handdator

Visa fullständig version : Vilken idrott kunde ni blivit riktigt duktig i?


delta_mats
2018-11-19, 20:30
Som vuxen människa är det lätt att drömma sig tillbaka i tiden och fantisera ifall man skulle kunnat bli riktigt duktig i någon idrott. Ifall man verkligen satsat, och haft den uppbackning och resurser som krävts medan man var barn.

Dvs vilken idrott tror du att du skulle haft bäst
förutsättningar för att kunna bli riktigt duktig i, som i elit i Sverige eller till och med i världen?

Tror min kropp hade kunnat bli en riktigt bra spjutkastare eftersom jag alltid kunnat kasta långt och varit explosiv. Har alltid presterat bra i mjölksyrekrävande grenar så tror även rodd eller alpint hade passat mig bra. Rodd eftersom jag utan träning ror ganska bra då jag provat och alpint eftersom jag har stark och mjölksyratålig kropp och gillat hög fart och adrenalin.

En outsider är fridykning då jag med lite träning kan hålla andan skapligt länge. Är dock dålig nu jämfört med när jag var yngre. Har bra lungkapacitet.

vicarious
2018-11-19, 20:44
Tror aldrig jag skulle kunnat bli elit i någon idrott, men kanske "riktigt duktig". Har dålig maxstyrka i benen och de växer inget vidare men verkar väldigt uthålliga så kanske någon form av långdistanslöpning eller cykling.

Annars kanske rodd, har armar som en apa och är ganska lång.

svenbanan
2018-11-19, 21:38
Kanske löpning. Det är nog där jag har haft mina bästa förutsättningar. Ifall jag tränat på ett vettigt sätt från högstadiet och uppåt så kanske jag hade kunnat bli hyfsad på medel eller långdistans.

Men det är svårt att säga. Att jag har haft bra gener/förutsättningar för att ta mig från sopa till medelmåtta utan att överanstränga mig vet jag. Och är rätt säker på att jag kunnat ta mig från medelmåtta till hyfsad med en hel del fokus över tid. Men de där sista 5-10 procenten som skulle göra att man hamnar i sverigeeliten tror jag inte man egentligen kan veta om man har i kroppen innan man varit där och nosat.

Trots att jag nog redan som ung hade rätt klart för mig att löpning var min bästa gren så har jag aldrig varit så väldigt sugen på att tävla i löpning. Har alltid varit mer intresserad av att tävla i lagsport. Så ur den aspekten har jag kanske haft nåt slags minus där som skulle ha hindrat mig från att "göra rätt grejer" för att maximera potentialen. Jag har dock aldrig haft några problem att motivera mig till att träna mycket löpning och att tävla mot mig själv och försöka förbättra mina olika tider. Och när jag väl ställt upp i nån tävling har jag kunnat motivera mig och ta ut mig maximalt. Men jag har väldigt sällan haft en tävling flera månader fram som morot i träningen. Oklart hur detta kommer sig. Men det känns som att det kanske är en pusselbit att beakta.

mulliy
2018-11-19, 21:42
Receiver i amerikansk fotboll, har alltid haft talang för att fånga saker samt riktigt bra reflexer.

Rahf
2018-11-19, 21:44
E-sports. Nörd sen barnsben, liksom.

King Grub
2018-11-19, 21:44
Stiga ishockeyspel. Jag är oslagbar. På riktigt.

Rikard Jansson
2018-11-19, 21:47
Problemet blir ju att det finns ju en anledning till att man inte satsade på det man hade kunnat bli bra, och den anledningen är antagligen en brist på den viktigaste förutsättningen: en rentav löjligt stark vilja att bli duktig på den idrotten. Men om man ändå bortser från den så: boxning. "Enda" som har hindrat mig är att jag hatar att träna boxning mer än jag velat bli bra på det. :D

Livet
2018-11-19, 21:57
Var alltid väldigt snabb som ung så om jag hade satsat på det tidigt hade jag nog kunnat bli en rätt bra sprinter trots avsaknad av pigment.

Sen var jag bra på höjdhopp första gången jag provade det. Rörelsen var liksom enkel och jag hade bra fjång i hoppet, kom tvåa på skol-DM utan i princip någon träning och bara slagen av en friidrottare.

Tobbey
2018-11-19, 21:59
Fickpingis troligtvis..

