handdator

Visa fullständig version : Lafayettes resa till att bli Mr. Olympia


Lafayette
2018-11-26, 11:12
Hejsan hoppsan! Jag tänkte skriva en lång utläggning om min psykiska ohälsa, men jag tröttnade på mig själv efter några meningar och kände att det var skönt med lite julefrid istället. Värt att påpeka är att jag i alla fall inte ha kunnat tränat regelbundet på ett år, varit mest stillasittande och ibland sängliggande.

Detta har gjort att jag är i min sämsta form någonsin och att jag har ett ordentligt sug att få komma tillbaka. Det är först nu som jag kunnat återhämta mig och vågar träna igen. Sist jag testade kollapsade jag av utmattning, jag visste nog inte själv i vilket dåligt skick jag var i. Lite sorgligt att jag tog 12kgx12 repetitioner i hantellyft åt sidan/axlar innan, nu kan jag inte ens lyfta hanteln. Nog om gnäll. Nu har jag i alla fall startat min journal och hoppas våga mig tillbaka till gymmet i veckan.

Mål med träningen:
Enorma biceps
Kunna gå ner i split
Inte bli helt slut av att gå upp för trappor
Komma tillbaka till min gamla form

OBS!
Denna journal gör jag enbart för mig själv och för att peppa mig att komma igång. Journalen kommer således vara otroligt ointressant och jag kommer inte skriva några kommentarer eller roliga historier om mina pass, utan det kommer bara spammas om hur många set, vikter och rep jag gjort.

Jag vill avsluta med några visdomsord:

" I am like getting the feeling of cumming in the gym; I’m getting the feeling of cumming at home; I’m getting the feeling of cumming backstage; when I pump up, when I pose out in front of 5000 people I get the same feeling, so I am cumming day and night. It’s terrific, right? So you know, I am in heaven."

Nu kör vi!:bpump:

StarkaUlf
2018-11-26, 11:27
Wohoooo, kör hårt!!! *flex*:hbang:

Diomedea exulans
2018-11-26, 11:55
Är övertygad om att du kommer bli Mr. Olympia inom 2 år! :)

Lafayette
2018-11-27, 15:17
Igår gick jag en långpromenad. Det är så fantastiskt underbart när det är kolsvart och frostigt ute. Dessutom eldade några så det luktade helt underbart hela promenaden. Jag var iväg i en och en halv timma, så det får kallas power walk.

Det blev inte av något gymmande utan tidigt imorse bestämde jag mig för att simma. Det blev bröstsim i tant-tempo i en timma. Nej, nu ljuger jag, en tant simmade om mig. Men det kändes bra att ta det lugnt och mjukstarta.

Jag måste även berätta om att innan gick det förbi en rätt attraktiv kvinna i kanske 35-årsåldern som jag råkade spana in lite grann. Hon log och hälsade. Efteråt när jag simmat klart satta jag mig ensam i bubbelpoolen, då kom hon och satte sig och hälsade igen. Jag blev så genererad så det pulserade i ansiktet och stämningen blev jobbig så jag klev ur direkt och gick därifrån.

Men nu har jag träningsvärk så simningen får också räknas som träning trots det långsamma tempot. Nu ska jag jogga.

stridis
2018-11-27, 15:34
Simning.

Mig kallade de pråmen.

Gött att se att du skaffade träningsjournal. :thumbup:

Lafayette
2018-11-27, 15:38
En journal var vad som behövdes för att komma igång!:hbang:

Alla borde ta ett julbad, det är mitt budskap till er alla.

stridis
2018-11-27, 15:42
En journal var vad som behövdes för att komma igång!:hbang:

Alla borde ta ett julbad, det är mitt budskap till er alla.

Förra året tog jag ett julbad typ som julklapp. Var på Hagabadet och deras spa. Tror jag föredrar det istället för motionssimning.

Hmm, skall jag faktiskt sparka igång en journal jag med?

Lafayette
2018-11-27, 15:48
Hmm, skall jag faktiskt sparka igång en journal jag med?

Wow! Gör't! *flex*:bpump:

StarkaUlf
2018-11-27, 16:15
Hoppas du möter henne igen och har mer flyt än jag och Rahf *hug*

Snyggt promenerat och simmat!

Diomedea exulans
2018-11-27, 16:15
Jag måste även berätta om att innan gick det förbi en rätt attraktiv kvinna i kanske 35-årsåldern som jag råkade spana in lite grann. Hon log och hälsade. Efteråt när jag simmat klart satta jag mig ensam i bubbelpoolen, då kom hon och satte sig och hälsade igen. Jag blev så genererad så det pulserade i ansiktet och stämningen blev jobbig så jag klev ur direkt och gick därifrån.


Satsa!

Lafayette
2018-11-27, 16:19
I den åldern har hon förmodligen barn. Och det var i Nybro, alldeles för långt bort. Hon är försvunnen. Ack o ve.

Diomedea exulans
2018-11-27, 16:21
I den åldern har hon förmodligen barn. Och det var i Nybro, alldeles för långt bort. Hon är försvunnen. Ack o ve.

Skönt, då slipper du skaffa ett med henne.

Hon kan flytta till din stad.

Glaset är halvfullt!

Lafayette
2018-11-27, 16:25
Jag trodde du var en cyniker som jag. Nåja, jag får besöka Nybro simhall igen då och hoppas på det bästa.:naughty:

Diomedea exulans
2018-11-27, 16:30
Jag trodde du var en cyniker som jag. Nåja, jag får besöka Nybro simhall igen då och hoppas på det bästa.:naughty:

Jag är cyniker när den jag pratar med är positiv, och vice versa. Eftersom nästan alla är positiva jämt så framstår jag oftast som total cyniker.

