handdator

Visa fullständig version : 2 frågor om rörlighet


xan
2018-11-24, 21:00
1: Är det bättre att ha mer rörlighet än aktiviteterna man utför kräver? Blir leder mer belastade och skadebenägna om man är kylskåpsstel, även om man bara t ex joggar eller utför annan aktivitet som knappt kräver rörlighet över huvud taget?

2: Var hos en sjukgymnast en gång och hon sade att "dina lår är så stela att det inte blir ordentligt blodflöde, så du kommer inte läka dina skador ordentligt" eller något i den stilen. Finns det någon sanning alls i detta?

Tack på förhand! *hug*

Sheogorath
2018-11-24, 21:52
1. Jag tänker att du lättare drar på dig en muskelbristning om du är stel och utför en explosiv rörelse nära muskelns ytterläge. Men skademinskning där handlar minst lika mycket om att vara tränad för det explosiva momentet, att ha haft en gradvis tillvänjning.

2. Nej, inte så vitt jag vet.

ceejay
2018-11-24, 22:09
Ju rörligare du är desto mer rörelseomfång måste du kunna kontrollera. Precis lagom rörlig för varje aktivitet borde vara bäst.

svenbanan
2018-11-24, 22:21
Man kan också tänka sig att begränsad rörlighet påverkar vilken teknik man använder i olika typer av rörelser/övningar. Dvs man kanske tvingas in i ett mer skadebenäget rörelsemönster pga bristande rörlighet.

Hemi
2018-11-24, 22:43
1. Jag tänker att du lättare drar på dig en muskelbristning om du är stel och utför en explosiv rörelse nära muskelns ytterläge. Men skademinskning där handlar minst lika mycket om att vara tränad för det explosiva momentet, att ha haft en gradvis tillvänjning.
...

Det här tror jag att jag har sett en hel del exemple på och jag tror att "stela" människor oftast har styrkan ända ut. Få har den ända ut, som har stretchat ut till splittar. När man faller, tex i fotboll så sm'ller det på insidan av knäna om benen går i split t ex. Det blir en reaktion i musklerna som snabbt stoppar det extremaste läget om man har styrkan ända ut oavsett rörelselängd.
?

Bob90
2018-11-24, 23:06
Måste väl bero på vilken typ av aktivitet det rör sig om? Det är tex väldigt olika för en kampsportare jämfört med en cyklist.

Cyklisten har ju bara behov av att ha rörligheten för att trampa runt och ha en god "sitt-ergonomi". Finns väldigt få om någon "oförutsedd" vinkel eller rörelse cyklisten kommer utsättas för.

Jämfört med kampsportaren som dels måste vara vig för att kunna sparka/slå ordentligt, ha rörligheten för att kräla runt med motståndaren på marken och kanske vara rörlig nog för att klara av diverse låsningar och skit bättre. Eftersom man står mot en motståndare så kan man även hamna i snabba förflyttningar eller vinklar man inte räknat med.