handdator

Visa fullständig version : En Svensk Klassiker - Stora Tråden


delta_mats
2018-11-21, 10:55
Tråden för alla som har, håller på eller tänker genomföra en Svensk Klassiker!

Träningstips, bra saker att tänka på, och allmänt pepp är uppskattat!
Även tidigare resultat, erfarenheter bra som dåliga och framtida målsättningar kan vi skriva om.

Eftersom man kan hoppa på denna utmaning med valfri gren som start, är det såklart helt okej att diskutera samtliga delgrenar som man önskar.


Jag personligen kommer starta under 2019 med Vansbrosimningen. Är i färd med att träna och lära mig crawl eftersom målsättningen är att crawla hela sträckan.

MackeJuve
2018-11-23, 12:00
Tycker att du gör rätt i att lära dig crawla, det är ju ändå något som de flesta av oss skulle vilja kunna. Betydligt roligare att åka upp till Vansbro med någon sorts ambition jämfört med att göra som de flesta andra och bara beta av det.

Personligen så tyckte jag att det var intressant att se hur olika personer i ungefär samma fysiska skick och med ungefär lika lite träning inför loppen presterade. Det var lätt att jämföra då vi var fyra stycken som gjorde loppen samtidigt. Jag visade mig t.ex. ha ungefär noll mjölksyretålighet och krampade mig i mål på 14,5 h på Vätternrundan. Den bästa av oss, som även hade tränat minst, cyklade in på 10,5 h.

Inför Vasaloppet kunde man se att en av oss hade väldigt lätt för längdskidåkningen trots att han inte hade några tidigare erfarenheter av detta. Märktes redan första passet. Han tränade förvisso mer än oss andra men började som oss andra först i januari och fick ihop 20-25 mil vilket gav honom 7:20 på Vasaloppet, trots obefintligt glid.

När det var dags för Lidingöloppet utgick jag från att han som åkte snabbt på Vasan skulle överraska i spåret då han 1,5 månad tidigare sprungit milen på 43 min. Verkade vara en atletisk person som hade lätt för det mesta. Tog dock lite för lätt på det och det bristande antalet km inför straffade sig och han sprang in på 3:20 och beskrev det som det absolut värsta av de fyra loppen.

Det var lite kul att det inför varje lopp var relativt jämnt på förhand men att alla presterade väldigt olika... :)

Wain
2018-11-23, 12:34
Badandet borde ju tas bort. Passa på med Vansbro Triathlon dagen innan om det inte skall kännas helt meningslöst att åka till Vansbro.

MackeJuve
2018-11-23, 13:05
Badandet borde ju tas bort. Passa på med Vansbro Triathlon dagen innan om det inte skall kännas helt meningslöst att åka till Vansbro.

Jo, den passar inte riktigt in. Samtidigt, om man gör som Mats så blir det ju ändå värt det och en kul grej. Även om utmaningen fortfarande är bra mycket mindre än i övriga moment.

Wain
2018-11-23, 13:42
Jo, den passar inte riktigt in. Samtidigt, om man gör som Mats så blir det ju ändå värt det och en kul grej. Även om utmaningen fortfarande är bra mycket mindre än i övriga moment.

Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige :p bara för att simma en dryg halvtimme. Som sagt, lägg till Vansbro triathlon så blir det "värt det".

MackeJuve
2018-11-23, 13:48
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige :p bara för att simma en dryg halvtimme. Som sagt, lägg till Vansbro triathlon så blir det "värt det".

Tycker att det blir orent med ett triathlon, då skulle jag hellre se att man simmar längre. Men förstår absolut argumentet om tidsaspekten. Jag tyckte själv att det var tradigt att åka bil fyra timmar upp dit bara för att genomföra skiten. Är dock rätt övertygad om att jag hade känt annorlunda om jag hade presterat ett bra resultat.

Med "värt det" inkluderar jag aspekten i att man lär sig crawla. Det behöver man inte Vansbro för att göra men det underlättar ju.

Wain
2018-11-23, 13:52
Tänkte värt det att åka till Vansbro, triathlontävlingen går dagen innan. Skall det vara simning med i klassikern så bör det vara minst 10 km. Men eftersom folk inte vill simträna så skulle det vara för riskabelt.