Någon typ av kampsport tror jag hade funkat i yngre år. Men datorspel var för roligt efter 9-10 års ålder. Sen blev jag en liten tjockis.

Jorgen
2018-11-19, 22:43
Längdhopp. Gjorde 5,90 som fjortonåring på asfaltsbana.

Ångrar lite att jag inte satsade på en friidrottskarriär.

Agitator
2018-11-19, 22:44
Tiokamp, sprint, längdhopp och pingis.

Bob90
2018-11-19, 22:53
Aldrig varit bra på "absolut" styrka. Uthållighet, teknik och rörlighet har varit min naturliga grej.
Tror jag hade kunnat lyckas bra i löpning, cykling, gymnastik och klättring om det hade varit något jag hade fokuserat på tidigt.

Men jag har istället tränat i varierande perioder typ (alla) bollsporter och flera kampsporter. Och så hade jag typ kring gymnasiet en intressesvacka för träning nästan helt och hållet.

ceejay
2018-11-19, 23:38
Slå en golfboll långt. Har iofs varit rätt bra. Är väl fortfarande ok.

Översatt till mer vanliga sporter så borde jag kunnat bli bra i kastsporter.

delta_mats
2018-11-20, 00:53
Problemet blir ju att det finns ju en anledning till att man inte satsade på det man hade kunnat bli bra, och den anledningen är antagligen en brist på den viktigaste förutsättningen: en rentav löjligt stark vilja att bli duktig på den idrotten. Men om man ändå bortser från den så: boxning. "Enda" som har hindrat mig är att jag hatar att träna boxning mer än jag velat bli bra på det. :D


När man är liten är det ju ofta lite av en slump vad man börjar träna, dels beror det av tillgång och utbud och även socialt, vad familj och vänner gillar för sport. Sen är det ju svårare att som liten veta vad man har bra förutsättningar för, men när man vuxit upp kan man ganska lätt i alla fall utesluta ett gäng olika idrotter.

Det jag alltså syftar på är att vissa kroppar är bättre anpassade för vissa idrotter. Pga proportioner och andra medfödda förutsättningar.

Hemi
2018-11-20, 02:01
Ingenting extremt inrutat fysiskt, mer teknik och mental, seg, varande tillräcklig eplosivitet. Så,
Vad som helst fighting.
Motorsport. Baserar det på att jag tycker att jag är bra på att "känna" fordon.

MackeJuve
2018-11-20, 08:02
Om jag hade bibehållit den kroppsform jag hade precis innan jag började styrketräna på riktigt samt hade det pannben jag har idag så hade jag kunnat bli ganska bra på löpning. Nu har jag inget exceptionellt pannben idag, det är bara det att jag hade ett vekt pannben då. Så jag hade aldrig kunnat bli något om jag inte hade fått gå tillbaka i tiden och ändra min inställning alternativt om någon hade tagit mig under sina vingar och ingjutit mig med mod.

Tänker mig distanser på 1500-5000 meter.

blåvitt
2018-11-20, 08:13
Hoppade av gymnastiken 12 år gammal när de ville flytta upp mig till föreningens elittrupp något år för tidigt. För mkt press som tog plats från det roliga.

Ser det inte som en omöjlighet att jag någon dag klättrar 9a, vilket nog kan anses vara vattendelaren mellan pöbel och elit, men lagom tills att jag når dit lär tröskeln ha flyttat ett par steg upp. Hade jag börjat tidigare än 23 så hade det kanske hänt ngt

An Iron Soul
2018-11-20, 09:04
Alla har säkert en oupptäckt talang i någon idrott.
Jag blev satt i hockeyskola som 4 åring och hade inget annat val.

Jag tror att simning hade passat mig bra.
Det är något som jag "upptäckt" i vuxen ålder.

Jag tränade frisim tillsammans med en klasskompis som tävlingssimmat och jag gjorde 50m fritt på 29,6. Efter knappt 1 månads träning.

Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.

MackeJuve
2018-11-20, 09:12
Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.

Ja, och framförallt självförtroendet. Jag minns att jag och farsan åkte till den lokala löpklubben eftersom att jag hade nämnt att det kanske kunde vara min grej, snarare än fotboll som jag höll på med då. Väl på plats så fegade jag ur och vi åkte hem. Därefter gjorde jag inte någon mer ansats till att börja löpa på riktigt. Tror knappast att jag hade kunnat bli superbra(nationell nivå) så det är väl ingen jätteförlust men jag hade med största sannolikhet blivit bättre än vad jag blev på att lyfta vikter ;)

delta_mats
2018-11-20, 09:19
Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.

