handdator

Visa fullständig version : Dålig aptit


sandraa
2018-11-23, 09:59
Godmorgon gott folk! Tänkte kolla med er om ni har några kloka tips att dela med er av. Jag har i ca 1-2 veckor haft väldigt nedsatt aptit. Jag har alltid älskat mat och varit noga med att få i mig det jag behöver. Jag är den som som tänker på frukost när jag går och lägger mig osv, ni fattar. Men detta har slagit om, nu sitter jag här igen med min egentligen älskade havregrynsgröt och har fått i mig ca 4 tuggor. Jag äter hela tiden varierat och det jag tycker om, så det ska inte bero på det. Detta känns väldigt olägligt då jag tränar väldigt mycket. Tränar kick/thaiboxning ca 7-10 gånger i veckan. Mellanmål, typ banan och bars efter träning går bra. Men det är just när det är en måltid som det liksom tar stopp. Igår satt jag säkert en timme och petade i mig gröt och avokadomackor. Försöker verkligen få i mig hela måltiden för att jag vet att jag behöver det, men det tar emot. Är liksom inte sugen. Och ja jag slänger i mer kaloririka tillbehör för att underlätta, Typ avokado, valnötter, nötsmör osv. Vet att detta kan vara under en period bara, men vill inte vänja kroppen vid detta och det påverkar min träning när jag inte äter tillräckligt. Jag mår i övrigt superbra, och ja jag har vilodagar och lyssnar på kroppen. Tacksam för tips!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anders The Peak
2018-11-23, 10:07
Låter som om du pressar kroppen mer än vad den klarar. Det brukar resultera i diverse åkommor som minskad aptit etc.

Ta och pröva att dra ned med några träningstillfällen i veckan. Jag vet att det är svårt men många gånger tvunget för att bryta den negativa trenden.

TräningFitness
2018-11-23, 10:07
Hur pass mycket varierar du med kosten? Vi har alla perioder där vi är mer eller mindre sugna på mat men det är då viktigt att hitta glädje i det igen. Prova att hitta nya recept, laga egna rätter eller prova mat ifrån andra länder som du aldrig provat innan.
Testa också att äta något som du absolut inte gillar så kanske det får dig att längta tillbaka till maten du brukade äta.
Vet inte om dessa tips funkar för dig men skadar inte att prova. Lycka till!

Bob90
2018-11-23, 10:10
Personligen (och tror inte jag är ensam) sänks min aptit när jag är sjuk eller stressad.
Finns ju mycket som kan spela in, ändrad situation/stressbild i jobbet, skolan, hemma, kärlekslivet, träningen, att man börjar bli sjuk, sovit dåligt etc.

sandraa
2018-11-23, 10:32
Låter som om du pressar kroppen mer än vad den klarar. Det brukar resultera i diverse åkommor som minskad aptit etc.



Ta och pröva att dra ned med några träningstillfällen i veckan. Jag vet att det är svårt men många gånger tvunget för att bryta den negativa trenden.



Vissa veckor kan det bli 6 pass och vissa veckor, ja nästa det dubbla. Kör alltid utifrån den tid jag har och hur kroppen känns. Men kan ju alltid prova att kasta in lite extra vila just nu och se om det går till sig. Just minskad aptit har jag egentligen aldrig varit med om tidigare så att det tar stopp när jag äter stör mig något enormt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

sandraa
2018-11-23, 10:34
Hur pass mycket varierar du med kosten? Vi har alla perioder där vi är mer eller mindre sugna på mat men det är då viktigt att hitta glädje i det igen. Prova att hitta nya recept, laga egna rätter eller prova mat ifrån andra länder som du aldrig provat innan.
Testa också att äta något som du absolut inte gillar så kanske det får dig att längta tillbaka till maten du brukade äta.
Vet inte om dessa tips funkar för dig men skadar inte att prova. Lycka till!



Får prova variera lite mer, men äter hela tiden saker jag tycker är gott. Men ja variationen skulle ju kunna bli bättre. Men just nu är det samtidigt svårt att hitta den inspirationen när man inte är sugen på mat överlag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

sandraa
2018-11-23, 10:41
Personligen (och tror inte jag är ensam) sänks min aptit när jag är sjuk eller stressad.
Finns ju mycket som kan spela in, ändrad situation/stressbild i jobbet, skolan, hemma, kärlekslivet, träningen, att man börjar bli sjuk, sovit dåligt etc.



Absolut, det är väldigt vanligt. Har många omkring mig som varit med om detta men har egentligen aldrig själv stött på problemet då jag alltid varit en matälskare. Så otroligt störigt att det jag egentligen älskar tar stopp och känns jobbigt att äta. Det skulle absolut kunna ha lite med mitt jobb att göra, men jag har sagt upp mig och börjar nytt jobb nästa vecka. Kände i tisdags när jag skulle gå till jobbet att jag inte pallade, för att jag känt att jag sovit för lite, för att jag inte haft någon riktig aptit, och för att jag kände att jag inte tänker gå dit och slita när jag ändå inte får något tillbaka. (Hotell och restaurangbranschen) Så jag sjukanmälde mig hela veckan för att fokusera på mig själv. Har lagt fokus på att sova, fixa hemma, vila(netflix), träffa vänner och träna. Och försökt äta såklart. Hela veckan har jag mått sjukt bra, känns som livets semester! Och just därför tycker jag att aptiten också borde börja komma tillbaka. Får kanske helt enkelt ha lite mer tålamod.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Cykelcykel
2018-11-23, 11:11
Prova ett rejält underskott i några dagar eller en vecka och se om din aptit väcks till liv igen

Om du mår bra i övrigt såklart

Bob90
2018-11-23, 13:24
Absolut, det är väldigt vanligt. Har många omkring mig som varit med om detta men har egentligen aldrig själv stött på problemet då jag alltid varit en matälskare. Så otroligt störigt att det jag egentligen älskar tar stopp och känns jobbigt att äta. Det skulle absolut kunna ha lite med mitt jobb att göra, men jag har sagt upp mig och börjar nytt jobb nästa vecka. Kände i tisdags när jag skulle gå till jobbet att jag inte pallade, för att jag känt att jag sovit för lite, för att jag inte haft någon riktig aptit, och för att jag kände att jag inte tänker gå dit och slita när jag ändå inte får något tillbaka. (Hotell och restaurangbranschen) Så jag sjukanmälde mig hela veckan för att fokusera på mig själv. Har lagt fokus på att sova, fixa hemma, vila(netflix), träffa vänner och träna. Och försökt äta såklart. Hela veckan har jag mått sjukt bra, känns som livets semester! Och just därför tycker jag att aptiten också borde börja komma tillbaka. Får kanske helt enkelt ha lite mer tålamod.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det fetade tycker jag förmodligen skulle kunna vara nog anledning till lite rubbad aptit. Att byta jobb är nog för det flesta en relativt stor förändring (oavsett medveten eller omedveten). Tror också man både "bränner mer kalorier" och "förbrukar mental energi" när man är på jobbet än när man är ledig, dvs man känner inte samma medvetna/omedvetna behov av att få i sig bränsle.

Oavsett vad så hade jag inte brytt mig så mycket om aptiten när det troligtvis inte rör sig om något medicinskt och du dessutom (i mitt tycke då) har en trolig anledning eller åtminstone bidragande orsak till det. Utan bara acceptera det och avvakta och se hur det utvecklar sig, annars kan det bli som att noja/stressa sig över att man inte kan somna och bara förvärrar det. Fast i ditt fall med aptiten då.