Lite märkligt förhållningssätt till saker och ting, det erkänner jag. Fattar inte varför jag funkar så.

Don H
2018-11-27, 21:15
Är ju bara 3 mil mellan Nybban och LasCalmas

Lafayette
2018-11-29, 14:26
Träning:

Uppvärmning: Lämna bil för att byta vinterdäck. Lyfta ur däck ur bil, lyfta in i förråd.
Promenera till gymmet.
5 minuter Crosstrainer.

Träning:

Axellyft åt sidan
3kg 12 rep
4kg 10 rep
4kg 10 rep

Vet inte vad övningen heter. Någon form av crossfit-övning. Kettlebell, en kombination av marklfyt, "svinga upp den" och sedan axelpressa.

2kg x 10 rep
2kg x 10 rep
2kg x 10 rep

Hantelpress
6kg 12rep
7kg 10 rep
8kg 8 rep

Sedan stretchade jag en kvart och hängde i en ställning. När jag hängde där började jag drömma om att kunna göra en pullup.

Ett riktigt hunk-pass. Stridis ligger långt efter.

Psykisk ohälsa
Har inte haft panikattacker på länge
Sömnen har varit bättre, har inga spänningar i huvudet
Ingen yrsel på kvällen

Har bestämt mig för att ta två veckors paus från datorn. Mina ögon är helt slut och behöver återhämta sig. Ska läsa böcker och hålla igång träning. Sen ska jag gå tillbaka till att se Seinfeld hela dagarna.

Ville inte vara för positiv för vill inte jinxa så jag hamnar i en svacka igen. Men vill glädja mig över att det går framåt för jag skulle verkligen vilja bli frisk till årsskiftet och kunna söka jobb igen.

StarkaUlf
2018-11-29, 17:44
Wohoo, kul att det går framåt!! :)

En pull-up fixar du nog fort med lite träning som är inriktat på just det!

shadowfire
2018-11-29, 20:51
En dag i taget är ingen dum idé :). Positiva vibbar gillar vi!

Diomedea exulans
2018-11-29, 21:35
Det är inte illa att kunna hänga i en ställning - fo reals, jag får faktiskt ont i axlarna om jag bara hänger! Chins går bra däremot.

Lafayette
2018-12-11, 08:55
Blev utomhusträning igår.
Joggade 1 km först.
Axelpressar 2 set x 10 rep
Marklyft i samma maskin 2 set x 10 rep
Knäböj 3 set x 10 utan vikt.

Det gick lite framåt igår igen, kände lugn på kvällen och ingen oro vid sömnen och koncentrationen är bättre.

Min enorma kamp mot att inte behöva ta SSRI fortsätter.*rolleyes*

StarkaUlf
2018-12-11, 09:39
Well done! :) framåt gillar vi! \o/

Lafayette
2018-12-11, 09:55
Tackar.:cool:

Lafayette
2018-12-18, 14:23
Skriver av mig lite i min journal då jag känner mig rätt ensam just nu. Är rätt skönt att skriva av sig då. Tänkte träna igår men orkade ingenting och fick vända hem. Just nu orkar jag verkligen inte leva mer. Jag kämpar konstant. Äter rätt, försöker träna, dricker inte, går långpromenader och röker inte. Men mår andå skit. Mitt huvud känns som det väger tre ton. Mår illa och kan inte äta. Huvudvärken känns som någon slår mig i huvudet med en hammare och den sitter i hela dagarna och har gjort så i ett halvår. Vaknar på nätterna av att det kokar och smärtar i bröstet. Osv.

Tänker inte göra något dumt, kommer nog aldrig göra det men jag vet inte hur jag ska orka med livet. Ringde vårdcentralen men inga tider fanns, de tar mig inte på allvar längre då jag varit där hundra gånger och kollat allt. Vill så himla gärna leva ett normalt liv. Läsa, träna, arbeta och resa igen. Det enda lösningen är väl att börja med anti Depp som jag fått utskrivet. Är rädd för att inte känna igen mig själv och att jag kommer må skit igen om jag slutar. Hoppas jag kan få ett normalt liv med medicin. Sen får jag väl åka in till akuten imorgon för står inte ut med huvudvärken.

StarkaUlf
2018-12-18, 14:39
Jag är sämst på sånt här, men du får en kram av mig iallafall och hoppas på att det går åt rätt håll snart igen *hug* Babbla finns alltid för stöd *flex* Och snart är det julafton, det kanske kan vara något positivt iallafall \o/

Diomedea exulans
2018-12-18, 14:51
Den här är svår.

Testa att ta en dag eller tre då du bara tillåter dig att vara HELT dekadent. Vila när du är trött. Skit i att gå upp ur sängen. Laga inte mat, beställ hem pizza. Ägna hela dygnet åt att klicka på Youtubeklipp och porr.

Eller en annan grej: Tvinga dig att vara social. Kolla runt om nån släkting eller bekant har en social tillställning. Några timmar bland folk kan få "inställningarna" i hjärnan att korrigera sig lite.

Ytterligare en en möjlighet är att unna dig att verkligen vältra dig i ditt lidande ett tag. Det kan få effekten att hjärnan får sin "fix" av lidande och sedan helt enkelt börjar lida mindre eftersom den vill göra något nytt.

Lafayette
2018-12-18, 15:17
Den här är svår.

Testa att ta en dag eller tre då du bara tillåter dig att vara HELT dekadent. Vila när du är trött. Skit i att gå upp ur sängen. Laga inte mat, beställ hem pizza. Ägna hela dygnet åt att klicka på Youtubeklipp och porr.

Eller en annan grej: Tvinga dig att vara social. Kolla runt om nån släkting eller bekant har en social tillställning. Några timmar bland folk kan få "inställningarna" i hjärnan att korrigera sig lite.

