handdator

Visa fullständig version : Ont i framsida lår. Ned mot knäet/yttersidan.


dannee86
2018-12-02, 12:00
Kön: Man

Ålder: 32

Längd och vikt. 170 / 80 kg

Smärtbeskrivning:
Värk i framsida lår nedmot knäet/yttersida. Endast i högra benet. Även något nedsatt känsel i yttersidan, "isande känsla".
Även svårt att spänna vaden "fullt ut" kan spänna till ca 75%.
Värken/Smärtan är dov.Detta har pågått några månader.

Jag får alltid mer träningsvärk i detta ben. När jag stretchar framsida lår / höften så känner jag verkligen hur det drar i enstaka muskeltrådar i fästet mot knäet. Stor skillnad mot andra benet.
Högra benet nedmot knäet känns liksom klumpigt & hårt/stelt.


Vad och hur mycket tränar du? Jag kan träna som vanligt, tunga knäböj / mark är inga problem. Styrkan är som vanligt.
Utan det är mest vid vardagliga aktiviter jag känner av det. Tex vid vila efter en lång arbetsdag.

Någon som har en aning vad detta beror på & vad jag kan göra för att fixa?
Jag har testat & stretcha en massa men tycker inte det hjälper alls.
Jag funderar på om det kan komma ifrån höften eller glutes?

Bob90
2018-12-02, 12:21
Kön: Man

Ålder: 32

Längd och vikt. 170 / 80 kg

Smärtbeskrivning:
Värk i framsida lår nedmot knäet/yttersida. Endast i högra benet. Även något nedsatt känsel i yttersidan, "isande känsla".
Även svårt att spänna vaden "fullt ut" kan spänna till ca 75%.
Värken/Smärtan är dov.Detta har pågått några månader.

Jag får alltid mer träningsvärk i detta ben. När jag stretchar framsida lår / höften så känner jag verkligen hur det drar i enstaka muskeltrådar i fästet mot knäet. Stor skillnad mot andra benet.
Högra benet nedmot knäet känns liksom klumpigt & hårt/stelt.


Vad och hur mycket tränar du? Jag kan träna som vanligt, tunga knäböj / mark är inga problem. Styrkan är som vanligt.
Utan det är mest vid vardagliga aktiviter jag känner av det. Tex vid vila efter en lång arbetsdag.

Någon som har en aning vad detta beror på & vad jag kan göra för att fixa?
Jag har testat & stretcha en massa men tycker inte det hjälper alls.
Jag funderar på om det kan komma ifrån höften eller glutes?
Jag har haft en liknande grej med vastus medialis och för mig hjälpte det att "foamrolla" ganska bestämt på området/muskeln, men det är ju som sagt inte på samma ställe och våra problem behöver inte vara likartade. Så på frågan om vad du kan göra för att fixa det så skulle jag säga att ett besök till en sjukgymnast är ett mycket bättre svar.

Vad menar du med att du inte kan spänna vaden till mer än 75%? Är siffran baserad på styrka, rörelseomfång eller bara på känslan av hur "hårt" du kan spänna vaden?

dannee86
2018-12-02, 12:29
Hej, Ok tack för svaret, ska kolla upp vastus medialis genast. :)

Angående vaden... alltså när jag spänner den så blir den inte fullt aktiverad. Den är mindre storleksmässigt än vad den brukar.

Bob90
2018-12-02, 12:40
Hej, Ok tack för svaret, ska kolla upp vastus medialis genast. :)

Angående vaden... alltså när jag spänner den så blir den inte fullt aktiverad. Den är mindre storleksmässigt än vad den brukar.

Fast vastus medialis var det jag hade problem med, du beskrev ju snarare vastus lateralis?
Det där med vaden låter skumt.

Edit: Aah alltså vastus medialis är inget symptom eller någon diagnos. Det är namnet på en av musklerna på framsida lår som går ner mot knäet på "insidan" av benet (se bild), så kolla upp en sjukgymnast istället :D


https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fbodyanatomy.info%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FQuadriceps-Anatomy-e1503098031564.jpg&f=1

dannee86
2018-12-02, 12:54
Haha Ok. Skulle inte säga att det är en speciell muskel jag har värk/ont i utan det känns mer över "hela området."

Tidigare har jag avstått från att köra marklyft, men senaste månaden börjat köra tunga mark igen... dagarna efter jag kört riktigt gristungt känns benet mycket piggare konstigt nog.

Ska boka tid för sjukgymnast hm...