Det jag menade med om man faktiskt satsade som ung, hade den uppbackning som krävdes och de resurser som behövdes. Dvs optimala förutsättningar för att lyckas i just den sporten.

Just simning är ju intressant, där verkar det finnas en idealisk kropp som dels är ganska lång, fast med oproportionerligt korta ben, stora fötter, långa armar och stora händer. Se Michael Phelps exempelvis.

Illustrerade mannen
2018-11-20, 09:27
Har testat golf en (1) gång, i 25-årsåldern. Jag lyckades få par på flera hål, ett under par (birdie?) på ett och ett antal något slag över par. Mina bekanta, som spelade golf ”på riktigt” menade att det var osannolikt bra. Jag har aldrig testat igen. Kanske borde ha gjort det - jag har en känsla av att golfproffs tjänar lite bättre än en sketen pedagog... (Men jag är tveksam till om jag anser att golf är en sport.)

HenrikJ
2018-11-20, 12:55
Ingen. Utan tvekan. Har varit precis klappkass på alla fysiska sporter jag provat. Men jag har ett jävla bra minne, och det finns ju nån svensk kille som är bäst i världen på att memorera saker. Tror inte jag hade slått honom, men sverigeelit absolut. Det verkar dock jävligt tråkigt. Hade bytt det mot en plats i fotbollsallsvenskan utan att tveka.

Macroman
2018-11-20, 13:18
Receiver i amerikansk fotboll, har alltid haft talang för att fånga saker samt riktigt bra reflexer.

Du måste dessutom vara elitsnabb sprinter för att konkurera på den positionen. Är du det?

Pokkes
2018-11-20, 13:19
Amerikansk fotboll eller rugby.

Var i tonåren väldigt tung (och fet) men därmed även stark med låg tyngdpunkt. Tränade innebandy flitigt så var trots storleken ganska explosiv och klarade milen.

En satsning på en riktigt kontsktsport med bibehållen kroppsvikt och skadefri, det hade kunna blivit något.

Var dock för fåfäng och lite för lat, så bantade ner mig och är nu både för lätt och 0 kondis [emoji6]

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Macroman
2018-11-20, 13:22
Någon bollsport men hade förmodligen inte nått elitnivå i Sverige. Var hyfsad juniorspelare i tennis men nådda aldrig juniorelitnivå i Sverige så sannolikheten är inte så stor att jag lyckats bättre i ngn annan bollsport.

Men kombinationen av kvickhet, snabbhet, hyfsat atletisk och bra bollsinne gör att det är där jag hade haft bäst förutsättningar.

Macroman
2018-11-20, 13:28
Alla har säkert en oupptäckt talang i någon idrott.
Jag blev satt i hockeyskola som 4 åring och hade inget annat val.

Jag tror att simning hade passat mig bra.
Det är något som jag "upptäckt" i vuxen ålder.

Jag tränade frisim tillsammans med en klasskompis som tävlingssimmat och jag gjorde 50m fritt på 29,6. Efter knappt 1 månads träning.

Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.

Hur lång är du? Längd (och stora händer och fötter) är ju nästan lika viktigt i sprintsimning som i basket.

Petoria
2018-11-20, 14:30
BJJ om jag hade fortsatt seriöst. Vann alla mina matcher och fick mitt blåa bälte efter bara 7 månaders träning.

dodie
2018-11-20, 15:56
Friidrott. Jag var bra på 60m, längdhopp och höjdhopp när jag var liten. Och jag tyckte det var jättekul varje gång vi fick köra det i skola osv. Men jag visste inte att man kunde "gå på det" (gick i lågstadiet). Och det var aldrig heller någon som fråga mig om jag var sugen på att satsa på det *gah!*

TräningFitness
2018-11-20, 15:57
Fotboll! Men motivationen och prioritering tog över..

Diomedea exulans
2018-11-20, 16:17
Var bokstavligt talat usel på allt på skolidrotten, hela grundskolan var vi mellan 20-30 personer i gympagrupperna och jag var alltid bland de tre sämsta (försöker fundera ut om jag blev fjärde sämst någon gång, men tror fan inte det). Som ett axplock av grejer vi blev testade på var det spjut, kast med liten boll, längdhopp, höjdhopp, badminton, 60 meter, 1000 meter och chins. Inte ens när jag var tjock under mellanstadiet var jag stark, alla andra tjockisar hade åtminstone den goda smaken att få styrka på köpet av sin fetma.