MackeJuve
2018-11-23, 13:59
Tänkte värt det att åka till Vansbro, triathlontävlingen går dagen innan. Skall det vara simning med i klassikern så bör det vara minst 10 km. Men eftersom folk inte vill simträna så skulle det vara för riskabelt.

Aha. Men för någon som lär sig crawla under vintern, går från att fixa en längd till två längder o.s.v. till att slutligen crawla hela Vansbro så tror jag fortfarande att den personen tycker att simloppet för sig var värt resan.

Nej, riskerna omöjliggör nog alltför långa simlopp som sagt. Men lite längre hade varit trevligt!

delta_mats
2018-11-23, 15:42
Aha. Men för någon som lär sig crawla under vintern, går från att fixa en längd till två längder o.s.v. till att slutligen crawla hela Vansbro så tror jag fortfarande att den personen tycker att simloppet för sig var värt resan.

Nej, riskerna omöjliggör nog alltför långa simlopp som sagt. Men lite längre hade varit trevligt!


Precis. Jag ser nog själva träningen att lära mig crawl och klara distansen som en större utmaning än själva Vansbro. Där blir tävlingen mer en krydda.

De andra loppen kommer ju smaka brunt även med gedigen träning bakom sig.

svenbanan
2018-11-23, 20:02
Moderator måste döpa om tråden så den följer gällande nomenklatur "Stora tråden för oss som gjort en svensk klassiker, eller funderar på att göra det" ;)

I övrigt en bra tråd.

spoon
2018-11-23, 20:17
En klassiker ligger på min "att göra lista" Men får ta och förbereda mig några år innan jag kör. Vill inte bara genomföra utan helst göra ett resultat som jag kan vara nöjd över.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

delta_mats
2018-11-26, 08:23
En klassiker ligger på min "att göra lista" Men får ta och förbereda mig några år innan jag kör. Vill inte bara genomföra utan helst göra ett resultat som jag kan vara nöjd över.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Jag har också haft det på min lista länge. Men kände att det var dags att spika ett startdatum nu. Blir det för långt fram så kommer jag aldrig ta tag i träningen ordentligt ändå.

wintersnowdrift
2018-11-27, 11:38
Jag gjorde klassikern 2005/2006. Det var innan klassikern var svenska mellanchefer/40-års krisande mäns främsta "go to" och man fick oftast förklara för folk vad "En Svensk Klassiker" var för något.

För mig personligen var Vätternrundan värst då jag började må illa ungefär halvvägs. Jag kopplade ihop illamåendet med sportdrycken och har sedan Vätternrundan 2005 inte druckit en endaste droppe sportdryck :D (Klassikern kan mao sätta sina spår!)

Ett tips är att åka Engelbrektsloppet också/istället för ÖS eller Vasaloppet. Vid bra snöförhållanden får man en mycket roligare bana som dessutom är tre mil kortare. Vill man ändå åka Vasaloppet så är Engelbrektsloppet en bra genomkörare lagom långt innan Vasan, och genomför man Engelbrekt behöver man inte känna pressen att klara Vasaloppet till varje pris för att få ihop en klassiker.

Jag känner personligen noll sug att göra klassikern igen, men man vet ju aldrig. Till 40-års krisen har jag sparat genomförandet av en Ironman så behovet av en klassiker till är inte akut ;)

delta_mats
2018-11-27, 11:52
Jag gjorde klassikern 2005/2006. Det var innan klassikern var svenska mellanchefer/40-års krisande mäns främsta "go to" och man fick oftast förklara för folk vad "En Svensk Klassiker" var för något.

För mig personligen var Vätternrundan värst då jag började må illa ungefär halvvägs. Jag kopplade ihop illamåendet med sportdrycken och har sedan Vätternrundan 2005 inte druckit en endaste droppe sportdryck :D (Klassikern kan mao sätta sina spår!)

Ett tips är att åka Engelbrektsloppet också/istället för ÖS eller Vasaloppet. Vid bra snöförhållanden får man en mycket roligare bana som dessutom är tre mil kortare. Vill man ändå åka Vasaloppet så är Engelbrektsloppet en bra genomkörare lagom långt innan Vasan, och genomför man Engelbrekt behöver man inte känna pressen att klara Vasaloppet till varje pris för att få ihop en klassiker.