Ytterligare en en möjlighet är att unna dig att verkligen vältra dig i ditt lidande ett tag. Det kan få effekten att hjärnan får sin "fix" av lidande och sedan helt enkelt börjar lida mindre eftersom den vill göra något nytt.

Ja, det känns inte som orken finns nu så får köra på denna metod oavsett. Hjärnan verkligen suger åt sig allt farligt och negativt, tänk om den kunde ägna sig åt lite postiva tankar istället.

Tack för stöd och tips iallafall. Jag har kontaktat en som jag fick tag på trots julledighet, så jag hoppas att jag kan fortsätta ha kontakt och stöd där.

Jag är sämst på sånt här, men du får en kram av mig iallafall och hoppas på att det går åt rätt håll snart igen *hug* Babbla finns alltid för stöd *flex* Och snart är det julafton, det kanske kan vara något positivt iallafall \o/

Tack ska du ha! Det är tur att jag har babbla!*hug*

Diomedea exulans
2018-12-18, 15:25
Ja, det känns inte som orken finns nu så får köra på denna metod oavsett. Hjärnan verkligen suger åt sig allt farligt och negativt, tänk om den kunde ägna sig åt lite postiva tankar istället.

För att utveckla lite: Jag märker att det är en himla skillnad att lata sig när man har bestämt sig för att man FÅR lata sig, jämfört när man tänker att "idag ska jag göra det här och det här och det här, jag ska bara vila upp mig lite först". I det första exemplet känns det j-igt gött, i det andra bara skäms man.

Lafayette
2018-12-23, 11:09
En av mina mer harmlösa panikattacker igår. Lite skönt med variation då det mestadels brukar vara dödsångest.

Vet inte om jag är helt puckad eller om jag bara var alldeles för lycklig för att jag mådde bra. Men vaknade tidigt på morgonen (fast jag hade sovit sjukt dåligt) och mådde sjukt bra. Pimplade kaffe och åt en massa ischoklad och livet lekte. Jag mår bra! Sen gav jag mig iväg till gymmet.

15 min cross-trainer
2 set rygg-rodd i maskin 30kg
2 set axellyft åt sidan 3kg
2 set triceps-press 30 kg
2 set hängande benlyft, 10 rep

Tyckte detta var väldigt snällt men tydligen inte. Jag tänkte förnya mitt gymkort inför årsskiftet och när jag gör det börjar benen skaka okontrollerat. Det är en praktikant och det tar naturligtvis jättelång tid. Springer ut i bilen för att lugna ner mig. Känner att jag är en sekund ifrån att spy ner hela bilen för att jag mår så illa. Får åka hem och ligger och mår sjukt dåligt i en timma sen släpper det. Bättre med ångesten idag och igår men huvudvärken sitter i hela dagarna. Hade nog kunnat betala 1 miljon kronor för att slippa skiten.:cryout:

Menmen, ett pass avklarat.:)

StarkaUlf
2018-12-23, 11:56
Snyggt jobbat! Lycka är en stark drog, du kanske fick en överdos den här gången *hug* Men man vänjer sig! *flex*

Lafayette
2018-12-23, 12:26
Snyggt jobbat! Lycka är en stark drog, du kanske fick en överdos den här gången *hug* Men man vänjer sig! *flex*

Tack! Ja det är ju bättre än att inte träna alls.*flex*

Lafayette
2019-01-09, 20:46
Bicepscurls

3kg 10rep
3kg 10rep
4kg 9rep

Triceps PushDowns
20kg 10 rep
20kg 10rep
30kg 9rep

Benspark
40kg 10rep
40kg 10rep
50 kg 9rep

Det är rätt tradigt att köra på så låga vikter. Musklerna orkar mer men blir rätt matt fort om jag kör för mycket. Hoppas det lossnar snart.

Herregud vilka snygga tjejer det är på gymmet. Alltså inte liksom bara snygga utan modellsnygga/wow!!!/milda matilda!!

StarkaUlf
2019-01-09, 21:16
Armar!! *flex*

Får man komma och hälsa på dessa damer? *cupid* Lyllos dig!

Lafayette
2019-01-14, 15:38
Hantelspress

2kg 12reps
2kg 12reps
3kg 10 reps

Ryggrodd

10kg 12 reps
10kg 12reps
15kg 10 reps

Magövning på pilatesboll, en övning som jag såg i extramaterialet till 300 för 12 år sedan, kommer aldrig sluta köra den

10 rep

Hängande benlyft 10 rep

StarkaUlf
2019-01-14, 19:56
Hallå, jag vill testa den där magövningen. 300 är bra *flex*

Bra jobbat!

Lafayette
2019-02-18, 17:28
Första dagen som frisk man idag. Eller, det går ju alltid neråt sen men jag får passa på de stunder jag har. Både vanligt sjuk och psykisk ohälsa som gjort att energin har varit noll. Men idag fanns det inga ursäkter så jag släpade mig dit.

5 min cross som uppvärmning. Använder inte armarna för det har Grub sagt, det tar energi och bör sparas till lyft av vikt. Spelar noll roll för mig som tränar på så låg nivå men det får mig att känna mig lite mer märkvärdig.

Hantelpress
6kg 12 rep
6kg 12 rep
7 kg 10 rep
7 kg 10 rep
Var lite kaxig och trodde jag skulle öka rätt fort. Men ynka 7 kg var rätt jobbigt hehe.

Tricepspress med rep
5 kg 12 rep
5 kg 12 rep
10 kg 10 rep
10 kg 10 rep

Kör väldigt låga vikter här. Kan öka och armarna orkar mer men då tappar jag tekniken fort. Gillar att trycka till och sträcka ut ordentligt i bottenläget.