Eller, ett undantag om jag på. I bänkpress tränade jag upp mig till övre medelnivå. Efter att ha hamnat på sistaplatsen med 30 kg under sjuans sista bänkpresstest tänkte jag "det här går fan inte", sen tränade jag hela sommarlovet, och i början av åttan pressade jag mäktiga 50 kilo. Men det är ju ingen talang, hade jag varit talang hade jag varit duktig även utan träning.

Däremot har jag alltid varit bättre på att rita än alla jag känner, utan att någonsin ha lyft ett finger för att bli bra på det. Och jag är lite bättre än genomsnittet på matte... Så jag tror jag skulle kunna bli bra på arkitektur, som faktiskt var en OS-gren för jättelängesen.

Sen har jag i och för sig usla skadegener också. Är inte säker på att mitt pekfinger hade tålt att rita mer än en halvtimme om dagen.

Carcer
2018-11-20, 19:19
Fäktning blev duktig på ganska få timmar.

mulliy
2018-11-20, 19:33
Du måste dessutom vara elitsnabb sprinter för att konkurera på den positionen. Är du det?

Den tanken slog mig, men det är ju inte hela sanningen. Finns många receivers som inte är elitsnabba. Tror nog att jag hade kunnat matcha t ex Fitzgeralds hastighet, men sånt här är svårt att veta då jag aldrig tränat för hastighet under mina idrottsår.

svenbanan
2018-11-20, 20:30
Den tanken slog mig, men det är ju inte hela sanningen. Finns många receivers som inte är elitsnabba. Tror nog att jag hade kunnat matcha t ex Fitzgeralds hastighet, men sånt här är svårt att veta då jag aldrig tränat för hastighet under mina idrottsår.

Och dessutom behöver man ju inte ha kapaciteten för att bli draftad till NFL och bli miljonär. Det kan ju fortfarande vara ens bästa chans på att bli bra, fast man bara når till allsvenskan (eller vad det kan heta i sverige).

Agitator
2018-11-20, 21:55
BJJ om jag hade fortsatt seriöst. Vann alla mina matcher och fick mitt blåa bälte efter bara 7 månaders träning.

Varför slutade du?

mattilainen
2018-11-20, 22:17
BJJ om jag hade fortsatt seriöst. Vann alla mina matcher och fick mitt blåa bälte efter bara 7 månaders träning.

Självklart grymt! Dock är blått bälte fortsatt nybörjarbälte och vad jag anser där man "börjar" lära sig. Man har hittat balans, lite tekniker och försvar.

Jag har alltid varit duktig på E-sport, fortfarande global csgo, devine 5 dota 2. Har fortfarande kvar ett 20 tal världsrekord i quake 1 etc. Skulle twitch funnits när jag lirade som mest mellan 14-23 och man lanade varje helg och spelade typ 16 timmar om dagen tror jag att jag kunnat komma långt. En av mina närmaste kompisar spelade t.ex. i SK i dota 1 och vann DH när prispotten var typ 100 k, året därpå var den 1 miljon. Pengarna fanns inte när vi tävlade och således såg man ingen "framtid" i det.. Valde fel år att vara bäst helt enkelt..

Jag har alltid varit duktig på det jag verkligen gillat, vilket gör att jag fortfarande tränar kampsport. Kört BJJ nu ca 9 år med 3 - 4 träningspass i veckan i snitt. Har nu brunt bälte med 4 stripes, vem vet, svart bälte på mitt 10:e år kanske? För mig har det alltid funnits någonstans att jag velat ha svart bälte. Kanske är det samma drivkraft som gör att jag alltid spelar spel till 100 %, t.ex. när jag spelat spel som diablo 2 eller 3 så skapar jag aldrig nya gubbar, jag kör en tills dess jag har det bästa. Många har flera olika "ganska bra" karaktärer, det har aldrig intresserat mig, antingen gör man det fullt ut eller inte alls. Det driver mig troligtvis.

Petoria
2018-11-20, 22:29
Varför slutade du?

Flyttade till Glasgow för att läsa på universitet, slutade nästan helt med all träning i 2-3 år på grund av det.

