handdator

Visa fullständig version : Kreatin bara för "proffsen" ?


Miko
2002-05-05, 01:57
Det var längesedan jag tränade aktivt, nu har det varit lite till och från på gymmet helt utan planering.

Tänkte börja planera för eventuell "bulk" (Jag delar upp året i två delar ungefär, där jag kallar den ena för bulk, och den andra för deff. Bulk betyder bygga, och deff betyder få bort fettet. Brukar ni också göra det?) period.
Jag tänker vara lite knepig då och har hört mycket bra om kreatin - är det någonting att ha, även för oss som inte har tränat aktivt på länge?
De som verkar använda det (iaf vad jag märkt) är de mer erfarna som tränat seriöst i många år.

johan***
2002-05-05, 09:16
Grejen är väl den att du bör bygga upp en bra bas innan du tar kreatin, i och med att du ökar din uthållighet/styrka så påfrestar detta dina muskelfästen.
Annars så har jag bara positiva saker att säga om kreatin.

Miko
2002-05-05, 12:23
Okej, då förstår jag :)

Warrior
2002-05-05, 12:31
Kreatin, tja spelar inte så stor roll egentligen när man bör börja använda det som tillskott. Om du vet om att du äter dåligt med fisk, kött o annat Kreatin rikt föda så är det bra om du använder dig utav Kreatin som ett tillskott.

mane
2002-05-05, 12:49
det är ingen bra ide att bulka ett halv år och sedan deffa ett halv år.

det bästa enligt Paulun är att bulka i 12dagar och sen deffa och sen bulka ytterligare 12dagar osv.

metoden kallas ABCDE-metoden du kan läsa om den på http://www.paulun.com.vegasys.net//ask/fs7.htm

HenkeGr
2002-05-05, 13:15
Jag tycker det är dumt att börja med kreatin som nybörjare eller efter ett längre uppehåll. Anledningen är den att man ökar snabbt i styrka och den extra styrkeökningen som kreatin ger kan lätt leda till överbelastning och skador.
Vänta tills ökningarna börjar avta innan du testar kreatin.
Jag tycker du ska lägga pengarna på protein och bra mat istället.

/Henke

z_bumbi
2002-05-05, 15:52
mane: Har du sett någon som inte är sponsrad av berörda företag uttala sig om att dieten funkar bra ?
Det har inte jag så jag undrar lite...