Axellyft åt sidan
3 kg 12 rep
3 kg 12 rep
4 kg 10 rep
4 kg 10 rep

Lafayette
2019-02-18, 17:32
Jag har för övrigt blivit diagnostiserad med GAD. Känns rätt skönt på något sätt, förklarar så mycket om varför jag mått som jag gjort i mitt liv.

Anton Fräs
2019-02-18, 17:54
Lycka till, ett steg i taget och ta inte bakslag allt för hårt. Det är en naturlig del av framsteg. :)

Lafayette
2019-02-18, 18:08
Tack! Så passande, hade ett rejält bakslag under natten, behövde just den peppen.

sydskaningen
2019-02-18, 18:09
Första dagen som frisk man idag. Eller, det går ju alltid neråt sen men jag får passa på de stunder jag har. Både vanligt sjuk och psykisk ohälsa som gjort att energin har varit noll. Men idag fanns det inga ursäkter så jag släpade mig dit.

5 min cross som uppvärmning. Använder inte armarna för det har Grub sagt, det tar energi och bör sparas till lyft av vikt. Spelar noll roll för mig som tränar på så låg nivå men det får mig att känna mig lite mer märkvärdig.

Hantelpress
6kg 12 rep
6kg 12 rep
7 kg 10 rep
7 kg 10 rep
Var lite kaxig och trodde jag skulle öka rätt fort. Men ynka 7 kg var rätt jobbigt hehe.

Tricepspress med rep
5 kg 12 rep
5 kg 12 rep
10 kg 10 rep
10 kg 10 rep

Kör väldigt låga vikter här. Kan öka och armarna orkar mer men då tappar jag tekniken fort. Gillar att trycka till och sträcka ut ordentligt i bottenläget.

Axellyft åt sidan
3 kg 12 rep
3 kg 12 rep
4 kg 10 rep
4 kg 10 rep
Klokt av dig att lyssna på goda råd från Grub, oavsett nuvarande träningsvikter så lär det spela en positiv roll. Är det hantelpress för bröst eller axlar förresten? Starkt av dig att ta dig till gymmet!

sydskaningen
2019-02-18, 18:11
Jag har för övrigt blivit diagnostiserad med GAD. Känns rätt skönt på något sätt, förklarar så mycket om varför jag mått som jag gjort i mitt liv.
Skönt att se att du för hjälp. Intressant med diagnosen, vad blir det för behandling (om det inte är en för privat fråga)?

Lafayette
2019-02-18, 18:24
Tack ska du ha! Hantelpressen är för bröst.

Läkarna vill medicinera mig. Men där stretar jag emot konstant. Vilket såhär i efterhand tror jag har att göra med att jag är så ångestladdad, bara tanken på medicinen gör att jag blir rädd. Men jag hoppas jag släpper lite på den rädslan snart.

Sedan terapi, vet inte exakt vilken typ av terapi det blir. Men jag måste lära mig hantera mina rädslor och ständiga katastroftankar.

Sedan självmedicinerar jag med träning och meditation.;)

Diomedea exulans
2019-02-18, 18:28
GAD, det var jag tvungen att googla.

Bra att det börjar gå i rätt riktning. Terapi kan vara läskigt, det är pinsamt att prata om sina intima problem, speciellt med främlingar. Ett tips där är att påminna sig själv att de är tränade i att höra bokstavligt talat det värsta man kan tänka sig. Inget du berättar kommer få dem att skratta åt dig, skälla på dig eller eller berätta om det för någon annan.

Lafayette
2019-02-18, 18:48
Tack för pepp!

Har haft problem med mina bollar tidigare, så var tvungen att visa Lill-Lafayette inför tre olika unga kvinnliga läkare. Efter det är jag inte så rädd för att visa mina intima problem för främlingar.

StarkaUlf
2019-02-18, 18:55
Det är bra om man kan prata med någon om hur man mår. För en del kan det också hjälpa att skriva om sina tankar och känslor. Att träna avslappning eller göra övningar i mindfulness kan hjälpa till att minska oron och öka förmågan att vara i nuet.

De flesta som har besvär av ångest kan ha nytta av att röra på sig. Dels är det bra att få lite vardagsmotion varje dag, dels att träna lite mer ordentligt några gånger i veckan. Läs mer och få råd om träning på 1177.se.

Let's get this bread!! *flex**hug*

sydskaningen
2019-02-18, 21:23
Tack ska du ha! Hantelpressen är för bröst.

Läkarna vill medicinera mig. Men där stretar jag emot konstant. Vilket såhär i efterhand tror jag har att göra med att jag är så ångestladdad, bara tanken på medicinen gör att jag blir rädd. Men jag hoppas jag släpper lite på den rädslan snart.

Sedan terapi, vet inte exakt vilken typ av terapi det blir. Men jag måste lära mig hantera mina rädslor och ständiga katastroftankar.

Sedan självmedicinerar jag med träning och meditation.;)
Vad ville läkaren skriva ut för medicin?

Lafayette
2019-02-18, 21:28
Min husläkare ville Venlafaxin och min terapeut ville Lyrica..

Lafayette
2019-02-18, 21:29
Let's get this bread!! *flex**hug*

*hug*

sydskaningen
2019-02-18, 21:32
Min husläkare ville Venlafaxin och min terapeut ville Lyrica..
Be dem prata ihop sig om en gemensam vårdplan. Lycka till med behandlingen!

Lafayette
2019-02-20, 10:19
Latsdrag

20 kg x 12 rep
20 kg x 12 rep
25 kg x 10 rep
25 kg x 10 rep

Bicepscurls

4 kg x 12 rep
4 kg x 12 rep
5 kg x 10 rep
5 kg x 10 rep

Knäböj

20 kg x 10 rep
20 kg x 10 rep
20 kg x 10 rep

Stretching 15 min

Diomedea exulans
2019-02-20, 10:38
Följer din resa! Detta är du om 10 år:

https://i.imgur.com/LNFLcqk.png

Lafayette
2019-02-20, 10:51
Haha! Lite komiskt med tanke på att Slater är en gräsrökande slacker.