Självklart grymt! Dock är blått bälte fortsatt nybörjarbälte och vad jag anser där man "börjar" lära sig. Man har hittat balans, lite tekniker och försvar.

Jag har alltid varit duktig på E-sport, fortfarande global csgo, devine 5 dota 2. Har fortfarande kvar ett 20 tal världsrekord i quake 1 etc. Skulle twitch funnits när jag lirade som mest mellan 14-23 och man lanade varje helg och spelade typ 16 timmar om dagen tror jag att jag kunnat komma långt. En av mina närmaste kompisar spelade t.ex. i SK i dota 1 och vann DH när prispotten var typ 100 k, året därpå var den 1 miljon. Pengarna fanns inte när vi tävlade och således såg man ingen "framtid" i det.. Valde fel år att vara bäst helt enkelt..

Jag har alltid varit duktig på det jag verkligen gillat, vilket gör att jag fortfarande tränar kampsport. Kört BJJ nu ca 9 år med 3 - 4 träningspass i veckan i snitt. Har nu brunt bälte med 4 stripes, vem vet, svart bälte på mitt 10:e år kanske? För mig har det alltid funnits någonstans att jag velat ha svart bälte. Kanske är det samma drivkraft som gör att jag alltid spelar spel till 100 %, t.ex. när jag spelat spel som diablo 2 eller 3 så skapar jag aldrig nya gubbar, jag kör en tills dess jag har det bästa. Många har flera olika "ganska bra" karaktärer, det har aldrig intresserat mig, antingen gör man det fullt ut eller inte alls. Det driver mig troligtvis.

Jodå klart att det är ett nybörjarbälte, men slutade inte direkt efter att jag fick det. Tävlade en del på blåbältesnivå också, och har tränat på många olika klubbar och alltid klarat mig bra mot tyngre och mer erfarna motståndare.

Tyvärr så har jag väldigt lätt för att skada mig, har försökt några gånger att börja seriöst igen men mitt knä klarar inte riktigt av det.

mattilainen
2018-11-22, 11:46
Flyttade till Glasgow för att läsa på universitet, slutade nästan helt med all träning i 2-3 år på grund av det.



Jodå klart att det är ett nybörjarbälte, men slutade inte direkt efter att jag fick det. Tävlade en del på blåbältesnivå också, och har tränat på många olika klubbar och alltid klarat mig bra mot tyngre och mer erfarna motståndare.

Tyvärr så har jag väldigt lätt för att skada mig, har försökt några gånger att börja seriöst igen men mitt knä klarar inte riktigt av det.

Tråkigt. Jag säger kör på! Träna runt skadan. Alla skadar sig och tyvärr slutar många. Jag har skadat mig måååånga gånger och har fortfarande problem med vissa skador men det är bara att hitta lösning hur man kan fortsätta. De allra flesta hos oss har tyvärr skadat knän rejält och fått operera menisker och ledband men kommit tillbaka. Vissa med ortoser och andra klarar av att köra relativt hårt trots skadat knä. Det är ju det som som visar om man kan bli riktigt duktig eller inte, viljan att kämpa sig tillbaka ;)

Petoria
2018-11-22, 13:02
Tråkigt. Jag säger kör på! Träna runt skadan. Alla skadar sig och tyvärr slutar många. Jag har skadat mig måååånga gånger och har fortfarande problem med vissa skador men det är bara att hitta lösning hur man kan fortsätta. De allra flesta hos oss har tyvärr skadat knän rejält och fått operera menisker och ledband men kommit tillbaka. Vissa med ortoser och andra klarar av att köra relativt hårt trots skadat knä. Det är ju det som som visar om man kan bli riktigt duktig eller inte, viljan att kämpa sig tillbaka ;)

Hehe jo det har du rätt i, har tyvärr tappat motivationen för att kämpa mig tillbaka :D

Har dock haft ganska allvarliga knäskador. Senan som fäster knäskålen och vadmusklerna gick helt av, och halva knäskålen splittrades i småbitar. Så de behövde bygga ihop knäskålen igen vilket krävde tre operationer. Tog flera månader med EMS innan jag ens kunde röra musklerna i mitt ben.