Jag känner personligen noll sug att göra klassikern igen, men man vet ju aldrig. Till 40-års krisen har jag sparat genomförandet av en Ironman så behovet av en klassiker till är inte akut ;)


Okej. Känner inte att jag har en pågående 40-års kris även om jag fyller 40 nästa år :)
Men har som sagt funderat på detta länge nu, över 10 år och kände att det borde vara dags nu när jag ändå ändrat fokus mot mer konditionsträning.

Bra tips att köra Engelbrektsloppet innan!
Jag kommer köra öppet spår på Vasan då jag sparar en hel del tid där. Kommer nog inte att orka seeda mig innan riktiga Vasaloppet.
Jag har åkt mycket skidor i yngre dagar (skidtokig pappa) så grundtekniken sitter i ryggmärgen. Det är bara att få tillräcklig distans i kroppen innan. 9 mil har jag däremot aldrig varit nära att åka tidigare.

Vätternrundan är nog det som avskräcker mest, men känns ändå väldigt lockande då jag inte har någon erfarenhet alls. Ser fram emot långa distanspass och att träna klungkörning med cykelklubb i alla fall.

Landström
2018-11-27, 12:31
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige

:laugh:

Till våren ska jag ner till Luleå i södra Sverige och springa en halvmara ;)

Wain
2018-11-27, 13:09
:laugh:

Till våren ska jag ner till Luleå i södra Sverige och springa en halvmara ;)

Allt norr om Hjortkvarn är norra Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografiska_mittpunkt

wintersnowdrift
2018-11-27, 13:34
Okej. Känner inte att jag har en pågående 40-års kris även om jag fyller 40 nästa år :)
Men har som sagt funderat på detta länge nu, över 10 år och kände att det borde vara dags nu när jag ändå ändrat fokus mot mer konditionsträning.

Bra tips att köra Engelbrektsloppet innan!
Jag kommer köra öppet spår på Vasan då jag sparar en hel del tid där. Kommer nog inte att orka seeda mig innan riktiga Vasaloppet.
Jag har åkt mycket skidor i yngre dagar (skidtokig pappa) så grundtekniken sitter i ryggmärgen. Det är bara att få tillräcklig distans i kroppen innan. 9 mil har jag däremot aldrig varit nära att åka tidigare.

Vätternrundan är nog det som avskräcker mest, men känns ändå väldigt lockande då jag inte har någon erfarenhet alls. Ser fram emot långa distanspass och att träna klungkörning med cykelklubb i alla fall.


Kris eller ej ;) så är klassikern ett jättebra fokus för konditionstränande motionärer tycker jag. Lagom utmanande lopp och så får man välbehovlig variation i träningen där grenarna ändå gynnar varandra (möjligen undantaget simningen).

De flesta är inte ens nära 9 mil skidor på träning. Jag tror att mina längsta pass inför Vasan legat kring 3-4 mil, plus då kanske något lopp som t.ex. Engelbrektsloppet som i fullängd är 6 mil. Det har dugit fint för mig som åkt Vasaloppet fem ggr på mellan 7 och 8 timmar varje gång. Det som skilt bästa tiden från den sämsta är ffa föret som för mig är väldigt avgörande. Att ha bra grundteknik underlättar enormt!

Det bästa sättet att åka en (relativt) snabb Vätternrunda är att haka på en så kallad subgrupp med ett bestämt tidsmål. T.ex via en cykelklubb, eller på typ happyride.se där det ibland bildas tråda för subgrupper med olika måltider. Det är betyyyydligt enklare att ligga i en disciplinerad klunga än att försöka hitta passande klungor under loppets gång.

Wain
2018-11-27, 13:58
Fast mindre skaderisk att cykla solo än att cykla klunga med massa folk som har bristande cykelvana.

delta_mats
2018-11-27, 15:32
Kommer definitivt köra Vätternrundan i en klunga, skulle vara en mardröm att hamna i limbo och tvingas cykla hela solo. Cykla i klunga är ju både snabbare och roligare.

Fordon
2018-11-27, 17:27
Den här tråden skall jag nog följa.
Jag ska köra vätternrundan i år. Än så länge har jag cyklat 0 meter på riktig cykel (mtb var det då) sedan jag var 14. Jag tänkte cykla under 10h.

Hemi
2018-11-27, 17:43
Kropp Challenge som anordnas av Renata Chlumska kan väl bli en bra svenk klassiker.

delta_mats
2018-11-27, 21:41
Den här tråden skall jag nog följa.
Jag ska köra vätternrundan i år. Än så länge har jag cyklat 0 meter på riktig cykel (mtb var det då) sedan jag var 14. Jag tänkte cykla under 10h.