Men det där är målbilden, helt klart.:hbang:

Wilt the Stilt
2019-02-20, 17:43
Min husläkare ville Venlafaxin och min terapeut ville Lyrica..

Nu kanske du inte ville ha medicin. Men om du börjar äta Venlafaxin får du räkna med att det är extremt svårt att sluta med den. Det blir ohållbart plågsamt att försöka sluta vad det verkar som. När jag läst om Venlafaxin på nätet verkar väldigt många uppleva det.

En varning i all välmening.

stridis
2019-02-20, 19:26
Nu kanske du inte ville ha medicin. Men om du börjar äta Venlafaxin får du räkna med att det är extremt svårt att sluta med den. Det blir ohållbart plågsamt att försöka sluta vad det verkar som. När jag läst om Venlafaxin på nätet verkar väldigt många uppleva det.

En varning i all välmening.

Det beror nog på hur länge man gått på venlafaxin. Jag gick inte så jättelänge på den och jag slutade tvärt utan större problem.

Insättningen var dock lätt creepy. Frugan tyckte jag var jättekonstig och satt i vardagsrummet med lyset släckt bland annat. Så här i efterhand så känns det märkligt även om jag tyckte jag var normal då...

Lafayette
2019-02-20, 19:35
Det är alltid individuellt hur man reagerar. Men jag kommer nog alltid förbli skeptisk och försöka göra allt jag kan för att slippa.

Lyrica är nog värre att sluta med, det är ju narkotikaklassat.

Wilt the Stilt
2019-02-21, 08:26
Det är alltid individuellt hur man reagerar. Men jag kommer nog alltid förbli skeptisk och försöka göra allt jag kan för att slippa.

Lyrica är nog värre att sluta med, det är ju narkotikaklassat.

Ok, jajjemän, hoppas det blir bra iaf.

Det beror nog på hur länge man gått på venlafaxin. Jag gick inte så jättelänge på den och jag slutade tvärt utan större problem.

Insättningen var dock lätt creepy. Frugan tyckte jag var jättekonstig och satt i vardagsrummet med lyset släckt bland annat. Så här i efterhand så känns det märkligt även om jag tyckte jag var normal då...

Ok, ja det kan vara så. Jag försökte sluta tvärt med venlafaxin och det slutade iaf med att jag blev inlagd på LPT. *facepalm* Blev sjukt instabil. Så jag får äta Venlaxin helt enkelt. Sen var det inte så smart att sluta tvärt, tur att man kan bli klokare ;)

Mental
2019-02-21, 08:52
Insättningen var dock lätt creepy. Frugan tyckte jag var jättekonstig och satt i vardagsrummet med lyset släckt bland annat. Så här i efterhand så känns det märkligt även om jag tyckte jag var normal då...

Jag gör sånt ibland, helt utan medicinering :D

:smash:

Lafayette
2019-02-24, 20:50
20 min löpning.

Vill dokumentera allt, även det lilla. Kommer lägga ner utomhuslöpning, kroppen känns för tung och jag får mest ont. Cross Trainer i lugnt tempo och först stärka kroppen med styrketräning får jag börja med. Sen ger jag mig ut i skogen. Eller kanske inte, jag älskar skogen för mycket för att löpträna där. Vill bara lunka runt och njuta.

Diomedea exulans
2019-02-24, 21:04
Har du ömtåliga leder?
Jag skulle rekommendera dig att köra ännu lättare vikter än 10-reppare ett tag, säg 15-20 reps. Sen kanske efter en månad höja vikterna igen och se hur det går.

Lafayette
2019-02-24, 21:09
Kanske. Så fort jag börjar löpa så känns det inte bekvämt. Tror jag skrivit om det i löpartråden, att flåset känns bra men kroppen känns otymplig. Jag tror jag får acceptera att jag inte har gener för löpträning.

Lätta vikter låter bra, har alltid gillat det mer än tyngre och färre.

Lafayette
2019-02-25, 11:56
Gnäller av mig lite i journalen. Idag var jag hos psykolog, sade att jag ville testa KBT och att jag mådde bättre. Har inte fått någon hjälp från dem förutom att bli erbjuden medicin och samma visa denna gången. Hon sa att hon inte ville hjälpa mig då jag stretade emot, och jag får ingen inkomst och kommer förlora boende om jag inte går med på deras plan.

Så nu måste jag gå på Venlafaxin i 6 veckor, det var hennes kompromiss för att jag skulle få gå KBT.

Så ska sätta igång med det imorgon. :(

Nu ska jag ut och jogga. Känner ett akut behov av det.

Diomedea exulans
2019-02-25, 12:18
Låter som en oschysst deal du fick där.

Bob90
2019-02-25, 12:33
Råkade precis att Lafayette är ett College, hedrar du ditt alma mater med namnet eller är Lafayette något helt annat? :D

Lafayette
2019-02-25, 12:36
Det stod helt still i huvudet och kom inte på något namn, så jag döpte mig efter hunden i Aristocats. Trodde det var ett roligt Disney-namn, men det visade sig vara ett helt vanligt förnamn, eller efternamn, jag vet inte.:d

Diomedea exulans
2019-02-25, 12:39
För mig är alltid Lafayette den coolaste personen i True Blood:

https://i.pinimg.com/originals/a4/e5/c5/a4e5c53c94b0a69a04abebe50ec2cd5e.jpg

Anton Fräs
2019-02-25, 12:42
Fan vad tråkigt att dom gör så, tyvärr har du väl inget alternativ om jag förstått det rätt? Ät skiten, i bästa fall mår du bättre och i värsta fall får du ingen effekt och ett par biverkningar (som enligt fass förvisso inte är roliga men fruktansvärda heller). Så du kan få psykologbehandling.

