handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om Militärväsendet


MaxTheMarketer
2018-11-28, 16:57
Med denna stora tråd om militärväsendet avses följande kategorier:

- Pågående krig (t.ex., Syrien, Krim, Afghanistan, andra du vet om med källor)

- Kommande/spekulativa krig (t.ex., Tredje Världskriget, krig mellan Argentina och Saudiarabien pga., journalistmordet i Turkiet, krig mellan Ryssland och Ukraina, krig mellan USA och Nordkorea, osv.)

- Vad civila kan lära sig från det militära (överlevnad, självförsvar, optimeringar i vardagslivet, krishantering, förebyggande åtgärder fysiskt, psykiskt och digitalt)

- Digitaliserad krigsföring (t.ex. hackade webbsidor i syfte för digitaliserad krigsföring, hackad infrastruktur i länder, osv.)

- Militärkunskap (t.ex. hypoteser om vad som är bäst: upprustning eller nedrustning av försvar, om alla ska ha kärnvapen eller om ingen ska kärnvapen, dvs så kallade "kärnvapenhypotesen", allmänna forskningsframsteg inom det militära som exempelvis vapen och andra former av krigföring)

- Militärhistoria (t.ex. vad vet du om olika krig i världshistorien? Känner du någon som var delaktig i någon av dessa krig som exempelvis Första och/eller Andra Världskriget? Osv)

- Militär teknologi (vapen, stridsfordon, transportfordon, stödfordon, spionutrustning, skyddsutrustning, vårdutrustning, övriga prylar)

Däremot skippar vi diskussioner om potentiella externa och/eller interna hotbilder mot Sverige eftersom det bara leder till troll, gnäll och sådant beteende en sann kustjägare aldrig skulle ha tid med!

Här är ett grafiskt YouTube-klipp som kan så inspiration om vissa militära diskussioner (ta deras "fakta" med en nypa salt precis som med allt alla säger här på forumet, inklusive det jag säger):
KfZvq_GiuUI

Jag ser framemot en tråd som klarar sig lika länge som de bästa i Övning Neptun! ;)

stridis
2018-11-28, 17:12
De tuffa vapnen kan vi dock ta i min tråd:Tuffa vapen! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134294)

Magnus N
2018-11-28, 17:12
Hade inga frågor själv, för att dra igång tråden i någon riktning?

MaxTheMarketer
2018-11-29, 14:24
Reklamkampanj från Svenska Försvarsmakten -
https://www.forsvarsmakten.se/ifred

Här är YT-klippet
rFxkS5PuViw

Vet ej vad jag ska säga om detta. Svenska Försvarsmakten verkar alltid vilja visa verkligheten (vilket såklart inte är något fel i sig) istället för att köra på amerikansk anda med Hollywood-liknande reklamdesign.

Diskussionsfråga: ger sådana här reklamkampanjer från den Svenska Försvarsmakten en svag bild sett utifrån hos potentiella sugna fiender? Jag pratar alltså inte om någon hotbild mot Sverige nu utan om Svenska Försvarsmaktens bild utåt ser svag eller stark ut baserat på sina släppta reklamfilmer. Bör man visa mer vapen- och personalkraft istället för dessa "verkliga" bilder? Reklamfilmerna är ju inte bara rekryteringsreklam sett inifrån hos svenska tittare utan också en del av "det ständigt pågående informationskriget" sett utifrån.

Baldr
2018-11-29, 14:43
Bör man visa mer vapen- och personalkraft istället för dessa "verkliga" bilder?

https://images.huffingtonpost.com/gen/100917/original.jpg

Vinter
2018-11-29, 14:49
Med tanke på hur Europa och EU reagerade när Rysslands bordade Ukrainska fartyg, genom att peta sig i näsan och titta åt ett annat håll. Kanske snegla lite mot USA i ögonvrån.

Jag tror inte det spelar någon större roll om Bolibompa tar över rekryterings reklamen vid det här laget. Ryssland vet redan vad som gäller.

lördagsgrogg
2018-11-29, 16:01
Jag kan ha missförstått tråden, säg till isåfall.

Något jag tycker är intressant är vilken påverkan "the military-industrial-complex" har haft på krig i modern historia. Vi pratar ju ofta om USA när det gäller detta vilket ju inte är konstigt men vi har ju även vårt egna inte så lilla här i Sverige. JAS-projektet var ju helt beroende av försvarsmakten som beställare. Och att beställare och köpare bytt plats flera gånger är ju allmänt känt.