Spännande. Återkom gärna i tråden och skriv hur träningen går, och en sammanfattning när du genomfört tävlingen om loppet.


Kropp Challenge som anordnas av Renata Chlumska kan väl bli en bra svenk klassiker.

Vi kan hålla oss till att diskutera den riktiga Svenska Klassikern i den här tråden :)

ozzian
2019-02-10, 14:13
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige :p bara för att simma en dryg halvtimme. Som sagt, lägg till Vansbro triathlon så blir det "värt det".

Klarar du 3km på 30 minuter?????

ozzian
2019-02-10, 14:21
Hur går det för er?
Jag är bara i början och siktar på 2020.
Jag kan ju avslöja mina kassa resultat, började med kondition typ julafton.
simning, från 150m till 1050m , blandad simning, inga tider utan ca 40 min/milen
Löpning, klarar nog milen på 60 min
cykel har bara gymcyklat 2x 15km på en timme(2x30min)
skidor maxat 15km med ca 10km/h

Jobbar bara med att få upp grundkonditionen och gnuggar teknik.

Det kan bli växjöloppet , 10km i maj,, kanske kanske vansbro i år, men målet är att jag ska fortsätta träna för klassikern, att må bra!

Wain
2019-02-10, 18:44
Klarar du 3km på 30 minuter?????

"en dryg halvtimme" står det.
*rolleyes*

Melker2
2019-02-10, 19:12
3/4 den här säsongen.
Simmade Vansbro i juli, sprang Lidingö i september och nu är det bara ett par veckor kvar till Vasan. Cykeln är jag dock inget sugen på, tar för mycket tid och för farligt trafikerade vägar att träna på härikring.

ozzian
2019-02-10, 19:15
3/4 den här säsongen.
Simmade Vansbro i juli, sprang Lidingö i september och nu är det bara ett par veckor kvar till Vasan. Cykeln är jag dock inget sugen på, tar för mycket tid och för farligt trafikerade vägar att träna på härikring.

hur har du lagt upp träningen, körde du simning endast fram till vansbro, sen endast löpning fram till lidingöloppet eller hur?
hur långt hade du simmat sprungit innan?

ozzian
2019-02-10, 19:16
"en dryg halvtimme" står det.
*rolleyes*

jag simmar inte 1km på 30 min....

Melker2
2019-02-10, 21:06
hur har du lagt upp träningen, körde du simning endast fram till vansbro, sen endast löpning fram till lidingöloppet eller hur?
hur långt hade du simmat sprungit innan?

Jag kör normalt 3 pass gym och 2 pass lätt löpning med hundarna i veckan.
Simmade ca 10-12 pass 1000-1500m innan Vansbro så då fick några andra pass stå tillbaka. Simning var inte riktigt min grej så jag har inte simmat en enda gång efter loppet. Kom in precis under timmen.

Blev något liknande inför Lidingö, dvs. ca 15 pass med mer fokuserad löpning ca 15km. Kom in precis under 2:45.

Vasaloppet är dessvärre ännu sämre förberett, kört 6 pass skidor och bara ett långpass 25km.

Ska man satsa lite mera tror jag man ska köra varierad grenspecifik träning före de 4 delarna hela året och sedan lägga tyngden på den närmast kommande.

ozzian
2019-02-10, 21:14
Jag kör normalt 3 pass gym och 2 pass lätt löpning med hundarna i veckan.
Simmade ca 10-12 pass 1000-1500m innan Vansbro så då fick några andra pass stå tillbaka. Simning var inte riktigt min grej så jag har inte simmat en enda gång efter loppet. Kom in precis under timmen.

Blev något liknande inför Lidingö, dvs. ca 15 pass med mer fokuserad löpning ca 15km. Kom in precis under 2:45.

Vasaloppet är dessvärre ännu sämre förberett, kört 6 pass skidor och bara ett långpass 25km.

