handdator

Visa fullständig version : Bolån - Hur nyttjar ni konkurrensen.


Kräket
2018-11-18, 09:28
Jag brukar regelbundet kolla av 3-månaders räntan på bolån. Kan notera att flera banker erbjuder bättre ränta än min nuvarande. Samtidigt har jag hittills inte bemödat mig att flytta mitt lån.

Vad har ni för rutiner för att hålla konkurrenskraftig ränta? Hur ofta flyttar ni lån? Hur funkar det med amorteringskrav när man flyttar lånen?

Finns det risker att ta in offerter från flera? (Har hört att många UC kan påverka kreditbedömning, men vet inte om detta stämmer)

Kort och gott: Hur gör ni för att slippa betala mer än nödvändigt?

Shqypnia
2018-11-18, 10:10
Jag har aldrig flyttat mitt lån sedan vi köpte vår bostad. Däremot har jag ringt och förhandlat ner min ränta. Just nu ligger den på 1.40% och jag är nöjd.

ceejay
2018-11-18, 11:56
Är nöjd med det jag har. Tror det är 1.16 eller 1.18%. Nog svårt att få det bättre än så.

Angel
2018-11-18, 12:47
Är nöjd med det jag har. Tror det är 1.16 eller 1.18%. Nog svårt att få det bättre än så.


Skandiabanken erbjuder 1,09%, men visst ingen stor skillnad

Kräket
2018-11-18, 13:03
Bra räntor! Dessa räntor har ni fått direkt, och inte ”förhandlat” er till dem? Tycker det är knepigt att förstå hur bankerna räknar ut sina rabatter. Hur ens inkomst, belåningsgrad och belopp samt sparande adderar upp till den rabatt man får.

Kanske någon kan bringa klarhet i detta?

Tobbey
2018-11-18, 13:13
Påverkar mängden tillgångar man har på banken där bolånet ligger hur lågt man kan förhandla ner räntan? Får inte mindre än 1,6% på mitt bolån, har som mest 3-4k på banken då jag alltid flyttar bort resten till min aktieportfölj.

extra kakao
2018-11-18, 13:22
Skulle vilja säga nej. Börjar du handla aktier genom din bank däremot får du säkerligen lägre ränta eftersom de tar betalt via avgifter där istället och då tror folk att de har superränta när det i slutändan säkert är kring +-0.

ceejay
2018-11-18, 14:06
Skandiabanken erbjuder 1,09%, men visst ingen stor skillnad

Mja, om man uppfyller diverse krav de har typ.

tossefar
2018-11-18, 14:27
Påverkar mängden tillgångar man har på banken där bolånet ligger hur lågt man kan förhandla ner räntan? Får inte mindre än 1,6% på mitt bolån, har som mest 3-4k på banken då jag alltid flyttar bort resten till min aktieportfölj.

Ja. Ju mer business du har hos banken desto bättre ränta kan du erbjudas.