Jag har inte följt alla affärer mellan SAAB-Försvarsmakten de senaste 30-åren... vem fan har kunnat det. Men jag "har för mig" att beställningen slutade med att försvarsmakten hade runt 100 plan för mycket. Naturligtvis beroende på att politiker beslutat att skära ner men ändå, det var slutresultatet.

Intressant att veta är då allt om hur SAAB först fick igenom beställningen och sen hur det blev så fel.

Naturligtvis beroende på om jag kommer ihåg rätt, om inte så diskutera gärna om hur det egentligen var det är ännu intressantare för mig.

Sen finns ju den gamla frågan som jag tror Eisenhower förutspådde. Hur kunde USA:s militär upphandla ett så uppenbart undermåligt vapen med tusentals döda som följd helt utan att någon blivit ansvarig. Vi pratar Vietnam såklart om någon inte är med.

För mig är dock den frågan uttjatad om än inte glömd. Och såhär många år senare är jag minst lika upprörd över alla de stupade viatnmeser i detta totalt feltänkta krig.

lördagsgrogg
2018-11-29, 16:32
Jag kan ha missförstått tråden, säg till isåfall.

Något jag tycker är intressant är vilken påverkan "the military-industrial-complex" har haft på krig i modern historia. Vi pratar ju ofta om USA när det gäller detta vilket ju inte är konstigt men vi har ju även vårt egna inte så lilla här i Sverige. JAS-projektet var ju helt beroende av försvarsmakten som beställare. Och att beställare och köpare bytt plats flera gånger är ju allmänt känt.

Jag har inte följt alla affärer mellan SAAB-Försvarsmakten de senaste 30-åren... vem fan har kunnat det. Men jag "har för mig" att beställningen slutade med att försvarsmakten hade runt 100 plan för mycket. Naturligtvis beroende på att politiker beslutat att skära ner men ändå, det var slutresultatet.

Intressant att veta är då allt om hur SAAB först fick igenom beställningen och sen hur det blev så fel.

Naturligtvis beroende på om jag kommer ihåg rätt, om inte så diskutera gärna om hur det egentligen var det är ännu intressantare för mig.

Sen finns ju den gamla frågan som jag tror Eisenhower förutspådde. Hur kunde USA:s militär upphandla ett så uppenbart undermåligt vapen med tusentals döda som följd helt utan att någon blivit ansvarig. Vi pratar Vietnam såklart om någon inte är med.

För mig är dock den frågan uttjatad om än inte glömd. Och såhär många år senare är jag minst lika upprörd över alla de stupade viatnmeser i detta totalt feltänkta krig.

Jag har för övrigt uppfattningen att de misstag försvarsmakten gjorde i upphandlingen av JAS gjorde att politikerna kunde skära ner så radikalt på anslagen.

MaxTheMarketer
2018-11-29, 21:25
Vad säger ni om denna klassiska video som många delar?
bX3EZCVj2XA&fbclid=

En intressant fråga är huruvida hans intervju som "ex-KGB" egentligen är han i aktiv roll som KGB (även under intervjun där han påstår vara ex-KGB) för att på lång sikt påverka folk med sitt klipp som anses (av folk som kommenterar) vara "Nostradamus"-liknande i sina förutsägelser. En fråga om tolkning vad som "gått i uppfyllelse" och inte.

Personligen tror jag det han snackar om ligger någonstans i mitten av sanningshalten. Troligen en del stämmer och en viss inverkan har skett de senaste decennierna. Men att "det som går att se i väst just nu" skulle vara 100% tack vare det han snackar om känns lite långsökt och lite för "bra för att vara sant"?

Benny Carlsson
2018-11-29, 21:47
Med tanke på hur Europa och EU reagerade när Rysslands bordade Ukrainska fartyg, genom att peta sig i näsan och titta åt ett annat håll. Kanske snegla lite mot USA i ögonvrån.

Jag tror inte det spelar någon större roll om Bolibompa tar över rekryterings reklamen vid det här laget. Ryssland vet redan vad som gäller.

När/var skedde detta?

Magnus N
2018-11-29, 21:48
När/var skedde detta?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-25/ukrainian-navy-tugboat-rammed-by-russian-ship

"Moscow (AP) -- Russia's coast guard opened fire on and seized three of Ukraine's vessels Sunday, wounding two crew members, after a tense standoff in the Black Sea near the Crimean Peninsula, the Ukrainian navy said."

Don H
2018-11-29, 22:40
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-25/ukrainian-navy-tugboat-rammed-by-russian-ship

"Moscow (AP) -- Russia's coast guard opened fire on and seized three of Ukraine's vessels Sunday, wounding two crew members, after a tense standoff in the Black Sea near the Crimean Peninsula, the Ukrainian navy said."