Arnoldski
2018-11-22, 13:20
Jag blev uttagen till BP-1 som 10-åring efter en try-out, så jag var jäkligt vass på fotboll, ytter i 7-manna eller mittfältsytter i 11-manna. Bra på att fra boll snabbt, precisa inlägg och skott och god blick för spelet. Ingen striker. Var relativt sen i puberteten och tappade sugen då alla blev större utom jag. Jag vill tro att jag hade talang för detta. Möjligen Running back inom amerikansk fotboll. Aldrig internationell nivå, men svensk och kanske Europeisk, då jag fortfarande i 40-årsåldern är svårslagen på typ 40 m löpning och har allmänt god speluppfattning för bollsporter.

Edit:
Jag känner när jag skriver att man kanske glorifierar sina skills som ung nu i medelåldern, men ni får väl ta inlägget för vad det är...

Sheogorath
2018-11-22, 13:27
Tyckte jag hade liten fallenhet för BJJ men eftersom mina armbågar började strejka så kanske man inte kan tala om bra förutsättningar... Att hålla för en hög träningsdos är ju väldigt viktigt om man ska bli elit.

Määng
2018-11-22, 13:32
Jag har ju provat en hel del grejer och vet att jag saknar talang i allt jag provat. Thaiboxning hade jag sagt ifall jag inte hunnit prova några år redan och märkt att det inte blev någon världsmästare av mig.

Ingen är mitt svar. Jag skriver det inte ens bara för att vara en sopigt attention whore utan jag är ganska säker på att det är så.

Edit: Bordtennis! Vann kommunmästerskapet när jag var 12 år. Visserligen väldigt låg konkurrens men jag var förhållandevis duktig faktiskt. Det är nog min bästa chans.

Lafayette
2018-11-22, 13:58
E-Sport, pingis och innebandy.

R0B
2018-11-22, 22:43
Knäböj, 150kg i böj, godkänt djup men inte atg när jag var 16. Endast fotbollsträning innan dess så jag skulle tro att jag i alla fall hade blivit hyfsat stark om jag vid den tidpunkten börjat träna.
Men det dröjde sisådär 12 år innan jag började träna hyfsat seriöst så det sket sig

Och sammanhängande med min benstyrka så var jag även snabbast på 30m sprint. 4.00sek.

Greppstyrkan var också ganska mycket högre än de andra, 62kg.

Så jag borde satsat på styrketräning helt enkelt, det var nog den största "talangen" jag hade :)

trädgårdsmöbel
2018-11-23, 10:40
Kulstötning verkade jag ha talang för. Jag var verkligen svagast och smal som spaghetti, men i skolgympan var jag duktig i detta ändå. Samma med "kast med liten boll" som vi av nån anledning gjorde.

Pzorz
2018-11-23, 13:54
Skaplig på det mesta, expert på inget. Fysiskt sett har jag alltid presterat över medel, men aldrig haft en extrem begåvning inom något område. #average

baktung
2018-11-23, 16:13
Jag har spelat fotboll men hade nog haft bättre chanser att bli bra på ishockey, inte minst internationellt eftersom förutsättningar i Sverige är bättre än för fotbollsspelare. Jag är kompakt, teknisk, stabil och har låg tyngdpunkt. Samt bra benstyrka.

Annars hade jag en bra kastarm som barn och har alltid sagt spjut. Också den friidrottsgren som hade passat bäst. Med 176 cm hade jag dock tyvärr fått svårt att konkurrera med världseliten där väl alla är längre.

JohPz
2018-11-23, 17:00
Självklart grymt! Dock är blått bälte fortsatt nybörjarbälte och vad jag anser där man "börjar" lära sig. Man har hittat balans, lite tekniker och försvar.

Jag har alltid varit duktig på E-sport, fortfarande global csgo, devine 5 dota 2. Har fortfarande kvar ett 20 tal världsrekord i quake 1 etc. Skulle twitch funnits när jag lirade som mest mellan 14-23 och man lanade varje helg och spelade typ 16 timmar om dagen tror jag att jag kunnat komma långt. En av mina närmaste kompisar spelade t.ex. i SK i dota 1 och vann DH när prispotten var typ 100 k, året därpå var den 1 miljon. Pengarna fanns inte när vi tävlade och således såg man ingen "framtid" i det.. Valde fel år att vara bäst helt enkelt..

