handdator

Visa fullständig version : Bästa alternativet till mjölk?


Gearhead85
2018-11-19, 00:07
Tänkte använda mig av denna unika kunskapsbank och höra lite vilket alternativ till mjölk är det bästa ur näringssynvinkel? Jag har kört havredryck (det får ju inte kallas mjölk) nu i tre år sedan jag helt slutade med mejeri för min reumatism. Och ja det finns forskningsresultat på att vi med autoimmuna sjukdomar kan påverkas negativt av mejeri.

Säger även redan nu att soja går bort för det pallar inte min mage.

blåvitt
2018-11-19, 00:21
Vill du använda dig av denna unika kunskapsbank så är väl sökfunktionen att föredra?

Gearhead85
2018-11-19, 00:38
Vill du använda dig av denna unika kunskapsbank så är väl sökfunktionen att föredra?

Tyvärr fanns inte just svaret på denna fråga här. :)

Diomedea exulans
2018-11-19, 00:44
Sökfunktionen på forumet är ett dåligt skämt. Man kan lika gärna klicka på "Nya inlägg"-knappen som att försöka söka.

Gearhead85
2018-11-19, 00:49
För att återgå till det som tråden handlar om och inte segla iväg och bli en tråd om sökfunktionens kvalitet så de jag funderar främst över är havre som jag redan kör, kokos, cashew eller mandeldryck. Jag använder den främst på gröt, i smoothies och vid tillfällen även varm choklad. :)

Diomedea exulans
2018-11-19, 00:59
Havredryck + havregröt, det låter inte så bra ur proteinsynpunkt. Havre är spannmål och det behöver man komplettera med något lysinrikt, t ex baljväxter. Fast kokos, havre och mandel innehåller väl inte heller vettiga mängder lysin, såvitt jag vet. Om det fanns någon bön- eller linsdryck du hade kunnat ta till borde det vara bra.

JacobHeitmann
2018-11-19, 01:16
Om det fanns någon bön- eller linsdryck du hade kunnat ta till borde det vara bra.

Jag har kört några gånger med bönor i mixern till flytande form. Efter 5:e gången slutade jag få kväljningar.

Gearhead85
2018-11-19, 01:49
Jag har kört några gånger med bönor i mixern till flytande form. Efter 5:e gången slutade jag få kväljningar.

Det får gärna smaka bra också ;) Har genom mina år blivit itvingad nog många grejor som har smakat vedervärdigt så antingen neutral eller god smak får det ha.

oldman
2018-11-19, 06:13
almondmilk är godast.
Soyamjölk har mest protein
Havremjölk blir bäst i mat.
Rismjölk produceras genom att mjölka satan själv.

Gearhead85
2018-11-19, 10:32
almondmilk är godast.
Soyamjölk har mest protein
Havremjölk blir bäst i mat.
Rismjölk produceras genom att mjölka satan själv.

Jo rismjölk skulle kunna varit mjölkat ur tuttatna på Hel själv så därför inkluderade jag den inte i de uppräknade precis som att soja gillar inte min mage varav den också diskades. :)

xan
2018-11-19, 12:01
Sökfunktionen på forumet är ett dåligt skämt. Man kan lika gärna klicka på "Nya inlägg"-knappen som att försöka söka.

Att googla 'kolozzeum' + frågan fungerar perfekt.

xan
2018-11-19, 12:03
För att återgå till det som tråden handlar om och inte segla iväg och bli en tråd om sökfunktionens kvalitet så de jag funderar främst över är havre som jag redan kör, kokos, cashew eller mandeldryck. Jag använder den främst på gröt, i smoothies och vid tillfällen även varm choklad. :)

Dessa drycker som säljs som mjölksubstitut brukar knappt innehålla något över huvud taget. Mest vatten och tillsatta vitaminer. Sist jag kollade innehåller cashewdryckerna typ 1-2% cashew. Med andra ord kan man välja efter smak.

Wain
2018-11-19, 12:24
Jo rismjölk skulle kunna varit mjölkat ur tuttatna på Hel själv

En riktig gudadryck alltså?

Gearhead85
2018-11-19, 13:07
En riktig gudadryck alltså?

Kanske det. ;) Sen beror det på vilken sida av Hel som man har hämtat det.

r3mpuh
2018-11-19, 14:35
Ägg. 🥚
AzvNbwtKCVA

Sverker
2018-11-19, 17:49
Mest likt mjölk m a p proteinkvaliteten är soja.

skunkvid
2018-11-19, 21:42
Sökfunktionen på forumet är ett dåligt skämt. Man kan lika gärna klicka på "Nya inlägg"-knappen som att försöka söka.

Sök med google!

Skriv in detta i google:
site:kolozzeum.com <sökord>