Inte så mycket att ojja sig över. De flesta vet att Vlad´s popularitet sjunkit till 42% sen han höjde pensionsåldern. Sedan så är det val i Ukraina för en impopulär sittande president.

Helt enkelt normal inrikespolitik från båda sidor.
Låt barnen leka ifred i sin sandlåda, så blir det lugnast för alla.

Benny Carlsson
2018-11-30, 00:30
Inte så mycket att ojja sig över. De flesta vet att Vlad´s popularitet sjunkit till 42% sen han höjde pensionsåldern. Sedan så är det val i Ukraina för en impopulär sittande president.

Helt enkelt normal inrikespolitik från båda sidor.
Låt barnen leka ifred i sin sandlåda, så blir det lugnast för alla. Skulle kanske inte kalla "Vlad'" för ett barn i en sandlåda, men jag håller med.

Men om man nu tycker att Vlad är en sådan där [hemsk typ], och det finns en hel del här på Kolozzeum. kan någon svara mig: tycker ni att NATO ska bistå Ukraina militärt i detta?


Eller är det inte värt att riskera ett kärnvapenkrig på grund av att några imperalistiska, onda ryssar sköt ner några uppkäftiga Ukrainare?

Vinter
2018-11-30, 06:22
Skulle kanske inte kalla "Vlad'" för ett barn i en sandlåda, men jag håller med.

Men om man nu tycker att Vlad är en sådan där [hemsk typ], och det finns en hel del här på Kolozzeum. kan någon svara mig: tycker ni att NATO ska bistå Ukraina militärt i detta?


Eller är det inte värt att riskera ett kärnvapenkrig på grund av att några imperalistiska, onda ryssar sköt ner några uppkäftiga Ukrainare?

Nja risk för kärnvapenkrig är väldigt liten. Däremot kommer Ryssland kunna strypa Ukrainas ekonomi då de blockerar en viktig handelsrutt. Det tvingar Europa till lite jobbiga val. Antingen signalera att man vill hjälpa Ukraina, eller låta Björnen bestämma.

Störst risk för kärnvapenkrig är läget mellan Pakistan - Indien. Men det är aldrig några media som rapporterar om den konflikten. Vad jag vet så håller Indien på att shoppa loss på flygplansfronten, samt tagit över ritningarna för haubits 77 från Bofors och har börjat bygga några hundra nya egna varianter. Temperaturen höjs, så att säga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dhanush

Jorgen
2018-11-30, 08:05
Den här serien gillade jag:
Mp9sRxfIY_I&t

Alexton
2018-11-30, 08:38
Nja risk för kärnvapenkrig är väldigt liten. Däremot kommer Ryssland kunna strypa Ukrainas ekonomi då de blockerar en viktig handelsrutt. Det tvingar Europa till lite jobbiga val. Antingen signalera att man vill hjälpa Ukraina, eller låta Björnen bestämma.

Störst risk för kärnvapenkrig är läget mellan Pakistan - Indien. Men det är aldrig några media som rapporterar om den konflikten. Vad jag vet så håller Indien på att shoppa loss på flygplansfronten, samt tagit över ritningarna för haubits 77 från Bofors och har börjat bygga några hundra nya egna varianter. Temperaturen höjs, så att säga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dhanush

Det dör folk varje vecka i Kashmir. Nu har dessutom Kina börjat blanda sig en tidigare nedlagd gränskonflikt och har i smyg byggt anläggningar och vakttorn vid området.

Ryssland är ekonomiskt svaga med en rovekonomi samt extremt dålig utrustning även om deras propaganda försöker säga annat, de har ju inte råd med sina missilprogram längre, rymdsektorn är i aska.
Kina är problematisk därför de har kunskap, pengar och långsiktiga på planet samt betydligt större politisk koncensus.

MaxTheMarketer
2018-11-30, 19:48
Intressant aspekt det där med att visa sin militär eller inte. Vad jag förstått så är bland annat Frankrike väldigt stolta över sin armé så de visar gärna upp den medan många andra menar på att när Nordkorea gör samma sak så är det mer en fråga om att ge en viss bild utåt än hur det egentligen ligger till.

T.ex., när de visar upp vad som påstås enligt nordkoreanerna själva vara kärnvapenspetsar men som vapenexperter avvisar som propagandatrams. Alla länder har väl något att vinna på att framstå "militärmässigt fruktade"? Eller är det något jag har missat? Jag är ingen expert med andra ord, men ypperligt intresserad i militärbaserad psykologi.