Jag har alltid varit duktig på det jag verkligen gillat, vilket gör att jag fortfarande tränar kampsport. Kört BJJ nu ca 9 år med 3 - 4 träningspass i veckan i snitt. Har nu brunt bälte med 4 stripes, vem vet, svart bälte på mitt 10:e år kanske? För mig har det alltid funnits någonstans att jag velat ha svart bälte. Kanske är det samma drivkraft som gör att jag alltid spelar spel till 100 %, t.ex. när jag spelat spel som diablo 2 eller 3 så skapar jag aldrig nya gubbar, jag kör en tills dess jag har det bästa. Många har flera olika "ganska bra" karaktärer, det har aldrig intresserat mig, antingen gör man det fullt ut eller inte alls. Det driver mig troligtvis.

Ved heter/nickade Dota1-polaren? Blir väldigt nyfiken!

mattilainen
2018-11-23, 23:48
Hehe jo det har du rätt i, har tyvärr tappat motivationen för att kämpa mig tillbaka :D

Har dock haft ganska allvarliga knäskador. Senan som fäster knäskålen och vadmusklerna gick helt av, och halva knäskålen splittrades i småbitar. Så de behövde bygga ihop knäskålen igen vilket krävde tre operationer. Tog flera månader med EMS innan jag ens kunde röra musklerna i mitt ben.
Sjukt tråkigt. Hoppas du hittar motivationen igen :) Sjukt roligt är det iaf!

Tyckte jag hade liten fallenhet för BJJ men eftersom mina armbågar började strejka så kanske man inte kan tala om bra förutsättningar... Att hålla för en hög träningsdos är ju väldigt viktigt om man ska bli elit.
Ja, så är det ju. Många faller ju tyvärr så fort skador eller "hinder" uppkommer. Detta är i mina ögon svar på att man troligtvis aldrig skulle nått toppen. Finns troligtvis ingen som är bäst i något som inte har motgångar. Det handlar för mig mycket om att ta sig igenom och komma ut starkare. "Skulle blivit bäst i E-sport, men.." "skulle blivit bäst i fotboll, men.."

Sen kanske målet inte ska vara att bli bäst alltid. Kör på för det är roligt eller nyttigt eller vad som helst :)

Ved heter/nickade Dota1-polaren? Blir väldigt nyfiken!
SK. Hailo :) Någon du känner igen? rankades som världens bästa earthshaker-spelare när han spelade

https://www.esportsearnings.com/players/4158-hailo-mikael-grinsvall

http://www.sk-gaming.com/player/16268-hailo

JohPz
2018-11-24, 09:46
SK. Hailo :) Någon du känner igen? rankades som världens bästa earthshaker-spelare när han spelade

https://www.esportsearnings.com/players/4158-hailo-mikael-grinsvall

http://www.sk-gaming.com/player/16268-hailo

Javisst! Awesome. Följt proffsscenen slaviskt och spelat mer eller mindre seriöst själv sedan 2006. Är det något jag känner igen är det gamla Dota-pros :)

trädgårdsmöbel
2018-11-24, 10:58
Sorry för lite OT, men hur funkar e-sport på hög nivå om man kommit upp lite i ålder (säg 30+). Visst man har massa träning, strategi osv. säkerligen bättre än kidsen på det sättet, men hand-öga koordination och reflexer blir väl segare med åldern och jag tänker mig att det spelar in. Hur länge håller man på elitnivå innan man blir för gammal?

JohPz
2018-11-24, 11:10
Sorry för lite OT, men hur funkar e-sport på hög nivå om man kommit upp lite i ålder (säg 30+). Visst man har massa träning, strategi osv. säkerligen bättre än kidsen på det sättet, men hand-öga koordination och reflexer blir väl segare med åldern och jag tänker mig att det spelar in. Hur länge håller man på elitnivå innan man blir för gammal?

Som du säger blir man lite långsammare. De flesta äldre spelare brukar övergå till en mer strategisk roll där förmåga att styra laget är viktigare än mekanisk skill. Undantag finns såklart. När de känner att de inte håller alls som spelare på högsta nivån längre brukar de bli coacher :d Spelare över 30 är ovanligt men känns som åldern flyttas lite uppåt hela tiden.