Ska man satsa lite mera tror jag man ska köra varierad grenspecifik träning före de 4 delarna hela året och sedan lägga tyngden på den närmast kommande.
vansbro och lidingö var ju bra tider, det är väl vad jag skulle klara vid absolut maxprestation om ett år, eller nästan iallafall.

delta_mats
2019-02-11, 20:11
Hur går det för er?
Jag är bara i början och siktar på 2020.
Jag kan ju avslöja mina kassa resultat, började med kondition typ julafton.
simning, från 150m till 1050m , blandad simning, inga tider utan ca 40 min/milen
Löpning, klarar nog milen på 60 min
cykel har bara gymcyklat 2x 15km på en timme(2x30min)
skidor maxat 15km med ca 10km/h

Jobbar bara med att få upp grundkonditionen och gnuggar teknik.

Det kan bli växjöloppet , 10km i maj,, kanske kanske vansbro i år, men målet är att jag ska fortsätta träna för klassikern, att må bra!


Det går skapligt än så länge. Jag kör inte igång förrän till sommaren med Vansbro.

Kommer i princip ha huvudfokus på närmaste grenen och komplettera med den som kommer efteråt. Så fort en gren är över skiftar fokus och den kompletterade blir det jag lägger mest krut på.

Men simning och löpning kan man träna ganska bra ihop då löpning är mer underkropp och simning överkropp.
När simningen är klar kan jag börja stakträna vilket ju också är mer överkroppsbetonat.

Under vintern innan Vasaloppet blir det såklart mestadels skidåkning. Men planen är att redan här försöka få in lite cykelträning mest för att börja härda kroppen.

Med det sagt åker jag mest skidor nu :d Men det är ju kungligt för att bygga hjärta och lungor samt är bra träning för hela kroppen.

Wain
2019-02-12, 10:33
Men simning och löpning kan man träna ganska bra ihop då löpning är mer underkropp och simning överkropp.


Beror på simstil. Bröst är en bendriven simstil.

delta_mats
2019-02-12, 10:43
Beror på simstil. Bröst är en bendriven simstil.

Crawl kör jag

Wain
2019-02-12, 11:38
Crawl kör jag

Gött. Annars hade det varit coolt att köra 3km fjäril.
:d

svenbanan
2019-02-12, 11:41
Gött. Annars hade det varit coolt att köra 3km fjäril.
:d

Säkert nån dåre som gjort det redan. Vore dock rätt coolt att beskåda. :)

delta_mats
2019-02-12, 12:29
Gött. Annars hade det varit coolt att köra 3km fjäril.
:d

Oh lord! Det vore en utmaning som heter duga! :)

delta_mats
2019-02-15, 21:48
Ni som ska åka Vasaloppet, öppet spår, nattvasan osv. Hur många mil har ni hunnit få ihop än så länge?

Frustrator
2019-02-16, 00:07
Ni som ska åka Vasaloppet, öppet spår, nattvasan osv. Hur många mil har ni hunnit få ihop än så länge?


Ca dubbelt så mycket som förra året :)

Dvs 9mil i skrivande stund..

Melker2
2019-02-16, 13:35
Ni som ska åka Vasaloppet, öppet spår, nattvasan osv. Hur många mil har ni hunnit få ihop än så länge?

9 mil skidor, dvs en femtedel av vad jag tänkte när jag anmälde mig för nästan ett år sedan...

Frustrator
2019-02-16, 19:39
Sådär, 1.2mil rullskidor idag :)

wintersnowdrift
2019-02-17, 20:27
Ni som ska åka Vasaloppet, öppet spår, nattvasan osv. Hur många mil har ni hunnit få ihop än så länge?

Jag har åkt 50 mil ganska så precist. Ska bli varmt även nästa vecka så lär väl bli max ett par mil till innan loppet. Jag har haft lite oflyt och blev magsjuk förra helgen när jag skulle ha åkt Engelbrektsloppet à 60 km som jag såg som "nyckelpasset" inför Nattvasan. Fick till ett bra långpass igår på 50 km vilket var skönt, men har under säsongen bara åkt totalt tre pass på över 30 km... Men men, det får gå på rutin och pannben.

wintersnowdrift
2019-02-28, 14:45
Jahapp, Nattvasan imorgon då. Det jag har störst ångest över är att bli trött (alltså inte trött av ansträngning, utan sovtrött) p.g.a. att min dygnsrytm det senaste halvåret varit att sova typ 21-05... Meeen, jag vet sedan tidigare att jag är en mästarinna på att hantera jetlag så jag får försöka falla tillbaka på den egenskapen kanske.

För övrigt ser vädret väldigt bra ut så jag hoppas på snabba spår. Min rekordtid på ÖS är 6:59 och att klå den vore ju fint.

