handdator

Visa fullständig version : Snabb och långsam viktnedgång påverkar förbränning, aptit och kaloriintag lika mycket


King Grub
2018-12-01, 12:28
BACKGROUND:

Evidence of metabolic adaptations following weight loss is available in the literature. However, the impact of different degrees of caloric restriction on a comprehensive panel including energy expenditure (EE) and intake (EI), appetite, palatability and olfactory performance remains to be investigated. Accordingly, the purpose of the study was to investigate the changes in resting energy expenditure (REE), appetite, olfaction, palatability and EI in women who were engaged in either a slow (-500 kcal/day, 20-week) or in a rapid (-1000 kcal/ day, 10 weeks) weight loss program.

METHODS:

Thirty-six women with obesity were randomized to a slow or to a rapid weight loss group. Body composition (DXA), REE (indirect calorimetry), olfactory performance (Sniffin' Sticks), appetite (Visual Analogue Scale) were assessed at multiple time points during the intervention.

RESULTS:

A total of 30 participants completed the study (slow group n = 14; rapid group n = 16). Body weight decreased by -4.46 (3.99) % (P < .001) and - 6.23 (3.06) % (P = .001) in the slow and rapid groups, respectively. No differences in % weight loss were noted between groups (P = .175). Significant decreases in fat mass (P < .001), REE (P = .035), total EI (P = .001) were observed over time from both groups. However, no significant differences emerged between groups for any of the outcomes. The satiety quotient (SQ) at time 180 min significantly increased for desire to eat (P = .01), hunger (P = .011) and PFC (P = .002), while the area under the curve for postprandial appetite rates were not changed. No differences in palatability and olfactory performance were noted after the intervention.

CONCLUSIONS:

Our results suggest that different rates of weight loss exert similar effects on REE, appetite, satiety, and EI when weight loss are comparable.

The rate of weight loss does not affect resting energy expenditure and appetite sensations differently in women living with overweight and obesity. Physiol Behav. 2018 Nov 26.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30496740/

Shqypnia
2018-12-01, 15:38
Mao plåga inte er själva med långa utdragna dieter.

Diomedea exulans
2018-12-01, 17:05
Mao plåga inte er själva med långa utdragna dieter.
En lång diet kan ju vara mindre jobbig än en kort, om man lyckas deffa genom att bara försöka tänka på att äta lite mindre.

Armed Dingo
2018-12-01, 18:43
En lång diet kan ju vara mindre jobbig än en kort, om man lyckas deffa genom att bara försöka tänka på att äta lite mindre.

Det är tänkandet man vill göra så kort tid som möjligt. Tänka=jobbigt

xan
2018-12-01, 18:59
Mao plåga inte er själva med långa utdragna dieter.

Om man är ute efter en lägre kroppsvikt långsiktigt så är det nog smart att ställa om gradvis snarare än att hetsbanta bort fettet. Annars börjar man ju äta som en gris efteråt och så är man tillbaka på ruta 1.

King Grub
2018-12-01, 19:22
Annars börjar man ju äta som en gris efteråt och så är man tillbaka på ruta 1.

Det verkar inte ske i praktiken.

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(14)70200-1/fulltext

Armed Dingo
2018-12-01, 19:27
För egen del hetsäter inte jag heller efter min VLCD diet. Men självklart måste man se till att hålla sig i schack. Hjärnan försöker ju ge en anledningar till att få äta obegränsat.

Tycker faktiskt det är lättare efter kort tid än lång tid. För efter lång tid var det så satans längesedan man kunde unna sig att äta en enorm måltid mat eller dylikt, flera dagar i rad. Men efter kort tid så minns man fortfarande och tänker Äsch, inte än.

Fordon
2018-12-01, 19:33
Det verkar inte ske i praktiken.

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(14)70200-1/fulltext

I praktiken säger Jojo-bantning något annat.

King Grub
2018-12-01, 19:35
Jojo-bantning är inte relaterat. Risken att gå upp i vikt igen för någon som gått ner är överhängande oavsett nedgångstakten.

Fordon
2018-12-01, 19:49
Jojo-bantning är inte relaterat. Risken att gå upp i vikt igen för någon som gått ner är överhängande oavsett nedgångstakten.

Ja det är klart. Jag tolkade och missförstod ditt svar som att det inte skulle finnas någon risk men du menar alltså att det inte är någon förhöjd risk beroende på takten.

Crillos
2018-12-02, 02:50
Bra nyheter. Jag ska vara shredded till sommaren. Deffen börjar 1:a januari 2019.

Eveline
2018-12-04, 11:38
Finns för - och nackdelar med båda. Jag föredrar långsam deff för att det är mindre plågsamt och mindre risk för akut hunger. Men faran är att man succesivt börjar äta lite mer igen och plötsligt är man tbx i ursprungsläget. Det är helt enkelt inte tillräckligt stor skillnad på normaldieten och deffkosten.