Beefcake1993
2018-11-24, 11:18
Som du säger blir man lite långsammare. De flesta äldre spelare brukar övergå till en mer strategisk roll där förmåga att styra laget är viktigare än mekanisk skill. Undantag finns såklart. När de känner att de inte håller alls som spelare på högsta nivån längre brukar de bli coacher :d Spelare över 30 är ovanligt men känns som åldern flyttas lite uppåt hela tiden.
När börjar reaktionsförmågan försämras märkbart? Jag har då typ samma som jag hade då jag var 20år (5 år sedan) då jag gjort samma test på internet. Det jag tycker är det största hindret nu när man blir äldre är att anpassa sin spelstil/lära om sig hur man ska spela mest effektivt. Väldigt OT men #dotaplayersunite

panzerpig
2018-11-24, 14:58
När börjar reaktionsförmågan försämras märkbart? Jag har då typ samma som jag hade då jag var 20år (5 år sedan) då jag gjort samma test på internet. Det jag tycker är det största hindret nu när man blir äldre är att anpassa sin spelstil/lära om sig hur man ska spela mest effektivt. Väldigt OT men #dotaplayersunite

Vissa säger efter 20-25 år nånstans, men andra säger att det inte stämmer. Finns iaf flera elitspelare i quake som är 30+ och det är ett av de snabbaste spelen.

intressant film i sammanhanget:
5lwUHYxkGEM

mini
2018-11-24, 15:22
Jag hade kunnat bli bra i styrkelyft och bänkpress. Nu är det bara att acceptera att resultaten har skjutit i höjden och jag blir inte yngre så mitt tåg har nog gått.

Lillgrabben
2018-11-24, 20:00
Mini, det är bara att ta tag i det!

Jag brukar resonera som så att, om andra har klarat det, så kan man det själv också! :)

Varken jag eller du är ju speciellt lastgamla ännu, det finns fortfarande hopp bara huvudet vill.

Ahlnold
2018-11-25, 09:19
Jag hade nog kunnat blivit ganska bra på löpning, 800 meter eventuellt. Men jättesvårt att spekulera i. Jag har iallafall inte mycket till talang i styrkesporter, men det är det jag tycker är kul o det är ju det som är det viktiga.

hugok
2018-12-21, 11:45
Conans circle. Nu ser ju alla anordningar olika ut så det går inte att jämföra vikter men efter 1 års strongmanträning gjorde jag ett varv på 400 kg med mina, i strongmansammanhang, ynkliga 107 kg. Samma anordning användes i Sjöbokvalet till SSM med 350 kg. Har för mig att vinnaren gick 3 eller 4 varv med det.

Finns ju tyvärr inga tävlingar i enbart Conans...

Video: https://www.instagram.com/p/Bmtf6S0hMc0/

Sparven från Minsk
2018-12-22, 16:00
Simning.

Var duktig och lovande i min ungdom men la av efter gymnasiet. Då gällde det att satsa 200 % för att lyckas. Skola och förhållande kom emellan.

LunaSpice
2018-12-22, 18:28
Längdhopp. Gjorde 5,90 som fjortonåring på asfaltsbana.

Ångrar lite att jag inte satsade på en friidrottskarriär.

Gjorde inte det förbannat ont när du landade?

eulalia
2018-12-22, 18:48
Var var rätt duktig på simning upp till 20 års åldern då jag slutade. Långdistans och ju längre och jobbigare desto bättre presterade jag. Min favoritgren var då 400m medley, men jag tror jag hade varit grym på tex 800 el varför inte 1600m medley om de grenarna hade funnits. Hittade jag bara rätt utgångstempo så kunde jag mata fjärilsim riktigt långt och länge. Arm simning med paddlar och utan benspark var jag också riktigt bra på.

Ett Orm
2018-12-23, 11:17
Troligen helt rökt för att bli elit. Har ingen naturlig talang för udrott alls, har lång starsträcka innan det lossnar, men då blir jag bättre fort ifs men det har nog mest med att jag nördar ner mig.
Dock har jag en lite tanke om att boxning i fjäder eller bantam vore min grej, var iaf hyffsad på det strax efter Franco dog. Tror jag skulle kunna ha nått kilo muskler till godo iom min väldigt tunna benstomme.
Men då ska man palla hård träning mm utan att skada sig också, där skulle jag stöta på patrull har jag på känn.
Sen är min tävlingsinstinkt inte värst stark heller..

Bjorneman
2018-12-28, 21:12
Jag var rätt bra på pingis faktiskt.

Starke75an
2018-12-28, 22:49
Friidrott. Var med i nått DM i högstadiet. 7,7 på 60 meter och även i längd var jag ok.

Dock var jag inte sugen på att springa.