#FörstaCidernSnartSlut

Starke75an
2018-12-01, 10:53
Undra vilken sak svenska militären använder som är den äldsta prylen. Kan börja med grk 120mm m/41. Utvecklad på -30talet.

Ja, den används.

Eller telefon m/37. Den borde vara utrangerad. Men eftersom man har en egen växel, så funkar den utanför telenätet.

Diomedea exulans
2018-12-01, 10:55
Vilket är det mest badass hardcore coola vapnet Sverige använder idag?

Vinter
2018-12-01, 11:06
Vilket är det mest badass hardcore coola vapnet Sverige använder idag?

Skulle nog vara Archer systemet just nu.

Starke75an
2018-12-01, 11:14
Skulle nog vara Archer systemet just nu.

Håller med.

Diomedea exulans
2018-12-01, 11:21
Skulle nog vara Archer systemet just nu.

Håller med.

Tack! Nu blir det lite vapenporr här. *popcorn*

Hemi
2018-12-01, 19:47
Reklamkampanj från Svenska Försvarsmakten -
https://www.forsvarsmakten.se/ifred

Här är YT-klippet
rFxkS5PuViw

Vet ej vad jag ska säga om detta. Svenska Försvarsmakten verkar alltid vilja visa verkligheten (vilket såklart inte är något fel i sig) istället för att köra på amerikansk anda med Hollywood-liknande reklamdesign.

Diskussionsfråga: ger sådana här reklamkampanjer från den Svenska Försvarsmakten en svag bild sett utifrån hos potentiella sugna fiender? Jag pratar alltså inte om någon hotbild mot Sverige nu utan om Svenska Försvarsmaktens bild utåt ser svag eller stark ut baserat på sina släppta reklamfilmer. Bör man visa mer vapen- och personalkraft istället för dessa "verkliga" bilder? Reklamfilmerna är ju inte bara rekryteringsreklam sett inifrån hos svenska tittare utan också en del av "det ständigt pågående informationskriget" sett utifrån.

Ibland undrar jag o du 'r sarkastisk men jag har själv tänkt på kampanjerna, verkligheten kan man ta ett steg längre väl, när det blir verklighet.

Starke75an
2018-12-08, 10:12
Ungefär så funkar försvaret idag. Det består inte av 50000 fallskärmsjägare som ligger i beredskap konstant, utan halva försvaret är vanligt folk som har det som jobb, den andra halvan är hemvärnet.

I hemvärnet idag finns ak4, ksp, grg och nu även grk.

Resten är övriga armen.

Idag räknar man att hemvärnet kommer kunna komma i stridkontakt först.

Förr bestod hemvärnet av bevakningskompanier. Men nu är det insats som gäller.

Insatts har då fordonsburet, till skillnad av bevakning.

Magnus N
2018-12-19, 17:33
Angående kriget i Syrien

Usa gått ut med att de ska påbörja en total tillbakdragning därifrån

Inom 24h för state departement och 60-100 dagar för militär personal


Obeaktat en ny tvär vändning så ser det inte ljust ut för kurderna i regionen

Don H
2018-12-19, 18:55
Angående kriget i Syrien

Usa gått ut med att de ska påbörja en total tillbakdragning därifrån

Inom 24h för state departement och 60-100 dagar för militär personal


Obeaktat en ny tvär vändning så ser det inte ljust ut för kurderna i regionen

I den regionen så skulle jag säga att det inte ser ljust ut för någon på ett par hundra år till.

Starke75an
2018-12-19, 21:00
Fråga till Alexton: Har du nån svensk militärutbildning och i så fall vad?

Alexton
2018-12-19, 21:32
Fråga till Alexton: Har du nån svensk militärutbildning och i så fall vad?

Bara grundläggande men aldrig arbetat som militär i Sverige. När det begav sig så skulle de skära ned rejält på i princip allt vilket gjorde det osäkert att fortsätta.

Starke75an
2018-12-21, 19:33
Vad ingår i eran stridspackning och vad för utrustning har ni?

Ingår nån typ av vinterutbildning?

Alexton
2018-12-21, 21:01
Vad ingår i eran stridspackning och vad för utrustning har ni?

Ingår nån typ av vinterutbildning?



Jag arbetar i ett Bergs regimente vilket gör att utrustningen varierar stort beroende på årstid och höjd man ska arbeta på. Sommartid är det fortfarande kallt och snö när du kommer upp högt nog.
Kan förekomma en del klättring osv, beroende på modul och träning som ska göras.

På rak arm en vanlig March kanske till 2500-4000k utan klättring. Sommar/höst

Packning är delvis inviduell.

