handdator

Visa fullständig version : Använda lågintensiv cardio för att äta mycket?


PKtarzan
2018-12-02, 08:53
Vet inte om detta låter ätstört typ😝 Men är det bättre ur en hälsosynpunkt att köra stora mängder cardio och kunna äta mycket när man deffar? (eller bulkar och älskar att äta mycket då också) jämfört med att enbart köra styrketräningen för att stimulera musklerna men samtidigt kunna äta mindre?
Glad första advent!
Mvh

nisse1976
2018-12-02, 09:00
Ja det är bra hälsomässigt att köra cardio utöver styrketräning.

svenbanan
2018-12-02, 09:02
Vet inte om detta låter ätstört typ😝 Men är det bättre ur en hälsosynpunkt att köra stora mängder cardio och kunna äta mycket när man deffar? (eller bulkar och älskar att äta mycket då också) jämfört med att enbart köra styrketräningen för att stimulera musklerna men samtidigt kunna äta mindre?
Glad första advent!
Mvh

Jag gissar att det är bättre ur ett hälsoperspektiv att kunna äta rimliga portioner då man vill gå ner i vikt. Dvs träna på ett sätt som kostar en del kcal (alltså konditionsträning). Dock är det nog inte längre så nyttigt om man tränar jättemycket för att kunna vräka i sig godis och kakor.

Men typ en promenad på 60-90min varje dag samt styrketräning några gånger i veckan för att hålla musklerna aktiverade. Då behöver man nog inte känna att man ligger alltför lågt energimässigt och ändå kunna gå ner i vikt.

Anders The Peak
2018-12-02, 10:10
Vet inte om detta låter ätstört typ�� Men är det bättre ur en hälsosynpunkt att köra stora mängder cardio och kunna äta mycket när man deffar? (eller bulkar och älskar att äta mycket då också) jämfört med att enbart köra styrketräningen för att stimulera musklerna men samtidigt kunna äta mindre?
Glad första advent!
Mvh

Nu tror jag att det är riktigt otydligt i vad du menar. Därför behöver du mer utförligt beskriva ditt kaloribehov i viktbalans och hur din tänkta diet och träningsinsats(styrka och lågintensiv cardio) ser ut.

PKtarzan
2018-12-02, 10:14
Nu tror jag att det är riktigt otydligt i vad du menar. Därför behöver du mer utförligt beskriva ditt kaloribehov i viktbalans och hur din tänkta diet och träningsinsats(styrka och lågintensiv cardio) ser ut.

Viktnedgång är inget jag satsar på nödvändigtvis.(För att förtydliga) Frågan var nog snarare om det är hälsosammare att ligga på underskott med hjälp av en stor mängd träning och mycket mat kontra lite mat och minimalistisk träning:)

Termy
2018-12-02, 10:46
Enbart en personlig anekdot, men själv upplever jag mig piggare, mer energisk m.m. både fysiskt och mentalt av att göra så, dvs äta mer och bränna mer än att äta mindre och bränna mindre. Hitta en aktivitet du gillar att göra bara, så det inte känns som ett jobb att göra det.

Anders The Peak
2018-12-02, 10:47
Viktnedgång är inget jag satsar på nödvändigtvis.(För att förtydliga) Frågan var nog snarare om det är hälsosammare att ligga på underskott med hjälp av en stor mängd träning och mycket mat kontra lite mat och minimalistisk träning:)

Teoretiskt möjligt men svårt att genomföra praktiskt. Det tänkta scenariot antingen eller är det som gör en tankevurpa. Det är varken svart eller vitt utan det är individuellt.

vicarious
2018-12-02, 11:16
Det är alltid bra att motionera. Så länge det inte försämrar återhämtningen eller tar energi från styrketräningen så ser jag det bara som positivt att röra på sig, oavsett deff eller bulk.

Diomedea exulans
2018-12-06, 19:57
Ja, för hälsan är det bättre att röra på sig mer. Angående kondition och hälsa gäller "ju mer desto bättre" - upp till en viss gräns, såklart, men den gränsen ligger högt. Människor är gjorda för att röra på sig "hela dagarna".

Sen kan det ju vara bättre för den psykiska hälsan att ägna mindre tid åt att plöja på crosstrainern/i poolen/i löpspåret, och mer tid åt att göra något mentalt stimulerande. Man får känna efter själv och göra lite avvägning där. En viss mängd konditionsträning bör man iallafall alltid ägna sig åt.

Wain
2018-12-06, 20:36
Ja, för hälsan är det bättre att röra på sig mer. Angående kondition och hälsa gäller "ju mer desto bättre" - upp till en viss gräns, såklart, men den gränsen ligger högt. Människor är gjorda för att röra på sig "hela dagarna".

Nej, ganska enkelt att nå en nivå där det blir negativt med mer konditionsträning.

Diomedea exulans
2018-12-06, 20:42
Nej, ganska enkelt att nå en nivå där det blir negativt med mer konditionsträning.

Hmm, jaså? Hade för mig att Grub la upp en studie som visade att man kunde träna rätt mycket innan dess. Några timmar om dagen, eller vad det var. Men okej.

Wain
2018-12-06, 20:59
Hmm, jaså? Hade för mig att Grub la upp en studie som visade att man kunde träna rätt mycket innan dess. Några timmar om dagen, eller vad det var. Men okej.

Som du säger så finns det iaf lite studier på det, men kommer inte ihåg detaljer (typ 12 METs?).

Beror på intensitet och vad man gör för typ av träning. Vid 2-3 timmar per dag med blandad konditionsbaserad träning går iaf min gräns om det skall utföras dagligen. Ren löpning betydligt lägre. Superlågintensiv "träning" av typen gång eller cykla 15 km/h kan man nog göra nästintill obegränsat.