Om du orkar hade jag även kontakt patientnämnden och pratat med dom om detta, jag är tveksam att detta är OK att göra ur ett etiskt/vårdperspektiv.

Lafayette
2019-02-25, 12:47
Nej, har inget val. Är bara lite snopen då jag trodde jag skulle få terapi först och testa det. Men hon sa att allt var hopplöst och att vi står och trampar, vilket är lite märkligt då jag liksom inte kommit igång med terapi som sagt. Egentligen är det ingen big deal, är mest rädd för förra gången jag gick på medicin var det så hemskt så jag bara ville dö.

Typ värre än den sämsta av drogtrippar. Man undra ju vad de där medicinerna innehåller. Jag är inget Aryt-fan för tillfället men det hade varit otroligt underhållande att ha hen med sig och se hen diskutera med doktorn.:d

Bob90
2019-02-25, 22:41
Det stod helt still i huvudet och kom inte på något namn, så jag döpte mig efter hunden i Aristocats. Trodde det var ett roligt Disney-namn, men det visade sig vara ett helt vanligt förnamn, eller efternamn, jag vet inte.:d
Ah :D
Slog mig precis att jag inte mindes någon hund i Aristocats, för att sedan minnas att jag aldrig sett filmen :em:

Lafayette
2019-03-07, 21:52
Hade varit intressant att veta vad min kropp reagerar på. Tagit en miljard blodprover och min hälsa är på topp. Vet att det har med min ångest att göra, men ändå. Jätteglad och pigg. Sen 14.00 känns det som någon injicerar något obehagligt sömnmedel i min kropp, ligger typ förlamad i fyra timmar. Sen släpper det, får tillbaka aptit och humöret och känner mig pigg igen.

Kunde träna iallafall:

3 set bicepcurls
3 set hantellyft åt sidan
3 set tricep pushdowns
4 set magmaskin

Börjar med medicinen imorgon då den var tvungen att beställas. Kan vara skönt att kunna slippa all skit efter ett och ett halvt år av pissigt mående. Är dock helt säker på att det kommer vara ett helvete att sluta.

Lafayette
2019-03-26, 11:44
Lyckades jogga 20 min idag. Sjuuuukt tung i kroppen och kändes som hjärtat bankade så hårt så det skulle ploppa ut ur bröstet. Men skön känsla efteråt. Kommer ta det lite lugnare framöver.

Imorgon blir det första gympasset, vill passa på att komma i form nu när jag får en kick av medicinen. Haft en rätt hemsk upptrappning, vidriga mardrömmar och hisnande (som när man åker fritt fall, fast på ett mer obehagligt sätt) känsla i kroppen. Men bättre nu så ska bli underbart att komma tillbaka till gymmet och köra igång journalen igen.

shadowfire
2019-03-26, 12:22
Jag gör sånt ibland, helt utan medicinering :D

:smash:

:laugh::laugh:

shadowfire
2019-03-26, 12:36
Kanske. Så fort jag börjar löpa så känns det inte bekvämt. Tror jag skrivit om det i löpartråden, att flåset känns bra men kroppen känns otymplig. Jag tror jag får acceptera att jag inte har gener för löpträning.

Lätta vikter låter bra, har alltid gillat det mer än tyngre och färre.

Så kände jag med i början. Hatade löpning men hittade "min grej" inom det som jag nu brinner för (ut i skog och natur, låta terrängen styra tempot och bara "må gott"). På samma sätt som man inom styrketräning kan få prova sig runt och se om man vill bodypump, crossfit, SL, BB, AF, FitnessFive eller vad som.

Det löpningen gör på mig som inte styrketräningen gör är helt klart att dämpa ångest, stress, gör mig mer klartänkt och lättar till och med på den känslan jag hatar mest av alla; ensamhet.

Jag har genom åren både provat SSRI och ångestdämpande, även om det nu var länge sedan, men numera är löpningen min "ångestdämpande" kur. För mig fungerade för övrigt medicin helt fantastiskt bra. Det tog ett par veckor för effekten att slå in, men lyfte mig upp från "mörkret" så att jag kunde ta mig ur gropen vidare. Så det var som "startgas" till en trög förbränningsmotor som efter att ha hostat igång kunde varmköras och tuffa vidare. Jag fick ork och motivation jag inte hade innan. Hoppas allt går vägen för dig iaf!

Känner för övrigt igen det där med dipp på eftermiddagen, fast jag har min runt 16-17. Brukar få en känsla av meningslöshet, tomhet, känner mig inte motiverad till något och känner mig trött. Ibland nästan en olustig känsla. Brukar då det gå försöka ta en powernap och sedan ha som rutin att dunka i mig kaffe och köra ett träningspass. Det verkar som om det på mig iaf fungerar bättre om jag har någon form av eftermiddags- och kvällsrutin (som gärna får inkorporera träning).

stridis
2019-03-26, 13:20
Lyckades jogga 20 min idag. Sjuuuukt tung i kroppen och kändes som hjärtat bankade så hårt så det skulle ploppa ut ur bröstet. Men skön känsla efteråt. Kommer ta det lite lugnare framöver.

Imorgon blir det första gympasset, vill passa på att komma i form nu när jag får en kick av medicinen. Haft en rätt hemsk upptrappning, vidriga mardrömmar och hisnande (som när man åker fritt fall, fast på ett mer obehagligt sätt) känsla i kroppen. Men bättre nu så ska bli underbart att komma tillbaka till gymmet och köra igång journalen igen.

