej!

Denna tråd kommer handla om vad man kan göra för att klimatkompensera och diskussioner kring detta. Tror du inte att människan påverkar klimatet negativt så kan ni ta det i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97214

.

Hehe

Wain
2018-12-12, 20:13
Denna tråd kommer handla om vad man kan göra för att klimatkompensera och diskussioner kring detta.

Tydligen bäst att undvika biodrivmedel iaf:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-svensk-satsning-pa-biodrivmedel-okar-utslappen/

Fast det sa man väl redan för ett decennium sedan?

https://www.theguardian.com/science/2008/feb/08/scienceofclimatechange.biofuels

TranceII
2018-12-12, 23:32
http://www.klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2017/03/Allt-du-behoever-veta-om-KLIMATHOTET-del-1.pdf?fbclid=IwAR0JzSVwOUUaxgyksKYs6adxsU7cnGjXyAn-Soz6s3P0z5wofH1SMLK_3-U

Läs denna och kanske bli lite upplyst. Gäller ett antal till här...🙂

Baserar du ditt antagande på att klimatmodeller inte stämmer på den pdf:en och den grafen? Om jag skulle visa att det inte är en korrekt representation skulle det få dig att ändra åsikt?

Anton Fräs
2018-12-13, 00:53
Håll er i rätt tråd, ts har redan bett två gånger.

King Grub
2018-12-13, 09:08
Sluta ät ekologiskt.

https://docdro.id/QtwHMk5

Wain
2018-12-13, 09:21
Sluta ät ekologiskt.

https://docdro.id/QtwHMk5

Är väl välkänt att ekologiskt är betydligt sämre ur ett klimatperspektiv?

speedy83
2018-12-13, 10:28
Är väl välkänt att ekologiskt är betydligt sämre ur ett klimatperspektiv?

Det skulle jag absolut inte säga att det är. Välkänt alltså...

trädgårdsmöbel
2018-12-13, 11:06
Men man äter väl inte ekologiskt för miljöns skull? Utan för att maten skall vara mer naturlig, med färre gifter osv. av högst personliga hälsoskäl?

Det var väl därför det blev en grej av eko-äggen, med frigående höns som inte bara höll sig till naturlig föda utan även käkade flagnad målarfärg från hus/lador och då värpte giftigare ägg än de icke-ekologiska äggen?

Dreas
2018-12-13, 12:35
Men man äter väl inte ekologiskt för miljöns skull? Utan för att maten skall vara mer naturlig, med färre gifter osv. av högst personliga hälsoskäl?

Det var väl därför det blev en grej av eko-äggen, med frigående höns som inte bara höll sig till naturlig föda utan även käkade flagnad målarfärg från hus/lador och då värpte giftigare ägg än de icke-ekologiska äggen?
Ekologiskt marknadsförs som mindre giftigt när det inte ens är säkert att det är det. Bekämpningsmedel mm är ekologiskt godkänt och vips så ska det vara bättre?

Ogillar skarpt rörelsen kring ekologiskt.

xan
2018-12-13, 14:04
Är väl välkänt att ekologiskt är betydligt sämre ur ett klimatperspektiv?

Men man äter väl inte ekologiskt för miljöns skull? Utan för att maten skall vara mer naturlig, med färre gifter osv. av högst personliga hälsoskäl?

Det var väl därför det blev en grej av eko-äggen, med frigående höns som inte bara höll sig till naturlig föda utan även käkade flagnad målarfärg från hus/lador och då värpte giftigare ägg än de icke-ekologiska äggen?

Jag är rätt säker på att folk förväntar sig hälso- OCH miljöfördelar. Det heter ju EKO-logiskt, det ska vara bra för ekosystemet. :D Visste inte alls att det var sämre för miljön.

Arne Persson
2018-12-13, 14:43
Jag är rätt säker på att folk förväntar sig hälso- OCH miljöfördelar. Det heter ju EKO-logiskt, det ska vara bra för ekosystemet. :D Visste inte alls att det var sämre för miljön.

Jo tyvärr...:)

Wain
2018-12-13, 15:24
Jag är rätt säker på att folk förväntar sig hälso- OCH miljöfördelar. Det heter ju EKO-logiskt, det ska vara bra för ekosystemet. :D Visste inte alls att det var sämre för miljön.

Först får du definiera vad du menar med "sämre för miljön". Sämre för växthusgasutsläpp har det nog aldrig varit några tveksamheter om.

Arne Persson
2018-12-13, 18:05
Del 2 förresten till Kollos klimatexperter och klimatångestnissar...:)

http://www.klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2017/03/Allt-du-behoever-veta-om-KLIMATHOTET-del-2.pdf

Arne Persson
2018-12-15, 20:50
Förresten... är det inte liiite roligt att jordens hittills kallaste temperatur -97,8 C uppmättes på det ”smältande” Antarktis mitt under den sköna varma högsommarvärmen i juni här i Svea Rike...? :d

TranceII
2018-12-15, 21:13
Arne, igen. Varför väljer du att tro på vad en filosofiprofessor har satt samman i en pdf istället för vad nästan alla forskare med relevant utbildning inom området säger?