Diomedea exulans
2019-02-28, 14:51
Jahapp, Nattvasan imorgon då. Det jag har störst ångest över är att bli trött (alltså inte trött av ansträngning, utan sovtrött) p.g.a. att min dygnsrytm det senaste halvåret varit att sova typ 21-05... Meeen, jag vet sedan tidigare att jag är en mästarinna på att hantera jetlag så jag får försöka falla tillbaka på den egenskapen kanske.


Kaffe?

Melker2
2019-02-28, 21:52
Nattvasan kanske vore något att testa, skate var min styrka när jag körde lite mera för drygt 30 år sedan. Borde väl gå 30-40 min snabbare skulle jag tro.

Jag körde ÖS i helgen, hade en fin resa med kompisarna första 3 milen men sedan gled jag ifrån en del och kom in på 6:02. Körde utan klocka och med ambitionsnivå ”mysåkning” annars hade jag nog dragit på lite för att gå under 6. Väldigt nöjd med tiden med tanke på bara 7 skidpass och 9 mils träning.

svenbanan
2019-02-28, 22:17
Jahapp, Nattvasan imorgon då. Det jag har störst ångest över är att bli trött (alltså inte trött av ansträngning, utan sovtrött) p.g.a. att min dygnsrytm det senaste halvåret varit att sova typ 21-05... Meeen, jag vet sedan tidigare att jag är en mästarinna på att hantera jetlag så jag får försöka falla tillbaka på den egenskapen kanske.

För övrigt ser vädret väldigt bra ut så jag hoppas på snabba spår. Min rekordtid på ÖS är 6:59 och att klå den vore ju fint.

Lycka till.

ozzian
2019-03-01, 03:10
Ni som ska åka Vasaloppet, öppet spår, nattvasan osv. Hur många mil har ni hunnit få ihop än så länge?

6 mil i helgen och innan dess.... 2 mil kanske

men jag siktar på 2020.
så massa rullskidor i sommar, kompletterat med cykel,löpning och simning

wintersnowdrift
2019-03-03, 14:39
Kaffe?

Ja, men inte för mycket då man verkligen inte vill ha en mage som ballar ur under loppet :)

Nattvasan kanske vore något att testa, skate var min styrka när jag körde lite mera för drygt 30 år sedan. Borde väl gå 30-40 min snabbare skulle jag tro.

Jag körde ÖS i helgen, hade en fin resa med kompisarna första 3 milen men sedan gled jag ifrån en del och kom in på 6:02. Körde utan klocka och med ambitionsnivå ”mysåkning” annars hade jag nog dragit på lite för att gå under 6. Väldigt nöjd med tiden med tanke på bara 7 skidpass och 9 mils träning.

Bra tid!

Min kille skejtade medan jag körde klassiskt. Vi kom in på 6:49 och jag var definitivt stoppklossen. Han körde större delen av loppet på femmans växel, dvs utan att använda stavarna, för så fort han gick ner på fyran fick han för mycket fart ;) Jag är dock askass på skejt och hade dött innan Mångsbodarna. Kan verkligen rekommendera Nattvasan iaf, det var supermysigt och bra stämning både innan loppet och i spåret. Öppet Spår har blivit alldeles för mycket tävling och hets för min smak.

Lycka till.

Tack!

Frustrator
2019-03-03, 21:33
Hur gick det för er andra? Jag rullade in på 9.45.

delta_mats
2019-06-20, 10:01
Snart dags för Vansbrosimningen! Även om det är första grenen för mig och det är spännande så känns det ändå som lite av en parantes, då loppet i sig är så kort. Utmaningen för mig handlar inte om att ta sig i mål, utan att orka crawla hela distansen.

Jag har i alla fall börjat simma lite öppet vatten, extremt stor skillnad att simma med och utan våtdräkt får jag säga. Köpte en Orca S7 som ska ge extra flytkraft till benen vilket är exakt det jag behöver. Kan nu obehindrat ligga och crawla utan att benen är som sänken :)

Har hittills bara crawlat drygt 1000m i ett sträck och totalt 2 km. Men hinns med ett antal pass till på de två veckor som är kvar till tävlingen.

Sen har jag beställt rullskidor nu, så när simningen är över kan jag köra igång med stakträning.
Springer gör jag så mycket jag tror kroppen håller för, vilket inte är så mycket än så länge.