Snabb nedgång ger snabbt resultat och en mental kick, men kan utlösa attacker av kompensationsätning om man är svårt hungrig.

Min senaste deff blev problematisk av en annan tillvänjningseffekt; jag vände mig vid för lite mat. Och då var det svårt att äta mer igen, normalkost kändes för mycket. Jag kände mig äckligt mätt av en kost som några månader tidigare varit fullt normal. Det gjorde att jag gick ned för mycket och tappade en del muskler på kuppen. Nu är det segt att komma igen och få tillbaka den förlorade muskelmassan och styrkan.

TräningFitness
2018-12-04, 12:40
Enligt studien så var det 36 kvinnor som var överviktiga som man gjorde testet på. Alltså går det inte att dra några generella slutsatser av resultatet.
Det beror på vilken fysik man besitter när dieten börjar. Har du en hög andel kroppsfett kan du bränna mer fett per dag utan att förlora muskler. Har du däremot en lägre procent kroppsfett så går det inte att ligga på dessa hårdbantningar utan att bli av med muskler också.
Kroppen kan bara bränna så mycket fett per dag.

Vill du bara bli av med massa kilon så go ahead och hårdbanta. Vill du däremot förlora så mycket fettmassa som möjligt utan att bli av med muskler som du byggt upp under en lång tid, var då lite mer försiktig.

King Grub
2018-12-04, 13:15
Fungerade bra på 22-åriga män också.

https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Högt proteinintag och styrketräning eliminerar helt risken för muskelförlust.

Jag har flera gånger nått 4-5 % kroppsfett med halvsvältsupplägg. Snabbt skall det gå.

Diomedea exulans
2018-12-04, 13:16
Fungerade bra på 22-åriga män också.

https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Högt proteinintag och styrketräning eliminerar helt risken för muskelförlust.

Jag har flera gånger nått 4-5 % kroppsfett med halvsvältsupplägg. Snabbt skall det gå.

Hur mycket skulle det sabba att jogga tre halvtimmar i veckan på ett sånt upplägg?

King Grub
2018-12-04, 13:17
Det skulle säkert stimulera muskeluppbyggnaden lite extra.

Dom gånger jag tagit mig till hårdast form har jag gjort det med runt 600 minuter intensiv kardio per vecka som en del av upplägget.

vicarious
2018-12-04, 14:26
Fördelen jag ser med att deffa snabbt är den tid man sparar och kan lägga på att försöka bygga muskler istället.

TräningFitness
2018-12-04, 14:43
Fungerade bra på 22-åriga män också.

https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Högt proteinintag och styrketräning eliminerar helt risken för muskelförlust.

Jag har flera gånger nått 4-5 % kroppsfett med halvsvältsupplägg. Snabbt skall det gå.
Jag poängterade att kvinnorna i första studien var överviktiga och inte hur gamla de var. 22-åriga männen i studien har också ett BMI som ligger på övervikt. Det framgår inte heller ifall dessa testpersoner är nybörjare eller vältränade män (Gör kanske det ifall man köper hela artikeln men det är jag för snål för).
Det jag vill komma fram till är att jag tror absolut att man snabbt kan gå ner i vikt genom att hårdbanta men jag tror däremot inte på att det funkar på samma sätt för den otränade som den vältränade. Därför är kostscheman oftast anpassade efter varje individ då det är fler saker som spelar roll än att svälta i några veckor.

Man får ta teorier och studier för vad dom är och istället prova vad som passar en bäst själv. Jag har provat att minska kaloriintaget rejält och köra cardio och styrka nästan varje dag, resultatet blev att jag fick fram 16 rutor (skämt) men blev också märkbart mindre muskulös jämfört med när jag har tagit dieten lite försiktigare. Inte 40 veckor men kanske 4-10 veckor beroende på hur lång vinter det varit ;)

Crillos
2018-12-09, 23:53
Men hur blir det med styrkan på ett aggressivt upplägg? Den måste ju som bortblåst. Är det ingenting att ta hänsyn till?

Så har jag tänkt tidigare iaf, när jag märkt att styrkan början minska rör mycket har jag minskat på takten. Det har jag tolkat som; nu ryker det muskler.

Men det kanske går att komma runt problemet med träna mer isolerat, med maskiner. Det är väl så proffsen gör nu också nu för tiden.

smerk
2018-12-09, 23:56
Går VLCD utan muskelförlust för någon som är i rätt bra form, typ 12-13%, och som vill ned till 9-10%? Har dragit ned på kalorierna långsamt för att försöka hitta rätt intag men det hade ju känts gött att köra väldigt lågt intag direkt och bli av med skiten fort.

King Grub
2018-12-10, 09:14
Det har jag tolkat som; nu ryker det muskler.