Solskydd 50+
Läppstift (solskydd) 50+
Ansiktsmask (skydd)
Vindskydd ansikte.
2 mössor av olika tjocklek.
3 olika handskar. neopren, tunna. Skidhandskar , tjocka tumvantar för minus 30
Minst två olika par byxor. Klassiska bergsbyxor och ett par tjockare typ skidbyxor.
1-4 olika underställ så du kan lägga lager samt byta. Räkna med att svettas låg altitud för att sedan snabbt svalna vid högre.
Speciella skyddsglasögon för att undvika snöblindhet.
Is-hacka
Stavar (skidstavar fast med en spik längst ned för att hjälpa vid gång / balans / känna marken)
Diverse rep (glaciär räknas behöva vandras)
Flera ombyten t-shirts.
Strumpor / underkläder
Spikskor (sätts fast under kängorna)
Enklare first aid kit med utrustning för kylskador, blåsor osv
Garrote (alltid)
Termisk överlevnadsfilt.
Softshell jacka.
Vindjacka, tunn.
Tjockare jacka typ konstdun , personligen alltid skippat.
Tjockare tröja , turtle neck 1-2
Raggsockor , bra om du behöver övernatta eller börjar få kylskador.
Arva (DVI) détecteur victime d'avalanche
Mobil
Powerbank
Kompass
Kniv
Jetboil
Någon form av bestick
Mat, kan vara vanliga NATO rations eller frystorkat.
Vatten några liter. Normalt 3-5l
Snacks för energi. Kan vara Snickers, gelé packs eller ration.
Liggunderlag
Värme gel ifall något fryser.
Olika tändare. Alltid flera.

Vid övernattning så tillkommer sovsäck, Gore-Tex sur sac och eventuellt tält.

Vapen och magasin. Vapen väst. Rengöring vapen.

Utrustningen du använder varierar mot det mål du har. Jag packar hellre i flera underställ än tjockare kläder. Tar höst/vår sovutrustning för den väger mindre och jag fryser inte lätt.
Vintertid tillkommer skidor eller snöskor.

Säkert glömt något men tog.med min standard.

Starke75an
2018-12-22, 10:22
Nån typ av kök ingår säkert.


Vilken är din standard beväpning?

Har ni några skarpskyttar eller prickskyttar inom kompaniet?

(För ej insatta så i Sverige är en skarpskytt en soldat med kort utbildning som ingår i det vanliga förbandet, medans prickskytt är en specialutbildad soldat som jobbar i par med en annan också utbildad prickskytt. )

Det finns skarpskyttar inom hemvärnet.

Alexton
2018-12-22, 10:49
Behöver inget kök. Är det frystorkad så värmer du vattnet i jetboil. Är det rationer så är det i konserver.
Ett kök skulle väga för mycket.

Normal beväpning är HK416 / FAMAS / berreta m92 / glock.
Normalt har vi för uppdrag sprängmedel och liknande, vi är inte rent infanteri utan arbetar med minor, sprängmedel osv.

Normalt inte skarpskyttar, de räknas som speciell grupp och används inte till bergsgrupperna ofta för att kyla och liknande gör att kulan rör sig opålitligt.

Du har två olika sk "skyttar" dedicated marksmen som använder högre kaliber vapen men är inte en ren prickskytt. De ingår i gruppen men ska primärt ta ut vitala målen i en eldstrid typ gunners eller förare av fordon.

Sen har du tireur d'elite som är en prickskytt. 2 nivåer där ena har ett vanligt prickskyttsvapen och den andra 50kcal anti material rifle.

När vi agerar på marknivå så har man annan utrustning däremot. Normalt transsport med 50kcal samt antal CG raketgevär. Kanske en SAW och sådär.

Starke75an
2018-12-22, 21:48
Vilken ryggsäck och vilka kängor har ni?

Starke75an
2018-12-23, 19:56
Kan i korthet beskriva hur indirekt eld(grk och artilleri) styrs.

Man har ett antal e-grupper i terrängen som kan skjuta på två sätt.

Antingen anger man sin egen position med koordinater East-North samt höjd Z. Och därifrån riktning i mills och avstånd till målet.

Eller så anger man målet direkt med E N Z. Detta har ersatt det gamla x och y systemet. Mills har ersatt sträck med lite ändring.

Sen anger man bara ammunition och mängd samt hur skotten ska avlossas.

När man fått fyr så är det bara att vänta.

Alexton
2018-12-24, 13:16
Vilken ryggsäck och vilka kängor har ni?

Jag har 5 olika ryggsäckar och 9 olika typer av kängor. 30l, 50l 75l, 90l 120l