Vilka är det som kör en klassiker?

delta_mats
2019-07-07, 20:48
Då är Vansbro klar. Simmade på strax under timmen, 58:57. Hade kanske kunnat pressa lite hårdare, men hittade ett tempo som jag kände mig bekväm med. Visste inte riktigt hur hårt jag skulle våga simma heller.

Startade långt fram i gruppen för att slippa trängsel, vilket var en god idé, då motionsgrupperna innehöll gott om långsamma simmare.
Kom ganska snabbt gruppen som startade innan, och någonstans mot slutet även gruppen som startat innan dom. Rätt drygt att simma slalom mellan dessa men gick förhållandevis bra ändå.
Simmar jag igen nästa år får jag starta i de seedade grupperna och där slipper man simma ikapp grupperna innan en.

gnilrub
2019-07-07, 22:28
Då är Vansbro klar. Simmade på strax under timmen, 58:57. Hade kanske kunnat pressa lite hårdare, men hittade ett tempo som jag kände mig bekväm med. Visste inte riktigt hur hårt jag skulle våga simma heller.

Startade långt fram i gruppen för att slippa trängsel, vilket var en god idé, då motionsgrupperna innehöll gott om långsamma simmare.
Kom ganska snabbt gruppen som startade innan, och någonstans mot slutet även gruppen som startat innan dom. Rätt drygt att simma slalom mellan dessa men gick förhållandevis bra ändå.
Simmar jag igen nästa år får jag starta i de seedade grupperna och där slipper man simma ikapp grupperna innan en.

Lyckades du crawla hela vägen?

delta_mats
2019-07-08, 09:03
Lyckades du crawla hela vägen?

Ja det klarade jag.

svenbanan
2019-07-08, 17:45
Stabilt!! :thumbup:

Har du kört Vasaloppet och Vätternrundan tidigare i år, eller börjar du med simningen och sedan Lidingö?

delta_mats
2019-07-08, 19:52
Stabilt!! :thumbup:

Har du kört Vasaloppet och Vätternrundan tidigare i år, eller börjar du med simningen och sedan Lidingö?

Vansbrosimningen var första, snart väntar Lidingöloppet :)

delta_mats
2019-08-14, 20:18
Har en fundering.
En klassiker räknas då man genomfört de fyra disciplinerna i en följd, under en 12-månadersperiod.
Kan man, efter att man gjort en klassiker och sedan fortsätter med nästa disciplin i ordningen då räkna in denna i en ny klassiker?

Eller blir samtliga grenar som man räknat in i klassikern förbrukade så att säga?

För att förtydliga det hela ytterligare. Siffran bakom disciplinen anger hur många gånger man utfört grenen.

Vansbrosimningen 1
Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1

Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2

Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2
Lidingöloppet 2

Osv...

Tror jag vet svaret redan men har inte lyckats ta reda på vad som gäller.

svenbanan
2019-08-14, 20:37
Har en fundering.
En klassiker räknas då man genomfört de fyra disciplinerna i en följd, under en 12-månadersperiod.
Kan man, efter att man gjort en klassiker och sedan fortsätter med nästa disciplin i ordningen då räkna in denna i en ny klassiker?

Eller blir samtliga grenar som man räknat in i klassikern förbrukade så att säga?

För att förtydliga det hela ytterligare. Siffran bakom disciplinen anger hur många gånger man utfört grenen.

Vansbrosimningen 1
Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1

Lidingöloppet 1
Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2

Vasaloppet 1
Vätternrundan 1
Vansbrosimningen 2
Lidingöloppet 2

Osv...

Tror jag vet svaret redan men har inte lyckats ta reda på vad som gäller.

Svaret är rimligtvis att det funkar lika som med Grand Slam i tennis. Dvs har man vunnit alla fyra tävlingarna i rad med US-open som den första (året innan) och Wimbeldon som den fjärde så är det ju en Grand Slam, fast inte en "äkta". Men ifall man även vinner US open samma höst så blir det helt plötsligt en äkta Grand Slam.

Men om man lyckats med ovanstående så skulle man ju inte fått två Grand Slam, eftersom det krävs 4 segrar för varje. Snarare att man fått en oäkta Grand Slam som sedan blev till en äkta Grand Slam då man vann den sista tävlingen samma år.