(Angående din inlaga om Antarktis så pratade du väl själv om klimat vs väder innan, eller?)

Arne Persson
2018-12-15, 21:29
Arne, igen. Varför väljer du att tro på vad en filosofiprofessor har satt samman i en pdf istället för vad nästan alla forskare med relevant utbildning inom området säger?

(Angående din inlaga om Antarktis så pratade du väl själv om klimat vs väder innan, eller?)

Plocka gärna fram ett enda faktafel i hans sammanställning av litteraturen. Vilka forskare åsyftar du på? Agronompajasen och politiskt tillsatte Johan Rockström som alla med lite kunskap skrattar åt?

Jag bara nämnde den lilla trevliga parantesen med tanke på sommarens hysteriska utfall av allehanda hysteriker... och ja, väder är en sak och klimat är lite annat...

TranceII
2018-12-15, 23:29
Plocka gärna fram ett enda faktafel i hans sammanställning av litteraturen. Vilka forskare åsyftar du på? Agronompajasen och politiskt tillsatte Johan Rockström som alla med lite kunskap skrattar åt?

Jag bara nämnde den lilla trevliga parantesen med tanke på sommarens hysteriska utfall av allehanda hysteriker... och ja, väder är en sak och klimat är lite annat...

Det är fel tråd för detta tyvärr och vi har redan spårat ur trots trådskaparen påminde oss. Jag tror heller inte det skulle spela någon roll vad jag än citerade.

Men är du nyfiken kan du läsa t.ex. realclimate.org som tar upp de flesta sakerna.

Arne Persson
2018-12-15, 23:53
Det är fel tråd för detta tyvärr och vi har redan spårat ur trots trådskaparen påminde oss. Jag tror heller inte det skulle spela någon roll vad jag än citerade.

Men är du nyfiken kan du läsa t.ex. realclimate.org som tar upp de flesta sakerna.

Så mao kan du inte peka ut några faktafel? Helt väntat! :)

TranceII
2018-12-16, 00:13
Så mao kan du inte peka ut några faktafel? Helt väntat! :)

Skulle det spela någon roll om jag postade en länk till något som visade t.ex. hur missledande grafen om klimatmodellerna är? Skulle du ändra någon åsikt?

Det skulle det inte eftersom det är något intresse för kunskap som driver dig utan något emotionellt. Annars skulle du själv sökt upp den kunskapen och funderat lite runt "Hmm, om det presenteras som så extremt uppenbart av någon utan utbildning i området medan hundratals om inte tusentals experter med resurser för hundratals miljoner tycker på ett annat sätt så kanske det inte är så extremt uppenbart ändå."

Du kan läsa om grafen på real climate förresten, de har flera inlägg om den och annat. Du är väl sugen på att lära dig mer om ämnet?

Arne Persson
2018-12-16, 08:48
Skulle det spela någon roll om jag postade en länk till något som visade t.ex. hur missledande grafen om klimatmodellerna är? Skulle du ändra någon åsikt?

Det skulle det inte eftersom det är något intresse för kunskap som driver dig utan något emotionellt. Annars skulle du själv sökt upp den kunskapen och funderat lite runt "Hmm, om det presenteras som så extremt uppenbart av någon utan utbildning i området medan hundratals om inte tusentals experter med resurser för hundratals miljoner tycker på ett annat sätt så kanske det inte är så extremt uppenbart ändå."

Du kan läsa om grafen på real climate förresten, de har flera inlägg om den och annat. Du är väl sugen på att lära dig mer om ämnet?

Och din bakgrund inom klimatologin är?

Aryt
2018-12-31, 21:45
Forskning visar att >50% av plastförgiftningen av haven kommer från några asiatiska länder. USAs andel cirka 1 %.
Abstract
Plastic debris in the marine environment is widely documented, but the quantity of plastic entering the ocean from waste generated on land is unknown. By linking worldwide data on solid waste, population density, and economic status, we estimated the mass of land-based plastic waste entering the ocean. We calculate that 275 million metric tons (MT) of plastic waste was generated in 192 coastal countries in 2010, with 4.8 to 12.7 million MT entering the ocean. Population size and the quality of waste management systems largely determine which countries contribute the greatest mass of uncaptured waste available to become plastic marine debris. Without waste management infrastructure improvements, the cumulative quantity of plastic waste available to enter the ocean from land is predicted to increase by an order of magnitude by 2025.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25678662

Arne Persson
2019-01-02, 02:03
Forskning visar att >50% av plastförgiftningen av haven kommer från några asiatiska länder. USAs andel cirka 1 %.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25678662

Detta är miljöförstöring och inget annat. Klimatet är något annat.

Klein
2020-05-11, 21:57
Nu håller till och med den klassiska vänstern med Michael Moore i spetsen med om att den fossilfria energin är en scam:

Zk11vI-7czE