Det behöver det inte betyda. Kvalitativ styrketräning kräver kvalitativt bränsle. På en VLC-diet finns det inget sådant. Allt du äter går till nödvändiga processer. Energi för aktivitet måste täckas från frisatt energi från kroppsfettet. Det är ineffektivt bränsle för högintensiva aktiviteter som styrketräning. Styrkan finns, men det finns inget bränsle för att utnyttja den, så prestationsförmågan sjunker.

King Grub
2018-12-10, 10:17
Ökning av muskelmassan efter tre veckor på en ketogen VLC-diet med 450-700 kcal per dag:

https://www.europeanreview.org/wp/wp-content/uploads/2613-2621-Very-low-calorie-ketogenic-diet-with-aminoacid-supplement-versus-very-low-restricted-calorie-diet-for-preserving-muscle-mass-during-weight-loss-a-pilot-double-blind-study.pdf

Dubbelblindad studie.

Raschmus
2018-12-10, 11:11
Ökning av muskelmassan efter tre veckor på en ketogen VLC-diet med 450-700 kcal per dag:

https://www.europeanreview.org/wp/wp-content/uploads/2613-2621-Very-low-calorie-ketogenic-diet-with-aminoacid-supplement-versus-very-low-restricted-calorie-diet-for-preserving-muscle-mass-during-weight-loss-a-pilot-double-blind-study.pdf

Dubbelblindad studie.

Någon mer begåvad än mig som kan dra kontexten på ett par meningar?

Bossebäver
2018-12-10, 13:43
Någon mer begåvad än mig som kan dra kontexten på ett par meningar?

Ungefär vad Grub skrev ovan, framgångsrikt extremdietande.

Dock;

"Subjects eligible for the study met the follow-
ing inclusion criteria: age between 18 and 65
years, with a BMI ≥ 25 kg/m2
, percentage of body
fat (PBF) ≥ 25 for male, and ≥ 30 for female."

Dem var rätt feta.

Filipb
2018-12-14, 13:29
Det behöver det inte betyda. Kvalitativ styrketräning kräver kvalitativt bränsle. På en VLC-diet finns det inget sådant. Allt du äter går till nödvändiga processer. Energi för aktivitet måste täckas från frisatt energi från kroppsfettet. Det är ineffektivt bränsle för högintensiva aktiviteter som styrketräning. Styrkan finns, men det finns inget bränsle för att utnyttja den, så prestationsförmågan sjunker.

Du (eller någon annan som läser här) tror inte att man bibehållar mer massa med en längre diet, likt många inom "the natty community" (3DMJ, McDonald etc)? Det är ju stor skillnad med en grupp överviktiga (likt den undersökta gruppen) och män som ligger under 9 % BF. Tanken är ju

Tyngre träning leder till ökad bibehållen massa
Man bygger inte nödvändigtvis mer muskler de sista veckorna av en längre "offseason", och prio bör vara att behålla så mycket som möjligt

King Grub
2018-12-14, 13:39
Skall man ner till tävlingform kan man inte ligga på 2000 kcal i underskott mot slutet utan muskelförlust, men det är vettigt att gå ut hårt och ta sig till acceptabel form snabbt.

Filipb
2018-12-15, 07:15
Skall man ner till tävlingform kan man inte ligga på 2000 kcal i underskott mot slutet utan muskelförlust, men det är vettigt att gå ut hårt och ta sig till acceptabel form snabbt.

Då är vi överrens :thumbup:

Jennyclick
2018-12-29, 10:46
Har nu tränat regelbundet i 3 år utan avbrott. Nu vill jag ta steget till perfektion och känner att jag behöver ett ordentligt tillskott. Har läst på nätet hur andra börjat använda Higenamine Extreme som innehåller higenamine, synefrin, kreatin och HMB för att få goda resultat. Har läst att det är dopingklassat men inte förbjudet att köpa eller använda om man nu inte skall vara elit.
Någon här som testat detta kosttillskott? Vill veta om det finns biverkningar innan jag köper?
Tacksam för svar/Jenny..

Pokkes
2018-12-30, 21:30
Har nu tränat regelbundet i 3 år utan avbrott. Nu vill jag ta steget till perfektion och känner att jag behöver ett ordentligt tillskott. Har läst på nätet hur andra börjat använda Higenamine Extreme som innehåller higenamine, synefrin, kreatin och HMB för att få goda resultat. Har läst att det är dopingklassat men inte förbjudet att köpa eller använda om man nu inte skall vara elit.
Någon här som testat detta kosttillskott? Vill veta om det finns biverkningar innan jag köper?
Tacksam för svar/Jenny..

Jag avråder ifrån att använda en cocktail av B2-receptor agonist, centralstimulantia med hungerdämpande effekt tillsammans med troligtvis verkningslöst HMB.

Specielt när WADA dopingklassar higenamine och svenska dopingförbundet varnar för det.

Kreatin tycker jag dock du ska använda

Googla lite så får du lite bättre hum om det tror jag :)