Det måste ju funka på samma sätt emd klassikern.

delta_mats
2019-08-15, 18:46
Svaret är rimligtvis att det funkar lika som med Grand Slam i tennis. Dvs har man vunnit alla fyra tävlingarna i rad med US-open som den första (året innan) och Wimbeldon som den fjärde så är det ju en Grand Slam, fast inte en "äkta". Men ifall man även vinner US open samma höst så blir det helt plötsligt en äkta Grand Slam.

Men om man lyckats med ovanstående så skulle man ju inte fått två Grand Slam, eftersom det krävs 4 segrar för varje. Snarare att man fått en oäkta Grand Slam som sedan blev till en äkta Grand Slam då man vann den sista tävlingen samma år.

Det måste ju funka på samma sätt emd klassikern.

En klassiker räknas dock oavsett vilken gren man börjar med. Bara man gör allt inom 12 månader.

Men det var inte riktigt det frågan handlade om :)

Frustrator
2019-08-15, 20:17
Menar du att för att kunna få ett diplom? Eller för att faktiskt kunna säga att du gjort 1/2/3 klassiker?

svenbanan
2019-08-15, 22:21
En klassiker räknas dock oavsett vilken gren man börjar med. Bara man gör allt inom 12 månader.

Men det var inte riktigt det frågan handlade om :)

Det var väl exakt det det handlade om?


2018 - Deltävling 4

2019 - Deltävling 1
2019 - Deltävling 2
2019 - Deltävling 3
2019 - Deltävling 4

Ifall du deltar i deltävling 4 2018 och i deltävling 1 tom 3 2019 så har du inom 12 månader gjort alla deltävlingarna i klassikern, och kan säga att du gjort en klassiker. Ifall du sedan även deltar i deltävling 4 2019 så har du gjort en klassiker med alla deltävlingar under samma kalenderår.

Ifall deltävlingarna istället vore Grand Slam turneringar i tennisen, och du vunnit dessa så skulle du gjort en "icke äkta" Grand Slam efter att du vunnit deltävling 3 2019. Ifall du sedan också vinner deltävling 4 2019 (US Open) så har du vunnit alla tävlingarna samma år och då brukar det kallas att man gjort en "äkta" Grand Slam. Men du har inte gjort två Grand Slams i rad, då är du tvungen att vinna fler turneringar.

Jag tycker det verkar vara helt analoga scenarier. Dvs du kommer inte kunna säga att du gjort två klassiker ifall du deltagit i 5 deltävlingar i följd. Du måste delta i 8 i följd för detta.

delta_mats
2019-08-16, 10:47
Menar du att för att kunna få ett diplom? Eller för att faktiskt kunna säga att du gjort 1/2/3 klassiker?

Diplomet! :)

delta_mats
2019-08-16, 10:51
Det var väl exakt det det handlade om?


2018 - Deltävling 4

2019 - Deltävling 1
2019 - Deltävling 2
2019 - Deltävling 3
2019 - Deltävling 4

Ifall du deltar i deltävling 4 2018 och i deltävling 1 tom 3 2019 så har du inom 12 månader gjort alla deltävlingarna i klassikern, och kan säga att du gjort en klassiker. Ifall du sedan även deltar i deltävling 4 2019 så har du gjort en klassiker med alla deltävlingar under samma kalenderår.

Ifall deltävlingarna istället vore Grand Slam turneringar i tennisen, och du vunnit dessa så skulle du gjort en "icke äkta" Grand Slam efter att du vunnit deltävling 3 2019. Ifall du sedan också vinner deltävling 4 2019 (US Open) så har du vunnit alla tävlingarna samma år och då brukar det kallas att man gjort en "äkta" Grand Slam. Men du har inte gjort två Grand Slams i rad, då är du tvungen att vinna fler turneringar.

Jag tycker det verkar vara helt analoga scenarier. Dvs du kommer inte kunna säga att du gjort två klassiker ifall du deltagit i 5 deltävlingar i följd. Du måste delta i 8 i följd för detta.

Ja då är vi på samma bana.
Nej jag tänker ju också att man inte kan tillgodoskansa sig flera klassiker på raken så att säga. För då skulle man kunna göra 5 klassiker på 2 år.

Frustrator
2019-08-16, 11:19
Diplomet! :)

Du får väl ringa och fråga på kansliet :)
Tog ett diplom första gången jag gjorde en klassiker, det ligger i källaren någonstans. Sen kör jag utan och räknar dem i huvudet istället.