Bra jobbat.:thumbup:

Lafayette
2019-03-26, 15:30
shadowfire:

Kul att höra att du blev hjälpt och tack för peppen. Jag tror seg löping beror en del på att jag måste stärka kropp och att gå ner lite i vikt. Jag tänker börja där. Jag håller verkligen med dig, jag älskar att vara ute i skogen, det kombinerat med styrketräning är livets fina!

stridis:

Danke!

blåvitt
2019-05-10, 15:49
Hur går det på träningsfronten?

Lafayette
2019-05-10, 16:25
Hehe, blev lite förvånad när jag såg min journal var bumpad.

Jag vill träna men det går trögt. Medicinen gör så att jag är sjukt trött och seg, sover nog sammanlagt 9-10 timmar varje dag. En bieffekt jag trodde skulle försvinna efter ett tag. :( Men imorgon ska jag gå till gymmet för första gången på länge, får se hur det går!

stridis
2019-05-10, 20:01
Jag vill träna men det går trögt. Medicinen gör så att jag är sjukt trött och seg, sover nog sammanlagt 9-10 timmar varje dag. En bieffekt jag trodde skulle försvinna efter ett tag. :( Men imorgon ska jag gå till gymmet för första gången på länge, får se hur det går!

Vad fan, jag är utan mediciner och sover typ sådär. Fast jag blir väckt ibland.:MrT:

blåvitt
2019-05-10, 20:20
Hehe, blev lite förvånad när jag såg min journal var bumpad.

Jag vill träna men det går trögt. Medicinen gör så att jag är sjukt trött och seg, sover nog sammanlagt 9-10 timmar varje dag. En bieffekt jag trodde skulle försvinna efter ett tag. :( Men imorgon ska jag gå till gymmet för första gången på länge, får se hur det går!

Tråkigt att medicinen slår så tungt :/ men bra att du kämpar på ändå. Ser fram emot att läsa om hur passet gick, ifall du orkar skriva!

blåvitt
2019-05-17, 07:12
Heja!

stridis
2019-05-17, 09:22
Hehe, blev lite förvånad när jag såg min journal var bumpad.

Jag vill träna men det går trögt. Medicinen gör så att jag är sjukt trött och seg, sover nog sammanlagt 9-10 timmar varje dag. En bieffekt jag trodde skulle försvinna efter ett tag. :( Men imorgon ska jag gå till gymmet för första gången på länge, får se hur det går!

När jag var i den sitsen gick jag ändå till gymmet. Fast ibland blev det bara lite gång på löpbandet och bastu.

I sådana lägen skall man välja gym som har schysst bastu.:d

Diomedea exulans
2019-05-17, 09:55
You can do it! Detta är du i augusti:

https://i.imgur.com/AsyujgD.png

Lafayette
2019-05-17, 10:05
Hehe tack för all pepp.

Mina föräldrar är bortresta och då blir mitt mående tusen gånger värre. Är rädd för att vara ensam när panikattackerna kommer och att själv behöva ta mig till psyket om det skulle hända något. Ligger mest i sängen och längtar till det är över.

Men bara för ni peppar så ska jag iallafall ut och jogga precis just nu!

Diomedea exulans
2019-05-17, 10:07
Bor du hos föräldrarna?

Lafayette
2019-05-17, 10:24
Nix. Men de har hjälpt till mer och funnits som stöd nu när jag började medicinera mig, så det har varit lugnt och skönt.:cool:

blåvitt
2019-05-17, 11:36
Skönt att du har föräldrar som finns där och stöttar! Familjen var det viktigaste jag hade under min depression, även om jag aldrig vågade erkänna min sjukdom medans jag led av den.

Ang träningen så kom ihåg att allt är bättre än inget. Att göra 10 armhävningar idag kanske ger dig peppen att göra ngt större imorgon, om inte så har du iaf gjort 10 armhävningar :)

StarkaUlf
2019-05-17, 12:52
Heja Laffe, heja familjen! \o/

Lafayette
2019-05-25, 11:42
Har mått väldigt bra på senaste. Har trappat ner min medicin (utan att säga till läkaren hehe) och det känns stabilt. Inte lika trött alls och det går riktigt bra med nattsömnen.

Från att avsky medicin till att vilja ge nobelpriset till den som kom på ssri.

Fusk-marklyft (sätter ner stången på två step up-brädor)

Slog på säcken i 10 minuter som uppvärmning.

40 kg x 10
40 kg x 10
40 kg x 10
50 kg x 9

Benspark/maskin
30kg x 10
30 kg x 10
40 kg x 9
40 kg x 9

Innan låg all fokus på att kunna träna med ångest. Nu kunde jag köra på som vanligt. Skönt.

blåvitt
2019-05-25, 18:58
Snyggt! Kul o se :) hur var känslan efteråt?

Lafayette
2019-05-25, 20:34
Tackar. Kändes bra i huvudet men känslan i kroppen var rätt meh. Ska anstränga mig mer nästa gång och våga ta ut mig.

blåvitt
2019-05-26, 00:55
Tackar. Kändes bra i huvudet men känslan i kroppen var rätt meh. Ska anstränga mig mer nästa gång och våga ta ut mig.

Känner igen känslan. Tog mig ganska många gympass innan jag klarade av att verkligen ta ut mig, tror det är ngt man behöver komma in i, iaf för mig. Bra gymmat i vilket fall!

StarkaUlf
2019-05-26, 04:48
Fan va härligt att höra! Mer glad Laffe åt folket *hug*

stridis
2019-07-09, 17:08
Fan va härligt att höra! Mer glad Laffe åt folket *hug*

Ja nu vill vi se mer gymglad Laffe åt folket.

blåvitt
2019-07-10, 11:26
Ja, heja!

blåvitt
2019-10-14, 11:01
Hejar på en gång till och hoppas att det händer något *popcorn*

stridis
2019-10-14, 11:35
Hejar på en gång till och hoppas att det händer något *popcorn*

Jag hämtar startkablar och bogserlina...

Don H
2019-11-27, 21:57
Hur går det Laffe? Någon bild med biceps i avklippt skjorta??
Väntar med spänning på den utlovade bilden :hbang:
*popcorn*

Ett Orm
2019-11-27, 22:44
Ja kör nu!:whipped:

Lafayette
2019-12-09, 12:29
Det blir några ord i journalen. Är på absoluta botten igen när jag trodde att helvetet äntligen var över. Glad, såg ljust på saker och ångestfri i huvudet. Men så får jag bara mer och mer fysiska.. eller psykosomatiska besvär. Inatt har jag sovit två timmar, brutal stress i kropp, hemsk huvudvärk, drömmarna känns mer som snedtrippar och hallucinationer och förstår inte vart jag är när jag vaknar.

Tror nog en hardcore tjackpundare mår bättre än vad jag gör. Tar en Kolo-paus då jag inte finner någon ork till något. Förstår inte hur det ska bli bättre då det aldrig ger med sig. Medicin fungerar inte länge heller.

Nåväl, skönt att skriva av sig. Jag har iallafall köpt ett hantel-set på rusta. Och har jag orkat två och ett halvt år får jag väl kämpa på ett tag till, om jag ska vara lite positiv.

God jul och på återseende.

Don H
2019-12-09, 14:18
Tror på dig Laffe.
Det tar den tid det tar.
Kämpa på

blåvitt
2019-12-09, 14:24
God Jul Laffe. Många stora kramar, hoppas se dig på brädan snart igen

Don H
2019-12-09, 14:27
Javisst ja, det var ju det också;

GOD JUL!!

StarkaUlf
2019-12-12, 09:22
Kämpa på min vän, det är ett ljus i slutet av tunneln :) Vi vet att du fixar det!

Och vi är alltid här :) Bara höra av dig om det är något!

God Jul kompis!

Lafayette
2019-12-22, 15:34
Svarar bra på medicinen, fy fasen vilken lättnad...

20 minuter promenad och 10 minuter jogg. Kroppen väger bly och kändes som jag skulle få en hjärtinfakt haha.

Längtar till gymmet, hoppas på ett besök på juldagen efter jag fläskat på med julmat.

StarkaUlf
2019-12-22, 18:12
Svarar bra på medicinen, fy fasen vilken lättnad...

20 minuter promenad och 10 minuter jogg. Kroppen väger bly och kändes som jag skulle få en hjärtinfakt haha.

Längtar till gymmet, hoppas på ett besök på juldagen efter jag fläskat på med julmat.

Woooooooooooooooooooohoooooooo! Årets bästa nyhet hittills *hug*

Nu hoppas jag att det fortsätter på samma spår! Men ta det lugnt, inte stressa något nu *flex*

Lafayette
2019-12-22, 18:55
Tack kompis*hug* Blev som tur var kortvarigt så nu är jag uppe på benen igen och ska ta allt i små steg :cool:

Ett Orm
2019-12-23, 00:17
Har mått väldigt bra på senaste. Har trappat ner min medicin (utan att säga till läkaren hehe) och det känns stabilt. Inte lika trött alls och det går riktigt bra med nattsömnen.

Från att avsky medicin till att vilja ge nobelpriset till den som kom på ssri.

Fusk-marklyft (sätter ner stången på två step up-brädor)

Slog på säcken i 10 minuter som uppvärmning.

40 kg x 10
40 kg x 10
40 kg x 10
50 kg x 9

Benspark/maskin
30kg x 10
30 kg x 10
40 kg x 9
40 kg x 9

Innan låg all fokus på att kunna träna med ångest. Nu kunde jag köra på som vanligt. Skönt.
'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvid_Carlsson :)

Lafayette
2019-12-23, 15:16
Aryts idol.

stridis
2020-07-25, 14:41
Jag måste däremot gå ner hela 20 kg.:( Så nu blir den ett försök igen.*popcorn*

Säg till när du gått ner 13 kg så kan vi skala de sista 7 tillsammans.:)

stridis
2020-08-26, 16:28
På tisdag för min del.
Sen börjar allvaret en gång för alla :devil:

Deal!
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FnXqYhYZ-mAQ%2Fhqdefault.jpg&f=1&nofb=1

Vad är matchvikten och vad är målvikten/bilden på? Hur blir diet-upplägget?

Don H
2020-08-26, 16:46
Och framför allt;

När kommer bilden på biceps i den avklippta skjortan?

Lafayette
2020-08-26, 18:58
Är dålig på att veta vad jag ska ligga på för fettprocent, kass på att räkna kalorier och vad jag gör av med etc. Tänker att deffen får komma på köpet av regelbunden träning, och minskat intag av socker. Helst inget alls tills jag fått bort det värsta fluffet på magen iallfall.:d

Gymmet nästa vecka. Har joggat och tränat utomhusgym för att jag varit rädd för Corona, men nu när hösten nalkas måste jag ta steget.

Lafayette
2020-08-26, 19:00
Och framför allt;

När kommer bilden på biceps i den avklippta skjortan?

Kanske tar något halvår innan jag förhuvudtaget är i form. Men den som väntar på något gott!:d

Brofessorn
2020-08-26, 19:01
Gymmet nästa vecka. Har joggat och tränat utomhusgym för att jag varit rädd för Corona, men nu när hösten nalkas måste jag ta steget.

Legend

Lafayette
2020-08-26, 19:05
De brukar säga det.

Brofessorn
2020-08-26, 19:40
Hitta på lite roliga träningsgrejer nu. Bättre att du behåller vanan än är 100% opti